Wat een vertrouwen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cruesli

Re: Wat een vertrouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:19

prachtig zeg, heel bijzonder!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:07

Tja ik sta hier niet zo van te kijken. Mijn merrie deed exact hetzelfde toen Tolstoj nog een veulentje was.
Begint denk ik al met vertrouwen van de merrie in de mens. Ik zat met het hoofdje van Tolstoj (wat nu een hele grote kop is) op mijn schoot kon hem overal aanraken. Merrie ging er naast liggen en ging met haar hoofd tegen mijn schouder liggen. Ogen dicht...zo van toe kroel mij ook eens. Veel aandacht tijdens de veulenleeftijd is natuurlijk enorm belangrijk. Als een paard het ineens allemaal moet leren als hij 3 is. Ja dan ben je natuurlijk heel laat dan duurt heel lang voor dat je zo ver bent.

Die merrie vertrouwde ik zelf zo goed dat ik er tijdens de 24 uurs wedstrijd op de zilvia's hoeve gewoon bij in de box ging slapen.

Inrijden van Tolstoj was toen hij groter was(ruim 3,5 jaar oud) minder dan geen probleem. Rom vermunt gaf me een voetje en ik zat op zijn rug. Niks eerst longeren. Er lag geen zadel op. Gewoon aan het halstertje. Paard zijn hartslag ging volgens mij niet eens omhoog.
En hij kan tegenwoordig toch echt wel een boefje zijn onder het zadel. Dus ik denk dat die inprint training super werkt.

Ik doe overigens niet (bewust) aan NH.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:13

Ja heel leuk filmpje, ik heb ook zo met moeder en kind in de wei gelegen. Het geeft je een heel warm gevoel als je paard je zo vertrouwd. Bloos

Met mijn andere veulen die ik met vijf maaden kreeg die ook nog geen mensen handen gewent was heb ik ook een super band. Ik kon er ook zo op gaan zitten toen hij drie was zonder zadel, hij was en is nog steeds erg braaf.

Toevalig hebben we gisteren spelletjes middag op stal gehad en doen moeten we langs en over allerlij enge opstakels. er stonden sneeuwpoppen in de bak, een soort brandgang van hindernissen met slingers en balonnen eraan. Ballen gooien stokken van de ene ton in de andere zetten, onder een versierde boog doorrijden . Hij vond het dood eng maar met veel praten heeft hij alles gedaan. Vertrouwen van mens en dier (paard) is heel belangrijk. Knipoog

x_LoTjE_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:15

Prachtig!!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:06

Straks ff kijken ....

xlauuraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:39

Echt zóó schattig als die merrie er ook bij komt liggen ! Haha!

Van dit soort dingen wordt je nou echt vrolijk!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:51

Heel mooi om te zien! Lachen Wij verwachten in mei ook een veulentje, en zijn inderdaad van plan om van begin af aan al zulke dingen te doen. Of we echt imprint training gaan doen weet ik nog niet, daar moet ik me eerst meer in verdiepen.

Denisevm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:03

wauw wat mooi!
die hebben zeker een sterke vertrouwensband samen.
wat lief dat die moeder dat toelaat en er zelf zelf bij komt liggen,
en dat het veulentje het allemaal zo vertrouwt. Lovers

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:19

wauw wat prachtig om dat te zien.
echt wat een vertrouwen.
prachtig dat zulke mensen er zijn die zo moet hun paarden omgaan

arabahnarak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:40

Sorry voor mijn misschien rare vraag (ik ben een complete leek), maar waarom vinden jullie dit allemaal WOW en PRACHTIG? Niet dat het niet heel mooi is, maar is dit dan niet de normale gang van zaken tussen paard en mens?

Lys_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:50

echt mooi om te zien! het lijkt me ook wel wat om zo'n cursus te volgen dat je meer met je paard kan '' praten '' ik reed ook heel vaak op dandy zonder hoofdstel en zadel en dan liet ik mezelf gewoon door de wei rijden en dan glee ik van hem af en ging ik rennen kwam die achter me aan.. geeft ook wel een kik hoor

Lys_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:51

arabahnarak schreef:
Sorry voor mijn misschien rare vraag (ik ben een complete leek), maar waarom vinden jullie dit allemaal WOW en PRACHTIG? Niet dat het niet heel mooi is, maar is dit dan niet de normale gang van zaken tussen paard en mens?

veel paarden accepteren het niet als je teveel aan hun veulen zit ( volgens mij is dat bij alle dieren zo ) en dat die merrie er zo bij komt liggen is gewoon een mooi gebaar van vertrouwen!

arabahnarak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 12:08

Lys_ schreef:
veel paarden accepteren het niet als je teveel aan hun veulen zit ( volgens mij is dat bij alle dieren zo ) en dat die merrie er zo bij komt liggen is gewoon een mooi gebaar van vertrouwen!

Nee hoor, dat is zeker niet zo bij alle dieren. Als een moederdier een goede band met je heeft, denk aan honden en katten, dan vertrouwt die je vanaf het begin met haar kittens of puppy's en mag je daar heel veel mee doen. Je kan ze zonder probleem strelen, je kan ze oppakken, je kan erbij gaan liggen, je mag ze zelfs van haar wegnemen en er een paar meter verder mee gaan zitten. Ik dacht altijd dat je met een paard een even sterke band kon hebben als met honden of katten. Of vergis ik me daarin?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 12:14

Heerlijk om te zien Lovers

TalithaSL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 12:19

Wat een mooi filmpje

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 12:04

arabahnarak schreef:
Lys_ schreef:

Nee hoor, dat is zeker niet zo bij alle dieren. Als een moederdier een goede band met je heeft, denk aan honden en katten, dan vertrouwt die je vanaf het begin met haar kittens of puppy's en mag je daar heel veel mee doen. Je kan ze zonder probleem strelen, je kan ze oppakken, je kan erbij gaan liggen, je mag ze zelfs van haar wegnemen en er een paar meter verder mee gaan zitten. Ik dacht altijd dat je met een paard een even sterke band kon hebben als met honden of katten. Of vergis ik me daarin?

Geen roofdiergedrag met prooidiergedrag gaan vergelijken alsjeblieft. Als je een kudde met paarden hebt, en ze liggen te slapen, is er altijd een die blijft staan om " de wacht" te houden tegen eventuele roofdiren. Een merrie een veulen aan de voet heeft, gaat daar wakend boven staan op het moment dat het veulen ligt te slapen. Het paard moet zich volledig op zijn gemak voelen en het volledige vertrouwen in de persoon op de grond hebben als zijnde leider, om er bij te gaan liggen.
Dat de persoon op de grond aan het veulen mag zitten is nog nieteens zo bijzonder. Dat de merrie erbij gaat liggen en bewust naast gaat liggen is dat wel.

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:30

wat schattig, dat de merrie erbij komt liggen zegt toch wel wat:)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:40

Ik heb het ook wel mee gemaakt hier op het land. Was niet eens met het veulen aan het tuttelen, maar gewoon aan het uitmesten rond m'n slapende baby. Merrie ploft er zo naast en ik ben gewoon door gegaan tot ik klaar was en toen ben ik er lekker tussen gaan zitten.

Met Dennis trouwens ook. Met zijn eerste kind, merrie was rijden en hij was 'huis-papa'. Daar lagen ze samen bij me.

arabahnarak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:19

Citaat:
Het paard moet zich volledig op zijn gemak voelen en het volledige vertrouwen in de persoon op de grond hebben als zijnde leider, om er bij te gaan liggen.

Je uitleg over prooidier en roofdier begrijp ik wel. Maar waarom is het dan zo moeilijk voor een paard om zich volledig op zijn gemak te voelen en het volledige vertrouwen in de persoon op de grond te hebben?

Heeft een paard meer moeite met het accepteren van een (menselijke) leider? Want volgens mij (maar ik zeg het nogmaals, ik ben een leek en ken weinig van paarden, maar wil wel graag leren) is een paard toch ook een soort roedeldier, met rangordes en een roedelleider, net zoals honden?

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:22

echt mooi om te zien zulke dingen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 08:58

arabahnarak schreef:
Heeft een paard meer moeite met het accepteren van een (menselijke) leider? Want volgens mij (maar ik zeg het nogmaals, ik ben een leek en ken weinig van paarden, maar wil wel graag leren) is een paard toch ook een soort roedeldier, met rangordes en een roedelleider, net zoals honden?

Een paard heeft moeite met het accepteren van een menselijke leider, zo lang deze zich als een roofdier gedraagd. Want dat zijn wij uiteindelijk, roofdieren. Dus onze benaderingen naar honden toe (roofdieren) kan niet worden vertaald naar de benadering naar paarden toe. Ik kan gaan schreeuwen naar een hond (of lief tegen een hond praten), en die is daar van onder de indruk. Ik kan gaan schreeuwen of lief praten naar een paard, maar het zal daar niet hetzelfde effect hebben als op die hond. Als ik druk doe tegen een hond, kan ik stoei- en speelgedrag uitlokken (of misschien een aanval) . Als ik druk doe tegen een paard, zorg ik er vaak toch alleen voor dat hij bij me vandaan wil, dus wegrent.

Rangorde en kuddegedrag bij een hond zijn anders dan die van een paard. Dat ze beide het liefst in roedels of kuddes leven, betekend niet dat het vergelijkbaar is.

santotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:03

wauuw. . .

je zou toch zo uren in de wei kunnen blijven zitten.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:18

Ik geloof heilig in imprint training! Heb dit al bij meerdere veulentjes gedaan en daar altijd alleen maar voordeel uitgehaald!
Half maart verwacht ik m,n eerste 'eigen' veulen van m,n eigen merrie en ook deze gaat er aan geloven Knipoog

Aangezien we hier in onze wereld niet meer met 'het wild' hebben te maken vind ik het heel belangrijk dat een veulentje vanaf het
begin meteen vertrouwd wordt gemaakt met alles wat het later kan gaan meemaken. Hij/zij wordt sowieso geboren op een stal met honden, jonge kinderen, trampolines, konijnen, langs een doorgaande weg (verkeer) en nog meer 'rare' dingen dus het zal daarna niet gauw meer raar opkijken Haha!

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:21

santotje schreef:
wauuw. . .

je zou toch zo uren in de wei kunnen blijven zitten.

Mét een lekker zonnetje, goed boek, flesje limo, korte broek aan, kleedje (die waarschijnlijk wordt opgeknabbeld)... Ik kan niet wachten!!! Cool

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:37

ik ken een merrie die het tegenovergestelde gedrag vertoont, heb het helaas aan den lijve ondervonden!
Heb er nog dagelijks last van en mn leven lang een minder functionerende hand en moet over 3 maanden weer onder het mes. Ze greep me bij mn hand en sleurde me de stal door omdat ik te dicht bij dr veulen kwam blijkbaar.... middenhandsbeentje gewricht met pink verbrijzeld, AUW!! (was niet mijn paard maar wel een paard wat ik al jaren ken en nooit eerder dit gedrag had vertoond)
Dus dat deze merrie zo bij dr veulen gaat liggen is inderdaad een heel groot vertrouwen in de persoon die dr veulen aait! prachtig filmpje!