natuurlijk bekappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elinaa

Re: natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:35

dan hebben we hier dus geen goede 'normale 'hoefsmeden. ik ben het nog nooit tegengekomen namelijk, zie hier alleen steile hoefjes

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:36

Waarom werd er vroeger zo histerisch gedaan als je met je hoevekrabber in de buurt van de straal kwam? (je was dan nog in de leer?!)

Na een lange tijd zo lopen komt er een eeltlaag op logisch maar je beweert eigelijk dat de meeste hoefsmeden het verkeerd doen omdat paarden op de hoefwant lopen?!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:46

Danielledm schreef:
Waarom werd er vroeger zo histerisch gedaan als je met je hoevekrabber in de buurt van de straal kwam? (je was dan nog in de leer?!)

Na een lange tijd zo lopen komt er een eeltlaag op logisch maar je beweert eigelijk dat de meeste hoefsmeden het verkeerd doen omdat paarden op de hoefwant lopen?!

Bij mij in de buurt heeft nooit iemand hysterisch gedaan over een hoevenkrabber bij de straal. Er werd alleen gezegd dat je er een beetje voorzichtiger moest doen, meer niet. Vooral wel de randjes en groefjes schoonkrabben, ook van de straal en meteen ook even voelen of de straal wel goed aanvoelde.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:48

Precies, maar jullie gaan uit van de natuurlijke omgeving. Als je nou een buitenrit maak kom je glas en andere troep tegen, in het wild niet!

Maar graag antwoord op die andere vraag/opmerking?!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:49

Ik denk dat mensen zich te veel van slechte verhalen van het NB-en aan trekken..
Als ik kijk naar de paarden waarop ik rij, die waren tot voor kort al een aantal jaren niet bekapt. Af en toe haalden ze er iets af, maar verder waren de hoeven hun natuurlijke weg gegaan.

Toen ik de NB-er uitnodigde heeft hij wel wat aan de lengte moeten doen bij twee paarden, maar de andere twee hoefden alleen afgevijld te worden. Straal is nooit aan gezeten. Terwijl ik bij een normale hoefsmid op een pensionstal (20 paarden deed hij dan op een dag) geen mooie afgewerkte hoeven zag en stukken straal rond zag vliegen. Helaas liepen deze paarden regelmatig kreupel wegens te kort bekapt.

Van NB gaan je hoeven zeker niet kapot. Mits je de juiste persoon hebt en als je het zelf doet het laat controleren. Denk dat er net zoveel slechte NB-ers zijn als hoefsmeden, alleen hebben die nog wel een papiertje..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:50

Danielledm schreef:
Precies, maar jullie gaan uit van de natuurlijke omgeving. Als je nou een buitenrit maak kom je glas en andere troep tegen, in het wild niet!

Een paard komt oorspronkelijk van de steppe. Harde ondergrond, onregelmatig en droog.
En hé, raad eens wat een weg is?
Hard, onregelmatig en als je niet door plassen hoeft, droog Knipoog

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:52

Maar waarom zweren mensen dan bij natuurlijk bekappen als het uiteindelijk volgens jullie niet uitmaak omdat je overal rotte appels heb zitten?!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:53

de rotte appel is dus die hoefsmit die na 2 curcussen beweerd dat ie een nb er is Knipoog

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:55

En zo is het Tong uitsteken
De manier van NB ligt mij en mijn paarden beter dan de hoefsmid. Daarnaast vind ik de manier waarop mijn NB-er met de paarden om gaat stukken beter dan alle hoefsmeden die ik heb mee gemaakt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:02

Danielledm schreef:

Welke ander vraag bedoel je? Deze misschien?
Danielledm schreef:

Paarden lopen gedeeltelijk op de hoefwand, een beetje op de zool en op de straal. Hoefsmeden die meer van de straal wegsnijden dan de losse flappen en eventueel een stuk dat uitsteekt onder de hoefwand nadat die is ingekort doen het inderdaad niet goed.
Glas, spijkers en aanverwante zaken moet je inderdaad niet doorheen gaan lopen, dan kun je hele vervelende problemen krijgen, dat geldt niet alleen voor paarden, maar net zo goed voor je eigen schoenen of je fietsbanden. Dus als ruiter zul je moeten uitkijken en je paard om dat soort zooi heensturen (of niet gaan buitenrijden in een omgeving waar glas ligt), net zoals je dat met de fiets ook doet.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:02

Mijn hoefsmit kijkt eerst hoe me paard loop en kijk na de stand van ze hoeven en benen en is het moet gaan bekappen...

Maar nou is het verschil nog niet duidelijk tusse een nb en normale hoefsmit

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:07

Danielledm schreef:
Mijn hoefsmit kijkt eerst hoe me paard loop en kijk na de stand van ze hoeven en benen en is het moet gaan bekappen...

Maar nou is het verschil nog niet duidelijk tusse een nb en normale hoefsmit

't Labeltje Clown

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:10

Maar waren neem je dan een natuurlijkbekapper, omdat die man/vrouw zo aardig is?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:13

Ik heb een NB-er laten komen omdat mijn paarden zomers 24-7 op het land staan. Drie maanden per jaar staan ze binnen. Omdat ze zonder ijzers staan, die niet hoeven en ik de insteek van het NB-en interessant vind. Omdat mijn ervaring met hoefsmeden niet positief is en ik dus een ander iemand wou. Maar ik ben er altijd bij geweest, niet alleen om te helpen, maar ook om in de gaten te houden dat er niets verkeerds gebeurd.
Mijn NB-er bewees zich meteen omdat hij achter een hoefzweer kwam, hij alle stappen uit legd en goed met de paarden om gaat.

Anoniem

Ik heb een 'normale' hoefsmid die zich samen met wat 'normale' collega's had ingeschreven voor een cursus (geen opleiding??) natuurlijk bekappen. 5 hoefsmeden dacht ik. Niet dat ze er allemaal fan van waren, maar er wel degelijk dingen tussen zaten die ook een gewone hoefsmid goed kon toepassen. Ze zijn geweigerd voor de cursus? De reden was iets in de trant dat de cursusleiding bang was dat de gewone hoefsmeden (niet 100% achter natuurlijk bekappen) het natuurlijk bekappen na de cursus in een kwaad daglicht zouden stellen. Dat vond ik wel vreem. Ik heb een gewone hoefsmid die bijvoorbeeld wel nauwkeurig op de stralen let en die ook altijd vrij dik laat, zodat er op de stralen wordt gelopen en niet zo zeer op de hoefwand. Ook let hij er op dat de stralen buiten de hoefballen blijven vallen. Bij mijn oude paard is dit echter weer moeilijk te herstellen en die wordt dan ook wat traditioneler bekapt.
Het kan toch niet zo zijn dat wanneer je een gewone hoefsmid bent ook perse tegen NB bent??? Het is toch niet in 2 kampen verdeeld???

Waratje

Citaat:
Maar waren neem je dan een natuurlijkbekapper, omdat die man/vrouw zo aardig is?

Zou zomaar kunnen Duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:16

Elinax wie is jouw hoefsmid????

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:17

Danielledm schreef:

Indien je hiermee waarom bedoeld.... Ja dat is idd wel 1 van mijn redenen geweest. De nb die ik nu heb is één van de weinigen die met mijn paard door 1 deur kan en heeft bereikt ( met veel, heeeeel veel geduld) dat ze haar voeten nu keurig op tilt als hij er is. En tsja.. Geduld en eerlijkheid naar mijn paard vind ik nou eenmaal zeer belangrijk.

Nogmaals.... Je bent geen nb'er als je een dag een cursus hebt gevolgd, maar goed... Wanneer jij dit zo blijft zien(omdat je dit van horen zeggen hebt), tsja.. dan zul je inderdaad nooit je ogen openen betreft wat nou werkelijk nb is.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:19

Dat deed mijn oude Hoefsmit ook allemaal. Ik blijf zoiezo altijd bij me paard als er wat moet gebeuren want je weet natuurlijk nooit wat iemand met je paard doet! Die hoefsmit kon ik ook alles vragen en kon hem bellen als mij iets niet lekker zat. Nou helaas is mijn hoefsmit na Duitsland verhuis dus moet aan een nieuwe geloven. Je moet iemand opnieuw vertrouwen omdat de hoeven het belangrijkste zijn!

Nu heb ik een hoefsmit voor paarden met speciale hoeven, heb zo n speciale hoefsmit helemaal niet nodig want me paard mankeerd niks. Maar omdat ik zo n pietlut ben wil ik gewoon dat alles gezien word!

Dus goed zoeken na een hoefsmit en je heb ook de goeie dus der is nog steeds geen verschil! Waarom jullie voor natuurlijkbekappe gaan?

(zeikerd ben ik he!?)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:20

Mindim schreef:
Ik heb een 'normale' hoefsmid die zich samen met wat 'normale' collega's had ingeschreven voor een cursus (geen opleiding??) natuurlijk bekappen. 5 hoefsmeden dacht ik. Niet dat ze er allemaal fan van waren, maar er wel degelijk dingen tussen zaten die ook een gewone hoefsmid goed kon toepassen. Ze zijn geweigerd voor de cursus? De reden was iets in de trant dat de cursusleiding bang was dat de gewone hoefsmeden (niet 100% achter natuurlijk bekappen) het natuurlijk bekappen na de cursus in een kwaad daglicht zouden stellen. Dat vond ik wel vreem. Ik heb een gewone hoefsmid die bijvoorbeeld wel nauwkeurig op de stralen let en die ook altijd vrij dik laat, zodat er op de stralen wordt gelopen en niet zo zeer op de hoefwand. Ook let hij er op dat de stralen buiten de hoefballen blijven vallen. Bij mijn oude paard is dit echter weer moeilijk te herstellen en die wordt dan ook wat traditioneler bekapt.
Het kan toch niet zo zijn dat wanneer je een gewone hoefsmid bent ook perse tegen NB bent??? Het is toch niet in 2 kampen verdeeld???

Beetje apart verhaal idd..

Op je vraag, ik meen dat de NB-ers niet het NB-en hebben geintroduceerd in Nederland, van oorsprong hoefsmeden waren.
Mijn NB-er is geen smid en kijkt me ook raar aan wanneer ik zeg dat 'de hoefsmid' er is. Waarom? Omdat hij dat diploma niet heeft en dus niet zo genoemd wil worden..
Denk dat je hoefsmid heel goed bezig was, door zich te interesseren in andere richtingen. Jammer dat hij geweigerd is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:23

Zoals ik al zei, waarom, omdat mijn paarden veel buiten staan en ik hun hoeven natuurlijk wil houden. Heb me wat ingelezen en gekeken of de manier van bekappen bij mij, de paarden en de hoeven paste. En dat deed het. Ze staan niet stijl op hun hoeven zoals ik veel paarden op de manege zie, maar meer zoals je de hoeven verwacht. Kijk maar eens goed naar zo'n stijle hoef, denk je werkelijk dat een 'wild' paard zich daarmee zou kunnen redden?

Was het NB-en me niet bevallen, dan was ik idd op zoek gegaan naar een goede smid. Maar daar heb ik nu geen elke reden voor.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:24

Ik ben ooit met mijn hoefsmit er over begonnen over natuurlijk bekappen en dit kraakte die helemaal af. Nou is het andersom precies het zelfde, dat blijk wel uit hierboven dat de hoefsmeden niet mee mochten doen?!

Als het toch het zelfde is, waarom keuren ze mekaars werk af dan?

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:26

RianneH schreef:
Zoals ik al zei, waarom, omdat mijn paarden veel buiten staan en ik hun hoeven natuurlijk wil houden. Heb me wat ingelezen en gekeken of de manier van bekappen bij mij, de paarden en de hoeven paste. En dat deed het. Ze staan niet stijl op hun hoeven zoals ik veel paarden op de manege zie, maar meer zoals je de hoeven verwacht. Kijk maar eens goed naar zo'n stijle hoef, denk je werkelijk dat een 'wild' paard zich daarmee zou kunnen redden?

Was het NB-en me niet bevallen, dan was ik idd op zoek gegaan naar een goede smid. Maar daar heb ik nu geen elke reden voor.

Manege paarden leven niet in het wild!?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:26

Danielledm schreef:
Dus goed zoeken na een hoefsmit en je heb ook de goeie dus der is nog steeds geen verschil! Waarom jullie voor natuurlijkbekappe gaan?

(zeikerd ben ik he!?)

Ook ik ben er altijd bij! Ik ga voor déze nb'er omdat hij bij mijn wensen en eisen aansluit én geweldig met mijn paard omgaat. Dat is lang niet bij iedere bekapper het geval en zou het kunnen zijn als deze nb'er stopt ik een tb'er zoek die aansluit bij mijn wensen en eisen, dus ik zou zeggen.... Dram toch eens niet zo door, volgens mij is het vrij duidelijk waarom mensen een bepaalde keuze maken. Waarom kies jij persé voor een tb''er? Waarom is dat? Waarom persé voor die richting en niet voor iets anders? Omdat je hebt 'gehoord' dat het slecht zou zijn?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:31

Het is niet hetzelfde. Inhoudelijk niet zo heel anders, maar niet precies hetzelfde. Was dat het wel geweest, dan was de hele NB richting toch nooit ontstaan.
Een hoefsmid die NB afkraakt en andersom, vind ik niet proffecioneel. Het zelf aankloten met hoeven na één les is schadelijk maar als je een goede NB-er hebt dan zegt die in dat geval hetzelfde als de smid.

Een NB-er kijkt anders naar de hoef dan een smid. Logisch, want een smid heeft een totaal andere leer. Wanneer zo open staan voor elkaar krijg je optimale hoefverzorging. Betekend niet dat nu iedereen over moet op NB natuurlijk, dat moet je voor jezelf uitmaken.

Maar nu een vraag terug, waarom is het normale bekappen volgens jou zo geweldig?