Tijdens Join-up valt het paard mij aan!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Boris94

Re: Tijdens Join-up valt het paard mij aan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:45

Ik snap inderdaad niet waarom je zomaar met een paard een join-up doet, ze benaderde je toch vriendelijk!!! Liet ze jou zien dat ze de baas over je wilde zijn? Nee, maar jij wilde dat perse weten (doormiddel van een join-up) en ja, toen heeft ze het je verteld Bloos
Een join-up gebruik je niet bij paarden die je gewoon ook kan rijden poetsen enzovoort. Ze behandelde je vriendelijk en jij strafte haar daarvoor, tja wat zou jij doen. Ik denk dat je gewoon niet weet wat een join-up precies inhoud, dus wat voor impact het heeft op het paard. Ik doe alleen een join-up bij paarden die heel moeilijk zijn en dan ook zeker niet de eerste keer maar als ik het paard beter ken en het duidelijk aangeeft mij moeilijk als leider te zien, maar niet bij paarden die vriendelijk tegen je zijn, want dan straf je ze gewoon voor hun goede gedrag.

Er zijn meer aspecten van NH dan een join-up alleen. Die bij deze merrie vast beter passen als ze je tenminste nog aardig vind.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:56

Hoihoi, ik kom even binnenvallen, ben geen NH'er, maar zag het topic toevallig voorbijflitsen. Vond het wel interessant, volgens mij doe ik wel eens iets in dezelfde richting maar dan niet onder NH-vlag zeg maar.

Wat ik met de paarden die ik ging beleren meestal eerst deed was ze gewoon in de bak planten en erbij in gaan staan, "kijken wattiedoet". Bij types waarvan ik enige dominantie verwachte wel met zweep erbij (da's natuurlijk niet NH, maar wel veilig Knipoog)

Dan zorgde ik dat ik wat reactie had door eerst ze wat weg te sturen en dan me om te draaien en weg te lopen. Sommige blijven dan netjes op afstand, maar je hebt er dus bij die dan over je heen proberen te lopen (ook wel zonder dat je je omdraait trouwens). Ik verdedigde dan gewoon mijn ruimte, ik laat me niet van mijn plek lopen! Dus grote mond opzetten en flink op zo'n paard aflopen om hem aan de kant te krijgen, desnoods met zweep (nee niet om te slaan, gewoon om mijn gebaren kracht bij te zetten want 600 kilo paard dat niet aan de kant gaat krijg ik ook niet weggefluisterd Clown ) of met halstertouw of wat dan ook. Die zweep heb ik maar in heel enkele gevallen gebruikt trouwens, meestal was een grote mond opzetten wel genoeg.

En dan net zo lang tot ze niet meer probeerden me omver te lopen.
Volgens mij moet je er niet zo moeilijk over doen, als je bij een paard in de bak staat hebben ze bij je weg te blijven als ze je ruimte niet respecteren, heb je helemaal geen geweld bij nodig, wel een grote mond en heftig zwaaiende armen Haha! .

Hihi, vind het ergens wel grappig dat jij die bak bent uitgevlucht trouwens, paard zit nu ergens op een forum te typen dat zijn join up zo fijn gelukt is Haha! Haha! Haha!

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:14

Citaat:
Hoihoi, ik kom even binnenvallen, ben geen NH'er, maar zag het topic toevallig voorbijflitsen. Vond het wel interessant, volgens mij doe ik wel eens iets in dezelfde richting maar dan niet onder NH-vlag zeg maar.

Wat ik met de paarden die ik ging beleren meestal eerst deed was ze gewoon in de bak planten en erbij in gaan staan, "kijken wattiedoet". Bij types waarvan ik enige dominantie verwachte wel met zweep erbij (da's natuurlijk niet NH, maar wel veilig )

Dan zorgde ik dat ik wat reactie had door eerst ze wat weg te sturen en dan me om te draaien en weg te lopen. Sommige blijven dan netjes op afstand, maar je hebt er dus bij die dan over je heen proberen te lopen (ook wel zonder dat je je omdraait trouwens). Ik verdedigde dan gewoon mijn ruimte, ik laat me niet van mijn plek lopen! Dus grote mond opzetten en flink op zo'n paard aflopen om hem aan de kant te krijgen, desnoods met zweep (nee niet om te slaan, gewoon om mijn gebaren kracht bij te zetten want 600 kilo paard dat niet aan de kant gaat krijg ik ook niet weggefluisterd ) of met halstertouw of wat dan ook. Die zweep heb ik maar in heel enkele gevallen gebruikt trouwens, meestal was een grote mond opzetten wel genoeg.

Volgens mij moet je er niet zo moeilijk over doen, als je bij een paard in de bak staat hebben ze bij je weg te blijven als ze je ruimte niet respecteren, heb je helemaal geen geweld bij nodig, wel een grote mond en heftig zwaaiende armen .

Hihi, vind het ergens wel grappig dat jij die bak bent uitgevlucht trouwens, paard zit nu ergens op een forum te typen dat zijn join up zo fijn gelukt is

Wat ik met de paarden die ik ging beleren meestal eerst deed was ze gewoon in de bak planten en erbij in gaan staan, "kijken wattiedoet". Bij types waarvan ik enige dominantie verwachte wel met zweep erbij (da's natuurlijk niet NH, maar wel veilig Knipoog)

Dan zorgde ik dat ik wat reactie had door eerst ze wat weg te sturen en dan me om te draaien en weg te lopen. Sommige blijven dan netjes op afstand, maar je hebt er dus bij die dan over je heen proberen te lopen (ook wel zonder dat je je omdraait trouwens). Ik verdedigde dan gewoon mijn ruimte, ik laat me niet van mijn plek lopen! Dus grote mond opzetten en flink op zo'n paard aflopen om hem aan de kant te krijgen, desnoods met zweep (nee niet om te slaan, gewoon om mijn gebaren kracht bij te zetten want 600 kilo paard dat niet aan de kant gaat krijg ik ook niet weggefluisterd Clown ) of met halstertouw of wat dan ook. Die zweep heb ik maar in heel enkele gevallen gebruikt trouwens, meestal was een grote mond opzetten wel genoeg.

Volgens mij moet je er niet zo moeilijk over doen, als je bij een paard in de bak staat hebben ze bij je weg te blijven als ze je ruimte niet respecteren, heb je helemaal geen geweld bij nodig, wel een grote mond en heftig zwaaiende armen Haha! .

Hihi, vind het ergens wel grappig dat jij die bak bent uitgevlucht trouwens, paard zit nu ergens op een forum te typen dat zijn join up zo fijn gelukt is Haha! Haha! Haha!
Citaat:

Eh, wat wil je er precies mee zeggen, dat ze er mee door moet gaan alleen meer zweep en gebaren moet gaan gebruiken? Ik denk eerder dat het niet nodig is.

Trouwens wel een super grappige laatste opmerking van je Nagelbijten / Gniffelen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:11

Een ware opmerking.... paarden zijn van nature erg goed in de JU en deze merrie vond het duidelijk nodig bij dit nieuwe mens wat zo weinig fatsoen gebruikte tijdens de kennismaking....

Boris... het negatieve beeld wat het paard nu van haar heeft kan wellicht nog worden bijgesteld als ze even opnieuw kennismaken. Persoonlijk zou ik er dan dus voor kiezen om gewoon wat tijd samen in de bak door te brengen en het paard naar jou te laten komen. Vaak is dat een heel goed begin tot hernieuwde kennismaking en kun je vandaaruit rustig aan met grondwerk aan de slag. Angst overwinnen wordt uiteindelijk ook het makkelijkste bereikt met de hulp van grondwerk. Een JU heeft daarvoor geen enkel nut.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:15

Sanne heeft overigens ook gelijk. Het kleven bij de stallen doet ze omdat ze veiligheid zoekt en die duidelijk niet bij jouw vindt. Dat alleen al zegt genoeg over datgene wat je met haar deed en de impact op haar.

Ze heeft zich simpelweg verdedigd tegen iemand die bedreigend over kwam.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:25

Nah, daar gaan al je goed bedoelde bedoelingen ........... Was dus niet een handige zet.

Volgende keer dat je een vreemd paard pakt....... hou het simpel Hyper!

halstertje om, uit stal/land/whatever....... loop 6 passen in een stevig tempo en ga dan eens gewoon stil staan....... dendert het paard door dan weet je genoeg Lachen Lachen zo niet dan weet je nog meer Lachen Lachen

sla tijdens zo een wandeling gewoon eens plotseling rechtsaf Lachen knal je tegen elkaar op, weet je genoeg..... reageert het paard meteen en gaat ie mee........ weet je nog veel meer Lachen Lachen

ook Linksaf kan je dit eens doen......... lekker met een los touwtje..........

Zo zet ik altijd een vreemd dier in de meewerk modus.

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:32

helemaal mee eens kiwiko, dat is een goede manier om te kijken hoe een paard op je reageert.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 23:11

Wat je ook kunt doen de volgende keer dat iemand je benaderd om een paard te trainen: Zeggen dat je niet op snelheid werkt, maar op VERTROUWEN. En dat kun je niet van te voren zeggen hoe snel dat gaat. Ik doe dit ook, zo stoot je mensen af die snelsnelsnel resultaat willen. Dat gaat gewoon niet. Sommige paarden(en deze met haar problemen helemaal) hebben meer tijd nodig en die moet je ze dan ook kunnen geven. Laat je dus niet opjagen hoor, want daardoor breng je jezelf in gevaarlijke situaties omdat je iets gaat doen waar jullie allebei nog helemaal niet aan toe zijn. Daarnaast, ook errug belangrijk, ga je over de grenzen van het paard heen en dat beschadigd de boel eerder dan dat het iets oplost.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 01:28

Hardlopers zijn doodlopers. De reden waarom je de Join-Up hebt toegepast is duidelijk verkeerd geweest, en de manier waarop je het hebt toegepast dito.

Vind het opvallend dat de eigenaar je als verzorger nog zag zitten. Van mij had je niet meer terug hoeven komen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 01:37

De 'echte' joinup wordt naar mijn weten in de kudde alleen gebruikt als een paard in de kudde té ver is gegaan. Dus ik zou idd niet zomaar dit uitvoeren en zeker niet als je niet precies weet waar je mee bezig bent.

Ik zou me lekker gaan verdiepen in NH/grondwerk e.d., en iemand zoeken met ervaring die je hierbij kan helpen! Lachen

San12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 01:45

Ik heb al jullie reacties doorgelezen. Ik zal een paar gestelde vragen beantwoorden: Ik heb mijn kennis over NH van het boek 'Mijn trainingsmethodes in woord en beeld', verder heb ik 5x een Join-Up bekeken tijdens demonstraties. Ik dacht dat de Join-Up geheel veilig was. Het paard is een vluchtdier, dus het zal mijn nooit aanvallen, dacht ik. Dat heb ik dus verkeerd gedacht. Bloos Ik had voor ik mijn vragen op het forum had gezet alleen voorstanders van de Join-Up gehoord. Ik ben blij dat ik ook eens tegenstanders hoor! De Join-Up is dus niet voor ieder mens (en mijn verzorgpaard) weggelegd.

De reden dat ik begonen ben met een Join-Up was, omdat ik het paard zou trainen. Het zou denk ik gek zijn geweest als ik het paard een tijdje ging poetsen en daarna pas wat ging doen aan het echte probleem.

En ik vind de Join-Up gewoon geweldig om te zien en te doen! Behalve dan als het paard je aanvalt Verdrietig. Ik dacht dat dit de enige optie was om een paard van zijn angsten af te helpen. Bij de Join-Up is het de bedoeling dat het paard jou als leider ziet en dus vertrouwen in je heeft. Dit is van belang om een paard van zijn angsten te helpen. Door jullie heb ik wel ingezien dat er andere methodes zijn om ook het vertrouwen te winnen (o.a. poetsen, grondwerk en Parelli). Ik ga dan ook niet meer de Join-Up gebruiken bij dit paard.

Misschien raar naar mijn niet zo leuke ervaring, maar ik wil toch doorgaan met de Join-Up bij andere paarden (misschien in de toekomst bij mijn eigen paard). Ik vind het gewoon leuk om te doen en ik ben er nog steeds van overtuigd dat dit ook een mooie manier is om een band te krijgen met je paard die gebaseerd is op respect en vertrouwen. Maar voordat ik ooit weer aan een Join-Up begin wil ik eerst een cursus volgen hierover.

Door het voorval met mijn verzorgpaard zit ik wel nog met een vraag: want als een paard me zou aanvallen -om welke reden dan ook- weet ik niet hoe ik mij moet weren! Wegrennen betekent: jij bent de leider en dat is niet de bedoeling. Maar ik ben ook niet van plan om gewoon te blijven staan en hopen dat ik niet geraakt wordt door een hoef!

Misschien hebben jullie nog tips voor me...

En nog bedankt voor jullie reacties, want het heeft me wel aan het denken gezet!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 01:51

Mijn enige tip is de sticky even doorlezen.

[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Verder je oor te luisteren leggen en je informeren over andere NH methodes dan alleen de Join-Up.
Je roept dat je andere methodes van ons hebt gehoord, zoals Parelli.
Ga hier dan wat dieper op in, vooral Parelli geeft je een schat aan informatie die je kan helpen in omgang met paarden. Zodat je uiteindelijk de Join-up niet meer nodig gaat hebben. Je kunt moeilijk bij iedere aanvaring die je met je paard hebt die round pen in duiken voor die Join Up. Toch?

En zelfs Annemarie vd Toorn zegt dat je bij heel angstige paarden met de JU juist het tegendeel bereikt van wat je eigenlijk bedoelt. Een van de meest belangrijke eigenschappen binnen elke manier van paarden benaderen is het vermogen om het paard te leren lezen. Begin daar maar eens mee, en als het leren lezen inhoudt dat je bij de eerste confrontatie de kat uit de boom kijkt en niet verder gaat dan een poetssessie, dan moet dat gewoon kunnen en moet dat gewoon mogen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 01:54

Een echte join up gebruik je dus echt alleen als het paard écht te ver is gegaan! Maar is zeker niet voor iedereen weggelegd. Dus je moet het niet zomaar bij elk paard gaan doen.... Zo leuk is het niet...

Ben je niet gewoon in de war met het loswerken volgens Emiel Voest? Dat is ook los in een roundpenn, doe je ook beetje plekje inpikken, daarna sturen vanuit het midden. En eventueel aan het einde naar het paard lopen en omdraaien, en dan loopt het paard (moet dus niet!!! en hoeft ook niet altijd) ook met je mee?

Want als een gek dat paard op gaan jagen zonder dat je eigenlijk weet waar je mee bezig bent is een beetje zonde.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 01:59

Nee hoor, een JU kan ook worden toegepast om eventuele discussies rond het leiderschap van tevoren al te omzeilen. Is dus niet per defenitie de straf zoals die in de natuur gebeurt. Het is het ontvankelijk maken, en van tevoren eventuele discussie uit de weg gaan, bijv. bij het zadelmak maken van een paard...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 08:38

Er zijn natuurlijk voorstanders en tegenstanders van de JU en daarover is al een discussie. Ik denk wel dat de ts niet zichzelf als doel moet stellen om ooit weer een JU te doen met andere paarden , maar breder kijkt naar andere mogelijkheden en kansen om de relatie met het paard te bevestigen en die uitproberen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:14

Cassidy schreef:
Nee hoor, een JU kan ook worden toegepast om eventuele discussies rond het leiderschap van tevoren al te omzeilen. Is dus niet per defenitie de straf zoals die in de natuur gebeurt. Het is het ontvankelijk maken, en van tevoren eventuele discussie uit de weg gaan, bijv. bij het zadelmak maken van een paard...

Oké dat wist ik niet, want JU zoals Monty Roberts doet, pas ik ook niet toe.

Maar in de natuur wordt hij dus wel gebruikt als straf? Iig zo heb ik het geleerd en uitgelegd gekregen op stage.
En dit:
Monty Roberts gebruikt deze methode bij het zadelmak maken van jonge paarden, maar ook voor de correctie van probleempaarden. Het is een manier om snel toegang te krijgen tot het paard, snel te laten zien dat jij de baas bent en hij beter maar niet in discussie kan gaan en eventuele discussies met het paard over leiderschap te omzeilen. De join-up is echter niet het wondermiddel om een betere band met je paard te krijgen, en als je met behulp van de join-up het paard op een voor de buitenstaander zachtzinnige manier hebt laten zien dat jij de baas bent, moet je die positie ook weten te behouden.

Dus eigenlijk maak je gebruik van iets wat oorspronkelijk in de kudde ergens anders voor bedoelt wordt, om SNEL iets voor elkaar te krijgen? Of heb je de JU in verschillende gradaties....? Immers het loswerken volgens Emiel Voest is ook een soortgelijk iets, paard van de plek afsturen, daarna sturen etc en uiteindelijk loop je heen en draai je weg en komt je paard je (eventueel) achterna (even kort uitgelegd).

Iig niet mijn manier! (JU monty roberts) Haha! Maar daarom ben ik zelf ook niet zo van de joinup zomaar toepassen. Maar hey, ieder z'n eigen ding denk ik maar zo Knipoog Misschien moet ik me er toch nog eens meer in gaan verdiepen Sigaar

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:42

Precies... maar ik denk dat je nooit de JU mag toepassen als je niet heel precies weet waar je mee bezig hebt, welke houding-gezichtsuitdrukking-beweging ed bepaalde reacties uitlokt en dat je zelf in staat moet zijn om je eigen bedoelingen perfect uit te drukken en ik denk niet dat de ts al zover is. Daarom zou ik zeker in haar geval zeggen... geen JU, ook niet met andere paarden. Het is geen ' kunstje' wat je doet omdat het leuk is. Speel dan wat met grondwerk...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:52

Via grondwerk in wat voor vorm ook kun je ook de aandacht krijgen van je paard, en er voor zorgen dat het paard je steeds meer gaat respecteren. Dat gaat dan idd geleidelijk, zoals met methode Voest of Parelli (om een paar bekenden in Nederland op te noemen).

De druk die je bij de JU oplegt kan gedoseerd worden, maar het blijft druk. Druk die niet voor ieder paard acceptabel is. Dat kan resulteren in een paard wat je helemaal niet ziet staan als je als persoon op de grond de druk niet sterk genoeg weet te doseren, tot een paard dat compleet de weg kwijt raakt als je de druk overdoseert of je in het ergste geval aanvalt. Quod erat demonstrandum.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:59

Beter is als je je eerst eens afvraagd waarom een paard je niet als leider ziet, geen respect heeft etc..
Dat ligt aan je gehele communicatie, ernaast maar ook erop. Één keer een join-up doen heeft dus geen enkele nut als daarna niet je hele communicatie tegenover het paard verandert. Dit kan je wel veranderen dmv grondwerk. Een paard kan elke seconde beslissen dat jij niet goed genoeg bent om leider te zijn.
Je straft het paard dus eigenlijk voor jou fouten door vaak een join-up te willen doen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:20

Idd, enkel een join-up als er discussie is over het leiderschap.

Een paard wat braaf een stapje achterwaarts zet als je de stal binnenkomt, zich rustig laat halsteren, braaf met je mee loopt naar de bak en daar braaf naast je stopt in afwachting van wat er gaat gebeuren... Zo'n paard is als een kindje wat lief aan tafel zit te tekenen. Een join-up doen met zo'n paard is alsof je dat lieve kindje ineens over de knie legt.
Het kind zal niet weten waar het voor gestraft wordt en tzt zelfs op eieren gaan lopen om toch maar niets verkeerd te doen. Hetzelfde geldt voor je paard, of je paard wordt (terecht) terug boos, of wordt angstig.

JU is een prima methode bij paarden die geen respect voor je hebben, waar het leiderschap discutabel is of als correctie. Maar niet voor paarden die gewoon braaf zijn!

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:06

lisannebex schreef:
Ik heb al jullie reacties doorgelezen. Ik zal een paar gestelde vragen beantwoorden: Ik heb mijn kennis over NH van het boek 'Mijn trainingsmethodes in woord en beeld', verder heb ik 5x een Join-Up bekeken tijdens demonstraties. Ik dacht dat de Join-Up geheel veilig was. ..... Echt te gek voor woorden dat er dus in dat boek en tijdens je sessies niet uitgelegd is wat er nu hier in dit topic door de kenners uitgelegd wordt.

De reden dat ik begonen ben met een Join-Up was, omdat ik het paard zou trainen. Het zou denk ik gek zijn geweest als ik het paard een tijdje ging poetsen en daarna pas wat ging doen aan het echte probleem. Wat is dan het probleem?? bang voor tractoren en voor de tondeuse???? dat is toch geen probleem??

En ik vind de Join-Up gewoon geweldig om te zien en te doen! Behalve dan als het paard je aanvalt ;Ik geloof niet dat je er nog aan moet wagen

Ik dacht dat dit de enige optie was om een paard van zijn angsten af te helpen. Bij de Join-Up is het de bedoeling dat het paard jou als leider ziet en dus vertrouwen in je heeft. Dit is van belang om een paard van zijn angsten te helpen. Door jullie heb ik wel ingezien dat er andere methodes zijn om ook het vertrouwen te winnen (o.a. poetsen, grondwerk en Parelli). Ik ga dan ook niet meer de Join-Up gebruiken bij dit paard. Een vraag uit nieuwsgierigheid: Hoeveel ervaring heb je eigenlijk met paarden???

Misschien raar naar mijn niet zo leuke ervaring, maar ik wil toch doorgaan met de Join-Up bij andere paarden (misschien in de toekomst bij mijn eigen paard). Ik vind het gewoon leuk om te doen Het lijkt mij ook leuk om grand prix te rijden, maar ik realiseer me dat ik dat niveau nooit zal halen. Misschien moet jij je ook realiseren, dat slechts enkelen in de wieg gelegd zijn om op grand prix niveau te rijden of een join up te doen en dat het niet iets is dat jij, als huis-tuin-en-keuken hobyist, er even bij doet, omdat je het toevallig zo leuk vind om naar te kijken..

Maar voordat ik ooit weer aan een Join-Up begin wil ik eerst een cursus volgen hierover. Of probeer zoveel mogelijk met mensen om te gaan die al jaren en jaren met paarden omgaan, vaak kan je daar al een heleboel van leren. Lijkt mij handig voordat je je waagt aan een join-up. Een join-up klinkt mij niet in de oren als iets wat je er even voor het plezier bij doet.

Door het voorval met mijn verzorgpaard zit ik wel nog met een vraag: want als een paard me zou aanvallen -om welke reden dan ook- weet ik niet hoe ik mij moet weren! Wegrennen betekent: jij bent de leider en dat is niet de bedoeling. Maar ik ben ook niet van plan om gewoon te blijven staan en hopen dat ik niet geraakt wordt door een hoef!Nogmaals, niet aanvallend bedoeld hoor, maar hoeveel ervaring heb je met paarden? Ik ken geen paard wat zomaar aanvalt, als je er op een normale manier mee omgaat en zelfs mensen die in mijn ogen verkeerd met hun paarden omgaan, worden zelden aangevallen. Je moet het daarom ook wel heel bont gemaakt hebben, denk ik

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:54

Cerize schreef:
lisannebex schreef:
Ik heb al jullie reacties doorgelezen. Ik zal een paar gestelde vragen beantwoorden: Ik heb mijn kennis over NH van het boek 'Mijn trainingsmethodes in woord en beeld', verder heb ik 5x een Join-Up bekeken tijdens demonstraties. Ik dacht dat de Join-Up geheel veilig was. ..... Echt te gek voor woorden dat er dus in dat boek en tijdens je sessies niet uitgelegd is wat er nu hier in dit topic door de kenners uitgelegd wordt.

De reden dat ik begonen ben met een Join-Up was, omdat ik het paard zou trainen. Het zou denk ik gek zijn geweest als ik het paard een tijdje ging poetsen en daarna pas wat ging doen aan het echte probleem. Wat is dan het probleem?? bang voor tractoren en voor de tondeuse???? dat is toch geen probleem??

En ik vind de Join-Up gewoon geweldig om te zien en te doen! Behalve dan als het paard je aanvalt ;Ik geloof niet dat je er nog aan moet wagen

Ik dacht dat dit de enige optie was om een paard van zijn angsten af te helpen. Bij de Join-Up is het de bedoeling dat het paard jou als leider ziet en dus vertrouwen in je heeft. Dit is van belang om een paard van zijn angsten te helpen. Door jullie heb ik wel ingezien dat er andere methodes zijn om ook het vertrouwen te winnen (o.a. poetsen, grondwerk en Parelli). Ik ga dan ook niet meer de Join-Up gebruiken bij dit paard. Een vraag uit nieuwsgierigheid: Hoeveel ervaring heb je eigenlijk met paarden???

Misschien raar naar mijn niet zo leuke ervaring, maar ik wil toch doorgaan met de Join-Up bij andere paarden (misschien in de toekomst bij mijn eigen paard). Ik vind het gewoon leuk om te doen Het lijkt mij ook leuk om grand prix te rijden, maar ik realiseer me dat ik dat niveau nooit zal halen. Misschien moet jij je ook realiseren, dat slechts enkelen in de wieg gelegd zijn om op grand prix niveau te rijden of een join up te doen en dat het niet iets is dat jij, als huis-tuin-en-keuken hobyist, er even bij doet, omdat je het toevallig zo leuk vind om naar te kijken..

Maar voordat ik ooit weer aan een Join-Up begin wil ik eerst een cursus volgen hierover. Of probeer zoveel mogelijk met mensen om te gaan die al jaren en jaren met paarden omgaan, vaak kan je daar al een heleboel van leren. Lijkt mij handig voordat je je waagt aan een join-up. Een join-up klinkt mij niet in de oren als iets wat je er even voor het plezier bij doet.

Door het voorval met mijn verzorgpaard zit ik wel nog met een vraag: want als een paard me zou aanvallen -om welke reden dan ook- weet ik niet hoe ik mij moet weren! Wegrennen betekent: jij bent de leider en dat is niet de bedoeling. Maar ik ben ook niet van plan om gewoon te blijven staan en hopen dat ik niet geraakt wordt door een hoef!Nogmaals, niet aanvallend bedoeld hoor, maar hoeveel ervaring heb je met paarden? Ik ken geen paard wat zomaar aanvalt, als je er op een normale manier mee omgaat en zelfs mensen die in mijn ogen verkeerd met hun paarden omgaan, worden zelden aangevallen. Je moet het daarom ook wel heel bont gemaakt hebben, denk ik

Mooi gezegd! 't Is niet zomaar iets. Ik heb 't een paar keer gedaan bij een jonge hengst die daarvoor gevaarlijk was en daarna zo mak als een lammetje. Toch heb ik er spijt van dat ik 't gedaan heb: het is goed gegaan, maar het had ook verkeerd kunnen gaan. En daar heb ik veel te weinig aan gedacht.
Nu doe ik alleen grondwerk en daar gaat m'n verzorgpaard ook van likken en kauwen. Eerst dacht ik dat dat heel erg was, maar nu weet ik dat ie dat gewoon doet omdat hij zich wel relaxed voelt. Doe dus gewoon grondwerk en begin bij de basis. Ik ben blij dat je dit hier neer hebt gezet, nu weet je tenminste hoe het wel moet.

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:46

Ik zie trouwens niks verkeerds in het loswerken van Voest. Hij heeft wel een oefening die hij de join-up noemt, maar dit is toch compleet anders als wat Monty Roberts doet? Bij het loswerken is het niey de bedoeling dat je je paard eindeloos rondjes laat sjeesen en opjagen. 't gaat er veel meer om dat je controle krijgt over waar je paard heen gaat en hoe hard enz.. Voor mijn gevoel is het juist heel speels. Maar ik weet heel weinig van de methode van Roberts. Is dat heel verschillend?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:12

@ mel:

Bij een join-up is het anders totaal niet de bedoeling dat je het paard eindeloos rondjes laat lopen.

Een goed joinup duurt enkele minuten, waarbij het jagen al niet de meeste tijd inneemt, er is ook tijd voor het paard om zelf te beslissen of hij naar je toe komt
Mijn ervaring is dat wanneer hij langer duurt, je te grof met je lichaamstaal inkomt.
Bij mijn NRPS merrie zijn vingerbewegingen genoeg om haar te laten lopen, stoppen of keren.

Het idee dat een JU een geestelijk pak slaag is, zoals op bokt keer op keer smakelijk wordt uitgemeten, is niet helemaal juist.
Neem het paard van TS: een paard hóeft je uitnodiging helemaal niet te accepteren. JU is geen mentale onderwerping, het paard heeft keuzes.
Dat het paard die mogelijkheid heeft, bewijzen alle verhalen van bokkers die hun paard na een uur nóg niet naar zich toe krijgen. Clown

Dank zij de JU en nog wat aanvullend werk, heb ik mijn heel teergevoelige, hete NRPS-merrie, die al na 10 minuten droop van het angstzweet van alleen al een longe aan haar hoofd, zonder een spoor van spanning in kunnen rijden. In een paar dagen.

En weet je wat? Ze vertrouwt mij zo volledig dat ze me overal volgt.
En nee, we doen nu geen JU meer. We doen soms follow up in de weide.

Wie mij kan uitleggen hoe ik mijn merrie nu zo beschadigd heb, go ahead.

Oja: een paar maanden geleden was ik ongeduldig met het halster omdoen over de staldeur en heb ik gesnauwd en dat halster te ruw omgedaan. Haha!
Tot op de dag van vandaag moet ik de stal in, want over de deur krijg ik dat halster niet meer om.

Het is niet het soort paard dat je een schop kan geven en dat daarna weer bij je terug komt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 02:15

randalinpony schreef:
Het idee dat een JU een geestelijk pak slaag is, zoals op bokt keer op keer smakelijk wordt uitgemeten, is niet helemaal juist.
Neem het paard van TS: een paard hóeft je uitnodiging helemaal niet te accepteren. JU is geen mentale onderwerping, het paard heeft keuzes.
Dat het paard die mogelijkheid heeft, bewijzen alle verhalen van bokkers die hun paard na een uur nóg niet naar zich toe krijgen. Clown

Het paard heeft geen keuze. Het is de natuurlijke reactie die hij laat zien, hij kan niet anders. Het feit dat er mensen zijn die de JU uitvoeren, de druk niet of verkeerd doseren maar daarbij de signalen van het paard niet kunnen lezen, en daarom onnodig doorgaan (tot een uur na aanvang) ligt niet aan het paard maar aan de persoon die de JU uitvoert. Als je hem goed aanpakt lukt hij namelijk altijd.