Emiel Voest op Paard 2008, freestyle of breken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Emiel Voest op Paard 2008, freestyle of breken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:54

Trouwens, als de eigenaresse het er niet mee eens is kan ze Voest toch gewoon onderbreken? No way dat iemand tegen mijn zin met mijn paard bezig ging, ook als is het Anky zelf.

@ garny95; je kunt ook eerst de beginpost lezen voordat je vragen gaat stellen Knipoog

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:03

anneliesdj schreef:
Trouwens, als de eigenaresse het er niet mee eens is kan ze Voest toch gewoon onderbreken? No way dat iemand tegen mijn zin met mijn paard bezig ging, ook als is het Anky zelf.

@ garny95; je kunt ook eerst de beginpost lezen voordat je vragen gaat stellen Knipoog

dat is me wel duidelijk, maar ik snap de link niet met princesa die reageert en wazig is met haar info en ben ik ook benieuwd waarom en wat er gebeurd is.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:11

Even ter verduidelijking, voor degene die mij niet begrijpen....
Ik zeg niet dat Emiel een heilige is, maar je kunt als eigenaar meteen ingrijpen als je het er niet mee eens bent.
En dan kun je achteraf wel gaan schreeuwen over van alles, naar aanleiding van een uit de hand gelopen discussie, maar dat is niet erg respectvol in mijn ogen.
Aan elk verhaal zitten 2 kanten uiteraard.
Maar goed, ik trek me weg uit deze discussie want het is toch een gebed zonder eind.
Succes ermee! Doei, doei

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:13

Maar voor een eigenaar is het lastig om een prof te onderbreken ten overstaan van een heel publiek.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:13

waarom eigenlijk?
Het is toch jouw paard, vraag dan om verduidelijking wat zijn beweegredenen zijn.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:16

Omdat sommige mensen niet zo assertief zijn en behoorlijk overdonderd worden door zoiets.. Heb je zelf nog nooit gehad dat iemand iets zei en dat je 5 minuten later denkt sh*t, zo had ik moeten reageren! Frusty?

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:24

Een meisje van mijn stal is erbij geweest toen Emiel Voest met het paard bezig was. Zij was bezig met de paarden voor een andere show. Zij zijn op een gegeven moment weg gegaan met de paarden, omdat het er erg gevaarlijk aan toe ging (paard ging behoorlijk door het lint).

Zij heeft mij helaas niet precies verteld wat er gebeurd is, maar het schijnt er nogal ruig aan toe te zijn gegaan en op een gegeven moment heeft Emiel Voest het paard ook een enorm harde knal gegeven (met de leadrope begreep ik...)

Tijdens de show gaf Emiel Voest aan ong 10 min bezig te zijn geweest met het paard, maar dit schijnt ruim een half uur te zijn geweest.

Ik heb verder geen mening over wat er gebeurd is, gewoonweg omdat ik er niet bij ben geweest (in de voorrijring). Dit is alleen zoals ik het te horen heb gekregen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 22:24

Ik wel (vandaag nog op mijn werk Knipoog )!

Maar er zit ook wel een punt dat als je bereid bent om een ander met je paard te laten werken en hem toestaat om wat met je paard te doen, je niet direct moet protesteren als het niet (helemaal) gaat zoals jij wilt. Gebeuren er echt dingen die je paard schaden dan moet je ingrijpen. Maar daar zit nog een heel gebied tussen ...
Zeker op zo'n evenement, waar een hoop mensen bij staan te kijken als dit gebeurt (al vraag ik me dat nu eigenlijk wel af omdat er nog steeds niemand hier reageert die het live heeft gezien!) ga je niet direct roepen van ho stop, geef me paard hier!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:28

Amable schreef:
Omdat sommige mensen niet zo assertief zijn en behoorlijk overdonderd worden door zoiets.. Heb je zelf nog nooit gehad dat iemand iets zei en dat je 5 minuten later denkt sh*t, zo had ik moeten reageren! Frusty?

Zeker wel, maar eigenlijk maar bar weinig omdat ik ook mijn eigen visie op zaken heb en graag wil weten waarom iemand iets beweegt het op een bepaalde manier te doen.
Daar vraag ik dan ook naar en kan er dan ook begrip voor opbrengen als het me uitgelegd wordt om op die manier misverstanden zoals deze te voorkomen.
Ook al is het iemand met meer ervaring, we zijn tenslotte allemaal mensen waar je normaal mee kunt praten.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 22:31

Daf schreef:
Een meisje van mijn stal is erbij geweest toen Emiel Voest met het paard bezig was. Zij was bezig met de paarden voor een andere show. Zij zijn op een gegeven moment weg gegaan met de paarden, omdat het er erg gevaarlijk aan toe ging (paard ging behoorlijk door het lint).

Zij heeft mij helaas niet precies verteld wat er gebeurd is, maar het schijnt er nogal ruig aan toe te zijn gegaan en op een gegeven moment heeft Emiel Voest het paard ook een enorm harde knal gegeven (met de leadrope begreep ik...)

Tijdens de show gaf Emiel Voest aan ong 10 min bezig te zijn geweest met het paard, maar dit schijnt ruim een half uur te zijn geweest.

Ik heb verder geen mening over wat er gebeurd is, gewoonweg omdat ik er niet bij ben geweest (in de voorrijring). Dit is alleen zoals ik het te horen heb gekregen.

Ik denk zelf ook wel dat je met een vreemde hengst tegen extra dominantieproblemen aanloopt. En dat die in sommige situaties ook met een lichamelijke reactie bestreden moeten worden, zoals een klap van het touw, dat doen hengsten onderling ook, daar gaat het er in een gevecht om de dominantie ook niet zachtaardig aan toe.
Het kan heel goed zijn dat dit dominantieprobleem zich niet voordoet bij de eigenaresse (hoewel ik uit andere topics begrijp dat zij degene was op het steigerende paard!), maar wel bij Voest omdat die net iets meer doorpakt of omdat er nog geen vertrouwensband is tussen mens en paard. aar eigenlijk moet je juist dan ruim de tijd nemen om elkaar te leren kennen, kijk wat het paard doet en hoe hij reageert op jou. Ik vraag me af of die tijd er is geweest of dat die er voor is genomen.

Het zou zinvol zijn als Voest zelf een reactie geeft op het voorval, al dan niet op zijn site', om toe te lichten wat er gebeurde en waarom hij reageerde zoals hij heeft gedaan. Dat het paard door het lint gaat kan gebeuren als hij zich niet gewonnen wil geven. Op zich niet erg, mits je er de goede veilige ruimte voor hebt en uiteindelijk op de juiste manier het rangordeprobleem hebt kunnen oplossen. Maar dat gaat zeker niet altijd vanzelf ...

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:34

simodi schreef:
Ik wel (vandaag nog op mijn werk Knipoog )!

Maar er zit ook wel een punt dat als je bereid bent om een ander met je paard te laten werken en hem toestaat om wat met je paard te doen, je niet direct moet protesteren als het niet (helemaal) gaat zoals jij wilt. Gebeuren er echt dingen die je paard schaden dan moet je ingrijpen. Maar daar zit nog een heel gebied tussen ...
Zeker op zo'n evenement, waar een hoop mensen bij staan te kijken als dit gebeurt (al vraag ik me dat nu eigenlijk wel af omdat er nog steeds niemand hier reageert die het live heeft gezien!) ga je niet direct roepen van ho stop, geef me paard hier!

Uit het bericht van Callista begrijp ik dat er maar een klein groepje mensen bij was, maar ook ik zou overdonderd zijn en niet snel tegen een bekend iemand ingaan.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:38

Miska schreef:
waarom eigenlijk?
Het is toch jouw paard, vraag dan om verduidelijking wat zijn beweegredenen zijn.

ik geloof dat deze amazone al bij heel wat meesters in de leer is geweest, volgens mij bagage genoeg om een goed onderbouwde discussie aan te gaan, jammer dat dat niet gebeurd is dan had er verder niet over gespeculeerd te hoeven worden en was het duidelijk en leerzaam, ook voor ons.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 00:00

Ik ken zat mensen die pas achteraf beseffen dat een bepaalde aanpak niet hun keuze is, soms ben je gewoon overdonderd. Mss moest het paard gewoon echt es op zijn plek gezet worden en was hij idd wel mentaal vermoeid na zo'n dag; mss is er meer gebeurd; we zullen het nooit helemaal weten denk ik...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 00:06

Soms ben je gewoon overdonderd en is iets al gebeurd voordat je zelf beseft wat er is gebeurd.

Ik vind dat er helaas in dit topic (en in het fototopic van Renza) onnodig hard en veroordelend wordt gereageerd naar beginnende bokkers. Komt de sfeer op Bokt niet ten goede en zorgt er ook voor dat mensen hun verhaal dan niet meer doen. Jammer.

ultimo33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 00:20

Kijk eens naar het volgende artikel op www.emiel.voest.nl onder rubriek nieuws:

Paard 2008 - Wel bitloos, niet caploos

Op zondag 27 januari was de vereniging voor bitloos paardrijden verantwoordelijk voor de invulling van het showprogramma. Onnodig om te zeggen dat er nogal wat bitloze combinaties de revue passeerden. Er was van alles te zien ; vrijheidsdressuur, theater, springen, kür op muziek, dressuur op hoog niveau en natuurlijk Freestyle.

Werken aan de dubbele lange lijnen met een bitloos hoofdstel.
Emiel heeft een clinic gegeven met een paard dat diezelfde ochtend nogal wat problemen had gegeven tijdens het rijden in de Showpiste. Om eerst te kijken wat er aan de hand was heeft Emiel in de inrijring het paard aan de hand en aan de Dubbele Lange Lijnen (met bitloos hoofdstel) gewerkt.
Zijn conclusie:
“Het paard heeft een dominante inslag en is daarbij angstig voor de omgeving. Door dit paard duidelijk te maken wie controle heeft over de richting en de snelheid werd het paard in eerste instantie wat beter gefocust op de begeleider. De echte confrontatie op het gebied van dominantie vond plaats aan de dubbele lange lijnen. Hier heb ik het paard duidelijk kunnen maken dat zijn verzet niet zinvol was. Na een spannende sessie steigeren en achteruitlopen aan de dubbele lijnen, kriskras door de inrijring viel bij hem ineens het kwartje. Hij deed één stap naar voren en reageerde goed op de beloning die deze actie hem opleverde. Hij liet de hals zakken begon weer te ademen en de klus was geklaard. Het paard veranderde van een ongehoorzaam paard, dat naar de hulpen sloeg en de begeleider probeerde te bijten, in een zeer welwillend paard”.

Oprichting
De clinic
Nu het paard op het voorterrein zich zo goed had laten zien was de volgende stap natuurlijk voor het grote publiek in de Showpiste. Om het paard vertrouwen te geven heeft Emiel de trainingssessie daar herhaald.
De reactie van het paard was ongelooflijk goed. Het was ook voor het publiek zichtbaar dat het paard met vertrouwen en ontspanning aan het werk was, het af en toe nog spannend vond, maar zich goed liet werken.
Emiel over de clinic:
“Hij heeft alles goed gedaan, eenmaal ontspannen zag het er eigenlijk prima uit! Ik ben erg tevreden over hem. Ik hoop dat hij dit vast kan houden”.

ontspanning
lange bovenlijn

Wel bitloos niet caploos
Aanvankelijk was het de bedoeling dat Emiel een “striptease” clinic zou geven met een combinatie van een ervaren ruiter met een hoog in de dressuur opgeleid paard. De bedoeling van een dergelijke striptease is te laten zien hoe het paard reageert als er steeds minder hulpmiddelen worden gebruikt. Dus i.p.v. stang en trens bijvoorbeeld een eenvoudig rijhalster of bitloze optoming. Na dat dan ook de sporen/zweep en het zadel zijn ingeleverd rijdt de combinatie met een minimum aan hulpmiddelen rond.
De ruiter wist niet dat Emiel het dragen van een helm tijdens een demonstratie of les van hem als eis heeft en had haar eigen helm niet meegenomen. Voordat de ruiter de ring in ging is een tankleurige Rijhelm aangeboden, maar dit moest een zwarte zijn. Helaas verscheen zij toch zonder helm in de ring en voelde Emiel zich genoodzaakt hier vragen over te stellen. Daar het paard wat schieterig was en het de bedoeling was dat de ruiter zonder zadel zou gaan rijden vond Emiel het niet verantwoord door te gaan. Daarna ontstond er helaas een discussie over het wel of niet dragen van een cap of helm tijdens deze clinic. Emiel en de ruiter kwamen er in de vaart der volkeren samen niet uit dus is deze demonstratie jammer genoeg niet door gegaan.
Emiel:
“Ook ik heb tot voor een aantal jaren terug altijd zonder helm gereden en demonstraties gegeven tot ik van Tineke Bartels op mijn falie kreeg dat ik een voorbeeldfunctie had en een helm moest dragen. Ik denk dat de tijd dat we als professionals zonder cap demonstraties konden rijden al een tijdje achter ons ligt. Zowel ikzelf als de leerlingen of deelnemers aan demonstraties dienen het goede voorbeeld te geven, dus altijd mét helm of cap”
“Het is jammer dat dit statement vandaag de dag nog gemaakt moet worden.
Liever had ik gezien dat we een leuke en interessante clinic neer hadden kunnen zetten. Daar hadden zowel de desbetreffende ruiter, ik zelf, als het publiek vast meer plezier aan beleefd”.

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 00:28

Mooi gezegd: ik stond tussen de inwerkbak en de piste: dit is ook de manier waarop ik het beleefd heb!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 00:33

Tja, dat is zijn beleving van het verhaal. Leuk dat hij dat zo op zijn site zet, maar als hij oprecht goed wil doen, dan zou hij met de beide dames in gesprek moeten zijn en niet stukjes schrijven voor zijn eigen site. Terecht of onterecht zijn er een paar mensen behoorlijk gekwetst door zijn acties, het zou hem sieren als hij daar nog even tijd en aandacht voor zou vrijmaken.

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 00:38

Het zijn de dames die openbaar commentaar leveren: zowel gisteren als vandaag. Als zij het niet met hem eens zijn, moeten ZIJ zich melden tot hem!
Ik zou in ieder geval wel van hem willen weten of mijn paard idd zo op zijn manier van werken kan reageren en wat te doen!!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 01:08

anneliesdj schreef:
Heeft er niet iemand toevallig een filmpje gemaakt??
Zou het een stuk duidelijker maken.

Dat is er inderdaad. Maar of dat ook in het openbaar gepost gaat worden wordt door de makers nog overwogen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 01:22

want?

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 02:31

Dat vraag ik me ook af. Waarom wel/niet? Het brengt duidelijkheid. En dan kan de discussie gesloten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 08:56

Ik heb met interesse de discussie gevolgd. Ik ken emiel voest van clinics , boeken en videos. Het is niet de methode die ik nu volg, maar ieder heeft nu eenmaal een methode die hem of haar het beste ligt en dat zegt niets over wat het beste werkt.
Ik kan me iets voorstellen bij zijn stelling. Werken met een dominante hengst kan gevaarlijk zijn en ik kan mij ook voorstellen dat het noodzakelijk kan zijn je eigen ruimte op een bepaald moment te verdedigen of je standpunt duidelijk te maken.
Ik kan mij ook voorstellen dat zoiets er niet altijd heel mooi uitziet en dat het een eigenaar in het verkeerde keelsgat kan schieten.
Dat is dus idd een risico als een ander met je paard werkt. Persoonlijk laat ik om die reden een ander niet met mijn paard werken (Nu heb ik dan ook bepaald geen gevaarlijke hengsten). Ik ben een enorme zeikert als het mijn paarden betreft (en mijn honden ed....) Ik ´vond het met de hondentraining ook niet prettig als de instrukteur even mijn hond wilde gebruiken om iets te laten zien. Dat probeerde hij overigens maar twee keer, maar de hond luisterde geen bal naar een ander en de instrukteur vond dat eigenlijk wel grappig en gaf hem lachend aan ons terug (heel sportief van hem)
Maar ik wil zelf dus ook geen anderen met mijn paarden laten werken.Zelf niet al zijn het brave paardjes zonder echte problemen. Uiteindelijk ken ik mijn paarden en weten ze wat ze aan mij hebben. Ik maak duidelijk dat ik leider ben (doe ik tenminste mijn best voor) en heb een band met ze opgebouwd. Als ik ze met een vreemde moet laten werken, moeten ze met iemand werken die ze niet kennen en waar ze niets mee hebben. Verzet is dan niet vreemd, denk ik.
Dus.... ik kan me bij allebei iets voorstellen. En natuurlijk kun je zeggen dat je hem dan niet voor een demo beschikbaar moet stellen, maar soms ontdek je zoiets pas als het werkelijk zover is en heeft niet iedereen voldoende assertiviteit om te midden van een demo voor publiek in te grijpen. We doen allemaal wel eens iets en denken achteraf. sh****t

Ik was er niet bij, maar van wat ik las kon ik mij er dus wel een voorstelling van maken en begrijp ik zowel voest als de eigenaresse.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:04

coulash schreef:
Het zijn de dames die openbaar commentaar leveren: zowel gisteren als vandaag. Als zij het niet met hem eens zijn, moeten ZIJ zich melden tot hem!
Ik zou in ieder geval wel van hem willen weten of mijn paard idd zo op zijn manier van werken kan reageren en wat te doen!!

De dames reageren op de verhalen die op Bokt (en elders?) worden rondgestrooit, lijkt me logisch dat ze dat doen.
Ik ga er vanuit dat Emiel ook kan verzinnen dat als iemand na een woordenwisseling en plein publique een toegezegde demo niet rijdt, er misschien toch een plooitje rechtgestreken zou moeten worden. Uit de reacties van de dames krijg ik niet de indruk dat hij naderhand contact met ze heeft gehad. Voor iemand die les geeft in communicatie is het toch niet vergezocht dat het wenselijk zou zijn?

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:07

Ik vind het ook logisch dat zij reageren, ze werden op bokt afgeschilderd als de boosdoeners en Emiel als de grote held in het verhaal, maar dat blijkt dus achteraf allemaal wel mee te vallen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 13:10

monya schreef:
anneliesdj schreef:
Heeft er niet iemand toevallig een filmpje gemaakt??
Zou het een stuk duidelijker maken.

Dat is er inderdaad. Maar of dat ook in het openbaar gepost gaat worden wordt door de makers nog overwogen.

Het lijkt me zeer zinvol, want dat ruimt een hoop discussie uit de weg. Iedereen kan zich dan gewoon een oordeel vormen van het gebeurde.

Bovendien wordt er niemand door geschaad want het is gewoon in het openbaar gebeurd, Voest had er ook geen bezwaar tegen dat mensen stonden te kijken (waarom zou hij ook?).
Lijkt mij dus zeker nuttig, zeker plaatsen a.u.b.!

Een linkje naar mij per pb mag ook als de maker van het filmpje zich daar prettiger bij voelt, dan blijft het 'prive'. Knipoog . Ik wil het gewoon graag zien , maar doe er verder niks mee.