Vrijruiter nr. 6/2007 al gelezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Vrijruiter nr. 6/2007 al gelezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:14

mrie schreef:
Want dat is wel iets hoor. Een paard hebben is duur, maar het houden op de natural way is wel heel duur. Tenminste, ik kan me geen eigen stallen en weides veroorloven.

Wij hebben ook geen woonboerderij met eigen paddock hoor. Maar je moet wel door willen zoeken naar iets beters. En bereid zijn ruitergemak in te leveren. Wij staan met onze paarden bij een boer waar ze 24/7 buiten mogen en het land blijft heel omdat we het HELE stuk mogen gebruiken, daardoor wordt het nu niet stukgelopen.

Alleen is er geen electriciteit, geen poetsplaats (we binden onze paarden aan een boerenkar met opzadelen) en we moeten een stuk over straat om bij de verlichte rijbak te komen.

Dat is al weer een hele luxe, want bij mijn vorige boer was er geeneens een rijbak.

Er is altijd wel een betere job en zo is het ook met stallingen, er is altijd wel ergens een betere (ook in de randstad!). Inloopstallen, groepshuisvestingen, boeren etc

Ik weet dat ik onder 'extremisten' gerekend wordt door velen. En ik zal ook even uitleggen waarom ik zo ben. Ik vind dat veel mensen zich nog te vaak neerleggen bij de situatie zoals die is. Een meer paardgerichte stalling is ook heel moeilijk te vinden, maar je moet ook wel willen! Dan maar ietsje verder weg, geen verwarmde kantine, binnenrijbak etc

En met ijzers net zo. Mijn paard kan niet zonder ijzers.... Ik ken maar heel weinig paarden die zonder ijzers niet op een weiland kunnen staan. Maar ja mensen willen rijden, presteren etc. Hebben de rust en het geduld vaak niet, vinden hoefschoenen te lastig etc etc.

Ok JOUW keuze, niet de mijne, maar verwacht dan ook niet uit mijn mond 'jij hebt echt het beste met je paard voor', want ik denk daar nou eenmaal anders over. En dat stuit mensen tegen de borst, omdat ze onbewust toch bevestiging zoeken dat het allemaal wel meevalt als hun paardje 8 uurtjes per dag uit de box komt en alleen in het zomerseizoen op ijzers staat. Ok, het kan altijd erger, maar het kan vooral nog zoveel beter!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:24

Apple schreef:
Weet niet eens of die lijst nog bestaat.

Jawel, die lijst bestaat nog zeer degelijk. Voel je uitgenodigd om terug te komen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:25

Wat leuk zeg Lachen.

Hoe kan ik me daar voor aanmelden?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:45

mrie schreef:
Want dat is wel iets hoor. Een paard hebben is duur, maar het houden op de natural way is wel heel duur.

Even niks ten nadele van jou hoor, maar het is toch eigenlijk de omgekeerde wereld dat de simpelste en beste manier van paarden houden duurder zou moeten zijn. Verward Dat hoeft helemaal niet. Als je ziet wat er voor nieuwe pensionstallingen uit de grond gestampt worden, compleet met verwarmd stalgebouw, stapmolen, gedraineerde en verlichte binnen- en buitenbakken... Daar is allemaal geld voor, en mensen leggen grif honderden euro's huur neer daarvoor.
Oké, niet overal is weiland even beschikbaar. Maar een droge buitenplek is toch overal te realiseren? Voor een buitenbak is geld, maar voor een grote paddock niet? Kosten duoboxen, en/of boxen met een permanent individueel uitloopje zoveel extra? Ik denk het niet. Het is een kwestie van mentaliteit en van prioriteiten. In bijv. Duitsland zijn pensionstallingen met groepshuisvesting, of boxen met permanente uitloop al veel gewoner dan hier.

Verder heb ik gemakkelijk praten. Knipoog Toen we nog op pensionstal stonden was 365 dagen per jaar weidegang (overdag) een allereerste vereiste, en dat kon op die stal gelukkig. Daarna gingen mijn ouders op zoek naar een huis met grond erbij, werd er (op mijn aandringen Knipoog ) een inloopstal gebouwd, een paddock/buitenbak aangelegd etc. Ik heb dus heel veel geluk dat ik ouders heb die ook op die manier betrokken zijn bij paarden, die voor rede vatbaar zijn Haha! , en die de financiële middelen hebben om het te realiseren. Maar los daarvan, dit was echt niet duurder dan het bouwen van losse boxen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:52

Apple schreef:
Wat leuk zeg Lachen.

Hoe kan ik me daar voor aanmelden?

Staat als het goed is achter in de VR.
En voel je inderdaad vooral weer welkom Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:43

Nina_rex schreef:
mrie schreef:
Want dat is wel iets hoor. Een paard hebben is duur, maar het houden op de natural way is wel heel duur.

Even niks ten nadele van jou hoor, maar het is toch eigenlijk de omgekeerde wereld dat de simpelste en beste manier van paarden houden duurder zou moeten zijn. Verward Dat hoeft helemaal niet. Als je ziet wat er voor nieuwe pensionstallingen uit de grond gestampt worden, compleet met verwarmd stalgebouw, stapmolen, gedraineerde en verlichte binnen- en buitenbakken... Daar is allemaal geld voor, en mensen leggen grif honderden euro's huur neer daarvoor.
Oké, niet overal is weiland even beschikbaar. Maar een droge buitenplek is toch overal te realiseren? Voor een buitenbak is geld, maar voor een grote paddock niet? Kosten duoboxen, en/of boxen met een permanent individueel uitloopje zoveel extra? Ik denk het niet. Het is een kwestie van mentaliteit en van prioriteiten. In bijv. Duitsland zijn pensionstallingen met groepshuisvesting, of boxen met permanente uitloop al veel gewoner dan hier.

Verder heb ik gemakkelijk praten. Knipoog Toen we nog op pensionstal stonden was 365 dagen per jaar weidegang (overdag) een allereerste vereiste, en dat kon op die stal gelukkig. Daarna gingen mijn ouders op zoek naar een huis met grond erbij, werd er (op mijn aandringen Knipoog ) een inloopstal gebouwd, een paddock/buitenbak aangelegd etc. Ik heb dus heel veel geluk dat ik ouders heb die ook op die manier betrokken zijn bij paarden, die voor rede vatbaar zijn Haha! , en die de financiële middelen hebben om het te realiseren. Maar los daarvan, dit was echt niet duurder dan het bouwen van losse boxen.

Rennen! Hop, achter je ideaalbeeld aan. Zoals jij het kunt, moet iedereen het maar kunnen; precies wat Yvonne beschrijft......
Ik zal naar je zwaaien als je langs komt hollen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:07

ikke schreef:
Rennen! Hop, achter je ideaalbeeld aan. Zoals jij het kunt, moet iedereen het maar kunnen; precies wat Yvonne beschrijft......
Ik zal naar je zwaaien als je langs komt hollen.

Dit is geen manier van discussie voeren he Zij zijn groot en ik is klein!
Op die manier kun je net zo goed met bomen gaan praten, da's effectiever Boos!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:35

Ik lees ook nergens dat Nina zegt dat wat zij heeft iedereen maar moet realiseren. Ze zegt alleen dat het realiseren van zoiets niet duurder zou moeten zijn dan het neerplanten van een aantal luxe boxen...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:42

Silvia schreef:
Voor haar geldt maar één regel: It all depends (het ligt er maar aan): Boomloos, bitloos, met of zonder ijzers, dressuurzadel, stang en trens, het maakt niet uit, zolang de mens die ervoor gekozen heeft, die keuze weloverwogen heeft gemaakt, vanuit een visie die breder is dan "het hoort nu eenmaal zo" of "zo staat het in het boekje" Maar wie heeft het al gelezen en is het met haar eens? Of is het niet met haar eens want.....
YAEH,we zijn allemaal Naturals!!
We zijn dus in opmars.
Als ik het zo hoor stikt het in Nederland van de Naturals!
Goede zaak hoor,tof!!

Ik vind het zeer verhelderend om te weten dat mijn buurvrouw een natural blijkt te zijn,want:
ze heeft haar paard in de Gouden kooi staan. (die keuze heeft ze weloverwogen genomen,ze heeft er goed over nagedacht)
Haar paard (het is een fries) heeft een deken op,ook al staat hij op stal.
Ze heeft ook dat weloverwogen bedacht,want anders heeft ie niks aan de deken,en dat zou zonde zijn.(het was een dure deken hoor!)
En hij heeft ijzers onder,maar niet zomaar,neeee...weloverwogen,want de smid zei dat het beter zou zijn om hem op ijzers te zetten.
(paard heeft geen afwijking,wordt nooit buiten gereden,staat bijna 24/7 op stal)

Zo zullen er vast nog meer naturals zijn in Nederland.
Ze zijn allemaal super!! en ik ben erg blij dat we met z'n allen zo weloverwogen nadenken. (want dan zijn we echte naturals!!)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:49

Djilan schreef:
Ik lees ook nergens dat Nina zegt dat wat zij heeft iedereen maar moet realiseren. Ze zegt alleen dat het realiseren van zoiets niet duurder zou moeten zijn dan het neerplanten van een aantal luxe boxen...

Fijn dat je het voor "ikke" even samenvat. Duivel Het was misschien wel een erg lange tekst met ingewikkelde redeneringen. Schijnheilig

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:52

Ik geloof, TL, dat je het stukje "vanuit een visie breder dan het hoort zo" hebt gemist en bovendien staat er in het stukje niet dat je "natural" bent als je iets weloverwogen doet. Alleen dat het uit het oogpunt van het paardenwelzijn en de prettige omgang met het paard zinvol is om per individu te kijken naar noden en wensen van het paard, zodat het op een fijne manier een (werk-)relatie kan hebben met zijn mens.
Maar dat betekent zelf nadenken en niet een boekje volgen en dat is voor sommige mensen vrijwel onmogelijk (zowel bij "naturals" als bij "normals").

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:03

Ik mis niks.
Mijn buurvrouw heeft haar paard in de gouden kooi,24/7 op stal onder een deken op ijzers.
Niet echt een visie die iedereen heeft toch?
Of is het normaal dat mensen hun paard in de gouden kooi hebben zoals zij?
Ze heeft er duidelijk over nagedacht,weloverwogen,en ze valt dus onder de categorie naturals.
Silvia schreef:
Ze stelt de vraag wanneer je nu een "echte natural" bent.
Voor haar geldt maar één regel: It all depends (het ligt er maar aan): Boomloos, bitloos, met of zonder ijzers, dressuurzadel, stang en trens, het maakt niet uit, zolang de mens die ervoor gekozen heeft, die keuze weloverwogen heeft gemaakt, vanuit een visie die breder is dan "het hoort nu eenmaal zo" of "zo staat het in het boekje"

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:16

reminds me of...
een stuk dat ik geschreven heb, bij een soortgelijke discussie op PN

Citaat:
Ik wil volgend jaar endurance wedstrijden gaan rijden en omdat ik bang ben dat Arabesk afgekeurd wordt op locomotie denk ik dat ik hem toch maar ijzers onder sla, voor de zekerheid. Ik denk ook niet dat een paard er op gebouwd is om meer dan 80 km per dag in zo'n tempo af te leggen, dus moet ik wel maatregelen nemen. Ik neem dan wel kunstofijzers voor hem, want op die manier heb ik het beste van twee werelden.

Niemand kan mij beschuldigen dat ik niet beste met mijn paard voor heb. En ook al wil ik met hem gaan sporten, ja dat is nou eenmaal het nieuwe bestaansrecht van een paard anno 2007.

Mijn instructrice zegt ook dat het beter is als ik hem scheer, want ja, jij sport immers toch ook niet met je winterjas aan. Als ik hem scheer moet hij natuurlijk wel een deken op anders krijgt hij het koud.

Omdat een paard niet zomaar met iemand 80 km op z'n rug kan rondlopen ben ik ook dressuurlessen gaan nemen bij een wel bekend iemand. Alleen als ik les neem bij hem, moet Arabesk wel op stal. Want dan kan hij nadenken over wat ik hem geleerd heb die dag. Ook ben ik weer met bit gaan rijden, want volgens mijn instructeur kan ik anders al die oefeningen niet goed rijden.

Ondertussen heb ik Arabesk ook maar van het land gehaald, onze boer had alleen een buiten bak die telkens onder water stond. Nu staan we op een luxe pensionstal met een binnenbak. Nu kan ik elke dag trainen! Er is daar ook een solarium en een afspuitplaats. Wel zo handig, want dan kan hij schoon en droog onder zijn deken!

Het is alleen jammer dat hij nu niet meer zo vaak naar buiten mag. Op deze pensionstal komen ze gelukkig elke dag nog wel even een uurtje in de paddock en weet je wat het mooie is?? Ze hebben hier ook een stapmolen!!!!! En omdat ik niet elke dag meer kan rijden, vraag ik de pensionstalhouder of hij hem dan even bijgezet in de stapmolen kan laten lopen. Dan traint hij mooi zijn rug!

In zijn boxje kan hij andere paarden nog steeds zien als hij zijn hoofd over de boxdeur hangt kan hij zelfs met zijn buurman neuzen.

Op deze stal krijgen de paarden standaard elke dag een schep biks. En dat is maar goed ook, want nu ik zo hard train met mijn paard ben ik bang dat hij wat tekort komt en geef ik hem voor de zekerheid toch maar biks. Ik vind ook dat hij dik wordt van al dat hooi, dus hij krijgt nu 's ochtends een plak en 's avonds.

Maar hij heeft het hartstikke naar zijn zin daar hoor! Hij gaat graag zijn box in en als ik aankom dan hinnikt hij naar me. Lief he?

Ja ik heb écht het beste met hem voor en ik vind het vervelend als mensen telkens maar weer drammerig tegen me ingaan. Het is gewoon per paard verschillend wat goed voor hem is. Bovendien het paard van nu is toch niet meer te vergelijken met wilde paarden?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:17

Er staat dat "ze de vraag stelt wanneer je een echte natural bent". Daar zet Silvia direct achteraan "Voor haar geldt maar één regel", er staat niet bij of dat is om "echte natural" te zijn of hoe je met een paard omgaat. Maar ik zal straks thuis nog eens de column erbij pakken......

Die gouden kooi is (helaas) vrij normaal, hoor, jouw buurvrouw kiest weloverwogen naar aanleiding van het door haar gekozen boekje, om het maar zo te noemen, zeker niet vanuit een bredere visie.

Het blijft natuurlijk lastig discussieren over een column als een deel van de discussiepartners niet de hele tekst ter beschikking heeft.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:21

Tinkerloos, jij bent toch niet zo blond als de meneer in je avatar er uitziet. Kom nou...
Leuke avatars maak je trouwens...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:45

Dank je wel. Haha!
Ik ben trouwens paars momenteel. Clown

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 01:42

Citaat:

Je hebt helemaal gelijk, het zou veel goedkoper zijn om stalen àla natural uit de grond te stampen. Maar helaas doen "ze" dat lang zo vaak niet als de stallen die jij beschrijft. Is allemaal poen en marketing. Net als de rest van de wereld trouwens dus wat dat betreft niets nieuws...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 09:44

Citaat:
Er staat dat "ze de vraag stelt wanneer je een echte natural bent".

Dat ben je als je besluit dat je geen paard neemt. Omdat elke manier van houden in nederland niet overeenkomt met de natuurlijke behoeftes van een paard. (wellicht geld dat voor de rest van de wereld ook want het paard staat immers in gevangenschap )
Die vraag is dus compleet onzin of ik zie het even te zwart wit Haha! (ga toch voor het eerste)

Gellukkig zijn er dan wel mogenlijkheden om daar dichter bij te kunnen komen.
Ik heb zo'n mogenlijkheid na ,idd, erg lang zoeken gevonden en ik sta zelfs goedkoper dan wanneer ik mijn paard in een hok zou stoppen. Ik heb zelfs nog een bak waar ik in kan rijden en er komt zelfs nog een binnenbak bij ook. Wat wil je nou nog meer? Tong uitsteken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:31

Apple schreef:
Dat is precies hetgeen wat zij volgens mij aan de kaak stelt. De term natural komt volgens mij trouwens niet van Bokt vandaan.

De term is in paardrijland door amerikaanse paardentrainers gelanceerd als marketing-term voor hun smaak van beleren.
Hun keuze voor dit woord sloot aan bij een maatschappelijke trent die ook 'biologisch' en 'eco' als feel-good ervaart.

Het heeft verder geen inhoud anders dan 'wat paardentrainers zoals parelli et al doen'.

Hoe verworden de term in de perceptie van veel ruiters hier op Bokt is blijkt uit de associatie met bitloos en spoorloos terwijl de nota bene gedeponeerde ter PNaturalH met is Haha!

Ook heeft of een ruiter iets bewust doet er uiteraard NIETS mee van doen. Veel trainers en ruiters kiezen bewust voor parforce....

'Natural' is een marketingterm zonder specifieke inhoud.

Paardgericht = volgens de ecologie van het paard, kan je ook volledig binnen het kader van klassieke ringdressuur realiseren.

De crux is begríp. Zonder begrip is er geen context en is de ruiter als een papegaai die woorden naroept zonder taalbesef.

hc

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:38

Onze grote vriend Parelli, die met de uitspraak 'I used to be normal, but now I'm natural' kwam (verkoopt goed zo 'n sticker). Heeft zelf z'n paarden op ijzers staan, onder dekens en ook soms op stal.

Dusss de koppeling tussen natural horsemanship (vaak Parelli) en natuurlijk paardhouden is in het buitenland lang niet altijd 1 op 1 gekoppeld.

Hier in NL toevallig wel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:41

Cowgirl schreef:
Dat ben je als je besluit dat je geen paard neemt. Omdat elke manier van houden in nederland niet overeenkomt met de natuurlijke behoeftes van een paard. (wellicht geld dat voor de rest van de wereld ook want het paard staat immers in gevangenschap )

PING!

1. het paard is niet endemisch in NL
2. paardrijden is zo tegennatuurlijk als maar denkbaar is

Het begrip 'natural' is daarom alleen een feel-good begrip vanwege de vage positieve associatie. Inhoud heeft het niet.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:48

Arabesk schreef:
Wij hebben ook geen woonboerderij met eigen paddock hoor.

Wij wel. Ook een famíliegroep ecotope paarden.

In NL had ik dat niet en koos ik DUS bewust voor géén paarden houden en -rijden.

Ondanks het paardgerichtere en de hoge mate van welzijn, de hoge mate van 'goed', blijft dat het volslagen tegennatuurlijk is.

'Het' is echter erg goed om hier zelf voor jezelf fundamenteel over na te denken.
Onder de streep staat de vraag 'Waarom wil ik paardhouden en -rijden en wat moet het paard daarvoor inleveren?'
Dat is een ethische vrag en die vul je voor jezelf in.
Hoe groot de prijs echter is welke de paarden in welke omstandigheden betalen, dát is wetenschappelijk geen vraag meer. De ecologie van het paard is luid en duidelijk gepubliceerd Knipoog
De vraag is uitsluitend en alleen hoe graag jíj iets wil en wat jíj daarvoor over hebt.
Met 'natuurlijk' heeft het niets van doen.

hc

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:20

Huertecilla schreef:
Arabesk schreef:
Wij hebben ook geen woonboerderij met eigen paddock hoor.

Wij wel. Ook een famíliegroep ecotope paarden.

In NL had ik dat niet en koos ik DUS bewust voor géén paarden houden en -rijden.

Ondanks het paardgerichtere en de hoge mate van welzijn, de hoge mate van 'goed', blijft dat het volslagen tegennatuurlijk is.

Maar wat heeft er dan voor gezorgd dat jij vindt dat het tegennatuurlijke in jouw situatie in jouw beleving minder problemen oplevert dan wanneer je dus geen eigen land hebt?

Ik ben namelijk van mening dat het weleens zo zou kunnen zijn dat mijn paard in zijn huidige situatie beter af is, dan wanneer ik zelf land zou hebben. Hij heeft meer mogelijkheden tot sociaal contact met verschillende soortgenoten namelijk.
Als ik zelf land zou hebben, zou het contact voor mijn paard waarschijnlijk beperkt worden tot 1 of 2 soortgenoten. En dat vind ik wat mager.
Het hebben van eigen land is wat mij betreft dus geen doorslaggevende factor voor de mate waarin je het dier kunt bieden waaraan hij behoefte heeft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:00

Wendy schreef:
Maar wat heeft er dan voor gezorgd dat jij vindt dat het tegennatuurlijke in jouw situatie in jouw beleving minder problemen oplevert dan wanneer je dus geen eigen land hebt?

Léés. Ik heb OOK een familiegroep op dat land gezet: haremhengst en merries. Dat was voorwaardelijk.
Het gaat niet om één aspect. Ook hier gaat het om begríp Pling

Het stukje tekst wat Arabesk van PN heeft gekopieerd geeft duidelijk de glijdende schaal aan van ruíterbelang en paardbelang.
ELKE ruiter begínt met de beslissing de eigen beleving van het rijden ondergeschikt te maken aan het belang van het paard waar hij/zij op gaat ziten.
Daarna is het fundamenteel of je dit als het op je nemen van een dubbele* verantwoordelijkheid ziet of een 'recht'.

hc

*dubbel:
- de verantwoordelijkheid welke je op je neemt als hoúder
- de verantwoordelikheid voor de belasting door het rijden

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:09

Arabesk schreef:
Dusss de koppeling tussen natural horsemanship (vaak Parelli) en natuurlijk paardhouden is in het buitenland lang niet altijd 1 op 1 gekoppeld.

Hier in NL toevallig wel.

'Natuurlijk paardhouden' is een interne tegenstelling. Dat in NL meer inhoudelijk onbegrip is geeft wellicht alleen minder modaal niveau aan. Dat verandert niets aan de inhoudelijke betekenis.
Zo heeft het woord 'junta' in NL een negatieve lading door een eenzijdige associatie, door gebrek aan kennis over wat het woord betekent. Die negatieve NL associatie is in NL realiteit doch verandert niets aan de inhoudelijkheid van dit neutrale Spaanse woord voor 'vereniging'.
Dat heel NL het over 'groter groeien' heeft of over een pion als een pilon bedoeld wordt blijft gewoon FOUT Cool

Begripsverwaaring zegt iets over het begrip van de betrokkenen Knipoog

'Natural' is een marketing woord.
'Natuurlijk' sluit de mens uít Pling

hc