Welke vorm NH en waarom? (Voest, Parelli, roberts etc)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Welke vorm NH en waarom? (Voest, Parelli, roberts etc)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:22

Het zal best dat Hempfling zichzelf heel wat vindt, maar ik snap hem wel. Ik vind er eigenlijk ook niets zweverigs aan, zoals hij het bekijkt is voor mij heel normaal. Daarom interesseer ik me ook heel erg voor zijn methode. Maar misschien ben ik te zweverig dan??? Haha!

Ik ben met de Voestmethode begonnen (ook een egootje, overigens Knipoog ) en zit nu ongeveer tussen Parelli en Hempfling in, wat mij en mijn paard prima bevalt. Voorlopig kunnen we nog heel wat kanten op en dat is echt ontzettend leuk om te doen. Ik merk dat mijn paard het ook steeds leuker gaat vinden. Lachen

Louike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:58

We volgen geen methode, ik doe me eigen ding. dat gaat goed, ik heb een super verzorgkleuter nu!
Bevalt me prima!

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:00

Precies. En dat beviel me ook weer zo goed afgelopen vrijdag toen ik in Ermelo was bij de demonstratie van Annemarie van der Toorn en haar team. Buiten het enorm liefdevol omgaan met het paard, benadrukken ze steeds maar weer dat er geen abc is. Dat je altijd verder moet kijken. Dat er niets is dat voor alles werkt. En dat sommige dingen ook gewoon zo werken omdat jij er in gelooft.

Louike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:43

Ja daarom joh! Kijk als je iets niet weet, zijn boeken altijd handig, maar het kan natuurlijk zo zijn dat je paard beter reageert als je het bijv linksom doet i.p.v rechtsom. Slecht voorbeeld, maar jullie begrijpen hoop ik wat ik bedoel hihi Knipoog

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:18

Arabesk schreef:
Hempfling heeft wel goede dingen, maar ik vind hem net iets teveel onder de indruk van vooral... zichzelf Knipoog

Ja, maar van wat hij fout doet hoeven de paarden niet te lijden, zijn manier is gewoon heel goed!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 17:18

laurahi schreef:
Arabesk schreef:
Hempfling heeft wel goede dingen, maar ik vind hem net iets teveel onder de indruk van vooral... zichzelf Knipoog

Ja, maar van wat hij fout doet hoeven de paarden niet te lijden, zijn manier is gewoon heel goed!!!

Als een leraar dingen niet goed weet door te geven, en de persoon in kwestie daardoor fouten maakt en blijft maken, lijdt het paard daar wel degelijk onder. Het is niet dat ik zijn kunde in twijfel trek, maar zijn manier van overbrengen van de materie laat in mijn ogen te wensen over. Een goede leraar kan zich aanpassen aan het niveau van de leerling, en de materie desnoods in Jip en Janneke taal uitleggen. En dat kan KFH in mijn ogen niet. Je hebt je aan te passen aan zijn niveau, en als je hem niet meer kunt volgen, sta je er alleen voor.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 00:03

Cassidy schreef:
En dat kan KFH in mijn ogen niet. Je hebt je aan te passen aan zijn niveau, en als je hem niet meer kunt volgen, sta je er alleen voor.

Wanneer is de laatste keer geweest dat je KFH live hebt meegemaakt? Want ik krijg sterk de indruk dat je je basseert op wat hij een jaar of 10 geleden deed. Ik heb van diverse mensen gehoord dat hij veel heeft bijgeleerd in de tussentijd (die dus recent les van hem hebben gehad).

triesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:42

Ik heb voor Parelli gekozen, omdat als je weinig ervaring hebt met NH vind ik parelli een duidelijke keuze, daarin word goed uitgelegd en verteldcwat de principes zijn en hoe je die samen met je paard kunt bereiken. Daarna als ik genoeg ervaring heb kan ik altijd nog mijn eigen weg inslaan...

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:51

ojele schreef:
Precies. En dat beviel me ook weer zo goed afgelopen vrijdag toen ik in Ermelo was bij de demonstratie van Annemarie van der Toorn en haar team. Buiten het enorm liefdevol omgaan met het paard, benadrukken ze steeds maar weer dat er geen abc is. Dat je altijd verder moet kijken. Dat er niets is dat voor alles werkt. En dat sommige dingen ook gewoon zo werken omdat jij er in gelooft.

Amen Afgod

ik vind Monty Roberts en Annemarie van der Toorn heeeeeel goed Knipoog ik volg die methode zelf ook, en natuurlijk mijn eigen gevoel..
ik vind dat hun heel veel inzicht daarin geven en het is heel praktisch Knipoog

Maar natuurlijk moet het wel bij je paard passen Knipoog je moet gewoon een beetje rond gaan snuffelen en niks aantrekken van wat andere mensen ervan vinden.. want je hebt altijd mensen die voor die zijn en tegen die enz..
dat heb je altijd Knipoog daar moet je niet teveel van uitgaan..
gewoon je eigen gevoel volgen Knipoog ga veel dingen lezen, kijken, bestuderen.. en vooral goed naar je eigen paardje kijken Knipoog wie weet heb je dan geen methode ''nodig'' Knipoog
iig heel veel succes Knipoog

p.s. Dit is mijn mening, dus geen commentaar aub Knipoog ik vind wat ik vind, jullie vinden wat jullie vinden Knipoog

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:15

Vind dat het heel erg aan je paard ligt wat je gaat doen. En of het uberhaupt past, NH. Mijn dravertje vond het allemaal helemaal NIETS. Alleen een beetje iets wat leek op loswerken, maar ik was met haar snel uitgepraat. Lange afstandrijden was helemaal haar ding, met mij erop. Dan bloeide ze helemaal op. En lekker in de wei staan met maatjes, dat vond ze ook geweldig.
Stan daarentegen, vindt loswerken helemaal geweldig. Hij geniet ervan. Hij laat zijn lijf steds meer los, komt steeds meer 'uit zijn schulp', het is fantastisch om te zien. We zijn nu drie weken met hem aan de slag en dat paard groeit echt.
Ik combineer Voest en Parelli. Vind het materiaal, de boeken erg handig en makkelijk leesbaar. Ga 31 mei met Stan naar De Maesberg, even lekker drie dagen met elkaar aan de slag, heerlijk vind ik dat. Ik vind de kosten voor de cursus echt niet veel, als je bedenkt hoeveel uur je ervoor terug krijgt. Als je je paard en jezelf dat eens in het jaar of twee keer per jaar gunt, daar kan maar weinig tegenop. Voor het vervoer kun je ook een vervoerder inschakelen, doe ik ook.