T-touch

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamaartjeee

Re: T-touch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:13

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:50

oke, dat is inderdaad een heel duidelijk filmpje! Thanx.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 21:12

duidelijke filmpje erg mooi
nog best veel mensen die het doen dus

Radja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 13:05

Ik heb ook het grote boek van Linda aangeschaft. Ik heb een heel erg gemakkelijk en lief paard maar het duurde erg lang voor hij zijn gereserveerdheid liet varen. Sherif is volbloed arabier, heel lief en zachtaardig, maar hij houdt ten alle tijde zijn waardigheid en kan ook erg afstandelijk zijn.
Door de massage oefeningen en ook door de grondoefeningen is mijn band met Sherif veel hechter geworden. Hij gedraagt zich nu af en toe meer als een hond dan als een paard. Met wandelen richt hij zich steeds meer naar mij. Op zijn rug gaat het ook steeds gemakkelijker. Sinds 6 weken ga ik met hem rijden in een rijbak in het dorp. Ik moet er dan met de trailer naar toe. Trailerladen gaat steeds gemakkelijker en Sherif blijft heel rustig in de rijbak. Ik doe voor ik opstap in de rijbak altijd de "aardings massage", Linda noemt hem de coiled python lift. Het helpt hem én mij ontspannen.
In het boek is ook een apart hoofdstuk: dansen met je paard. Dit zijn grondoefeningen die eigenlijk in elke NH methode terug te vinden zijn. Ik vind het een geweldig boek. Je hoeft geen ervaringsdeskundige te zijn om er meteen mee aan de slag te kunnen gaan.

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 13:11

Ik heb vorig jaar een éénmalige cursus gedaan, met een groep van stal. Helaas viel het mij erg tegen.. En heb er daarna ook nooit meer iets mee gedaan!
De geen die ons begeleide legde helaas niet heel duidelijk uit. Wel heeft ze het op mijn paard toegepast, en dat deed zij wel goed naar mijn idee.
De volgende dag had mijn paard behoorlijk last van spierpijn, want hij was erg stijf tijdens het rijden...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 14:14

was dat een 'bekende' die dat kwam doen?

die spierpijn hoort niet zo heftig te zijn, dat kan pas wanneer je hogere fases gebruikt in je handwerk..
wanneer je werkt met fase 1 t/m 3 is je druk heel licht en werk je met de huid en dus op celniveau.. erg vreemd en jammer dat daardoor de ervaring ook niet dusdanig was om ermee door te gaan, zonde vind ik dat...

Iejoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:26

Sterker nog; er hoort helemaal geen spierpijn te ontstaan bij het doen van TTouches. Voor een gecertificeerde practitioner in Nederland kun je dan ook het beste kijken op de site van de Nederlandse Vakgroep TTEAM-TTouch

www.tteam-ttouch.nl

Op deze website staan alle! gecertificeerde practitioners in Nederland. We hebben ons verenigd om de kwaliteit te waarborgen.

_Denies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:29

Mijn instructrice heeft dit laatst gedaan bij mijn paard, mij ook wat simpele dingetjes ervan uitgelegd, vind het best intressant (en dat voor een dressuurmuts, haha Haha!!) ben me laatste tijd wel wat meer in dit soort dingen aan het verdiepen aangezien mijn paard er goed (zelfs meer dan goed) op reageerd Lachen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:30

Ik heb het 5 jaar lang gehad op school, dus kan zelf t-touchen. De grondwerkoefeningen zijn standaard, als een complete methode om alleen toe te passen vind ik het niet echt wat.
Sommige grondwerkoefeningen vind ik ook te omslachtig en zelfs wat kinderachtig.

Maar goed ik ben ook meer iemand die van elke methode wat meepikt ipv me op 1 ding te richten.

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:34

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:21

Ik gebruik t-touch en ik vind het echt geweldig om te gebruiken en mijn pony vinden het ook lekker ontspannend .. Ze gaan er echt voor staan..

Ik zou nog wel meer van die dingen willen leren.
Ik gebruikt trouwens ook lavendel olie als ik ze T-touch doe ..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 12:23

bedankt voor de links
staat veel info op

sannekeee lavendel olie dat is een goed plan
ik ga dat ook proberen

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:27

op zich is het niet perse nodig maar wanneer je paard blij is met de geur van lavendel kan je het doen..
wees je wel bewust van de werking en gebruik het niet als je paard aangeeft dat het de geur niet prettig vind
zijn veel paarden die de geur veel te sterk en overheersend vinden namelijk...

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:55

ja , daar heb je helemal gelijk mee SuperRoos , maar die van mij hebben er dus echt behoefde aan , ze vinden het echt heel lekker..
Maar voordar je er mee aan de gang gaat moet je het flesje even voor het paardje zijn neus houden om te kijken of hij het lekker vind.Als hij gaat flemmen of er heel lang aan ruikt vind hij het lekker , als hij zich er van af draait , vind hij het niet lekker..
Dan moet je het niet doen want dan is het alleen maar slecht voor je paard > je paardje kan namelijk zelf bepalen welke olie's goed voor hem zijn.. > mijn ervaring is : de meeste paarden vinden het lekker , elkele niet..

En je moet natuurlijk de olie wel mengen met een basic olie.
B.v Licht geurende amandel olie ..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 15:05

bedankt voor de informatie Lachen
ga et es proberen

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:07

Oke, ik ben flink aan 't oefenen om de cirkels perfect te krijgen Bloos
Vandaag had ik eerst losgewerkt in de paddock, (normaal strijk ik haar na afloop af), maar nu wou ik d'r TTouchen.
Ik was van plan om d'r vast te zetten, maar ze was zo relaxed, ik denk 'k probeer 't zonder. Ongeveer een kwartiertje aan de gang geweest met de verbonden cirkels en de abalone op d'r buik, ze bleef gewoon staan! Helemaal relaxed! Vond 't zelf trouwens ook heerlijk zo in 't zonnetje!
Helemaal top!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 20:11

lekker is dat he
je relaxd zelf ook helemaal

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:12

mooi zeg, het is mij ook opgevallen, bij mezelf maar ook bij anderen dat het ook een goede therapie is voor de mens wanneer je er bewust mee bezig bent..
terwijl je je paard behandeld wordt je eigen ademhaling rustiger, je hartslag daalt en dat is voor mij altijd een heerlijk gevoel..
ik denk als je het zou willen bewijzen ook dat zelfs je bloeddruk wat daalt..
bij mij ervaar ik de bovenste 2 altijd heel sterk, bloeddruk kan je volgens docters niet voelen maar daar ben ik het niet mee eens Knipoog haha

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 20:14

idd
je word zelf ook ontspannen en dat is ook goed,
en als je paardje dan ook nog heerlijk ontspannen is
wat wil je nog meer

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:15

Ik heb is een demonstratie op school gehad van t-touch bij honden. Ik wist niet echt wat ik ervan moest denken, volgens die man wisten honden niet dat ze een lichaam hebben en waren ook niet bewust van dat ze zelf blafte en dat ze daarom vaker achter elkaar blaffen. Hij bandangeerde de hond om zijn mond en lichaam zodat hij daar bewust van werd.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:26

een paard heeft 2 hersenhelften. 1 voor bewust zeg maar, en 1 op onbewust, en dus vluchtgedrag, wanneer bij paarden dus wat 'leren' wanneer ze in de verkeerde hersenhelft denken slaan ze ook niks op en zijn ze zich niet bewust daarvan.. gebeurd allemaal onbewust

waarom denk je dat paarden die voor het eerst transportbeschermsers omkrijgen vaak helemaal uit hun dak gaan, of moeilijk achteruit over een balkje zijn te sturen..
je moet ze echt helpen bewust te worden van hun benen en het gebruik daarvan..

mooi om te zien hoe de beenlifts en de beencircels helpen om een paard evenwichtiger te krijgen en meer swung in de beweging te brengen Lachen

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:20

hallo iedereen,

ik was er toevallig vandaag meer over aan het opzoeken,
ik lees de boeken van heartland en ze gebruiken het daar veel!
Het lijkt me super intressant om te doen en kijken hoe paarden erop reageren!!
Ikvraag me dus af... Bloos of iemand me er meer over kon uitleggen die het al heel lang doet... zoals hoe het moet:o ik heb vandaag ook veel er over opgezocht ik kwam er veel info vantegen maar niet hoe het moet, dus als iemand me zou kunnen helpen zou ik het erg op prijs stellen!!

Groetjes Inga.....(l) Rooosje< mijn lievelings paard!!!!:D

xJakoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:20

Ik gebruik ook Ttouch, mijn pony vind het erg fijn en ontspant dan helemaal, ik merk dat hij, als ik het heb gedaan,
zich ook veel meer op mij concentreert.
Ik las in een boek over NH dat het paard zich bewust word van zijn lichaam,
dat merk je ook echt! Haha!

Het gebruiken van oliën vind ik minder, ik heb niet echt het idee dat het nodig is..
Maarja, dat is mijn mening.

xJakoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:09

markies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:34

Lijkt me erg intressant om een cursus over te doen en dan samen met mijn eigen paard.... laat het nu door een vriendin van mij doen bij mijn paard en dat werkt echt super Knipoog