Hoe stevig zit je op een barebackpad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Victory-Boy

Re: Hoe stevig zit je op een barebackpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:19

Dit is de bbp van Voest:

Afbeelding

En dit is het andere bbp, weet niet meer precies waar ik het gekocht heb.:

Afbeelding

Ik vind persoonlijk de singelbevestiging van Voest veel beter, de zitting is veel dikker, het handvat is veel steviger....kortom de kwaliteit is veel beter. Knipoog
Ik zou ook geen bbp meer nemen met beugels eraan.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:29

een bbp met beugels is gewoon echt geen goed idee vanwege de drukverdeling Knipoog Sterk af te raden dus. Victory-boy, hoe lang heb jij je Voest al? Ik heb de mijnes zo'n 5 a 6 jaar en die ziet er wel anders uit, ik denk dat jij een generatie nieuwer hebt Haha!

edit: De mijnes Lachen

Afbeelding

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:42

Schuurt of glijd de BBP van Voest niet?
Hij ziet er wel goed uit. Lachen

Ben toch wel benieuwd naar een vergelijking van de Best Friend en die van Voest.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:57

Nee bij mij absoluut niet! Ik ga op mijn spring jumpen, daarna 3x in volle gang ergens opaf gaan en weer opkeren ed. Verschuift nooit. Best Friend heb ik alleen ooit gezien tijdens een verkoopdag en zag er best goed uit maar verkies echt mijn heerlijke warme (!!) schapenvacht in de winter Haha! En in de zomer is hij lekker koel Lachen

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:32

Oke, dat wilde ik net vragen, ( Bloos Ik vraag jullie/je echt de oren van het hoofd) of hij niet te warm in de zomer was.
De Best Friend is nl. met een sympanova onderkant en dat schijnt te schuren bij gevoelige huidjes, wat Wino dus heeft.

Maar je glijdt er zelf (dus) ook niet vanaf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:36

Ik had ook een vraagje, Als je er beugels aan hebt.
Maar er bijv niet mee gaan lichtrijden/galoperen, Gewoon vooral in stp Ja

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:40

Waarom wil je er dan beugels aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:42

LilianR schreef:
Waarom wil je er dan beugels aan?

Dan zit ik toch 'Beter' aangezien ik dan het gevoel heb dat ik wat beter zit Lachen.
Gewoon lekker stapritjes in het bos, aangezien ik geen zadel voor haar heb,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:37

Zou dat kunnen? Haha!

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:40

ik zou het persoonlijk niet doen omdat de druk gewoon op 1 plaats komt en dat is volgens mij echt super slecht;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:45

Okeuj Lachen

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:05

geluksvogel schreef:
Victory-boy, hoe lang heb jij je Voest al? Ik heb de mijnes zo'n 5 a 6 jaar en die ziet er wel anders uit, ik denk dat jij een generatie nieuwer hebt Haha!

Ik heb die van mij in de zomer van 2001 gekocht. Ook al zo'n dikke 6 jaar geleden dus. Volgens mij is dit nog het eerste model. Later heeft hij er het één en ander aan verandert, geloof ik. De singel die je op de foto ziet hoorde er niet bij, ik kocht hem helemaal kaal.

@SmeeJ: Ik zou ook geen beugels aanraden. Ten eerste is het slecht voor de rug en ten tweede (is mijn ervaring met het andere bbp) glij je eerder zijwaarts. Dat kan ook aan mij liggen, hoor, want ik ben nogal scheef. Knipoog

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:16

Victory-Boy schreef:
geluksvogel schreef:
Victory-boy, hoe lang heb jij je Voest al? Ik heb de mijnes zo'n 5 a 6 jaar en die ziet er wel anders uit, ik denk dat jij een generatie nieuwer hebt Haha!

Ik heb die van mij in de zomer van 2001 gekocht. Ook al zo'n dikke 6 jaar geleden dus. Volgens mij is dit nog het eerste model. Later heeft hij er het één en ander aan verandert, geloof ik. De singel die je op de foto ziet hoorde er niet bij, ik kocht hem helemaal kaal.

Ik ook zo ongeveer. Ik heb wel de orginele singel erbij en hulpstuk voor het werken met de dubbele lijnen. Dat is het zwarte deel op de foto, dit haal je er bij het rijden dus vanaf Knipoog

En idd beugels zijn niet aan te raden, rijd je een tijdje gewoon zonder, dan krijg je een veel betere onafhankelijke zit. Dan heb je de beugels helemaal niet meer nodig en zijn ze soms zelf lastig. Ik heb 3 boomloze zadels en haal er regelt de beugels af en rijd dan gewoon met het zadel zonder beugels. Is ontzettend goed voor je zit, want je raakt gewend aan beugels en het is goed eens af te wisselen Lachen

In de zomer heb ik eigenlijk nooit meegemaakt dat ze erg zweette ermee. Ik rijd met mijn bbp niet langer dan een halfuur wegens de drukverdeling ed Knipoog En let er altijd op dat ik nooit op het heetst van de dag rijd, spreekt voor zich. Ik rijd altijd of vroeg, maar eigenlijk vrijwel altijd laat, rond een uur of 8, 9 in de zomervakantie ed. Ooit weleens een dekje onder de bbp gedaan maar daarvan gleed die van mij. Gewoon zo met schaap op de blote paardenrug gaat perfect en omdat ik heb leren rijden zonder zadel, heb ik een goede onafhankelijke zit en glijd er dus eigenlijk nooit vanaf, uitgezondert met een keer dat mijn paard in een draad stapte en zo schrok dat ze in de achteruit vloog en een scherpe wending maakte. Ik verwachtte dit niet dus gleed er vanaf. Maar dat heb je met een zadel natuurlijk ook. Voordeel is natuurlijk dat je nooit in je beugels kunt blijven haken want die heb je niet Clown

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:19

ik heb een barabackpad van christ. Een schapevellen bbp waar je super stevig in zit. Voor foto's moet je maar even googlen want die heb ik niet. Hij is alleen wel prijzig. Uit duitsland vandaan is hij meen ik zo'n 160 euro, hier is hij 200. De mijne heb ik bij toeval een stuk goedkoper gevonden op mp. Een zeer fijne pad. Eventueel zijn er een staartriem, beugels, en of borsttuig aan te maken..

Die van voest wil ik ook graag nog een keertje proberen, die lijkt me ook erg fijn!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:25

nooit beugels aan een BBP doen; je krijgt een puntige druk precies middenop de ruggegraat. gevolg: een pijnlijk paard.
zelfde geldt in mindere mate voor boomloze zadels; ook daarbij krijg je veel sneller dan bij boomzadels die puntdruk.
dus prima om boomloos te rijden (zadel of BBP), maar doe er gewoon geen beugels aan. je gebruikt zo'n ding immers om je zit te verbeteren (lijkt me) en dan zijn beugels juist een afrader.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 19:37

Die van voest ziet er erg comfi uit!
Wat betaal je er ongeveer voor?

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:07

Laatst bijgewerkt door geluksvogel op 06-01-08 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:09

dierfysio schreef:
nooit beugels aan een BBP doen; je krijgt een puntige druk precies middenop de ruggegraat. gevolg: een pijnlijk paard.
zelfde geldt in mindere mate voor boomloze zadels; ook daarbij krijg je veel sneller dan bij boomzadels die puntdruk.
dus prima om boomloos te rijden (zadel of BBP), maar doe er gewoon geen beugels aan. je gebruikt zo'n ding immers om je zit te verbeteren (lijkt me) en dan zijn beugels juist een afrader.

Maar er rijden tot honderden ruiters boomloos, bv endurance? Ik rijd vrijwel altijd met beugels op mijn Barefoot maar soms dus ook zonder. Maar in prenciepe heb je bij een goed boomloos zadel ook de kussens en dan zou de drukverdeling toch ook beter moeten zijn.?! Anders zouden er niet duizenden mensen over de hele wereld mee rijden Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 17:26

Ik had een kleine gedachtenspinsel: als je met een bbp in de zomer lekker gaat rijden, heb je dat dan ook warm aan je billen? Clown

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:37

ik heb een hele tijd met de barebackpad van Best friend gereden, Pony was kreupel geweest en dus erg druk en springerig, maar toch bleef ik zitten, zonder bbp zou dit mij echt niet gelukt zijn. de onder kant is stroef, dus hij glijdt niet, ik heb nog nooit die handgreep gebruikt, die zit ook zo: | in plaats van - als je begrijpt wat ik bedoel Tong uitsteken en je zit er echt vaster mee dan zonder zadel. verder hebik niet echt gemerkt dat ze er meer onder ging zweten als onder haar zadel, maar ik reed er ook voornamelijk mee in de winter...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 17:41

Ik wil de bbp dus vooral in de zomer gebruiken (lijkt mij zo heerlijk met korte broek namelijk Haha!)... maar ja dan moet het natuurlijk niet te warm zijn onder mijn billen....

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:47

Misschien heb je hier nog wat aan?:
Citaat:
Barebackpads zijn in 2 versies verkrijgbaar: de synthetische van "Best Friend" en de echt wollen met suede van EquiPlay.
Best Friend barebackpads:
Deze barebackpads zijn gemaakt van synthetisch suede, wat je een redelijk stroef oppervlak geeft waar je niet makkelijk vanaf kan glijden. De onderzijde is gemaakt van antislip materiaal, de pad 'kleeft' hierdoor stevig op je paard en zal niet snel schuiven. Door het synthetische materiaal, is de pad eenvoudig met water (en zeep) schoon te maken.

Verkrijgbaar in 2 modellen: 'standaard' en 'trail'. Het standaard model is verkrijgbaar in rood, groen en bruin en ponymaat paars met een zwart randje en gouden versierseltje. Het trail model is alleen verkrijgbaar in bruin. Dit model heeft aan beide zijden een zakje om bijv. je lunch in te stoppen tijdens een dagtocht. Een bidon wordt gratis meegeleverd!
Beide modellen worden geleverd inclusief bijpassende singel.

Standaard model € 64,95
Trail model € 79,95

Antislip (onderzijde van de singel)

EquiPlay barebackpads:
Het gevoel van rijden zonder zadel, maar met veel meer zekerheid!
Het perfecte hulpmiddel om de stap naar het zonder zadel rijden te overbruggen. Rijden op een bareback pad verbetert de onafhankelijke zit. De ruwe suede bovenzijde werkt als klittenband, je kleeft als het ware aan je paard en glijdt er dus niet meer gemakkelijk af, zelfs niet in scherpe bochten of bij een noodstop! Bij diverse methoden van Natural Horsemanship, waaronder Voest en Parelli wordt het gebruik van een bareback pad aangeraden.

Een bareback pad kan alleen een veilig gevoel bieden wanneer je er niet vanaf schuift en wanneer hij stevig genoeg op je paard ligt. Daarom zijn alle barebackpads gemaakt van suede. Suede is veel kostbaarder dan stof, maar bied zoveel extra stevigheid dat ik heb besloten om geen goedkope bareback pads van fleece of een andere stof te maken. In dat geval kun je net zo goed een shabrak en een longeersingel gebruiken. Het dikke vilt waarop de suede gestikt is, zorgt voor een dun kussentje tussen jou en je paard. Dun genoeg om alle bewegingen te voelen, maar dik genoeg om jou te beschermen tegen een harde ruggengraat.

Beugels aan een barebackpad? Dat nooit! Want:
beugels hebben een smal ophangpunt, wanneer de beugels belast worden, komt alle druk op een klein oppervlak van de paardenrug terecht, zelfs wanneer je een driehoek-ophanging zou maken. Dit is natuurlijk niet fijn voor het paard en kan zelfs tot beschadiging van de wervels leiden
beugels geven een vals gevoel van veiligheid. Op momenten dat je veel kracht zet op 1 beugel, bijvoorbeeld in een scherpe wending, dan blijft de pad niet meer liggen, schuift hij onder de buik. Er zit namelijk geen boom of ander vormdeel in om deze zijwaartse kracht tegen te houden. Ook kun je met beugels je benen niet optimaal ontspannen, waardoor je geen echte onafhankelijke zit ontwikkelt
Materialen
de onderzijde wordt gemaakt van grijze wolvilt van 10mm dik. Het vilt ligt stevig op de rug van het paard en heeft de mogelijkheid om nog wat te 'vormen' naar de rug. Bij een paard met een hoge schoft zal het even duren voor de pad zijn uiteindelijke vorm krijgt. Doordat er geen boom of andere onbeweegbare delen in zitten, blijft de pad op alle soorten paarden te gebruiken
de bovenzijde is van stroef suede wat zorgt voor optimale grip
het handvat is gemaakt van stevig tuigleer, standaard in de kleur zwart.
de singelstoten worden gemaakt van zwart tuigleer en met een nylon band bevestigd aan de onderzijde van de pad. Voordeel van dit nylon tussenstukje is dat je geen vervelende bobbels op de pad hebt EN dat de singelstoten eenvoudig per stuk vervangen kunnen worden als er een scheurt
Mogelijke kleuren
De barebackpads zijn op dit moment niet uit voorraad leverbaar. Er wordt gewerkt aan nieuwe pads, zodra deze klaar zijn komt dat hier op de website te staan.

De volgende kleuren pads worden geproduceerd: zwart, lichtbruin, donkerbruin, groen, beige.

Extra comfort
Voor extra comfort, zowel voor jou als voor het paard, kun je een losse schapenvacht bestellen die op maat gemaakt is voor de barebackpad. Lusjes aan de onderkant van het schaap gaan om de singelstoten heen om verschuiven te voorkomen.

van http://www.equiplay.nl

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 17:50

Dank je Lachen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 07:19

Je kunt er ook zelf een maken. Hieronder een link naar een draad in een zweeds forum daarover. Het is dus in het zweeds, maar als je even de tijd neemt om flink door te skrollen kom je heel wat foto's tegen, incl foto's van het hele maakproces. Gebruikte materialen zijn teddystof, oude schabracks, gewone singels, longeersingels, dekensingels, ander stof, voor de wrongen opgerolde handdoeken en\of schuimrubber , voor verdikking zitgedeelte oude kussens of schuimrubber, schapenvacht etc... een leuke uitdaging voor de creatieve mensen en deze pads zijn gebaseerd op zadels en kameeldrijverskussens en zitten volgens de gebruikers superstevig, zelfs bij gekke bokkesprongen van het paard.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=755456

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 07:38

Ik heb er een van schapenvacht van Christ. Deze bevalt me zeer goed. Zitten normale singelstoten aan zodat je je eigen dressuursingel kunt gebruiken. Tevens kan je er een stijgbeugel aan bevestigen maar dat raden ze niet aan vanwege de verkeerde belasting als je daar mee zou gaan lichtrijden in draf.. Hij bevalt mij super en je zit er goed mee op je paard en je voelt elke stap en spier die je paard zet. Ik was rond de 200 kwijt.