Natuurlijk bekappen en hoefproblemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SpikyBlue

Re: Natuurlijk bekappen en hoefproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 10:29

De bovenstaande afbeelding is niet typisch NB hoor, en dat bij TB het hoefbeen 'teruggeduwd' zou worden, is al járen achterhaald... Zoals de bovenstaande afbeelding wordt TB al járen bekapt.

Ik wéét dat niet altijd de verzenen standaard ingekort worden bij NB, het gaat er nú om dat ik al 2 keer gezien heb dat een NB bekapper in het 'gevaarlijke' stadium (waarin de hoefbeenskanteling voorkomt) de verzenen laat zakken.

De theorie erachter voor NB (gevraagd aan NBer): het hoefbeen moet altijd in één lijn zitten met de grond, als het hoefbeen er maar recht in zit is de hoef in balans en kan hij genezen. Hier wil ik wel iets over horen van NBers op dit forum, net als de TS.
De theorie achter TB: het paard nog niet laten zakken in de acute fase, anders komt er méér spanning op de diepe buigpees te staan, die aan het hoefbeen trekt.

Gevolgen van een trekkende buigpees aan het hoefbeen: hoefbeenskanteling (of eigenlijk: kanteling van de hoef om het hoefbeen heen, maar das een andere discussie).

Als de 'gevaarlijke' periode voorbij is, wordt er TB bekapt volgens de voorgaande afbeelding van Arabesk. Is dus niet alleen NB, werd al jaren gedaan... Ook het paard in de bagger zetten...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 20:30

Arabesk schreef:
- TB - het hoefbeen is gekanteld en moet teruggeduwd worden
- NB - het hoefbeen is losgescheurd van de hoefwand en de witte lijn moet weer sterk worden met aangroeien. De hoef wordt zodanig bekapt dat het hoefbeen weer parallel met de grond komt en van daar uit vormt zich dan weer de nieuwe hoef

(even tussen haakjes; Maicka raakte hoefbevangen door een virus op dr darmen, de hoefsmid heeft nooit geprobeerd het hoefbeen 'terug te duwen'(dit is ook echt niet mogelijk en lijkt mij nogal pijnlijk), maar de hoeven in zijn totaal zo goed mogelijk te krijgen. Daarnaast ben ik ook benieuwd naar andere hoegprobleem-oplossingen Knipoog )
ikenindi schreef:
mijn hoefsmid doet aan natuurlijk bekappen, maar gebruikt ook ijzers, alleen weigert ze in sommige gevallen ze er onder te zetten omdat het dan totaal niet nodig is...

Dat lijkt me een goede smid, die de sterke punten van beide methoden gebruikt Ja

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:38

hoefbevangenheid is vrijwel altijd een spijsverteringsstoornis. Sommige paarden kunnen het ook raken na bijv. een antibiotica kuur.

IJzers zijn nooit een goede oplossing voor hoefbevangenheid. De doorbloeding moet gestimuleerd worden en ijzers zijn nou toevallig nét een oplossing die de doorbloeding van een hoef verminderen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:30

http://www.forloveofthehorse.com/articles.php

hier kun je veel informatie over hoefbevangenheid en de oorzaken ervan vinden.

@SpikyBlue:

hoefscheur als gevolg van kroonrandbeschadiging. ik heb helaas geen foto van de nog beslagen hoef. de hielen waren toen een goed stuk hoger en de smid had geprobeerd een plaatje erop te schroeven om alles bij elkaar te houden. het paard loopt 24/7 buiten op een bergachtig, stenig stuk land. ik bekap hem nu zo'n anderhalf jaar.

Afbeelding

zoolaanzicht
Afbeelding

hoefbevangen geweest en TB bekapt (mijn eigen merrie)
Afbeelding

zelf NB bekapt enige tijd later
Afbeelding

niet alle NBers werken op dezelfde manier, net zoals niet alle TBers dat doen. helaas is het zo dat als je er zelf geen verstand van hebt, je aan de "goden" overgeleverd bent.

wat ik bij mijn merrie nog steeds doe: de toon terug brengen tot bijna aan de rand van de zool en de hielen niet te hoog laten worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:31

Arabesk schreef:
hoefbevangenheid is vrijwel altijd een spijsverteringsstoornis. Sommige paarden kunnen het ook raken na bijv. een antibiotica kuur.

IJzers zijn nooit een goede oplossing voor hoefbevangenheid. De doorbloeding moet gestimuleerd worden en ijzers zijn nou toevallig nét een oplossing die de doorbloeding van een hoef verminderen.

Lees jij eerst eens het boek "paardenbenen" van Evert Offereins, alvorens dit soort "kort door de bocht" onzin te verkondigen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 22:49

@ Jackie; die hoefscheur ziet er lelijk uit zeg! Maar ik begrijp dat eerst is geprobeert de boel bij elkaar te schroeven, en dat je al het ijzerwerk er af hebt gehaald? Maar hoe heb je de hoef bekapt dan? Wat waren de aanpassingen om verdere verwonding te voorkomen en de boel weer netjes te laten genezen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:51

jackie schreef:
helaas is het zo dat als je er zelf geen verstand van hebt, je aan de "goden" overgeleverd bent.

des te meer reden om jezelf goed bij te scholen Pling

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:58

Arabesk schreef:
Dit paardje is vrij ernstig hoefbevangen geweest. Lees onderaan deze pagina haar verhaal

http://www.home.versatel.nl/remcodo/isahoef.html

Nou wil ik me er verder niet mee bemoeien, maar ik vindt dat dier erg beroerd op zijn voeten staan.
En als dit het werk is van een smid moet hij zich ronduit schamen!!!
Ik ben geen NB fan, maar ook niet op deze manier TB.... en dit heeft niks te maken met ijzers al dan niet, maar dit is gewoon prutswerk..

Gelukkig zijn er een hoop TB-ers die een paard wel normaal op de voeten kunnen zetten, al dan niet met ijzer..

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 22:31

Juut schreef:
@ Jackie; die hoefscheur ziet er lelijk uit zeg! Maar ik begrijp dat eerst is geprobeert de boel bij elkaar te schroeven, en dat je al het ijzerwerk er af hebt gehaald? Maar hoe heb je de hoef bekapt dan? Wat waren de aanpassingen om verdere verwonding te voorkomen en de boel weer netjes te laten genezen?

ziet er zeker lelijk uit. het paard is in de winter met zijn voet door het ijs gezakt en heeft zowat de hele achterkant van de voet open gehaald. heeft op DA advies 3 maanden met verband op stal gestaan en daarna weer ijzers eronder gekregen. de kroonrand is beschadigd vandaar dat de hoef daar een onderbreking in de groei vertoond wat zich uit in een scheur. komt nooit meet goed. maar hij heeft er geen last meer van.

even voor de duidelijkheid, de ijzers waren er al af toen ik me ermee ging bemoeien. de stralen waren heel smal geworden en de hielen waren achterlijk hoog. ik heb ze geleidelijk laten zakken tot zover de hoef het toeliet en ik hou de hoefwand kort en afgerond. dat is eigenlijk alles. vorige winter is hij om diverse redenen 4 maanden niet bekapt en ik hield mijn hart vast toen ik er weer heenging. het viel eigenlijk 100 % mee. hij had zijn hoeven netjes zelf bijgehouden. steunsels hadden normale lengte, zool was mooi hard en de wand vertoonde zelfs een zelf erin gesleten mustang roll. dat is dan weer de voordeel van 24/7 buiten op hard, stenig en hobbelig terrein. het is weleens blubber daar, maar nooit lang.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:37

Natuurlijke Bekappers hebben altijd als standaard regel hielen laag toon kort steunsels weg.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:04

niet ALTIJD, tenminste niet alle natuurlijke bekappers...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:25

Louise95 schreef:
Natuurlijke Bekappers hebben altijd als standaard regel hielen laag toon kort steunsels weg.

nee hoor, mijn paard kwam juist hoger op de hielen te staan door NB Knipoog

de zóól bepaalt hoe de voet bekapt moet worden

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:33

Mijn pony is 2x zwaar hoefbevangen geweest.
De eerste keer heeft een traditionele hoefsmid met bekappen en ijzers (omkeerijzers en later andere ijzers ivm hoefkraakbeenverbening) alles kunnen oplossen. Hij bekapte zo ongeveer hetzelfde als mijn NB-er bekapt, alleen sneed hij wel altijd de straal korter.
De tweede keer was m'n eigen hoefsmid ermee gestopt, dus moest ik op zoek naar een andere. Die heeft vele verschillende soorten ijzers eronder getimmerd en m'n pony ging slechter en slechter lopen. Op een gegeven moment gaf de hoefsmid het op en zei dat ik hem beter kon laten slachten, ook de DA gaf er niet veel meer voor. Op dat moment wilde m'n pony niet tot nauwelijks lopen.
Als laatste redmiddel heb ik er een NB-er bij gehaald, die heeft gelijk de ijzers eronder vandaan gehaald, de toon ingekort en nog wat dingetjes gedaan (sorry, weet niet meer precies wat) en vanaf dat moment liep m'n pony weer.
Hij stond wel onder zeer zware pijnstillers (ookal met de ijzers).
Nu, twee jaar na de diagnose en een krappe anderhalf jaar nadat de NB-er begon, is m'n pony bijna "genezen"..dwz de hoeven zijn bijna helemaal weer goed.
Dat het zolang duurde komt oa door de zwaarte van de bevangenheid (zeer zwaar bevangen) en door mij...heb tijdens m'n verhuizing de hoeven telang laten worden zodat ze weer losscheurde. Bloos

Ik was dus met m'n eerste traditionele smid zeer tereden, met de tweede traditionele smid absoluut niet en met m'n NB-er ook zeer tevreden. Het ligt -denk ik- een beetje aan de persoon zelf...m'n eerste smid bekapte als een NB-er, alleen sneed hij jammerlijk de straal weg.
Over hoefbevangenheid en ijzers: De eerste keer is het opgelost met ijzers en werkte het, de tweede keer werkte de ijzers juist tegen en maakte m'n pony zieker en zieker. Ik zou zelf niet zo gauw meer aan de ijzers gaan, zeker niet bij hoefbevangenheid omdat het toch de genezing (over het algemeen...) tegenwerkt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:21

Louise95 schreef:

En DAT is precies wat er fout aan is.
Goede smeden/hoefverzorgers kijken naar het paard en zetten het paard correct op de voeten. Dat is voor elk paard verschillend. Dat inzicht maakt de vakman (M/V) en dus het verschil..........

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:40

Even een reactie:

Mijn paard wordt sinds een jaar NB (vanaf dat ik zijn eigenaar ben).
Bleek 1 hele slechte hoef te hebben voor, wellicht hoefbevangen geweest. Is echt een hele uitlopende platte hoef.(echt heel erg plat).

Enfin, de hoeven worden individueel bekeken en bekapt. Is altijd goed gegaan.
Echter NB'er is maand geleden geweest en constateerde dat hij beide voorhoeven ongelijk afslijt.

Dit komt omdat het paard in zijn rechterschouder een zenuwbeschadiging heeft opgelopen en daardoor spieratrofie. GEvolg: bewegingskreupel rechterschouder. Veel beweging zorgt ervoor dat de spieren weer aan het terugkeren zijn.

MAAR hij blijft toch met dat been slepen waardoor dat hoefje erg slijdt.
De andere hoef (die zo'n uitlopende vorm heeft) heeft hij ook bekapt. Echter deze teen is nu zo lang geworden en hij kan hem niet meer afrollen, hij struikelt er nu zelfs over.

Probleem zit dus aan 2 kanten:

1) schouderblessure waardoor mijn paardje dat been erg sleept (en dus de hoef snel slijdt)
2) andere hoef slechte vorm, slijdt te weinig en is nu dus zo lang en zonder mustangroll dat paardje er over struikeld.

Ik ga de NB'er morgen bellen voor een tussendoor-bekapping van dat ene hoefje want ik denk dat hij er de vorige keer te weinig heeft afgehaald (is de 1e keer dat ik ontevreden ben overigens).

Daarnaast zorg ik natuurlijk dat mijn paard heel veel beweegt en zijn schouder is al zoveel beter dan 9 maanden terug dat hij minder kreupel loopt, hij loopt nog niet zuiver, dat slepen zal ook nog wel even blijven.

Dus: ik vind dat de NB'er in dit geval even iets verder had moeten kijken en dat slechte hoefje toch iets korter had moeten bekappen, okal volgt hij dan de hoef zelf niet...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:56

femmefatale1 schreef:
Arabesk schreef:
Dit paardje is vrij ernstig hoefbevangen geweest. Lees onderaan deze pagina haar verhaal

http://www.home.versatel.nl/remcodo/isahoef.html

Nou wil ik me er verder niet mee bemoeien, maar ik vindt dat dier erg beroerd op zijn voeten staan.
En als dit het werk is van een smid moet hij zich ronduit schamen!!!
Ik ben geen NB fan, maar ook niet op deze manier TB.... en dit heeft niks te maken met ijzers al dan niet, maar dit is gewoon prutswerk..

Gelukkig zijn er een hoop TB-ers die een paard wel normaal op de voeten kunnen zetten, al dan niet met ijzer..

Mee eens. Ik denk dat mijn huidige smid dit ook wel opgelost kon krijgen.
Deze pony heeft gewoon een beunhaas aan de voeten gehad die eigenlijk zijn beroep niet meer mag uitoefenen.

Arabesk schreef:
jackie schreef:
helaas is het zo dat als je er zelf geen verstand van hebt, je aan de "goden" overgeleverd bent.

des te meer reden om jezelf goed bij te scholen Pling

Ja...maar wanneer school ik mezelf goed bij?.
TB bekappen is volgens de NB slecht en andersom geld dat ook.
Misschien een curus bij beide doen om zo mijn eigen conclusies te trekken.

Momenteel wordt er bij mij op stal een bevangen paardje met succes behandelt met behulp van een ijzertje. (paard was letterlijk ten dode opgeschreven). Dit paard gaat straks weer van de ijzers af.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:00

Ik heb een smit van hoofcare, en met breakover ijzers heb ik mijn paard weer op de been gekregen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:06

Cowgirl schreef:

ik heb én de literatuur van NB én van hoofcare

De gebroeders van hoofcare beschrijven dezelfde nadelen van ijzers als NB en strasser, toch grijpt hij snel naar ijzers terwijl hij weet wat de nadelen zijn

Na het lezen van diverse literatuur is mijn overall conclusie toch dat ijzers teveel nadelen hebben en dat voor elke ijzer oplossing een betere ijzerloze oplossing bestaat. Slechts in een uitzonderlijk geval waarbij het gewénst is dat het hoefmechanisme wordt verminderd zou een ijzer oplossing kunnen bieden (denk aan gebroken hoefbeen).

Ik hoor mezelf nog zeggen 'het is dat ik geen hoefsmid kan vinden en zelf wil leren bekappen om voorlopig het probleem op te lossen, maar ik heb helemaal niets met 'natuurlijk'-geneuzel'

ROFL

Ook ík had vooroordelen en had een mening klaar zonder me erin te verdiepen. Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:32

Arabesk schreef:
Cowgirl schreef:

ik heb én de literatuur van NB én van hoofcare

De gebroeders van hoofcare beschrijven dezelfde nadelen van ijzers als NB en strasser, toch grijpt hij snel naar ijzers terwijl hij weet wat de nadelen zijn

Zou kiezen uit twee kwaden, dan maar de minst kwade daar een drijfveer kunnen zijn?
Arabesk schreef:
Na het lezen van diverse literatuur is mijn overall conclusie toch dat ijzers teveel nadelen hebben en dat voor elke ijzer oplossing een betere ijzerloze oplossing bestaat. Slechts in een uitzonderlijk geval waarbij het gewénst is dat het hoefmechanisme wordt verminderd zou een ijzer oplossing kunnen bieden (denk aan gebroken hoefbeen).

Ik hoor mezelf nog zeggen 'het is dat ik geen hoefsmid kan vinden en zelf wil leren bekappen om voorlopig het probleem op te lossen, maar ik heb helemaal niets met 'natuurlijk'-geneuzel'

Daar zou ik graag een onderbouwing van zien.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:40

Louise95 schreef:

je scheert hier alle NBers over een kam. dat is net zo fout als als de bewering dat alle TBers hoge hielen willen kweken.

en wat bedoel je met "steunsels weg"? zelfs Strasser haalt ze niet standaard weg. ze hebben namelijk ook nog een functie.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:45

Ook ik wil hier weer even op reageren Vork

Heb zelf ook de cursus natuurlijk bekappen gevolgd en doe sindsdien mijn paarden zelf. Die 3 'basisregels'die werden genoemd, dat zijn de dingen waar je naar kijkt, maar tuurlijk kijk je dan niet helemala niet meer naar de hoef en de stand! Uiteindelijk komt het erop neer dat je het zo kort houd als de zool aangeeft, net als de steunsels, niet kort door de bocht weg, maar zo kort als de zool het toelaat, ofwel dat ze in ieder geval de grond niet raken.. Ik heb nooit problemen met de hoeven gehad, de heofsmid controleerd ong 2 keer in het jaar en er is nooit iets op aan te merken.
(is trouwens een NB hoefsmid, die zelf ook adviseerd om goed op te letten dat de paarden niet te kort op de hielen komen te staan, iets wat in zjin ervaring nog wel eens voorkomt bij mensen die deze cursus hebben gevolgd)

gr leonie

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 09:08

Ik zou graag eens een foto willen zien van een NB bekapt paard en een TB bekapt paard. Wel dat de foto's direct zijn genomen na de kap beurt.

Citaat:
Ook ík had vooroordelen en had een mening klaar zonder me erin te verdiepen.

Vooroordelen heb ik ook niet (behalve dat ik de NB soms behoorlijk opdringerig vind en ik zelf een mindere ervaring heb bij een NB met mijn eigen paarden)..en een mening heb ik ook nog niet echt omdat ik er nog TE weinig van weet(daarom lees ik hier af en toe eens even mee Knipoog )
En als ik iets wil weten over een bepaalde behandeling al dan niet NB of TB dan vraag ik het de desbetreffende hoefsmid.
Zo heb ik laatst een heel gesprek gehad met de smid van het hoefbevangen paard waarom hij juist een ijzertje gebruikt en geen NB(hij heeft ook cursus gedaan). Deed ie dus omdat ie met zijn systeem al diverse paarden met succes heeft geholpen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 13:02

^ En dan het liefst foto's van 2 gezonde paarden? Heb wel eens vergelijkende foto's gezien waarbij de hoef met ijzer duidelijk de hoef van een bevangen peerdje was...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:24

jackie schreef:
<knip>
hoefbevangen geweest en TB bekapt (mijn eigen merrie)
Afbeelding

zelf NB bekapt enige tijd later
Afbeelding

niet alle NBers werken op dezelfde manier, net zoals niet alle TBers dat doen. helaas is het zo dat als je er zelf geen verstand van hebt, je aan de "goden" overgeleverd bent.

wat ik bij mijn merrie nog steeds doe: de toon terug brengen tot bijna aan de rand van de zool en de hielen niet te hoog laten worden.

Wat ik me bij deze foto's afvraag: Naar mijn bescheiden mening zouden de (kleur)lijnen in de hoef haaks moeten staan op de kroonrand. Dat is hier duidelijk niet zo. Kan iemand mij dat nader verklaren?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:27

@jackie; bedankt voor je nuttige post.
@ikke; wat bedoel je precies?

''Traditioneel'' bekapte achterhoef na 1 week (van vuilnisbakje Pablo) helaas geen onderaanzicht, heb even snel in mijn archief gezocht:

Afbeelding