Hempfling vs. Roberts

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Payal

Re: Hempfling vs. Roberts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 16:44

zal ff opzoeken welke ik ook al weer had besteld Knipoog
heb dat stukje wat hij vertelde over de join up trouwens in een vd amazones gelezen..

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:25

Payal schreef:
Heey,
ik ben een enorm voorstander van Claus Ferdinand Hempfling. Ook vind ik dat Monty Roberts wel goeie ideeen, heeft, maar mijn struikelpunt bij hem is de Join-up.

Roberts zegt namelijk dat je bij een join-up zelf de leider bent, het paard als het ware wegjaagd uit je "kudde" en als het paard terug wil komen moet hij dat aangeven, en kan hij terugkeren naar de "kudde". (zeg het gerust als ik het fout heb hoor Knipoog )

Hempflings theorie over de Join-Up: Als een jager een hert opjaagd, een paar dagen lang, dan geeft het hert het vanzelf op, omdat het weet dat het toch niet kan ontkomen. Volgens hem is de Join-Up hetzelfde idee. Het paard rent in een niet eindigende cirkel, en kan zo dus niet ontkomen. Hij stopt, want hij geeft het op. En in plaats van hem als een jager te doden leg je hem een zadel op.

Dus, hierbij open ik een discussie: Hempfling vs. Roberts.
En waar ik ook wel benieuwd naar ben: Hoe zien paarden dit? Als de theorie van Monty Roberts of die van Claus Ferdinand Hempfling?
Graag jullie mening Knipoog

Ik heb dezelfde mening als jij. De join up vind ik echt een slechte manier....
En monty heeft ook geen aangepaste manier van rijden en Klaus wel.........

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:38

laurahi schreef:
Ik heb dezelfde mening als jij. De join up vind ik echt een slechte manier....[/

waarom vind je de join-up een slechte manier dan?
Je moet heel goed weten wat je doet met een join-up, maar als je duidelijk bent met je lichaamstaal, dan is het ZEKER niet "zielig" voor het paard. Elk paard heeft een leider nodig, en een dominant paard al helemaal. Bij een dominant paard kun je juist heel goed de join-up toepassen, om snel en concreet duidelijkheid te verschaffen voor het paard, en te laten weten dat jij de leider bent.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:55

Kfh boeit mij, ik ben vorig jaar in Oosteinde geweest en ga dit jaar weer 2 dagen heen. Over Roberts kan ik niet oordelen, geen idee maar zijn manier trekt mij niet.
En over Kfh, ik vind het respectvol, hij laat een paard in zijn waarde en versterkt hem en daarmee ook zijn relatie met het paard. KFH kijkt verder en dat maakt het misschien zweverig maar zo zie ik dat niet, ik vind het heel rijk als je dat kan.

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 02:04

Nou het is meer zo, dat waneer een alfa merrie het paard uit de kudde weg zou jagen ze dezelfde signalen geeft als bij de joing op, het paard geeft ook zezelfde signalen als een paard dat terug wil naar de veilige kudde, alleen geven wij de signalen die lijken op die van een roofdier...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 03:44

Als je de JU uitvoert zoals MR hem beschrijft, geven wij de signalen zoals een leidende merrie die geeft.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 13:32

Martine123 schreef:
Nou het is meer zo, dat waneer een alfa merrie het paard uit de kudde weg zou jagen ze dezelfde signalen geeft als bij de joing op, het paard geeft ook zezelfde signalen als een paard dat terug wil naar de veilige kudde, alleen geven wij de signalen die lijken op die van een roofdier...

dat zijn we tenslotte toch ook

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:03

Alle manier hebben hun goede en slechten punten , een join - up is een goede manier , als je er mee om kan gaan en alleen als het echt "moet".

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:17

In de natuur word een soort join-up gedaan als een jong paard iets doet wat niet mag, de join-up is dus eigenlijk eerst een straf en daarna word het paard gerespecteerd, maar het paard heeft eigenlijk niets fout gedaan. De mens wist niet hoe je met het paard om moet gaan. Ik vind daarom KFH vele malen beter. Hij heeft paarden ook veel langer bestudeert, Monty heeft zich voor het meest gericht op wat er gebeurt wannneer een jongeling iets fout doet...

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:39

ik kies zelf niet voor een bepaalde methode,ik haal uit alle methodes wat mij het beste lijks.
maar ik heb meer met hempfling dan met roberts.

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:24

Payal : Heb je natuurlijk rijden besteld ?
Ik zit namenlijk ook erover te denken om het te bestellen maar bij bol.com is ie alleen nog maar 2dehands.

Weet iemand toevallig hoe je er nog aan kan komen ?

SilenceJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:27

Ik heb tijdens Jumping Amsterdam een demonstratie gezien van Monty Roberts.
Dus met hem ben ik wel bekend. Ik vind de join up alleen iets minder.

Met Klaus Ferdinand Hempfling ben ik nog onbekend. Silence en ik zijn uitgekozen om op 26 april deel te nemen aan een clinic van hem, dus na die dag zal ik ook met hem bekend zijn. Ik ben erg benieuwd hoe deze man te werk gaat.

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 12:08

kavama schreef:
Ik zit namenlijk ook erover te denken om het te bestellen maar bij bol.com is ie alleen nog maar 2dehands.

jep, ik heb dat boek besteld. Het was heel anders dan ik verwacht had, het is een echt verhaal. Persoonlijk vond ik hem nogal zweverig, maar tussen de regels door heeft hij toch hele goede punten Knipoog

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 12:11

laurahi schreef:
In de natuur word een soort join-up gedaan als een jong paard iets doet wat niet mag, de join-up is dus eigenlijk eerst een straf en daarna word het paard gerespecteerd, maar het paard heeft eigenlijk niets fout gedaan. De mens wist niet hoe je met het paard om moet gaan. Ik vind daarom KFH vele malen beter. Hij heeft paarden ook veel langer bestudeert, Monty heeft zich voor het meest gericht op wat er gebeurt wannneer een jongeling iets fout doet...

sluit ik me helemaal bij aan Knipoog ik vind ook dat hij er niet duidelijk genoeg bij zegt dat je dit alleen moet/kan gebruiken als een paard echt wat fout doet. heel veel mensen weten dit niet, en proberen dit bij hun eigen paard, die waarschijnlijk helemaal niets fout heeft gedaan. Paard snapt er niets van, mens weet waarschijnlijk niet goed genoeg hoe je een JU moet uitvoeren, en probeert het meerdere malen. En voila, het paard wordt verpest.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:01

kavama schreef:

Dat boek wordt niet meer gedrukt, helaas.
Ik heb hem een tijd geleden ook via bol.com tweedehands gekocht en heb een prima exemplaar, hoor.
Op MP staat hij ook regelmatig, alleen reageerde er bij mij nooit iemand als ik een mailtje stuurde.
Zal wel te laag geboden hebben. Bloos Haha!
Maar nieuw kopen is dus niet meer mogelijk, blijkbaar....

Ik heb persoonlijk veel meer met KFH dan met Monty Roberts, maar dat heb ik al aan gegeven, geloof ik.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:02

Silence schreef:
Ik heb tijdens Jumping Amsterdam een demonstratie gezien van Monty Roberts.
Dus met hem ben ik wel bekend. Ik vind de join up alleen iets minder.

Met Klaus Ferdinand Hempfling ben ik nog onbekend. Silence en ik zijn uitgekozen om op 26 april deel te nemen aan een clinic van hem, dus na die dag zal ik ook met hem bekend zijn. Ik ben erg benieuwd hoe deze man te werk gaat.

Ik ben toch benieuwd wat de problemen waren/zijn met je paard, ik was in de vooronderstelling dat KFH alleen met paarden werkt waar niets meer mee te beginnen is en die indruk heb ik niet van jou en je paard.