Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Sizzle schreef:Waarmee ik niet beweer dat bitloos niet ideaal is, dan is per paard anders. Ik ga ervanuit dat je het middel moet nemen dat de beste communicatie te weeg brengt en daarom zo min mogelijk hoeft in te werken, dat vind ik het vriendelijkst en eerlijkst.
Zo zal dus ook het ene paard beter reageren op (beter begrip hebben van) een hengstenketting onder de kin en de ander met een touwhalster.
Sizzle schreef:ja, pol maar dan heb je het eerst met bit geleerd. Had je je paard even ver in opleiding gekregen als je nooit met bit zou hebben gereden?
JoviBan schreef:Sizzle schreef:Waarmee ik niet beweer dat bitloos niet ideaal is, dan is per paard anders. Ik ga ervanuit dat je het middel moet nemen dat de beste communicatie te weeg brengt en daarom zo min mogelijk hoeft in te werken, dat vind ik het vriendelijkst en eerlijkst.
Zo zal dus ook het ene paard beter reageren op (beter begrip hebben van) een hengstenketting onder de kin en de ander met een touwhalster.
Eerst heb je het over "beste communicatie" en meteen daarna komt het neer op "het paard iets laten doen door middel van een bepaalde inwerking c.q. pijnprikkel".
Je kunt een paard sneller laten 'gehoorzamen' door middel van inwerken en pijnprikkels inderdaad. Maar dat noem ik geen communicatie, laat staan samenwerking.
Sizzle schreef:Of zijn de meeste bitloze bokkers vaak recreatieve ruiters. Wie kan mij helpen aan een filpje of foto's van correct (op de letter) gereden zwaardere oefeningen als series, pirouttes, zig-zag appuyementen e.d.
. Of ja, misschien voor de lol een keertje, maar niet voor 'serieus'. Sizzle schreef:Ik ben ook zeker voor de invoering van bitloos hoor, ik heb zelfs de petitie getekend ooit. En dat terwijl ik zo traditioneel ben als wat. Ik vind gewoon dat ieder zijn eigen keuze moet kunnen maken mbt zijn optoming. Ik snap wel dat de beslissing daartoe nog op problemen stuit, want welke bitloze optomingen sta je dan toe?
Ik vind een hackamore een soort S&T en vind dat dus niet thuishoren in de B bijvoorbeeld. Dat soort vragen zal de KNHS zichzelf ook heus wel stellen.
pol013 schreef:is een (potentiële) pijpprikkel niet een heel natuurlike manier van leren?

)