in de wei 24/7 wel of geen mok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Re: in de wei 24/7 wel of geen mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 17:25

Noah staat ook 24/7 buiten, verscheidene plekken van de wei zijn goed modderig (de doorgang enzo) maar nog geen last gehad van mok. Borstel de modder meestal gewoon weg met een harde borstel, eventueel een beetje hoevenvet in de holtes om het te beschermen.

Tot een maand geleden stond hij nog op een andere (te kleine) wei, die wei was dus een enorme modderpoel geworden (vandaar dat we ook verhuist zijn) en zelfs toen had hij geen mok. Hij staat wel al heel z'n leven buiten (5,5jaar) dus is wel wat gewend Lachen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:47

mok komt meestal van binnenuit. het kan wel getriggerd worden door wat mindere leefomstandigheden, maar lees mijn topic op het tinkerforum anders even, over napoleon en zijn mokverhaal.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:34

Ik heb 2 lieve Shetjes , maar die hebben een groot weiland , de ene kant is helemaal nat , daar staan ze echt te soppen , maar de anderen kant is droog en ze staan het meest daar , ze hebben nooie elke verschijnsel / begin van mok gehad.. Maarja , ze staan super goed in hun vach en zijn super gezond , maar dat is ook omdat wij ze lekker in dat weiland laten staan en niet zeuren over dat er een klein beetje zand in de voer / drink bak zit , als je snap wat ik bedoel .. Bloos
Over 2 weken mogen ze trouwens weer in het anderen wei land , maar tot dan doen ze het maar met hun halfe weiland .. Ja

Maar ik hou natuurlijk heeeel veel van ze en ze worden echt wel lekker verwend !!
En ik ben trouwens wel voorzichtig met ziekte verschijnselen b.v een drupende neus , of lopend oog, want dan is het , als het na een dag niet beter is , komt de dieren arts.
Maar gelukig is het meestal een dagje en dan is het weer over .. Haha!

Kuuus Sanne

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:32

Onze paarden staan ook 24/7 buiten, en 1 paard heeft af en toe mok en dat is voor het grootste gedeelte altijd in de zomer..

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:02

Mijn paarden hebben ook mok gehad en dat kwam toch echt wel van de natte wei. Ze kregen het eind van het najaar toen het zo nat was, in de wei was het een blubberzooi. Toen het al te erg was heb ik ze op stal gezet en was het al snel over. Overigens hadden ze alleen aan de witte benen last omdat de witte huid gevoeliger is dan de gepigmenteerde.
Jullie hebben het over urine en mest in de stal, maar mijn stallen liggen toch echt niet vol met urine en mest, ze staan op vlas en ik mest 3 keer per dag uit. Grotendeels staan ze trouwens in de paddock, maar s'nachts op stal en bij slecht weer ook.
Bij mooi weer gaan ze wel weer op de wei, maar die is toch nog vrij nat en dan merk ik meteen weer dat ze last krijgen.
Er zijn natuurlijk hee veel verschillende oorzaken van mok maar het kan dus best van een natte wei komen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:04

die van mij staat 24/7 buiten, en ook dat is soms blubberig
hij heeft geen mok. vorig jaar wel een beetje (maar toen woonde hij anders Knipoog veel op stal enzo)

het enige wat ik doe is afentoe voelen of het niet korsterig is Lachen

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:15

Def schreef:
Ik denk dat het niet aan de nattigheid ligt (hoewel dit de mok natuurlijk wel week houdt en er viezigheid in komt) maar dat de oorzaak inderdaad ligt bij de weerstand van het paard.
Ik zorg er dan ook voor dat de weerstand van mijn paard goed is.
Ik geloof ook niet zo in allerlei mokzalven enz. Ik denk dat je het van binnen uit moet oplossen.

Niet om je aan te vallen Knipoog maar dat is echt de grootst mogelijke onzin! Van wie heb je dat?

Ik ontdekte bij mijn haflinger ook mok eind december. Ze had toen dag en nacht buiten gestaan, en het had heel veel geregend. Precies toen het zo nat was begon ze kreupel te lopen van de mok en had ze open wonden. Ik heb haar toen snachts op stal gehouden en mokzalf gesmeerd en binnen een maand was er helemaal niks meer te zien in de kootholtes!

Ik wil haar nu wel weer dag en nacht buiten houden maar als het weer zo nat word gaat ze snachts gewoon op stal.

Er zijn altijd paarden die wel dag en nacht in de blub kunnen staan zonder iets te krijgen maar de kans dat je paard dan mok krijgt is toch echt wel veel groter.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:17

Mijn paarden staan 24/7 buiten, geen last van mok.
Hoewel mijn KWPN vroeger wel mokgevoelig was heeft ze na 2 winter op Mokcure van VSM pillen nooit meer mok gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:38

Hinke schreef:
Def schreef:
Ik denk dat het niet aan de nattigheid ligt (hoewel dit de mok natuurlijk wel week houdt en er viezigheid in komt) maar dat de oorzaak inderdaad ligt bij de weerstand van het paard.
Ik zorg er dan ook voor dat de weerstand van mijn paard goed is.
Ik geloof ook niet zo in allerlei mokzalven enz. Ik denk dat je het van binnen uit moet oplossen.

Niet om je aan te vallen Knipoog maar dat is echt de grootst mogelijke onzin! Van wie heb je dat?

Wat Def zegt, is helemaal niet "de grootst mogelijke onzin". Het is juist erg waar.
In de meeste gevallen komt mok van binnenuit en is nattigheid slechts een trigger.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:43

Dan hebben wij dus een meningsverschil Haha!

Kun je dat bewijzen? En waarom was ik dan binnen een maand van mijn mok af, door te smeren en droog te houden? Was dat toeval? En wat bedoel je met 'het komt van binnenuit'?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:52

Hinke ik ben het met je eens, omdat het bij mijn paarden precies zo is. In een natte wei: meteen mok, op stal: mok snel weer over.
Misschien als een paard niet goed in zijn vel zit of ziek is, zal ie wel gevoeliger voor mok zijn. Ik denk dat een natte wei wel de grootste boosdoener is en er zijn natuurlijk ook zat paarden die geen mok krijgen op een natte wei, maar sommige dus wel.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:28

Hinke schreef:
Dan hebben wij dus een meningsverschil Haha!

Kun je dat bewijzen? En waarom was ik dan binnen een maand van mijn mok af, door te smeren en droog te houden? Was dat toeval? En wat bedoel je met 'het komt van binnenuit'?

Nee dat is geen toeval. Ik denk dat JoviBan bedoelt dat het ene paard gevoelig is voor mok en het andere paard niet. Je paard krijgt het dan wel van modder maar waarschijnlijk is het terug te leiden naar de weerstand van je paard.

Ik heb zelfs eens gelezen dat Strasser beweert dat mok voorkomt wanneer de doorbloeding niet goed is en dat paarden met gezonde hoeven geen kans op mok hebben. Tja, of dat waar is......

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:53

Er zijn genoeg voorbeelden te noemen van paarden die 24/7 in natte wei staan (die van mij ook,niet het hele jaar door natuurlijk) en die nooit mok hebben.
Het ene paard is er gevoelig voor en het andere niet. Waardoor het komt is nog nooit helemaal precies verklaard.
Als je goed leest, Hinke, zeg ik dat ik DENK dat het komt van binnen uit. Dat komt door mijn eigen ervaringen met mok. Ik DENK dat als een paard mindere weerstand heeft, het eerder kans heeft op mok.
Ook wordt er wel eens gezegd dat een teveel aan eiwitten de boosdoener is. Dat van de hoeven en doorbloeding heb ik inderdaad ook gehoord.
Bij mijn paard hielp smeren helemaal niets. Mijn paard kreeg ook mok in een droge periode.
Er zijn momenteel genoeg onderzoeken over de precieze oorzaak van mok, dus laten we allemaal hopen dat daar nuttige informatie uit komt!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 08:45

Mok komt meestal wel door nattigheid, maar een 100% gezond paard met een goede weerstand zou geen mok krijgen, ook niet van nattigheid.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:59

mijn paarden staan nu 1 jaar 24/7 buiten met schuilstal en voor het eerst in hun leven nu een jaar mokvrij!!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:55

lenneke, de nattigheid bereikt de huid niet eens van mijn tinkers, dus het geldt niet voor alle paarden.

Ilsedroekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:23

Wij gebruiken bij onze shire die ook altijd wel mok plekjes heeft droogzetters van koeien. Dit is normaal gesproken om kalveren van de moeder te halen. Dit is te koop bij de welkoop in een doosje met 4 spuiten. Dit is iets vloeibaar, maar werkt helemaal super.

Succes ermee.

Gr Ilse

dieszoemies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:59

mijn fries kwpn heeft gelukkig deze winter geen mok gehad.. het is voor het eerst dat hij 24/7 buiten staat.
soms denk ik wel eens hoe kan hij nou geen mok krijgen door dit weiland ( super super super blubber en geen sprietje gras te bekennen) maargoed gelukkig nu geen last van!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:52

Ik denk dat het belangrijk is dat er eerst duidelijkheid is waardoor mok komt en dat je dan moet gaan oordelen.
Gevolgen van mok, gekozen behandeling en positieve gevolgen, dat is allemaal relatief. Er spelen veel meer factoren mee dan de zalf, het binnen halen enz. Maar goed, dat even ter zijde, want daar ging het topic niet over.

Als je paard 24/7 buiten staat, dan hoeft dat niet mok te geven. Is het land wat nat van de regen/dauw of is het een blubberbende, ja dat zijn weer andere factoren. Een paard dat met dit weer 24/7 buiten staat, moet in mijn ogen wel een plek hebben waar hij droog kan staan.

Mijn paarden staan van eind maart tot begin december op het land (klei) en de maanden erna overdag in de bak (niet s'nachts, want ze kunnen hem slopen en ontsnappen).
Een daarvan, fries heeft mok, de rest, shet's, dravers, kwpn-er, en andere fries hebben het niet. Hoe je dan weer van die mok af komt, dat is een ander verhaal.

Overigeens vind ik wel dat het echt niet zo veel moeite is om even de koten te controleren op korstjes. Vooral niet bij een paard met weinig sok, dan borstel je zelfs natte modder makkelijk van af en een paard met veel sok, daaronder is het wel droog dus als je niet bang bent voor vieze handen Knipoog

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 09:45

ik vraag me eigenlijk af waarom marleen wel vraagt maar hier niet meer op de antwoorden reageert...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:57

Boy staat 10/7 buiten, ook lekker in de blub. Vorig jaar heeft hij vreselijke mok gehad (tot in de zomer). we hebben toen sudo creme gebruikt & dit jaar is het helemaal niet terug gekomen!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:25

Zowdy heeft vorig jaar last van mok gehad. Toen was haar weerstand niet geweldig, net bij haar moeder weg en een worminfectie gehad. Dit jaar heb ik geen plekje mok kunnen ontdekken, terwijl de wei best nat is. Wel kunnen de paarden droog staan op een stuk zand zand en in de schuilstal.

Widner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:28

Mijn 2 pony`s heeft 4 witte voetjes en staat bijna 14/7 in een blubberwei (ze hebben natuurlijk wel de mogelijkheid om droog te staan). Ze hebben nog nooit mok gehad

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:38

hier 1 met weinig sok, veel blub, geen mok. heeft toch meer met weerstand te maken naar mijn idee...