NH tegen HH

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sim0ne

Re: NH tegen HH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:31

Als ik dit plaatje zie op HH, dan hoeft het van mij al niet meer... Zo'n situatie hoort niet voor te komen, ook niet bij inrijden! Puur protest, en zie die mond open staan. Als dit al een keer voor zou komen, waarom zou je het dan op je website zetten?

Afbeelding

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 17:33

dan zou je het filmpje "housecall" moeten zien...dit paard was namelijk eerst op de normale wijze ingereden maar niks mee te beginnen, toen werd zijn hulp ingeroepen...in het filmpje duidelijk te zien dat hij na wat lessen perfect rond ging zonder protest...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:36

Dan klopt het toch niet dat hij er hier al op zit... Begin bij de basis zou ik zeggen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 17:37

misschien om te zien wat het grote probleem was? voor je aan het werk kan gaan moet je toch weten waar je naar moet kijken?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:42

Dat zou ik juist niet doen. Dan heeft het paard bij jou gelijk hetzelfde gevoel als bij de veroorzaker van het probleem. Ik vind de filmpjes er zeer onprettig uitzien. Bijvoorbeeld die ene vos met bles, waarom heeft die een bit en zadel op, en is hij bezig op een open stuk ipv een afgesloten ruimte, het komt gewoon onverantwoord over. Ik heb er iig geen goed gevoel bij. Daarnaast vind ik NH helemaal niet 'soft'. Ik heb er meerderen aan het werk gezien, en het gaat juist om duidelijkheid en eerlijkheid naar het paard toe.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:06

Sim0ne schreef:
Als ik dit plaatje zie op HH, dan hoeft het van mij al niet meer... Zo'n situatie hoort niet voor te komen, ook niet bij inrijden! Puur protest, en zie die mond open staan. Als dit al een keer voor zou komen, waarom zou je het dan op je website zetten?

Afbeelding

Dit valt niet onder paarden inrijden. Dit valt onder paarden corrigeren. En als er met het inrijden niet zo veel dingen fout zouden gaan, zouden dergelijke correcties niet nodig zijn. Daar al eens aan gedacht?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 18:08

hij gebruikt een open ruimte om onder andere te bewijzen dat je helemaal geen kleine gesloten ruimte nodig hebt. Het paard heeft een bit en een zadel op...omdat het gereden gaat worden?

Ik heb heel wat nh gezien, live op film documentaire van alles. Het is een hele andere wereld, het heeft z'n goede dingen en z'n slechte dingen(sorry voor PP fans...maar de kosten van die sport rijzen de pan uit)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:09

Heeft die trainer ook nog klanten buiten de rensport om?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 18:13

hij richt alleen z'n eigen paarden af. In het filmpje housecall zegt hij ook nog "I usually don't do housecalls but they told me this was a hard case".
De TAP-down komt op dvd waarin hij wordt uitgelegd en makkelijk te gebruiken is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:16

Ik kan op dit moment niet overal bij, wat is de TAP down?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 18:17

Dat het is het principe van het neerleggen. TAP-down...zxoals hij zelf beschrijft "use it as you would any tap, turn it on when you need it and off when you don't".
In principe is de TAP het grote "geheim" achter alles.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:19

Woogy schreef:
hij gebruikt een open ruimte om onder andere te bewijzen dat je helemaal geen kleine gesloten ruimte nodig hebt. Het paard heeft een bit en een zadel op...omdat het gereden gaat worden?

Dat bedoel ik juist. Daar is het paard in mijn ogen absoluut niet aan toe.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:20

Cassidy schreef:
Dit valt niet onder paarden inrijden. Dit valt onder paarden corrigeren. En als er met het inrijden niet zo veel dingen fout zouden gaan, zouden dergelijke correcties niet nodig zijn. Daar al eens aan gedacht?

Zoals ik al zei, in mijn ogen behoor je in situaties waarin dit voor kan komen nog niet op een paard te gaan zitten, ook als het om correctie gaat. De paard is immers niet de oorzaak van het probleem, dus het paard zou ook niet op deze manier gecorrigeerd moeten worden. Ik denk gewoon dat het niet nodig is om dit te laten gebeuren. Als het paard zo protesteerd, ben je al te ver gegaan.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:23

Woogy schreef:
Hij heeft een serie gemaakt van 6 filmpjes. Het eerste filmpje gaat het zadel erop en wordt het beetje rondgejaagd zoals een paard laat wennen aan het zadel. Met een hartslag meter. Vervolgens een week later legt hij het paard neer met de TAP en beleerd hem verder op de hh wijze. Wederom met hartslagmeter.
In het zesde filmpje de twee cardiogrammen vergeleken...zijn manier heeft niet eens half zoveel stress voor het paard dan de gebruikelijke wijze...

om een hartslag even hoog te krijgen als met het zadelwennen de gebruikelijke wijze moest hij een paard in 11,5 seconde duizend meter heuvel laten galoperen....en zelfs toen was het niet zo hoog.

Logisch want bij de eerste methode rent het paard zich rot en wil weg van dat enge ding (zadel).
Maar ik kan hier op het werk de filmpjes niet kijken, dus doe dat straks thuis even.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 18:26

Sim0ne schreef:
Woogy schreef:

Dat bedoel ik juist. Daar is het paard in mijn ogen absoluut niet aan toe.

op wat voor manier niet aan toe? het is een jong paard wat aan de bak moet...het zij een jaarling volbloed of een drie jarige rijknol...paard is paard en de meesten gaan aan het werk en hebben de eerste daagjes een sullige uitstraling...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:32

Ik ben er fel op tegen om een paard, om wat voor reden dan ook, neer te leggen. Ik heb al div. filmpjes gezien van deze meneer en hij breekt een paard...niets meer en niets minder.
Ik moet er niet aan denken dat mensen dit na gaan doen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:35

Sim0ne schreef:
Cassidy schreef:

Zoals ik al zei, in mijn ogen behoor je in situaties waarin dit voor kan komen nog niet op een paard te gaan zitten, ook als het om correctie gaat. De paard is immers niet de oorzaak van het probleem, dus het paard zou ook niet op deze manier gecorrigeerd moeten worden. Ik denk gewoon dat het niet nodig is om dit te laten gebeuren. Als het paard zo protesteerd, ben je al te ver gegaan.

Niet mee eens. Deze ruiter heeft een hele goede zit en in het filmpje Housecall kan hij een paar bokken uitzitten waar een ander allang naast had gelegen. En een paard kan zeer zeker de oorzaak van het probleem zijn. Ik vraag me af hoeveel paarden jij zadelmak hebt gemaakt of gemaakt hebt zien worden.

Bij het inrijden van een paard kan je vroeg of laat tegen problemen aanlopen. Pubergedrag en duidelijk protest later in het opleidingstraject hoeft niet perse lichamelijk te zijn, of een gevolg zijn dat het paard psychisch overvraagd is. Wat je in de filmpjes ziet zijn volbloeds en niet jouw run-of-the-mill (vul ras in) met een redelijk hanteerbaar character. In de volbloedindustrie wordt op snelheid gefokt en niet meegaandheid en trainbaarheid. Het zijn juist de knokkers die het op de renbaan goed doen. Dat knokken kan echter in hun opleidingstraject tegen ze gaan werken.

Niet durven door te grijpen bij een paard dat in protest gaat tijdens het inrijden of het latere doorrijden kan averechts werken. Als je met inrijden een probleem tegenkomt, helemaal bij heel charactersterke paarden, en je dan een stapje terug doet omdat je protest krijgt en je denkt dat je te ver bent gegaan, creeer je meer problemen dan je soms later zelf op kunt lossen.

Of ik een voorstander ervan ben om ieder paard standaard neer te gaan leggen voordat ik er op stap? Hmmm, dat weet ik nog zo net niet. Wat ik wel weet is dat tijdens imprinting hetzelfde gedaan wordt bij veulens. Niet actief neerleggen maar voorkomen dat ze opstaan. Uiteindelijk liggen ze in je armen te slapen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:40

aerdenhout1 schreef:
Ik ben er fel op tegen om een paard, om wat voor reden dan ook, neer te leggen. Ik heb al div. filmpjes gezien van deze meneer en hij breekt een paard...niets meer en niets minder.
Ik moet er niet aan denken dat mensen dit na gaan doen!

Corrigeren van paarden is ook niet iets wat ik lukraak mensen zou adviseren om na te doen. Net zo min als ik iedereen klakkeloos zou adviseren om de Join-Up mee te nemen. Maar voordat iedereen die denkt zijn paard zelf in te kunnen rijden er aan begint (en dan hoef je hier op bokt niet zo heel erg lang te zoeken), zou hij zich een keertje moeten realiseren wat er bij correcties allemaal kan komen kijken als hij zijn paard bij het inrijden zo verkloot dat er geen andere mogelijkheid is om dingen weer recht te zetten.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:48

Daar ben ik het helemaal mee eens Cassidy, de fout ligt natuurlijk (mits ze een hersen beschadeging hebben) altijd bij het verkeerde inrijden of verkeerde behandeling later, maar deze manier??? Ik persoonlijk vind het onderwerpen, door een paard onder dwang, op de grond te leggen wel het aller, aller laatste wat je mag doen! Je breekt daarbij niet alleen het lichaam, maar ook de geest!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:50

Mijn mening: Ik vind het een afschuwelijke methode Scheve mond . Overigens heb ik met mijn paard ook niet die acties meegemaakt, die ik op deze website zie/lees. Moet er niet aan denken dat wij zo met elkaar zouden moeten communiceren.
En NH te soft???? Dan heeft deze man NH niet helemaal begrepen.... Haha!

Als mensen deze methode na gaan doen, hou ik mijn hart vast voor de paarden op deze wereld. Al hoewel er nog zat mensen rondlopen die paarden onder dwang breken of beleren. Helaas.

Overigens hou ik ook niet van paarden waarvan de geest gebroken is. Geef mij maar een paard wat op vrijwillige basis met de mens samenwerkt. Dan ben je pas echt een gelijkwaardig team. Ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:51

Hoe sta je er tegenover als een paard dan onder het zadel uit zichzelf gaat liggen, puur omdat hij weet dat hij dan gewonnen heeft?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:56

Als een paard dat gaat doen, heb je al een hoop stappen gemist, lijkt mij, Cassidy.
En als je dat wilt corrigeren, zou ik anders beginnen om weer een vertrouwensband op zien te bouwen, voordat je er uberhaupt weer op gaat.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:59

Woogy schreef:
Rhinoooow schreef:
hij trekt ze gewoon omver door een scherp bit in hun mond te steken? persoonlijk niet mijn manier om dingen gedaan te krijgen.

het bit wat hij gebruikt is een normale trens, een kneveltrens, pennenbit of fulmerbit hoe je de naam ook kent. Je zal later dan ook erachter komen waarom hij ze graag rijdt met de pennen. Om er gelijk een goed stuur op te zetten.
Hij trekt ze niet omver, hij houdt ze tegen waardoor ze zichzelf dusdanig overgeven en volledige onderdanige positie opnemen. Er is geen dwang of kracht voor nodig. Als je rogue busters kijkt, kun je duidelijk zien dat hij de teugels lichtjes vast heeft zonder kracht of trekken

trouwens http://www.youtube.com/watch?v=NHEYZsfXe1E een van mijn persoonlijke favorieten. Hier kun je overduidelijk zien dat dit paard zichzelf op de grond legt, niet eens op zijn verzoek....het verkiest zelf deze positie.

dit vind ik echt een mooi filmpje

voor de rest ben ik het niet zo met zijn stijl eens, maar toch.. de paarden leggen zich erbij neer en hij is een doorzetter.. ik vind het knap wat hij met zulke paarden kan bereiken

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:04

Cassidy schreef:
Hoe sta je er tegenover als een paard dan onder het zadel uit zichzelf gaat liggen, puur omdat hij weet dat hij dan gewonnen heeft?

Haha! Haha! Dat heb ik alleen nog maar met een van mijn ezeltjes mee gemaakt vroeger! Die ging inderdaad liggen als ze geen zin meer had...LACHEN!!!!!!
Als ik er dan bij kwam en even streng toesprak, ging mevrouw weer in de benen.
Bij een paard...tja ik denk dat ik, mits ze na een ferme toespraak niet in de benen willen komen, toch even de ...ahum Bloos Bloos ...de Whoosh! tevoorschijn haal??

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:14

ik vindt het ook niks, en moet ook zeggen dat ik niet van de nh ben. Ik kijk liever niet naar voorbeelden, en precies volgens die methode werken, nee daar doe ik niet aan, natuurlijk sommige dingen haal ik eruit en neem ik over, maar helemaal volgens die methode nee..! Ik merk zelf wel wat mij paard fijn vindt of niet, en zo bereik je het meest vindt ik, als je je paard moet corigeren, vraag dan maar eerst waarom het dan gebeurt? mischien is de communicatie gewoon niet goed... Mijne geeft het duidelijk aan, rijdt die liever zonder bit dan zonder bit.. maar tot nu toe ben ik blij dus ga ook niet op andere dingen over.
(natuurlijk probeer ik soms iets nieuws, reageert hij er niet fijn op, dan weer over op wat hij het fijnst vindt.)

en ik vindt dat de paarden zo te zien niet echt met plezier doen, en daar gaat paardrijden toch om? om samen plezier te hebben.

trouwens ik ben er niet fel op tegen hoor..laat mensen hun eigen weg vinden..denk ik maar zoo..!
Laatst bijgewerkt door A_n_n_e_ op 12-02-08 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt