bitloos inrijden ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: bitloos inrijden ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:01

peaches schreef:
Ik heb over 2 dingen wel mn twijfels..lange lijnen heb ik zoiets van..dan doe je dus sturen door met je teugels meer te geven of te nemen maar je hebt geen benen of gewicht dat je verplaatst...dus s dat dat dan weer niet nieuw als je erop zit?

Ja, met de lange lijnen stuur je door te geven en te nemen. Je doet eigenlijk wat je ook zou doen als je het paard voor de kar zou hebben. En inderdaad daar komt dus geen zit en been bij kijken. Maar je hebt al een rem en stuur als je er voor de eerste keer op stapt! dat geeft zowel de mens als het paard een stuk vertrouwen mee.
Zit en been hulpen zijn na al het grondwerk dat je hebt gedaan behoorlijk logisch aangezien het paard geleerd heeft te wijken voor de druk die je geeft. Als je dit dan combineerd met de stem en teugelhulpen heeft het paard dat ook zo geleerd en kun je stem en teugels al weer gaan af bouwen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:32

Piera, die instructeur snapt het echt niet, he? Haha!
Wat ontzettend fijn om te horen dat je zo open hebt gestaan voor Azukar en daardoor eens goed naar jezelf gekeken hebt. Ik zou zo graag willen dat meerdere mensen een wat meer open mind zouden krijgen voor een andere benadering. Jij hebt die stap genomen, mijn complimenten!!!
Als je zo geconfronteerd wordt met jezelf, ja, dat heb ik wel begrip dat je hem wel eens vervloekt hebt. Maar zie wat het je nu brengt en nog gaat brengen.......

Ik ben ook zo consequent mogelijk (ik ben van nature vrij lief, mijn issue Clown ), maar zwepen, slaan, schreeuwen, nee, daar doe ik niet aan. Ik doe mijn best om gewoon duidelijk te zijn, duidelijk te leiden en ondertussen ook oog te hebben voor wat Sam aangeeft. Je raakt dan zo op elkaar ingespeeld, hebt groot vertrouwen en respect in elkaar. Niets heerlijkers dan te zien hoe graag je paard bij je is, of je nou in het weiland zit te observeren, of je nou staat te tutten op de poetsplaats of dat je er op zit of er naast loopt.

Paarden hebben betekent meer dan rijden alleen. Toch zie je nog zoveel mensen die al hun pijlen richten op het rijden alleen. Stel je voor dat je gaat grondwerken, gaat spelen, gaat wandelen...... Ik ken mensen die dat maar vreemd vinden. Clown

Haha, ja, mijn onderschrift zijn de wijze woorden van Parelli. Daar kunnen veel mensen met paarden wel wat van leren, als ze (nog) niet openstaan voor hun paard. Tong uitsteken

Peaches, die lange lijnen zijn best wel handig ter voorbereiding Knipoog . Mijn paard kan op zich prima wijken voor druk, maar het blijft een halve Fjord Clown , die ook zijn enorme stugheid wel weer in de strijd kan gooien. Dat is bij ons best een issue (nu gelukkig al veel minder door keihard werken er aan). Bij Sam moet je het wijken voor druk heel HEEL goed onderhouden. Doe je dat een paar dagen niet, dan lijkt het alsof je opnieuw moet beginnen. Ik moet zeggen dat ik dan wel merk dat de basis er echt wel in zit, maar dan nog, het blijft een kwestie van goed onderhouden, altijd weer. Overigens zijn die lange lijnen ook best pittig, hoor. Haha!
Ik krijg er gelukkig les in, want met een jonkie is het toch een ander verhaal dan met een gevorderd paard. Clown

En verder is het idd afbouwen en je paard vooral met lichaamstaal in je zit inrijden. Ze snappen dat sneller dan je denkt.......

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:44

ik heb mijn shet oom zelf bitloos ingereden maar die was echt n topper in het verleden is mijn zusje er eens op gaan zitten en hop daar lag ze eraf nou we deden hem een halster om touw aan 2 kanten vastknopen en erop gaan zitten (zonder zadel) ze ging lopen en reageerde perfect op alle hulpen echt n wonderpaard!

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:09

Ik heb mijn avs merrie bitloos ingereden en ik rij haar nu (half jaar later) nog steeds bitloos.
Het bevalt mij prima Lachen Hoewel ik het niet met ieder paard zou doen....

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:25

Ik wil dit topic nog even leven inblazen met een vraagje..
Ik ga mijn ponie zowiezo bitloos beleren.
Maar ik denk er verstandig aan te doen hem toch bitwijs te maken.
je weet namelijk nooit wat er in de toekomst gebeurt, en wie weet komt
er een dag dat ik hem moet verkopen (je weet maar nooit)
Om te voorkomen dat er dan direct een bit in gegooid wordt wil ik hem
dus toch leren.
Op welke leeftijd kan ik dat het beste doen.. wanneer is er genoeg rust
in de mond om dit te doen ivm wisselen en zo..

Alvast bedankt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:30

FitzChivalry schreef:
Op welke leeftijd kan ik dat het beste doen.. wanneer is er genoeg rust
in de mond om dit te doen ivm wisselen en zo..

Rond z'n 5e jaar. Dan is hij wel klaar met wisselen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:39

Thanxx.

Zijn er nog meer bitloze ruiters die hun paarden toch wel bitwijs maken..

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 17:47

maar gaat dat niet meer als ze weet ik veel bijvoorbeeld 10 zijn? Ik bedoel..het moment lijkt me zoiezo onwennig voor en paard, maar dat maakt toch geen verschil wanneer je zoiets aanleerd?

Toevallig had ik ergens..geen idee waar, amar gelezen dat ze met de 8 helemaal klaar zijn met de tanden? Gaat ff de link zoeken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 10:01

FitzChivalry schreef:
Zijn er nog meer bitloze ruiters die hun paarden toch wel bitwijs maken..

Nee, ik ga het niet doen.
Dan kan ik nog wel meer dingen bedenken waar ze maar alvast aan moet wennen "voor 't geval dat misschien eens ooit". Knipoog

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:00

Daar heb je absoluut gelijk in joviban.. ik kan ook nog wel een hele hoop dingen bedenken..
Dit komt allemaal voort uit de discussie die ik thuis had.. wat als er mij iets zou overkomen, wat dan met het paard.. toen ben ik gaan nadenken..

Ik zou namelijk niet willen dat als hij onverhoopt weg zou moeten om welke reden dan ook dat hij ineens een bitje in zijn bekkie krijgt, terwijl hij niet weet hoe of wat.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:11

mijn vorige paard heb ik ingereden toen ze 3 was,dit hield in iets van 2x in de week 10 minuutjes erop,beetje stappen en draven en weer klaar.rem en stuur (enkel de teugelhulpen) zaten er al op door lange lijnen werk,de zithulpen reageerde ze meteen al automatisch,teugels had ik nauwelijks nodig.
toen ze wat ouder was ben ik ook regelmatig stapritjes in het bos gaan maken met haar.
ben eerst begonnen met een bit,maar ze reageerde daar erg heftig op onmdanks dat ik met een losse teugel reed liep ze erg veel met haar hoofd te schudden,de tandarts is toen geweest en ze bleek aardig wat problemen met wisselen te hebben,toen ben ik met een sidepull gaan rijden en dat is eigenlijk altijd zo gebleven,beviel erg goed.

mn huidige paard is nu 2,5.
met haar doe ik niks anders dan af en toe wat vrijwerken in de bak en lekker stukken wandelen,verder loopt ze dagelijks buiten
helaas zijn hier niet echt goede uitrijmogelijkheden (geen bos of strand ofzo).

van de zomer wil ik met haar beginnen met lange lijnen werk en stem commando's aan te leren,en ik wil haar dan eerst een jaartje voor de wagen gaan zetten zodat ze wat spieren en conditie kan opbouwen voordat ze een ruiter moet gaan dragen,maar dit wil ik ook allemaal bitloos gaan doen dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:28

FitzChivalry, daar moet je idd niet aan denken. Verdrietig
Maar het lijkt me sterk dat als jou iets overkomt, dat jouw ouders je paard dan op stel en sprong aan de eerste de beste gaan verkopen?
Je kunt afspreken dat je paard alleen naar mensen gaat die bitloos rijden (en wellicht ook je paard meer natural houden, dat soort dingen).
Je zou kunnen opschrijven wat je voor je paard wilt en absoluut nièt wilt als jou plotseling iets overkomt. Ik neem aan dat jouw ouders jouw laatste wens respecteren en zullen naleven. Knipoog

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:53

peaches schreef:
maar gaat dat niet meer als ze weet ik veel bijvoorbeeld 10 zijn? Ik bedoel..het moment lijkt me zoiezo onwennig voor en paard, maar dat maakt toch geen verschil wanneer je zoiets aanleerd?

Toevallig had ik ergens..geen idee waar, amar gelezen dat ze met de 8 helemaal klaar zijn met de tanden? Gaat ff de link zoeken..

Je kunt een paard inderdada ook op 10 jarige leeftijd nog dingen leren. Echter zal het dan snel met te veel haast gebeuren terwijl je dit bij een jong paard beust rustig aan pakt.

Met 8 jaar zijn de slijtvlakken recht en is het paard dus 'aftands'. Maar met 5,5 jaar is het paard uitgewisseld. Dit wisselen begint rond de 3 a 3,5 jaar.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:14

FitzChivalry: mocht het ooit zover komen dat je door omstandigheden je paard moet verkopen, dan moet je dat niet doen aan iemand die het raar vindt dat een paard niet bit-wegwijs is.

Ik heb mijn paard gezworen dat ze nooit op stal hoeft/bit in hoeft etc. En no matter what; ik ga dat waarmaken! Mijn ouders en vrienden weten heel goed wat ik wel en niet wil voor mijn paard en mocht er iets met mij gebeuren dan gaat mijn paard naar iemand die dezelfde ideën over paardenhouden en bitloosrijden heeft als ik.

Het is lief en begrijpelijk dat je er over nadenkt maar ik vind het persoonlijk geen goede reden om je paard aan het bit te laten wennen.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:47

peaches schreef:
Hoi!

Ik ben nu heel langzaam Diesel zelf aan het inrijden op de parelli manier. Het gaat erg goed tot nu toe..we doen dan ook heel langzaam en alles op voral zijn tempo. Ik gebruik nu de point to point om ergens te komen want anders bleven we maar rondjes draaien en ik wilde niet meteen met sturen beginnen dus dit bevalt erg goed.

Wie heeft ook op een natural manier zijn paard ingereden en hoe heb je dat gedaan? Hoe lang was je bezig per dag/week? reed je ook al veel buiten of juist veel in de bak?

Ik heb symmie natuurlijk ingereden zonder bit. Ze weet nog steeds niet wat het woord bit betekend. Het is super gegaan. Tis gewoon ut zelfde idee alleen dan vriendelijker. lekker door parellien en dan komt alles vanzelf wees maar niet bang. Zolang beide genieten gaat het goed Lachen

Liefs,

Helene

Odin_Ebony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:39

Hallo lieve mensen,
even ter opheldering over het paardengebit:

Snijtanden
• 6-8 dagen = binnensnijtanden komen door, 4 stuks
• 6-8 weken = middensnijtanden komen door, 4 stuks
• 6-8 maanden = buitensnijtanden komen door,4 stuks
• 6-9 maanden = wolfstanden komen door (eventueel)
• 2 ½ jaar = binnensnijtanden wisselen, 4 stuks
• 3 ½ jaar = middensnijtanden wisselen, 4 stuks
• 4 ½ jaar = buitensnijtanden wisselen, 4 stuks
• 5 ½ jaar = onderste binnensnijtanden gevuld, 2 stuks
• 6 ½ jaar = onderste middensnijtanden gevuld, 2 stuks
• 7 ½ jaar = onderste buitensnijtanden gevuld, 2 stuks
• 8 ½ jaar = bovenste binnensnijtanden gevuld, 2 stuks
• 9 ½ jaar = bovenste middensnijtanden gevuld, 2 stuks
• 10 ½ jaar = bovenste buitensnijtanden gevuld, 2 stuks
Kiezen
Bij de geboorte heeft een veulen al 12 kiezen, 3 kiezen per zijde van elke kaak.
• 1 jaar = vierde kies komt door, blijvende kies
• 2 jaar = vijfde kies komt door, blijvende kies
• 2 jaar en 8 maanden = eerste kiezen wisselen
• 2 jaar en 10 maanden = tweede kiezen wisselen
• 3 jaar en 8 maanden = derde kiezen wisselen
• 3 ½ tot 4 jaar = zesde kies komt door, blijvende kies

Ik vind het geweldig hier over jullie ervaringen te lezen, ben zelf ook bezig met mijn eigen jonge paardje en weet ook niet helemaal hoe ik het moet aanpakken... Gewoon rustig aan denk ik, haha! Hij is nu bijna 4 jaar oud dus we hebben de tijd, wil hem niet overbelasten.
Hij is bij de vorige eigenaar met een dunne (hefboom) stang ingereden, ik wil hem dat laten vergeten en bitloos met hem verder door het leven! Volgens mij is hij ook wel geslagen want hi is doodsbang voor de zweep (die ik gebruikte in de schriktraining). Bij mijn andere paardjes kan ik hem boven hun hoofd zwiepen en laten knallen, maar hij is al weg als hij de zweep ziet... Hij is ook bang voor mensen die een stok (of schep of mestvork of iets anders met steel) vasthebben :S...
Gelukkig is hij bij mij...

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:19

Ik ben begonnen met inrijden met een bit maar mijn paard bleef met zijn hoofd schudden.
Ik heb hem helemaal laten onderzoeken door de da en ook het zadel is nagekeken maar hij stopte niet met schudden.
Dus overgestapt op bitloos en nu gaat het steeds beter.
De eerste keren dat ik er opzat liep er nog iemand naast en oefende we alleen het opstappen, voorwaarts gaan, het halthouden en na een paar keer dit doen het afstappen.
Af vrij snel ga je zien dat het paard zich meer richt tot de berijder en niet meer tot de begeleider (de begeleider gaat ook steeds minder doen.Ze verdwijnt zeg maar op de achtergrond.)
Ik hield sessies van 10 min. of minder aan.
Als het goed gaat stoppen en anders stoppen na 10 min. en dit zo'n 2 x in de week.
Ik longeerdde hem nog wel en leerdde hem daar de stemhulpen stap, draf en galop aan.
Als hij kon stappen en stoppen gingen we sturen oefenen.
Nog steeds liep er iemand naast maar die nam al gauw 2 meter afstand omdat mijn paard het al zelf kon en vrij snel daarna ging ook de longeerlijn los en liepen we los in de bak in stap.
Draf ging het zelfde...druk geven en draf zeggen :)
Natuurlijk snapte hij de druk alleen om te gaan stappen en niet om te gaan draven vandaar het commando "draf" erbij.
Dit commando geef je op een gegeven moment nadat je druk met je benen hebt gegeven en nog wat later zie je dat je het commando niet meer hoeft te geven.
Het grappige was dat mijn paard toen alleen kon stappen en draven :D
Hij kon niet harder stappen :D
Wat was ik blij dat hij dit op een gegeven moment wel kon!
Gek he, dat je van die kleine dingetjes super trots wordt.

Ik ben geen fan van achter een paard aan rijden en op die maier de hulpen te leren.
Wel reden er altijd meerdere paarden in de bak zodat hij de stress van het alleen zijn niet had.
Ik ben van mening dat je paard dan ook niks leerd.
De omstandigheden moeten ideaal zijn, later leer je hem wel dat alleen in de bak zijn niet erg is.( lees: later: als de rem goed is aangeleerd :) )

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 10:42

Als de kans er was probeerde ik wel achter iemand aan te hobelen, omdat hij juist wat houvast had om eventueel te draven en zoiezo het ide dat hij al moet wennen dat ook met draf en straks galop iemand op zijn rug zit vind ik al heel wat dus wilde nog niet veel hulpen gebruiken door bijvoorbeeld te sturen. Soort meelift les..vooral in het begin vind ik dit en mijn pownie ook zeer fijn.

Odin_Ebony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:01

Ik probeer alles alleen te doen, wil dat mijn paard zich op mij richt. Niet op iets/iemand anders... Ik wil hem leren dat we er samen wel uitkomen en hiervoor niemand anders nodig hebben. Alleen met opstappen en zo kan ik me niet voorstellen hoe ik dat alleen zou moeten doen... Goede basistraining denk ik :S
Maar zover zijn we nog niet, opstappen zonder hulp...
Ik heb nu een boek van Parelli gekocht, wil de seven games met mijn paard spelen zodat hij nog meer respect voor me krijgt en mij echt als de leider gaat zien. Eerst het grondwerk in orde hebben, dan verder werken. Maar het blijft kriebelen ;)

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 13:20

Diesel is inmiddels al bijna 5 en nogsteeds kriebeld er niet echt iets. Al zijn we druk bezig met de dingen eromheen..het fijn opzadelen..laten wennen..goed passent zadel aanschaffen..af en toe meeliften..maar echt rijden. Neej..er komt ok telkens iets tussen..hehe..dan is het een blessure..dan een verhuizing...dan het weer...en eigelijk vind ik het wel prima zo. Ieder zn eigen manier..

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:38

odin: opstappen hoeft niet moeilijk te zijn hoor alleen. ik heb mijn pony ook in mn uppie ingereden. meerdere trouwens, dus tis over het algemeen altijd ik en het paard geweest.
krukje er bij pakken!
-vanaf de grond eerst leren dat je naast je paard kan staan zonder dat hij wegloopt.
-dan dat je over zn rug aait en beetje friemelt ofzo. dan hangen met je voeten nog op de grond.
loopt je paard weg kun je nog niet opstappen. zorg eerst dat hij stil blijft staan.
-blijft hij overal bij staan: pak de kruk er bij. nu alles opnieuw terwijl je op de kruk staat. Dit is spannend want dan ben je ineens heel groot voor je paard. dus weer de oefeningen tot je paard perfect blijft staan.
-en dan hangen.

En dan stap je vanzelf op:)

alles gewoon rustig aan doen..niet echt Perfectie verwachten natuurlijk. bedoel ik niet dat hij geen stapje mag zetten, want een paard heeft dat vaak nodig even zn evenwicht weer te verkrijgen. Maar hij mag niet weglopen.

Succes

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:39

Mijn paardje is over een maandje 4 en ze is ook bitloos ingereden.
Nog steeds rijden we alleen bitloos, maar in de toekomst wil ik haar wel bitwijs maken. Alleen voor werk in de bak. Buiten blijven we bitloos.
Het bevalt ons erg goed. Ze is gewoon spelenderwijs buiten ingereden door af en toe even mee te liften, na perelli level 1 te hebben doorlopen. Dat hebben we langzamerhand uitgebouwd. Inmiddels rijden we ook af en toe (eens per week ong) een half uurtje in de bak. Oefeningen zoals nageeflijk proberen te rijden, stelling aannemen etc oefenen we eerst buiten en daarna in de bak. En dat gaat bitloos ook prima.

Galopperen zijn we ook buiten mee begonnen, achter een ander paardje aan. In de bak is het nog te belastend, maar af en toe springen we even aan. Zodat het knopje er wel al op zit.
Wat mij betreft is er geen echt verschil tussen wel of niet bitloos. Het verschil zit hem in de mensen die er voor kiezen. Over het algemeen zijn dat in mijn ervaring mensen die samen relaxed willen genieten met hun paard en juist buiten een braaf paard verlangen en daar ook niet teveel van maken. Gewoon gaan en doen alsof het de leukste zaak van de wereld is!
Hier een filmpje van de eerste keer dat ik erop ging zitten, buiten. http://www.youtube.com/watch?v=6N1LTH3k5fo

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:54

maar kukkie
als het bitloos in de bak goed gaat, waarom wil je dan alsnog met bit in de bak gaan rijden? kun je dat uitleggen.

leuk filmpje trouwens
Laatst bijgewerkt door FahyaFemke op 28-01-09 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 13:58

heh wat grappig..ik zie diesel echt terug in dat filmpje..gewoon staan krabben..of net psies het zelfde is met mensen erop..en ook gewoon lekker stilstaan al loopt de rest wel door..grappig hoor.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:22

Ja, dat kan ik uitleggen. Ik wil dat ze ook goed op een bit gaat reageren. Om haar breder inzetbaar te kunnen verkopen, als dat ooit nodig is. NIet dat ik plannen in die richting heb, maar ik kan me zo vorstellen dat er ooit iets verandert waardoor ik haar moet verkopen.
Daarbij geloof ik nog steeds dat het de hand van de ruiter is - bitloos of met bit - die bepaalt hoe hard of zacht een hulp overkomt.
En als bonus op dit alles is het zo dat mijn paard errug lomp is van zichzelf. Een heel lichte hulp komt simpelweg vaak niet door omdat ze niet snel reageert. Uiteraard doe ik mijn best om haar licht aan de hulpen te hebben, maar zoals mijn vorige paard - een arab - snel en gevoelig reageerde, zo is zij erg lomp. En dan komt er al snel heel veel kracht kijken bij een bitloze optoming, en bij een bit veel minder.