verplichte stalrust: het dilemma.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: verplichte stalrust: het dilemma.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:54

Er staat hier een pony met peesblesure. Mijn eiegn paars (haar vriendje) laat ik absoluut niet 24/7 binnen staan. Staat ze binnen worden al haar benen dik en gaat ze alleen maar rondjes draaien, lijkt me nou niet echt goed voor dr pees.

Ze staat dus mooi bij de andere buiten, ze is echter wel de onderdanigste er word nog wel eens op gejaagd. Zodoende staan er twee in 2/3 van de bak en zij er naast.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:55

Het klinkt misschien heel raar en tegenstrijdig maar een paard buiten op de wei geneest vaak sneller dan als ze op stal moeten staan.Ik heb het zelf een paar keer mee gemaakt.Een paard weet vaak zelf wel wat hij wel en niet moet doen,hij weet zelf wanneer het pijn gaat doen.Een paard met pijn zal niet gauw gaan rond crossen in de wei.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:57

Ook dit is volledig afhankelijk van het karakter van het paard. Ik ken paarden genoeg die door hun pijngrens heen gaan om bijvoorbeeld toch nog even de rangorde naar hun hand (hoef) te zetten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:07

Mijn paard staat op dit moment 8 weken op boxrust en nog 1 week te gaan. Ze heeft een gekanteld hoefbeen door een ontsteking in het hoefbeen. Er zit voor in haar hoef een groot gat en de verbinding tussen hoefbeen en hoefwand is kwetsbaar.
Haar vriendin gaat dagelijks een aantal keer per dag een uurtje naar buiten in de bak, grenzend aan haar box, zodat ze haar goed kan zien. Ze maakt zich druk, maar houdt zich redelijk rustig.
Een stukje afzetten in de bak is geen optie: Image springt met gemak over 1.60m heen, dus dan moet ik flink hoog afzetten. Dan kan ze net zo goed in haar box blijven.

Het is kiezen: Image is er nog gelukkig, terwijl het advies van een aantal veeartsen en een kliniek was: in laten slapen. Ze is behandeld door Van Nassau (hoofcare.nl) en kliniek Visdonk. Ze is nu zonder pijnstillers, ze belast alle 4 benen gelijk.
En volgende week gaan wij langzaam weer opbouwen met stappen aan de hand. Ik verwacht door het jarenlange trainen met grondwerk niet veel problemen met stappen.Ach, ze zal wel stuiteren, maar als het goed is volgt ze aan een touwtje achter me. Anders zal ik haar toch eens flink moeten toespreken.

En over een paar weken/maandjes mag ze weer los. Dan is ze dit het allemaal meer dan waard geweest.

Foto van de hoef in link, omdat het wel een interessante foto is, maar niet zo leuk, als je weet dat het je eigen paard is, die bij deze foto hoort.
http://img227.imageshack.us/img227/6845 ... sc0ya2.jpg

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:33

ons veulen had een nekprobleem waardoor ze ook heel lang boxrust moest krijgen en alleen staan, maar ik zag dat niet echt zitten. we hebben toen overlegd met de da en uiteindelijk hebben we gekozen voor een box van 3 op 3 m met ervoor een kleine uitloop van ook ongeveer 3 op 3m zodat ze toch buiten kon staan en de andere paarden zien.
Ik weet niet of dat misschien een optie is voor je paard?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:31

Ik zou ook niet gaan voor de boxrust, daar kunnen mijn paarden niet tegen en ik vind het vreselelijk voor ze. 's nachts op stal is lang genoeg, en dan ook alleen als het echt slecht weer is of een slechte bodem. Afhankelijk van het paard dus een kleiner of groter stukje afzetten of als hij rustig is, gewoon in de wei lopen en afwachten of het overgaat...

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:17

Ik zou met de dierenarts overleggen of er nog andere mogelijkheden zijn (bv: stukje van 10 x 10 van de wei afzetten). Ik zou er tenmintste voor zorgen dat ze genoeg contact heeft met andere paarden/pony's.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:02

Pensionnetje schreef:
Ook dit is volledig afhankelijk van het karakter van het paard. Ik ken paarden genoeg die door hun pijngrens heen gaan om bijvoorbeeld toch nog even de rangorde naar hun hand (hoef) te zetten.

Ja, of van die sukkels zoals de mijne, die zich ondanks een kreupele poot toch nog rond laten jakkeren door de paarden die hoger in rangorde staan. Gelukkig allemaal goedgekomen, nu loopt ze weer vrolijk rond.

Ik zou er denk ik ook voor kiezen om buiten een stukje te proberen af te zetten, zodat het paard wel buiten kan en zijn kuddegenoten kan zien, maar niet aan het vliegen kan gaan of opgejaagd kan worden door de rest. Ik zou een paard er niet zo snel om laten inslapen, tenzij het echt om een héle lange periode ging. Maar zelfs dan zou ik het eerst proberen, en kijken hoe het paard erop reageerde. Als hij er echt ellendig van werd, dan zou ik er nog eens over nadenken, maar zeker als de herstelkans redelijk was zou ik hem denk ik niet zomaar laten inslapen (zeker niet bij een jong paard, die inderdaad misschien nog wel 20 jaar te gaan heeft). Natuurlijk zou ik er wel voor proberen te zorgen dat hij zoveel mogelijk contact met soortgenoten kon blijven hebben.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:51

Toen mijn pony 14 week boxrust moest hebben, zag ik dat eerst ook nog niet zitten. Haar hoef lag doormidden en ze had maar 5% kans op genezing. Ze was nog maar 3 dus ik heb haar toch laten behandelen. Ze liep anders altijd buiten met de andere pony, dus heb ik haar in het schuilhutje gezet zodat ze sociaal contact had, naar buiten kon kijken en heeft al die weken rustig op stal gestaan.

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:58

mijn merrie heeft ook ruim 3 maanden op stal moeten staan,
ze werd er zo gek van, dat ik haar toch in de paddock heb gezet, en later op een stukje weide wat net zo groot was als de andere paddock.
het was bekend dat het niet meer goed kwam, en nu stond ze haar laatste weken gewoon tussen de andere paarden.
maar ook als ze nog wel een kans had, had ik haar niet binnen laten staan.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:04

gohya schreef:
Een paard weet vaak zelf wel wat hij wel en niet moet doen,hij weet zelf wanneer het pijn gaat doen.Een paard met pijn zal niet gauw gaan rond crossen in de wei.

Dat klinkt heel mooi, maar gaat helaas niet op voor alles wat met pezen en banden te maken heeft. Een van de grote problemen daarvan is namelijk dat het paard nauwelijks pijn voelt, terwijl de blessure al heel ver gevorderd kan zijn. Als een paard kreupel gaat lopen van een peesblessure dan is het al erg ver!
Ook in de genezingsfase is het snel zo dat het paard zich 100% goed voelt, terwijl de pees nog lang niet genezen is.

Dus een paard met peesproblemen moet je echt wel tegen zichzelf beschermen. Maar dat wil niet zeggen dat hij in een box moet, want regelmatige doorbloeding is juist voor pezen ook heel erg belangrijk!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 09:50

Ik vind het wel een lekker idee om een box achter de hand te hebben. Toch zou ik er nooit gerust op zijn mijn paard daarin achter te laten, zou toch een beetje bang zijn daarmee nieuwe problemen te creëren. (Spanning, onrust, stalbenen)

Doorbloeding is zo belangrijk voor herstel, geld voor alle problemen denk ik.
Als een paard mank loopt doet hij dit om hetgeen dat pijn doet niet te belasten. Dus zolang het paard dan niet gaat sprinten en stoeien zou ik hem niet stilzetten. Dat is ook de reden dat ik nooit pijnstillers geef; paard voelt de pijn niet meer en gaat zich overbelasten. Ze worden ook wat rustiger als ze hun pijn wél voelen. Als je je paard op stal zet word het ook belast, maar dan ook nog eens op een verkeerde manier. (Zonder doerbloeding!)

Peesblessures keren ook vaak terug bij een paard dat boxrust heeft gehad. Je hebt een betere genezing als je paard zijn normale beweging heeft.

Bij mensen word er toch ook haast nooit meer bedrust geadviseerd. Je moet zo snel mogelijk je nest weer uit!! Haha!

En trouwens, de meeste paarden die gewend zijn buiten te staan in een kudde gaan niet zomaar 'uit hun dak' en sowieso niet als ze een blessure hebben. Een rustige beweging lijkt me altijd beter. Paarden weten hoever ze kunnen gaan. In mijn geval zou ik mijn paard uit de grote kudde halen en met 1 ander rustig paard op een vlakke wei zetten.

Ja, een paard dat normaal een paar uurtjes per dag buiten komt moet je wél tegen zichzelf beschermen!

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:02

toevallig staat mijn eigen pony al een week of 8 stil in verband met een blessure.
samen met de veearts hebben we besloten dat hij gewoon naar buiten mocht in een kleine paddock.

dit omdat;
als een paard in een box staat gaat het rondjes lopen omdat het de energie kwijt moet.
daardoor krijg je een vrij grote belasting op alle gewrichten die er maar zijn.
grotere rondjes draaien is dus beter ,dus mag het paard gewoon naar buiten Knipoog

oke als je met beenbreuken zit is het een compleet ander verhaal,maar tegenwoordig adviseren de dierenartsen die een beetje goed met de tijd meegaan en de laatste ontwikkelingen in dierenland goed in de gaten houden toch dat het paard in een kleine ruimte naar buiten mag.

en nee je kunt niet voorkomen dat je paard zijn kont omhoog gooit en op 2 achterbenen ronddraait,maar dat kan in een box ook!
mijn pony stond de hele dag te knabbelen van hooi met wat minder voedingswaarde,zo had hij in elk geval afeiding.
in die 8 weken heeft hij 2x een uitspatting gehad dat hij toch liep te bokken,maar dan haalde ik hem er uit en liet hem gras eten aan de hand .
gelukkig gaat het nu goed, en mogen we weer gaan opbouwen in de beweging Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:14

die van mij zou ik hoe dan ook niet op stal zetten. in de wei doet ze rustig aan zat omdat ze niet anders gewend is. in een stal zal ze eerder gekke dingen gaan doen dan in de wei, en ik ben van mening dat boxrust erg gedateerd is. zelfs bij mensen hebben ze tegenwoordig door dat je hoe dan ook zo snel en zo veel mogelijk moet bewegen. wat niet bewogen mag worden kun je spalken, maar laat de rest maar lekker bewegen!

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:20

Zou helemaal afhangen van de prognose. Als de kans groot is dat de boxrust genezing geeft dan zou ik dat altijd doen. Als de kans kleiner is, maar de boxrust bv 8 weken ook wel.
Maar als er maar hele kleine kans is op genezing en de rust bv 1 jaar. Misschien kies ik dan voor een andere oplossing.
Ik heb zelf een veulen gehad die 8 weken boxrust moest. Hij had wel sociaal contact met andere en kon ook naar buiten kijken via een open luik. Ik merkte wel dat hij op het laatst er wel echt aan toe was om weer te kunnen rennen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:39

Ik mis in de meeste verhalen wel de weersomstandigheden/ bodemgesteldheid.

Als ik ooit nog voor boxrust zou moeten gaan zou ik ook willen kiezen voor een mini padockje (4x4) op gras (verplaatsbaar) in of naast de wei bij zijn vrienden.... in de zomer.

Ik vind momenteel de bodem te slecht om een paard wat boxrust voorgeschreven heeft gekregen in het land te gooien (harde ongelijke ondergrond door vorst of glad en glijden)

Overigens kun je ook bij 'boxrust' het lijden nog wel iets verzachten bij een paard met een niet al te fel karakter. Ik liet mijn paard regelmatig aan de hand in de bak als ze met andere paarden aan het rijden waren. Gewoon om een beetje te keuvelen en even te kunnen rollen.
Met een paar streepjes sedalin op de wei wilde ook nog wel eens lukken.....
Daarnast de voorgeschreven 'stap therapie' over zoveel mogelijk momenten uitspreiden.
Blijft inderdaad overeind.... erg paardwaardig is het allemaal niet.

Ik zou met mijn paard wel weer kiezen voor boxrust (plus gecontroleerde beweging) omdat het een redelijk rustig dier is op stal (helaas voor mij en levensgevaarlijke stier bij de gecontroleerde beweging) en vanwege de levensverwachting.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:48

Mijn paardje heeft een jaar geleden een schiefel opgelopen. Ook nog net tegen het griffelbeentje aan. Dus toen dat ging ontsteken moest ze met de nodige behandelingen boxrust hebben. Bij ons gaan de paarden iedere dag naar buiten en ik heb een paard wat het heel erg vindt om alleen gelaten te worden. Vandaar dat we in overleg met de DA hebben besloten om haar 's nachts op stal te zetten en overdag in een klein (4x4) stukje land vlakbij de andere paarden. Dit ging de eerste weken goed, maar vervolgens ging ze hier ook in rennen en springen. Na foto's gemaakt te hebben mocht ze weer alleen in een stukje land. En dat had ik beter vanaf het begin kunnen doen. Er stond genoeg gras, genoeg ruimte om wat rond te lopen. Veel beter dan dat 4x4 stukje waar ze maar wat om stond te draaien.
Tot nu toe heeft ze er geen last meer van gehad. En ik denk mocht het nu weer gebeuren en er een rustige kudde paarden is, ik haar daar in zou zetten.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:22

Ik heb afgelopen zomer voor dit dilemma gestaan en gekozen voor "het leven van het paard", ondanks dat ze toen al 21 was. Achteraf ben ik er erg blij om.

Evita liep van de 1 op de andere dag letterlijk op 3 benen. In eerste instantie leek het een hoefzweer, maar het bleek een scheur in haar pijpbeen. Na die diagnose moest ze 6 weken op absolute boxrust van de veearts, dan had ze een kans dat het goed zou komen.. Dat Evita echt niet kon lopen op dat moment maakte de beslissing wel wat makkelijker, in de groep zetten was ook niet veilig geweest voor haar. Na 3 weken heb ik haar uitloop open gedaan (hele vlakke ondergrond) en na die 6 weken is ze op een afgezet stukje binnen haar eigen kudde gegaan. Gelukkig is het ook weer goed gekomen met haar!

Andere keren (oa bij een peesblessure) heb ik haar nooit op boxrust gezet bij kreupelheid en is ze gewoon in een (rustige) kudde gebleven.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:22

Arabesk schreef:
Ik zou kiezen voor een kleine paddock met direct uitzicht op andere paarden. Of als het nog ernstiger is een ponybox met lage wand met daarnaast een paard.

maar een lange tijd in een box zonder contact met soortgenoten

mee eens. Ik zou eventueel hem met een vriendje in een ruime box zetten of naast elkaar dat ze toch aan mekaar kunnen friemelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:32

Het is helemaal afhankelijk van t type blessure... bij een zware peesblessure kan ik me voorstellen dat boxrust goed is. Echter ik ben van mening dat boxrust veel te snel wordt voorgeschreven.
Beweging = doorbloeding = genezing en
sociaal contact = happier voelen = beter voor t algehele gestel.

Mijn merrie had een schouderblessure en moest een maand boxrust, ik heb mijn DA haarfijn uitgelegd dat ik dat niet van plan was en waarom. Ze is rustig op de wei, ja trekt heus wel eens een sprintje, maar doet niet wat ze niet kan. Uiteindelijk heb ik haar ipv een maand boxrust 3 maanden weiderust gegeven...zij happy, ik happy!

Een oud stalgenootje van me had een paard met ene peesblessure. Pees was niet helemaal door, maar er zat een gat in. Moest m ook lang op boxrust zetten, de betreffende DA gaf wel aan dat op de wei ook wel kon maat dat dat kanger zou duren. Zij heeft haar paard een jaar bij een boer in een kudde gezet op de wei...na ruim een jaar paard weer meegenomen voor een scan: pees was helemaal genezen.

Ik denk dat t voornamelijk een tijd/geld kwestie is, behalve bij paarden waarbij t écht niet anders kan. Met boxrust zal t sneller genezen ja... IMO is t echter ook vragen om ongelukken, door weinig beweging neemt de kwaliteit en conditie van de weefsels wel af...

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:42

ik heb beide beslissingen moeten maken, ook nog bij hetzelfde paard.
Ik heb m, toen hij gebroken griffelbeentjes, stalrust gegeven met stapwerk, omdat het helemaal goed kon komen, het heeft wel, alles bijelkaar, bijna 2 jaar geduurd (er waren complicaties bij...) en ik heb m homeopathishe medicijnen moeten geven om hem rustig te houden, maar het was het zeker waard!
Een paar jaar later brak hij zijn achterbeen... op zich had hij er heel misschien eraan geholpen kunnen worden, maar dan liep hij de rest van zijn leven kreupel (en had dus pijn), het was niet zeker of ie ooit weer in het weiland kon. Hij moest dan zeker maanden in een tuigje aan het plafond hangen... De beslissing was gauw gemaakt, maar zeker niet makkelijk.....

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:23

Mijn paard heeft ook 5 dagen op stal moeten blijven, na het breken van haar griffelbeentje. 5 Dagen is net te overzien vind ik. Als het langer geweest was had ik ook iets met een paddock geknutseld. Ze heeft toen wel tijdelijk in een buitenstal midden op het erf gestaan, waar ze over de deur heen alles en iedereen kon zien.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:44

Het blijft natuurlijk altijd afhankelijk van een heel aantal factoren zoals de aard van de blessure, leeftijd, gewoonten en zelfs het weer om maar wat te noemen..
Zo hadden wij een hek dat in een anderhalve maand oud veulen was gevallen. Het hek deed het nog maar het veulen had een gapende wond in de schouder die nog diezelfde avond geopereerd werd. Was trouwens kantje boord; een paar milimeter verder en het was in het bot gekomen en einde veulen geweest...Vette schrik dus.
Maar goed. Beestje moest, na een week op de kliniek, in eerste instantie drie weken boxrust, zodat de wond vooral van binnen goed en rustig kon genezen. Omdat de moeder er ook nog aan vast zat, moest die dus ook op stalrust. Nu zijn bij ons de stallen niet echt supersupergroot én het was hartje zomer; 33 graden in de schaduw, dus dat idee viel niet helemaal goed.
Na overleg met de DA besloten om de stal mbv draad over het erf een stuk groter te maken zodat ze iig iets van loopruimte hadden en een frisse neus konden halen. De grootte zou dat net zo zijn als de stal op de kliniek. Als het veulen het goed zou doen konden ze dan wel weer in een afgeperkt stukje land.
Enfin, kwam er dus op neer - aangezien meneer al gauw doorhad dat deze draden geen schokken gaven - dat we om beurten in de buurt bleven zodat ze nog regelmatig naar buiten konden. Zelfs een paar keer, toen het echt warm was, afgespoeld; kon ook mooi. Na een week konden ze, na overleg, op een klein stukje land. Toen, na drie weken, monsterbeest beter was verklaard hebben we er een feestje van gemaakt en ze lekker weer het land opgestuurd...
Trouwens, toen zijn 'grote' broer ge-ontmant was, adviseerde de VA om hem gewoon buiten te laten staan. Dan kon de wond gewoon aan de lucht drogen, zonder dat er zaagsel oid aan kwam. Rood was alleen de dag erna niet helemaal lekker, daarna heeft hij er nooit meer last van gehad.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:32

Gelukkig is het goed afgelopen met het hek en het veulen Pluizebolpum! Haha!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:28

Ha, nou, het hek hebben we van het erf verbannen Duivel . Het veulen is nu een pracht van een bijna tweejarige. Het enige wat er nog van over is is een wit streepje in zijn wintervacht. Wel zo ongeveer alle geluk van de wereld gehad toendertijd (scheelde ook dat het veulen uberrelaxed was en nog is)...VA had gerekend op minimaal 6 weken!
Waarschijnlijk - zeker weten doe ik het niet - was dat ook een reden voor de VA om wat makkelijker om te gaan met de gestelde stalrust, dat zowel de merrie als het veulen (en de verzorgers Knipoog )vrij rustig van aard zijn.