Scheren; Voors/Tegens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Scheren; Voors/Tegens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:44

je hebt 3 factoren........ a het paard, b de gebruiker en c het gebruiksdoel.....

vlak het laatste niet uit!

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:47

Ok ok !!
Jullie hebben gelijk!!! Ach gut
Haha

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:29

Ja je zit tussen de naturals hier. En ja ik ben ook tegen scheren en dekens. Vind dat echt niet goed. Een paard heeft niet voor niks een winter en zomervacht. Dat regeld de natuur dus. Als ik heb gereden dan zweet mijn paard ook. Dan laat ik haar even in het zand rollen, ze droogt op en ze gaat weer lekker de wei in samen met haar mede weidegenootjes! Knipoog Paard blij ik blij.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:02

Voor de zoveelste keer Ik ben geen natural. Ik walg zelfs van die term.

Citaat:
Ik scheer ook.... zadel het paard op onder het solarium, doe dan een wollen deken over de flanken......... werk wat los, deken gaat eraf....... ga trainen....... ben klaar, zadel het paard in de baan af..... gooi de deken erop, en ga dan tijdens het "uitstappen aan de hand" wat grondwerk doen, lekker trutten of grutten, of frutten.........

Wat ik me afvraag. je scheert je paard...gooit een deken op en rijd hem dan warm en dan ineens trek je die deken van zijn rug en krijgt ie met dit weer ineens -2 op zijn warme lijf. Dat kan nooit goed zijn.
Volgens mij kun je beter opstappen en direct gaat draven om paard warm te maken.

En direct draven is echt niet slecht in dde wei nemen ze maar vaak genoeg dit soort acties.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:47

In de wei zitten wij er niet op. Knipoog
Zeker bij koude en stalpaard: 10 minuten stappen, eerst de gewrichten doorsmeren.
Helaas wordt daar maar al te vaak tegen gezondigd.

Enneh, natural vind ik ook geen term. Wil er niet mee geassocieerd worden. Clown

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:58

Cowgirl schreef:
En direct draven is echt niet slecht in dde wei nemen ze maar vaak genoeg dit soort acties.

Het ene paard is er duidelijker in als het andere, maar mijn merrie geeft het bijvoorbeeld heel duidelijk aan als ik te vroeg ga draven. Direct rug wegdrukken, oren naar achteren, in rare bochten lopen, gaat echt nergens over. Als ik haar langer loswerk in stap kan ze keurig recht en in balans gaan draven, is er ook tevreden mee. Bij een buitenrit geeft ze vaak zelf aan wanneer ze toe is aan de draf, tot die tijd stappen we gewoon. Zij heeft altijd wat meer tijd nodig gehad om warm en los te stappen, maar nu ze wat meer op leeftijd is, is het alleen maar duidelijker geworden.
Natuurlijk is het wel een verschil of je een paard uit de wei haalt of van stal, in de wei kuieren ze rond en hebben de boel al wat meer los dan wanneer ze van stal komen (of stil hebben gestaan in de paddock). Zonnetje erop maakt ook verschil. Maar ik ben altijd voorzichtig met te vroeg aandraven, ze hebben er wel degelijk last van.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:02

ik geef de voorkeur aan direct aangaloperen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:04

Cowgirl schreef:
Voor de zoveelste keer Ik ben geen natural. Ik walg zelfs van die term.

Citaat:
Ik scheer ook.... zadel het paard op onder het solarium, doe dan een wollen deken over de flanken......... werk wat los, deken gaat eraf....... ga trainen....... ben klaar, zadel het paard in de baan af..... gooi de deken erop, en ga dan tijdens het "uitstappen aan de hand" wat grondwerk doen, lekker trutten of grutten, of frutten.........

Wat ik me afvraag. je scheert je paard...gooit een deken op en rijd hem dan warm en dan ineens trek je die deken van zijn rug en krijgt ie met dit weer ineens -2 op zijn warme lijf. Dat kan nooit goed zijn.
Volgens mij kun je beter opstappen en direct gaat draven om paard warm te maken.

in een binnenbaan Lachen Lachen in een buitenbaan heb je een heel ander verhaal Lachen Ik ga van mijn enigste eigenste situatie uit nu Lachen

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:14

Gister vroeg een stalgenootje aan mij: Zo nu je Fahkir aan het inrijden bent zal je hem vast ook wel gaan scheren of een deken op gaan doen he?

Uuuh nee...1) ik heb geen verstand van al die soorten dekens, er zijn er zoveel ik zou bij god niet weten welke ik wanneer op zou moeten doen.
2) Fahkir heeft niet zo'n dikke wintervacht dat hij bij het minste geringste zeiknat is. En als hij wel nat is dan stap ik hem toch lekker lang uit??
Vroegah toen ik nog op de ponies op de manege reed kreeg geen 1 ponie een deken om. Gewoon lang uitstappen, droog wrijven met stro en op stal. Klaar. Geen gezeik.
3) Wat moet je in godsnaam doen als je paard geschoren is en het is -2? Ik zag vandaag mijn stalgenootje met haar geschoren ponie met zweetdeken de hei opgaan...Blijft die dan op als ze gaat draven of galloperen? Waar laat ze dat ding dan?

4) De meeste paarden bij ons op stal zijn geschoren (terwijl het meestal gewoon recreatiepaarden zijn...) en vervolgens staan ze met een vrij dunne deken op in de paddock, zonder halsstuk...terwijl de hals ook geschoren is...BRRRR

Nee hoor ik laat het gewoon zo, ik zou echt niet weten hoe dat allemaal geregeld moet worden als ik mijn paard zou scheren of al in augustus met een deken begin. Mijn paard regelt het zelf maar!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:37

laetitia schreef:
Gewoon lang uitstappen, droog wrijven met stro en op stal. Klaar.

Verward
Heb je die klok horen luiden of heb je het al eens geprobeerd?

In míjn ervaring is het volstrekt onmogelijk om een bezweet paard met stro droog te wrijven en al helemáál als het paard een wintervacht heeft.
Het enige wat je met stro kan doen is de bezwete plátte vacht lekker oprullen zodat er lucht in de vacht komt.

Wat ík doe is rekening houden met het tijdstip waarop ik ga rijden opdat het paard niet nat de nachtelijke wei in hoeft.
Als ik dat niet ´kan´ voorkomen, moet het een molton of juten zadeldekje op de natte zadelplek. Dit is een niet-paardgericht compromis vanwege míjn mensenwensen.
Wat ik daarom nastreef is dat het paard voor zonsondergang in de beschutte paddock wat kan drogen en ik wrijf dan wat lucht in de vacht voor het de wei in gaat. NIET met stro, want dan krijgt het alleen maar een vacht vol stukjes vochtig stro....

@ts
Ideaal = niet rijden
Tweede keuze is lekker in de wei met soortgenoeten en doorvoor onder het zadel wat moeten werken.
Een paddock is een fors compromis onder druk van ménsenwensen

Scheren is nog een stap verder; dan ontdoe je het paard vanwege mensenwensen van de natuurlijke jas en ben je gedwogen kunstmatige compenserende managementacties te nemen.
Scheren is in geen enkel opzicht paardgericht: uitsluitend ménsgericht.
In deze zin kan je dus geen ´voordeel´van scheren op een NAtural subforum verwachten Haha!

hc

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:41

Huertecilla schreef:
Scheren is nog een stap verder; dan ontdoe je het paard vanwege mensenwensen van de natuurlijke jas en ben je gedwogen kunstmatige compenserende managementacties te nemen.
In deze zin kan je dus geen ´voordeel´van scheren op een NAtural subforum verwachten Haha!

hc

en zo is het Lachen

scheren doe je omdat je als mens zijnde daar meer gemak van hebt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:13

@HC: dit gebeurde zo vroegah bij ons op de manege. En de tijd kan je helaas niet terugdraaien.

Nou gemak wil ik het niet noemen...dat gedoe met die dekens.

Instappen met een zweetdeken, dan als paard warm is, deken af. Vervolgens bij het uitstappen weer de deken op.
Dan op stal nog even met zweetdeken op stal zetten...wacht wacht wacht tot paard droog is (anders kan hij niet de staldeken op) en vervolgens staldeken opdoen...

Wat een gemak zeg maar niet heus...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:00

laetitia schreef:
@HC: dit gebeurde zo vroegah bij ons op de manege.

Wellicht dáchten jullie dat dit gebeurde, of dat je dit deed, maar vroeger kon het ook niet: droogwrijven met stro.
Toen niet, nu niet, nooit niet.

Dit is simpel een fraai staaltje natte-aap-verhaal.

Nogmaals: wat je met stro kon en kan doen is oprullen. Dát was en is op zich een goed idee en stro lag letterlijk voor de hand. De zin ervan is waarschijnlijk samen met nog veel meer kennis vervlogen en begrip verward.

Óp(en)wrijven is niet hetzelfde als dróógwrijven Pling

hc

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:43

laetitia schreef:
Gister vroeg een stalgenootje aan mij: Zo nu je Fahkir aan het inrijden bent zal je hem vast ook wel gaan scheren of een deken op gaan doen he?

Uuuh nee...1) ik heb geen verstand van al die soorten dekens, er zijn er zoveel ik zou bij god niet weten welke ik wanneer op zou moeten doen.
2) Fahkir heeft niet zo'n dikke wintervacht dat hij bij het minste geringste zeiknat is. En als hij wel nat is dan stap ik hem toch lekker lang uit??

Ik ben niet zo'n deken voorstander. Het is lastig die dekens! Daarbij kunnen paarden heel goed een prachtige vacht aanmaken.
Ik rij best lange stukken. En die doe ik echt niet alleen in stap! Ik hoef mijn paard echt niet lekker lang uit te stappen en hij is ook niet bij het minste of geringste nat. Ze hebben gewoon een goede basis conditie en dan is je paard ook minder snel bezweet.

Citaat:
Vroegah toen ik nog op de ponies op de manege reed kreeg geen 1 ponie een deken om. Gewoon lang uitstappen, droog wrijven met stro en op stal. Klaar. Geen gezeik.

Ik heb lang mijn paard s winters overdag buiten gehad en s nachts op stal (was geen vrijwillige keuze)
Na een rit de deken op, 20 minuutjes vocht op laten nemen en dan op stal.
Mijn haf kon daar niet goed tegen, snel kouwelijk. Dus verkoudheden. Boos!

Nu lopen ze altijd buiten. Na het rijden krijgt de 1 wel een zweetdeken, de ander meestal niet. Daarna nog lekker rollen in het mulle zand en ze gaan de wei weer op. Door het lopen staan ze niet op de tocht. Zo doe ik het al een paar jaar en ze zijn de laatste jaren nog nooit ziek geweest Pling

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 07:22

Wij leerden vroeger ook een paard droog te wrijven met stro, maar ik weet inmiddels dat het geen goed idee is.

Een deken na het rijden overigens ook niet, volgens nieuw onderzoek hier. Heb daar pas een stuk over gelezen. Door een deken op een bezweet paard te leggen, kan het zijn warmte niet kwijt. Datzelfde geldt voor een paard wat warmgereden is. Een deken voorkomt dat de spiertemperatuur normaliseert. Het paard heeft ong twee uur nodig om zijn warmte kwijt te raken en daarna kan met dan een vochtdoorlatende deken opleggen. eventueel dus. Als je besluit om te scheren, moet je een lichtgewicht thermodeken gebruiken om de vacht zoveel mogelijk te benaderen. Nooit meerdere dekens op elkaar want dat wordt zwaar en functioneert niet isolerend. Een halsdeken is niet nodig, want een paard verliest weinig warmte via de hals.
Voor alle duidelijkheid... dit is geen theorie van mij, maar van dr. Karin Morgan, een van de onderzoekers bij een recente studie over paarden, temperatuur, werking van vacht en warmte bij wisselende temperaturen en werk

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 08:23

Ook in scheren heb je modes.

Tegenwoordig wordt alles van top tot teen geschoren, terwijl voor de meeste recreatiepaarden( en ja, dat zijn ook die paardjes die in de basissport lopen Knipoog ) het voldoende is om een jachtmodel te scheren.

vorig jaar ook gedaan, werkt prima. Misschien niet zo mooi, maar dat doet mij niet veel.

Overigens hebben sommige rassen een vacht die zo goed isoleert, dat de temperaturen ónder de vacht zo hoog oplopen bij intensieve training dat het ongezond wordt.
Stukkie scheren is dan oplossing, emmer koud water over het paard vóór het rijden heb ik ook wel gehoord.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 08:35

Mijn paard is 20, komt uit Polen en heeft een superdikke wintervacht. Hij staat op stal, wordt in een groepje een dagdeel in de paddock gezet.Staat met 3 andere ruinen samen en dat gaat goed.
Ik rij hem elke dag, hij heeft ernstige artrose en moet veel bewegen.

Ik scheer hem helemaal, meestal 2 soms 3x per jaar, ook het hele hoofd.
Ik stap hem lang los met uitrijdeken vanwege de artrose en de kou op zijn kale lijf. Meteen draven etc is dus niet goed voor hem. Rijden doe ik zonder of met uitrijdeken, ligt aan de temp.
Uitstappen wel met uitrijdeken, hij kan op stal even bloot staan, als alles opgeruimd is zijn winterjas aan en klaar.

Voor mij werkt dit prima.Voor mijn paard ook.We zijn er samen happy mee....

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 11:01

Huertecilla schreef:

hc

Ben ik met je eens. Ja

Mijn paard staat deze winter voor het eerst 24/7 buiten zonder deken. Soms maak ik me best een beetje zorgen. Sigaar Mijn moeder nog meer als ik, die reed gisteravond om 10 uur met mij naar stal want die wist zeker dat hij zou staan te rillen van de kou. Kwamen we daar aan, zagen we een paard dat tevreden hooi stond te eten, die had het echt niet koud..

Ik heb al sinds augustus niet meer echt gereden, in oktober alleen nog een keer wat gestapt buiten. Dus ik weet niet hoe bezweet hij zal zijn als we fanatieker aan het werk gaan, ik denk dat hij niet meer zo'n beste conditie heeft. Clown
Ik zet hem dan wel gewoon nat in de wei want zoals Joviban al zei, de afkoeling regelt de vacht zelf.

Ik ben dus tegen scheren & dekens (al heb ik wel een ongevoerde regendeken liggen voor de dagen als het echt achter elkaar regent)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:24

Citaat:
laetitia schreef:

Dit is idd iets van vroeger....ik heb het ook menigmaal gedaan (toen ik nog 'jong' was Tong uitsteken ). het stond zelfs in de paardenboeken.

Citaat:
in een binnenbaan in een buitenbaan heb je een heel ander verhaal

Jij hebt een verwarmde binnebaan...wow dat is luxe Wow! .

Naar mijn weten hoort een stal/binnebak goed geventileerd te zijn...dan heb je bijna dezelfde temp als buiten. Tenminste de binnenbakken waar ik dan altijd reed.
(als ik dan al binnen reed...)

Losstappen is trouwens iets anders dan wat ik bedoelde....ik zie menig mens los draven en los galloperen alvorens de dekens af gaan....en dat is slecht.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:17

Cowgirl schreef:
Citaat:
laetitia schreef:

het stond zelfs in de paardenboeken.

Tja wat een onzin niet?! Tong uitsteken

Nu je de jaren des onderscheids bereikt hebt moet je het nog maar eens goéd bekijken.
Lekker nat bezweet paard met wintervacht en dan een handvol stro ... wat mij betreft een kruiwagen vol. Kijken hoe ´droog´ je het dier krijgt Haha!

De eerdere opmerking over het nog een hele tijd warm blijven is correct.* Daarom is het ook zo funest om een verhit paard met koud water af te willen koelen. Dan sluitende bloedvaten van de huid en wordt het paard alleen maar héter.

Hou ook rekening met een fikse tijd om het stro er weer uit te borstelen de volgende dag als het dier écht droog is.

Ópwrijven Pling
- nat; opdat de vacht kán drogen
- drogend; om er isolerende lucht in te brengen

hc

* ´uitstappen´ is daarbij maar beperkt zinvol: je moet wat de spíeren betreft een paard uitdráven. Ook is het contraproductief als de spieren na inspanning al stappend afkoelen.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:27

Ik heb mijn paard ook geschoren omdat hij een hele dikke vacht krijgt, ook als ik in de buitenbak rij (rij alleen binnen als ik wedstrijd heb) en het dan erg lang duurt voordat hij droog is.
Hij staat inderdaad met een dikke deken op, en hij staat ook buiten in de wei als het droog weer is. We checken altijd of hij nog warm aanvoelt (is nog nooit voorgekomen dat hij koud aanvoelt) en voordat ik ga rijden haal ik eerst de dikke deken eraf en laat hem even staan met een fleecedeken. Losstappen doe ik met uitrijdeken en zodra ik klaar ben gooi ik die weer op. Hij wordt nu niet meer nat. (het lijkt mij echt niet lekker om zeiknat te worden en dan een koude wind erop..)

Mijn andere paard scheer ik niet omdat zij veel minder nat wordt. De paarden op stal die niet of nauwelijk werken worden zowiezo nooit geschoren omdat ze zoveel mogelijk in de wei lopen. (ook als het koud is, dan evt met deken op)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:09

Kev schreef:
Ik heb mijn paard ook geschoren omdat hij een hele dikke vacht krijgt Hij wordt nu niet meer nat. (het lijkt mij echt niet lekker om zeiknat te worden en dan een koude wind erop..)
Het lijkt jou niet lekker,en ik zou ook niet nat in de kou willen staan,maar wij zijn geen paarden.
Het lijkt mij ook niet lekker om gras te eten,en ik wil ook niet in zand rollen.
Paarden wel,en die hebben er ook helemaal geen last van als ze nat in de kou staan.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:13

Tinkerloos schreef:
Kev schreef:
Ik heb mijn paard ook geschoren omdat hij een hele dikke vacht krijgt Hij wordt nu niet meer nat. (het lijkt mij echt niet lekker om zeiknat te worden en dan een koude wind erop..)
Het lijkt jou niet lekker,en ik zou ook niet nat in de kou willen staan,maar wij zijn geen paarden.
Het lijkt mij ook niet lekker om gras te eten,en ik wil ook niet in zand rollen.
Paarden wel,en die hebben er ook helemaal geen last van als ze nat in de kou staan.

Dus dan zouden ze geen deken omhoeven? Ik denk dat paarden in de wei en stukje minder nat worden dan tijdens het rijden. De kans op een kou op de spieren die net hard gewerkt hebben lijkt me dan groter.
Ze kunnen inderdaad in het zand rollen, daar worden ze droger van, maar ik zet mijn paard niet nat buiten, ook niet als hij een wintervacht heeft...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:14

Als ze een wintervacht hebben,hoeven ze geen deken op nee.
Wel als ze geschoren zijn,maar dat is dus niet nodig. Clown

Ik heb 2 weidepaarden.
Maar hoe bedoel je dat een weidepaard niet zo nat wordt als een paard waar mee gewerkt wordt?
Ik rij ook op mijn paard hoor,en dan wordt ze nat,en zet ik haar nat (wel afgekoeld,dus niet meer dampend en pompend) in de wei.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:26

De weidepaarden zijn al oud, dus met dit weer hebben ze een dekentje op. (misschien meer voor onze gemoedsrust)
Degene waar ik hard mee train, heeft wel een deken op.
Als een paard nat is na het rijden zet ik die alleen zonder deken in de wei als het goed weer is en al helemaal niet als er zo'n koude wind staat als nu en anders wacht ik gewoon tot ze weer droog zijn.
Ik heb mijn paard nog nooit zo nat gezien door rennen in de wei als door rijden in de bak.

Ze staan wel allemaal in de wei, maar de mijn is niet een "echt weidepaard" maar een engels volbloed. De wat meer koudbloedige paarden die we hebben staan ook lekker zonder deken.
Overigens: als het heel erg geregend heeft en het is niet al te warm, stonden er 2 wel te bibberen, dus dat was eens maar niet meer..