Natural horsemanship beginnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Re: Natural horsemanship beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 21:26

Maar als je niet weet hoe je dat moet doen kan een dvd of boek helderheid brengen.
Dat is toch niet verkeerd,dat is alleen maar goed.

wei1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 21:40

Een DVD of een boek kan helderheid geven, dan ben ik met je eens.
Maar als je niet weet hoe je met een paard moet omgaan moet je eerst informatie inwinnen over deze dieren en dan pas een paard aanschaffen. En niet andersom.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 23:49

Dat is de ideale wereld. Maar niet iedereen denkt eerst na voordat hij in het diepe springt/dat dier aanschaft. En met deze opmerking doe je ook een heleboel mensen tekort die eerst doen en dan denken, maar die wel open staan om bij te leren, en waar het uiteindelijk ook goed bij gaat.
Niet alles weten voordat je aan iets begint is niet erg. Er niet voor open staan om dingen anders te doen dan je voorheen deed, wel.

En een paard vergeet nooit, maar vergeeft wel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 08:07

Misschien voor wei een tip om open te staan voor NH. Dat is meer dan dat ene gesprek wat ze heeft gehad. En uit haar reacties merk ik dat ze een erg vertekend beeld heeft van NH en de mensen die besluiten hierop over te gaan. Veel mensen hebben jaren paarden gehad, veel verstand ervan maar vinden hun weg niet (meer) in de traditionele manier van omgaan met paarden en kiezen een andere weg. Hoewel er zeker mensen zijn met weinig verstand van paarden die voor NH kiezen (erg toe te juichen omdat ze dan meteen veel leren over wederzijds respekt en psyche) zijn er zeer zeker ook veel mensen die hun leven lang tussen de paarden zitten en dan voor deze weg kiezen. En dat zijn beslist niet allemaal mensen met probleempaarden. Dat is alleen datgene wat naar voren springt in de media omdat dat wat spectaculairder is.

Zelf heb ik ook mijn hele leven paard gereden/paarden gehad (ik ben er al 47) en mijn interesse voor NH werd jaren geleden opgewekt doordat ik NH-ers aan het werk zag en geboeid was door de relatie die ze met hun paard opbouwden. Ik ben wat gaan experimenteren in die richting met mijn oude (absoluut probleemloze en zeer lieve) paard en kwam tot de ontdekking dat het het begin was van een leuke en spannende reis voor allebei.

Mijn oudje is helaas heel lang geleden overleden aan een hartstilstand op 24 jarige leeftijd. Lang heb ik geen paard meer gehad, maar nu heb ik twee minishetlanders (tot voor kort probleemloze hengstjes, maar nu gecastreerd vanwege de merries in de buurt) en 1 gepensioneerde haflinger, die jarenlang als toeristenpaard dienst heeft gedaan en nu bij mij staat. Ook al geen probleempaard. En toch ben ik met deze drie serieus aan het werk gegaan met NH en het bevalt ons alledrie erg goed. Met de shetten had ik al een goede band en ik merk dat ik die nu ook met mijn nieuwe haflinger krijg. En alleen al daarvoor doe ik het. En omdat er gewoon nog zoveel te leren en te beleven is met paarden. Dingen die ik vroeger niet wist. En dingen die heel erg veel paardenmensen in mijn omgeving nog steeds niet weten...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:03

Ik kan me helemaal vinden in de woorden van Liljebo. Ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:59

Liljebo heeft het idd heel goed verwoord. NH is niet alleen voor mensen die op een andere manier "de baas" over hun paard willen worden omdat ze het op de JBF (Jan Boerenfluitjes) manier niet redden. Niets mis met JBF, kom je een heel eind mee, maar er is meer.

wei1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:03

Ik ben het ook helemaal met Liljebo eens.
En wat ik bedoel met NH dat als je hiermee begint alleen maar toe te juichen is.
Maar dat veel mensen denken dit uit een boek te halen is.
Zoals Liljebo ook zegt ze heeft mensen aan het werk gezien met NH en toe is ze in NH gaan verdiepen.
En 'by the way' ik heb niet eenmalig een gesprek gehad maar was zelf al bezig met de paarden op zo'n manier wat men nu NH noemt en daarom ben ik bij verschillende NHérs op bezoek geweest om hun stijlen te bewonderen en zij zijn ook bij mij geweest.
En behalve Petra en Annemarie ook contact gehad met A. Huijskens in Noord Nederland, studie gemaakt van Balingehof en Sincerita.
Ontdekt dat ik al veel manieren van hun methodes toepaste op mijn eigen dieren.
Dit breng ik ook over op de kinderen die op mijn pony's rijden.
Ik heb op het moment 2 pony's, en 2 paarden.
Vanaf mijn twintigste tot nu (50 jaar) heb ik verschillende pony's/paarden gehad, waaronder ook dominante paarden en paarden met problemen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 06:43

Wil je jezelf soms verkopen in deze discussie wei?
Koop geen boek, koop geen dvd, maar neem les van de grote wei1 die het allemaal al weet?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 06:56

Een dvd is een aanrader hoor, ik heb een boek luisteren naar je paard is ook erg goed.Maar eerst moet je zelf veranderen en inderdaad geen dure spullen gaan aanschaffen voordat je zeker weet dat je er mee verder wil.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 06:58

wei1 schreef:
En wat ik bedoel met NH dat als je hiermee begint alleen maar toe te juichen is.
Maar dat veel mensen denken dit uit een boek te halen is.
Zoals Liljebo ook zegt ze heeft mensen aan het werk gezien met NH en toe is ze in NH gaan verdiepen.

Mensen zullen ergens moeten beginnen om iets over NH te leren. Over het algemeen is een boek slechts een begin. Want zo gebeurt het vaak.... iemand hoort iets over NH en gaat erover lezen. Als het die iemand aanspreekt, gaat hij of zij zich er vanzelf in verdiepen, clinics volgen of cursussen doen etc. Er zullen er best zijn die denken dat ze er met een boek zijn, maar ik denk dat het merendeel echt wel verder gaat dan dat en zich echt verdiept in de methode die hem of haar het beste aanspreekt.
En daar is niets mis mee. Integendeel.... waarom zullen we geen gebruik maken van methodes die hun nut hebben bewezen en steeds opnieuw het wiel uitvinden? Ook ik lees boeken, kijk video's, ga naar clinics, praat met mensen en volg een cursus. En het begon met een boek... Tong uitsteken

Maar goed... je schrijft nu positief over NH. Dat maakt het begrijpen van je opmerkingen eerder voor mij alleen moeilijker. Want waarom zul je dergelijke opmerkingen als plaatsen als je NH toejuicht en de topichouder dus aangeeft dat ze zich daarmee wil gaan bezighouden. Klopt dat ze aangaf dat haar paard wat respektloos is, maar ik geloof niet dat ze alleen om die reden daarvoor kiest. Er zijn ook genoeg mensen die het respekt er wel even in willen slaan.
Persoonlijk vind ik het daarom alleen maar goed dat ze aangeeft dat ze zich niet helemaal lekker voelt in haar huidige omgang met paarden en iets anders zoekt. Misschien is NH voor haar wel helemaal dat wat ze zoekt en wordt ze er hartstikke goed in. Ze heeft tenslotte tips genoeg gekregen over het feit dat ze zich er eerst goed in moet verdiepen. Cool
Eigenlijk vind ik het altijd goed als mensen een bredere kijk ontwikkelen op dieren, en in dit geval paarden, om hen beter te begrijpen en tot een betere samenwerking te komen. Er valt tenslotte voor ons allemaal nog veel te leren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:33

Wendy schreef:
Wil je jezelf soms verkopen in deze discussie wei?
Koop geen boek, koop geen dvd, maar neem les van de grote wei1 die het allemaal al weet?

Waar lees jij dat wei1 lesklantjes zoekt? Ze heeft al lesklantjes en is daar kennelijk heel tevreden mee Tong uitsteken
En op zich genomen vind ik ook dat lesnemen (al dan niet aan de hand van een boek) noodzaak is, omdat mensen dingen niet altijd goed lezen of interpreteren (wordt op Bokt dagelijks bewezen, hoef je niet voor te zoeken). Daarbij is het niet van belang of het gaat over omgang (al dan niet onder het labeltje NH) of over rijden of over verzorging.

wei1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:58

Ik ben het helemaal met Waratje eens.
En ook met Liljebo, een mens is nooit te oud om te leren.

En we kunnen heel veel van dieren leren, alle dieren.

SuperDonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:49

wei1 schreef:
Een DVD of een boek kan helderheid geven, dan ben ik met je eens.
Maar als je niet weet hoe je met een paard moet omgaan moet je eerst informatie inwinnen over deze dieren en dan pas een paard aanschaffen. En niet andersom.

Ik wist nix van paarden af toen ik mijn eerste paard kreeg.Nu heb ik al op alle soorten paarden gereeden die je je kan indenken van de Belgische Warm Bloed tot de Arabische Volbloed, ieder paard heeft mij wel iets geleerd.Ik train nu zelf paarden,en ik ben zeker niet met een boek begonnen, maar wel met pracktijk en ik heb het er niet zo slecht vanafgebracht.We haden nog niet eens een wijde of een stal toen we onze eerste ezel kochten Bloos maar konden gewoon niet weerstaan.Gewoon doen dus is mijn iedee.