Zadelloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Zadelloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:04

MysticTinker schreef:
Even ervan uit gaan dat ze allebei even dik zijn (bv 1 cm), dan ligt het eraan over welk oppervlak de druk wordt verdeeld..

Verkeerd en onvolledig uitgangspunt.

1. touwhalster is VEEL dunner dan een bit
2. alleen wanneer het oppervlak waarop de kracht werkt een hoek met de krachtlijn maakt is er speken van een effect; bij het touwhalster werkt dus meer een héél kort stukje
3. de plaats op de neusrug is een veel ´machtiger´ plaats dan op de scharnierende (= ontwijkende) onderkaak
4. een trens is in de praktijk standaard gebroken en dus is de krachtoverbrenging geometrisch heel ongunstig want:
- wordt het moment van de kracht kleiner omdat de hoek groter wordt
- wordt de hoek met het oppervlak groter en zo het effect van de kracht kleiner
5. bij een touwhalster is de krachtoverbrenging op de neusrug optimaal

Verder is het krácht verdelen en is druk de resultante weet je nog Knipoog

Al met al is een touwhalster een behoorlijk scherp en liniair werkend instrument. Exact dáárom is het zo´n goed hulpmiddel bij het wijken voor druk van bv. Parelli.
De ´boodschap´, dat het de bedoeling is te wijken voor druk, komt snel over en het is voor mensen makkelijk te gebruiken omdat loslaten ook gelijk loslaten is.
Groot nadeel is het slechte differentiëren en daarom wordt voor ´verfijning´ naar een bit overgestapt.
Zowel een touwhalster als een bit zijn niet meer dan een neutraal hulpmiddel bij het communiceren.
Het is erg jammer dat door wat voor redenen dan ook het touwhalster als vriendelijk ervaren wordt. Dat echter alleen door de ruiter Haha!
Waarom mag je er ook alweer een paard NOOIT mee in de wei zetten?

Jaja. Zadelloos niet goed voor het paard, een touwhalster scherper dan een gebroken trens... tis wat Haha! en er is ook niet mis met sporen

hc

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 00:02

Toch merk ik in de praktijk dat bij mijn paard een bit scherper is dan een touwhalster. (mijn bit is trouwens 1 cm dik, en mijn touwhalster 8 mm, niet zo veel verschil dus)
Hij loopt er dwars doorheen als hij wil, bij mij niet, ik heb hem zo ver dat hij zelfs zonder halster achter me aan wandelt, maar mijn vader (van zo'n 100 kilo) wordt bijvoorbeeld gewoon meegesleurd als meneer slechte zin heeft Nagelbijten / Gniffelen Terwijl hij zich met bit niet los trekt. Het enige wat ik daaruit kan opmaken is dat het bit scherper/pijnlijker is dan het touwhalster..
Is er nergens een plaatje dat laat zien hoeveel zenuwen er op de neus en in de mond zitten? Dat zal een groot verschil zijn.

Waarom je een paard nooit ermee in de wei mag zetten? Dat heeft niet veel te maken met de scherpte, maar met het niet breken van het touw, als het paard ergens achter blijft hangen dan breekt het niet en in het ergste geval breekt hij zijn nek.. Een hoofdstel breekt dan gewoon.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 09:59

Leuke discussie en op zich wel boeiend, maar het topic ging over zadelloos en die discussie vind ik minstens zo boeiend.

HC Ik stel de vraag nog maar een keer.... Waarop baseer je de info op je site? Op een wetenschappelijk onderzoek, en zo ja, welk?
Zo niet, welke achtergrond heb je zelf mbt anatomie en bewegingsleer van een paard?

Je verwijst naar je eigen site en ik vraag mij dus af of je hierbij je visie als een feit presenteert of dat het gaat om een wetenschappelijk bewezen feit.

Zoals gezegd reed ik met mijn oude paard en voorheen met een fjordenmerrie die voor de fok werd gebruikt en daardoor zeer wisselend en tonrond figuur had ook veel zonder zadel. Beide paarden hebben nooit rugproblemen gehad. Mijn oudje liep zelfs veel meer ontspannen zonder zadel dan met en ik heb werkelijk diverse zadels laten aanmeten...
Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet schadelijk kan zijn. Ik ga alleen uit van mijn eigen ervaring. Maar die is subjectief en ik ben benieuwd of ergens objectieve (dus door onderzoek bewezen) feiten bekend zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:52

liljebo schreef:
Ik ga alleen uit van mijn eigen ervaring. Maar die is subjectief en ik ben benieuwd of ergens objectieve (dus door onderzoek bewezen) feiten bekend zijn

Hetzelfde hier, en ik ga ook mee met je vragen, ben wel benieuwd naar de antwoorden.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:02

interresant.
ik heb zelf een oude pony met een doorgezakte rug en waar dus echt bijna geen enkel zadel meer goed op past, dus rijd veel (bijna altijd) zonder zadel. hij ontspant hier beter op en ik voel meer ruggebruik terwijl hij met zadel weinig zijn rug los wil laten.. heb geen geld om een speciaal zadel op maat te laten maken en daarbij verschilt zijn lichaam in zomer en winter ook heel erg dus zal die niet het hele jaar door passen.. wat zou dan verstandiger zijn??

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:31

ik zit dus met hetzelfde spottie. Vandaar dus ook mijn vragen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 13:32

spottie schreef:
interresant.
ik heb zelf een oude pony met een doorgezakte rug en waar dus echt bijna geen enkel zadel meer goed op past, dus rijd veel (bijna altijd) zonder zadel.

Wat is een ´doorgezakte´ rug? Zoek dat eens op Pling

@liljebo
Wetenschappelijke onderzoeken. TÍG. Veel op bv. mednet. Ook eigen (vooral verifiëerend)onderzoek mbv hartslagmeters icm met andere parameters.
Ik heb hier een eigen bibliotheek vol met publicaties en heb niet de behoefte die ter verwijzing te inventariseren. Je kunt veel bronnen in het boek van Waring vermeld vinden, maar er zijn er talloze meer omdat er uiteraard steeds nieuw onderzoek wordt gepubliceerd.
Inge Teblick heeft een interessante mbt groeischijven op haar site staan.

hc

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:24

RianneH schreef:
Zonder zadel rijden lijkt me nog altijd beter dan met een slecht passend zadel rijden.. Helaas is dit nog vaak verkeerd om. Wanneer jij je paard goed aan het lopen hebt, en de rugspieren goed gebruikt en zelf juist zit kan je weinig weg rijden. Zolang hij zijn rug maar gebruikt.
Dus ik ben het volledig eens met MysticTinker.

Idd Ja

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:21

Huertecilla schreef:
spottie schreef:
interresant.
ik heb zelf een oude pony met een doorgezakte rug en waar dus echt bijna geen enkel zadel meer goed op past, dus rijd veel (bijna altijd) zonder zadel.

@liljebo
Wetenschappelijke onderzoeken. TÍG. Veel op bv. mednet. Ook eigen (vooral verifiëerend)onderzoek mbv hartslagmeters icm met andere parameters.
Ik heb hier een eigen bibliotheek vol met publicaties en heb niet de behoefte die ter verwijzing te inventariseren. Je kunt veel bronnen in het boek van Waring vermeld vinden, maar er zijn er talloze meer omdat er uiteraard steeds nieuw onderzoek wordt gepubliceerd.

hc

ok, ik zal eens op zoek gaan bij betr bronnen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 15:01

Huertecilla schreef:
spottie schreef:
interresant.

@liljebo

hc

hc.. ik kan nog niets vinden over die onderzoeken, nog op een andere site over duidelijke feiten hieromtrent. Alleen inzichten van personen en die verschillen nogal. Er zijn namelijk ook onderzoeken die het tegendeel beweren, mits de ruiter goed zit (dus niet op zitknobbels) en goed meegaat in de bewegingen van het paard. Omdat het onderwerp mij erg interesseert heb ik dezelfde discussie gestart op het zweeds forum. Heel wat zweden rijden zonder zadel (vooral in nh) en noemen als reden: geen goed passend zadel vinden, tonrond paard waarop het zadel niet blijft liggen, drachtigheid waardoor zadel niet past en vooral veel in de winter vanwege de warmte (het is een stuk warmer om zonder zadel op paard te zitten dan met)
De zeer vele reacties die ik tot nu toe heb gekregen zijn allemaal voorstanders van het zonder zadel rijden en er zijn een aantal tussen wiens paarden duidelijk meer ontspannen loopt zonder zadel. Ik heb zelf die ervaring met mijn vorige paard ook gehad. Dat paard heeft drie keer een zadel aangemeten gekregen door verschillende goede zadelmakers, maar hij liep zonder enige twijfel het meest ontspannen zonder. Dat kan ik niet rijmen met de bewering dat het slecht is voor de rug. Ik moet wel erbij melden dat de paarden die ik zonder zadel reed een redelijke brede rug hadden en dat ik dus niet op de wervels zat. Dat geldt over het algemeen ook voor de NH ers hier, want paarden die hier buiten worden gehouden hebben een redelijke vetlaag nodig om de kou te kunnen weerstaan.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 15:20

interessante discussie. Ik ken ook beide kanten van het verhaal en ben er nog steeds niet helemaal overuit. Een zadel met boom heeft ook zo zijn nadelen en ook hier ondervindt het paard hinder van. Toch geloof ik ook direct dat het zadelloos rijden van een paard ook niet goed is voor de rug. Maar dan ga ik toch ook weer mee met liljebo; denk dat het type paard ook mee speelt. Een haflinger is dan natuurlijk weer heel anders dan een volbloed. ( heb zelf een eng. volbloed gereden en later ook veel zadelloos, omdat het zadel niet meer pastte. Hij is inmiddels ook 23 jaar oud ) Bij hem merk ik wel dat het inmiddels eigenlijk niet meer kan. Door zijn vermagering en ingezakte rug zit je dus direct op de wervels. Zo heel af en toe maak ik nog wel een stapritje zonder zadel, maar dit is hooguit 10 minuten.

Denk overigens dat de houding van de ruiter ook nogal mee speelt. Een ruiter dat goed mee gaat met de bewegingen lijkt mij minder hinderlijk dan een ruiter dat stuitert..

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:02

Tsja, ik denk dat het allebei zijn goede en minder goede kanten heeft (met of zonder zadel, al dan niet boomloos)
Op dit moment rijden mijn bijrijdster en ik altijd zonder zadel, (ong. 4 keer per week)

Zo'n beetje in april merkte ik dat Bjarni wat stijf was en rechtsom moeilijker galoppeerde. Toen reed ik zelf al zonder zadel en bijrijdster nog met. Dierenarts laten komen en rug eens goed laten bekijken. Zadel lag niet goed meer en hij was op zijn rug wat gevoelig, zat wat vast, waarschijnlijk van 1 a 2 keer in de week met zadel rijden wat net niet helemaal lekker meer lag.
We zijn de spieren wat gaan opbouwen met longeren/masseren en aantal behandelingen door DA. Toen liep hij weer goed.
DA gaf zelf aan dat het voor de paar keer per week dat ik hem rijd prima zonder zadel kon en dat bevalt ook prima. Zijn rug gaat goed en hij loopt niet meer onregelmatig.
Ik ben nog wel aan het rondkijken voor een BBP of boomloos zadel maar ze zijn vaak te lang waardoor ze op zijn nieren drukken (erg kort ruggetje) Een nieuw boomzadel zie ik niet meer zitten, hij is bijna 22 en veranderd door het jaar heen altijd veel (nogal rond in het weideseizoen) dus dan heb je altijd periodes dat het minder lekker ligt.
Voorlopig bevalt het zonder zadel prima!

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 00:08

In het maandblad ROS. stond een tijdje terug een artikel. Ze hadden iemand zonder zadel laten rijden maar met een pad wat de druk registreerde, wat bleek, al snel kwam er te veel druk ter hoogte van de zitbeenknobbels dat kon je echt goed zien.
Ik had ook graag een uitgebreider onderzoek gezien met verschillende ruiters en paarden. Gewicht bleek erg belangrijk, boven de 50 kg kreeg je problemen en werd er geadviseerd om niet langer dan 20 minuten te rijden en bij voorkeur meteen dekje eronder (BBP). Op paarden met weinig vet en spieren in de bovenlijn werd het so wieso niet geadviseerd.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 08:31

Maar je hoort niet op je zitknobbels te zitten als je zonder zadel rijdt! Dat is inderdaad toch al niet de bedoeling. Een onderzoek met 1 persoon lijkt mij dan ook niet voldoende. Als die persoon inderdaad op de zitknobbels zit, al helemaal niet. Als ze een goed onderzoek willen uitvoeren, moeten ze een grote groep mensen met de goede zit zonder zadel op een dergelijk pad laten rijden, maar moeten ze ook bij een grote groep met zadels de druk controleren. Ik denk dat die in een groot aantal gevallen (zeker bij paarden die zomer en winter nogal eens wisselen met hoeveelheid vet ed) ook de druk niet geweldig is verdeeld. Ik denk dat dat alleen in ideale gevallen gebeurd en hoeveel ruiters met zadels zouden in die situatie zitten?

Ik las een ander voordeel over rijden zonder zadel: Je wordt gedwongen om voor een goede balans te zorgen. Natuurlijk moet je dat met zadel ook hebben, maar in de praktijk hebben enorm veel ruiters dat niet en merken ze dat niet omdat je altijd de steun hebt van zadel en beugels. Zonder zadel wordt je daarmee geconfronteerd en moet je de juiste balans zoeken. Voor het paard is die balans enorm belangrijk om zijn rug goed te kunnen gebruiken

FF voor de duidelijkheid. Ik blijf zeker ook open staan voor de tegenargumenten, maar daarvoor hebben we natuurlijk ook deze discussie... Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 10:42

whoopie schreef:
Gewicht bleek erg belangrijk, boven de 50 kg kreeg je problemen en werd er geadviseerd om niet langer dan 20 minuten te rijden en bij voorkeur meteen dekje eronder (BBP).

Dat betekent dus dat er bijna geen volwassenen zijn die zonder zadel 'mogen' rijden.
Als het om druk gaat vraag ik me af of een dekje of barebackpad nou zo veel verschil maakt, echt dik zijn ze niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:14

liljebo schreef:
Maar je hoort niet op je zitknobbels te zitten als je zonder zadel rijdt! Dat is inderdaad toch al niet de bedoeling.

Je moet wel heel raar gaan zitten om te voorkomen dat het paard je zitknobbels niet voelt. Knipoog

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:38

Als het goed is, zit je op je balanspunt tussen je staartje en zitknobbels in, waar het meeste spek zit. Haha! (bekken dus kantelen, maar de rug wel recht houden) Oefen maar eens met iemand anders. Laat die op handen en knieen zitten en ga eens experimenteren. Oefen dan ook eens meteen met de tenen naar binnen drukken of juist ontspannen houden. Het maakt echt wel uit hoe je zit voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:50

Is me bekend liljebo, maar dan nog ontkom je er niet aan dat het paard je zitknobbels voelt. Knipoog

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:02

maar de druk erop is dan minimaal. Ik voer overigens alleen argumenten aan hoor. Ik heb geen absolute feiten, maar probeer naar alle kanten te luisteren. Maar een uitgebreid onderzoek zoals ik omschreef lijkt me echt interessant... Want ik geloof ook dat met zadels er nogal wat drukproblemen zijn...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:07

Heb trouwens net in je profiel gespiekt en je site bekeken. Mooi hoor. Stuur ff een pbtje met een vraagje

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:40

liljebo schreef:
maar de druk erop is dan minimaal. Ik voer overigens alleen argumenten aan hoor. Ik heb geen absolute feiten, maar probeer naar alle kanten te luisteren. Maar een uitgebreid onderzoek zoals ik omschreef lijkt me echt interessant... Want ik geloof ook dat met zadels er nogal wat drukproblemen zijn...

De druk van je zitbeenknobbels op zich is dan wel minder, maar dat neemt nog niet weg dat de kracht nog steeds over een veel kleiner oppervlak verdeeld wordt dan wanneer je een boomzadel gebruikt waarbij de kussens/panelen de kracht over een groter oppervlak verdelen.
Uitgebreid onderzoek zal er vast gedaan zijn, maar er is hierbij maar 1 ding van belang en dat is de druk die het weefsel van de rug waar het gewicht op steunt kan verdragen. En dat is veel minder dan de meesten denken, een paardenrug is er nou eenmaal niet op gebouwd om gewicht te dragen en om het voor een paard zo comfortabel mogelijk te maken en schade te minimaliseren zul je de kracht over een zo groot mogelijk oppervlak moeten verdelen.
Ik weet niet meer exact hoeveel druk het weefsel kan hebben tot het schade oplevert, maar volgens mij was het iets van 110 gr/cm2 (pin me er niet op vast) en dat is dan de MAX, daar blijf je zonder zadel nooit onder.

Uiteraard zijn er zat paarden die ook drukproblemen hebben met zadels, maar dat is geen reden om dan maar geen zadel te gebruiken, aangezien er de mogelijkheid is om WEL een passend zadel op een paard te leggen. Zonder zadel rijden omdat er paarden rondlopen met niet passende zadels is net zoiets als geen schoenen meer aantrekken omdat er mensen zijn die op niet passende schoenen lopen.
In het enkele zeer uitzonderlijke geval dat er met geen mogelijkheid een passend zadel voor een bepaald paard te vinden is (meestal is dat namelijk geen kwestie van absoluut niet mogelijk, maar een kwestie van niet de mogelijkheid of de wil om forse kosten te maken), is er maar een oplossing IMO, namelijk niet rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 12:11

Zonder zadel rijden ter afwisseling en voor verbetering van de zit van de ruiter moet kunnen, vind ik, en ik geloof ook niet dat het heel slecht is voor af en toe.
Mijn merrie is elk jaar drachtig en de laatste maanden van de dracht past het zadel niet. Ik ben dus niet te gierig om een goed passend zadel te kopen, het zadel past het grootste gedeelte van het jaar en is op maat gemaakt (en wordt regelmatig opgevuld/veranderd). Dat ik dan 2 keer per week zonder zadel wat rondhobbel in het bos omdat ze te dik is geworden en toch wat rustiger aan moet doen kan geen kwaad.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:18

Dat soort gevallen bedoel ik ook niet specifiek, ik geloof ook niet dat je daarmee veel schade zult doen, ik doel meer op de mensen die constant zonder zadel rijden.
Om een voorbeeld te noemen een oud-stalgenootje van me, reed altijd zonder zadel 'omdat er geen passend zadel te vinden was' en ze toch aan NH deed en zoveel mogelijk freestyle reed.
Geen passend zadel te vinden betekende in haar geval geen zadel te vinden wat paste of passend gemaakt kon worden binnen een budget van 350 euro....

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:00

wat vinden jullie dan van een bbp? deze verdeeld de druk volgens mij ook niet of nauwelijks?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:02

Dat denk ik idd ook niet. Het geeft alleen de stevigheid die sommigen missen.
Maar een boomloos zadel dan? Mits juist gebruikt verdeeld die de druk wel juist?

En voltige? Is dat niet nog belastender?