De werking van de paardenvacht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: De werking van de paardenvacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:44

Needje schreef:
Als ie een droge plek heeft om te rollen wel ja.

Wel eens een paard gezien wat IN een plas water rolt? Nou, zo'n paard is DRIJFNAT!
Ik had zo'n paard, die dus MET zeiknatte deken EN zeiknatte vacht nog 2 uur de open trailer op moest, bij -5 °C! Dan ben je bijzonder NIET blij! Gelukkig had ik een wollen deken in de auto en kon die ertussen, zodat ze uiteindelijk nog redelijk veilig naar huis kon.

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 07:41

katchina schreef:
runningkawa schreef:
Toch heeft Kawa een deken nodig (tot ergernis van mezelf omdat hij alleen maar recreatief loopt)

Met dat weer van de afgelopen dagen, dus veel regen, dan heeft hij pijnlijke rugspieren.
Ga ik daar met de hand overheen krimpt hij die bij elkaar.
Leg ik een deken op is het na 2 dagen weg...

Ik heb het al enkele jaren uitgeprobeerd want niets is zo handig (en goedkoop) als zonder, zeker als je niet veel rijd. Maar helaas.

Hij staat verder nooit te rillen oid. Maar de rugspieren krijgen een optater met kouder en nat weer

Kun je niet evt. het voer aanpassen met slechter weer,dat hij daar meer energie van kan gebruiken?
Een keertje extra zemelen o.i.d.
Ik bedoel,als je zelf liever zonder deken doet.Met deken heeft ie er dus ook last van?

mijn paarden staan altijd zonder deken, maar ik heb een keer een arabier gehad, die echt niet zonder deken kon, hij stond goed in het voer maar ging echt staan bibberen. voor hem was het helaas dus noodzakelijk, maar bijna alle paarden kunnen zondermeer zonder deken, als ze maar zelf kunnen kiezen of ze naar binnen willen. of lekker in de regen willen blijven staan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 09:46

Ipsilonka schreef:
Mmm, ik heb zoveel mazzel met Pablo, die zijn vacht doet het ook zo onwijs goed. Hij is nagenoeg nooit smerig! Echt niet, hij rolt alleen in het losse zand, maar niet in de blubber. In tegenstelling tot de andere fjord op stal, die al een keer geschoren is (en nu weer net zo'n dikke vacht als Pablo heeft) die is elke dag echt onder de bagger Haha! Ik vind het heerlijk zonder deken Haha!

Danno is anders wel een modder monster...maar goed dat er op de paddock alleen zand ligt.
Je wilt niet weten hoe hij de dag voor de keuring eruitzag. Ik twijfelde toen nog of ik niet beter naar de friezen keuring kon gaan Haha!

En ik vraag me nog steeds af waarom die bibber paardjes bibberpaardjes zijn geworden? waren ze als veulentje ook al
bibberpaardjes?

Paarden zijn verder ook de enige dieren die helemaal ingepakt worden.
Ik zie wel eens een enkele koe met een rugdekentje(zo'n opengeknipte sinterklaas zak) op maar die is dan ziek.
Varkens hebben helemaal geen haar en toch zie ik ze hier in de buurt het hele jaar rondknorren op de wei. (varkens kunnen heel goed tegen kou).
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 18-11-07 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 09:51

Die van mij bibbert dus niet Lachen
Heeft alleen gevoelige rugspieren.

of hij dat vroeger had weet ik niet, ook iets minder van belang als wij mensen er niet op willen gaan zitten.
Ik vind het gemeen erop te gaan zitten als een hand of borstel op dat moment al teveel is Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:18

hier ook geen bibberaars , het liefst hou ik alles zonder deken
mijn 'jonkie" kreeg einde zomer zo'n enorme groeispurt
dat zijn lijf de groei haast niet bij kon houden en schraal stond

ondanks 2 balen hooi en 3 kg rijke brok en nog het een en ander
om te zorgen dat de energie naar de spieren vetjes en groeien gat ipv op temepratuur blijven heeft hij nu een gevoerd regendekentje op

de shetter staat heerlijk met dikke vacht
die is echter zo dik dat hij in de lente staat te zweten als een otter en loom word
(sloom , chagarijnig ) (ervaring..hebben m al paar jaartjes - lees zijn hele leven)
dat we die in de lente scheren de overgang is dan echt te groot
en krijgt dan dus ook een gevoerd regendekentje
zijn vacht is dan zo dik dat zelfs een schapen scheerder er moeite mee heeft
(en nee al die al dan niet dure middeltjes en bv lijnzaad gaf alleen maar huid problemen
geen wissellende vacht)

liever had ik (en mijn portemonne) gezien dat die lekker ruide zodra het warmer gaat worden
maar het is niet anders

mijn voormalige witte anda heeft met zijn dunne vachtje altijd heerlijk zonder deken
afgekunt Haha! , had het niet koud , kreeg geen last van lijf etc etc

mijn motto ..kijk naar je paard ..kan het zonder top leuk ! houden zo
(zeker als je geen zware training wedstrijden rijd in tijdnood zit of niet van poetsen houd
want laten we wel zijn vaak is de keuze wel of geen deken een luxe probleem)
ook ligt het er aan hoe die gehuis vest is
open weide weinig beschutting of zeer beschut of al dan niet verplicht op stal in de nacht

die kleine van ons is iig helemaal happy dat het eindelijk kouder word
word die weer lekker actief en speels ..

als het vriest slapen ze buiten in de bak
regent het langer dan een dag staan ze onder dak
geheel eigen keuze (meer omdat ze hekel hebben aan water op de kop dan dat de vcht het niet hebben kan Haha! al staat het jonkie met lijf onder afdak en hoofd juist weer buiten boord )

vind het altijd maar vreemd die vinger van niet en wel naturals naar elkaar
ieder het zijne en ja sommige geven een deken met de zelfde reden
als een bepaald dekje onder het zadel
mode het is mooi etc kijk naar je eigen paard en eigen situatie

soms kan je zonder soms ook echter niet ..

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 15:28

Mijn luxe shetje heeft het 2 jaar geleden in augustus al koud gehad omdat ze bij haar vorige eigenaar alleen maar binnenstond.Ik heb haar toen wel een dekentje opgedaan.Het jaar daarop hoefde dat niet meer want haar wintervacht was al heel vroeg begonnen en veel dikker geworden.
Mijn twenter moet nu wel meer vacht krijgen als vorig jaar want toen stond hij meest van de dag binnen in de "opfok",en nu staat ie de hele dag buiten en s'nachts binnen.Hij heeft nu wel al een lekkere 'pony-look'door de dikkere vacht Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 16:36

Visconti schreef:
Ik vind het ook super mooi om te zien Haha! Maarja ik ben geloof ik één van de weinige, een glad velletje staat Visco zo wijverig, wintervacht staat hem gewoon heel stoer Tong uitsteken

Whahaha Haha! , ik krijg ook altijd van die reacties in het voorjaar als zijn vacht verdwenen is ('wat is 'ie mooi zo'), maar ik vind hem in wintervacht eigenlijk veel aandoenlijker en stoerder. Nagelbijten / Gniffelen
Geef mij die teddyberenvacht maar, hoor. Vork

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 19:59

runningkawa schreef:
Die van mij bibbert dus niet Lachen
Heeft alleen gevoelige rugspieren.

of hij dat vroeger had weet ik niet, ook iets minder van belang als wij mensen er niet op willen gaan zitten.
Ik vind het gemeen erop te gaan zitten als een hand of borstel op dat moment al teveel is Lachen

En dus heb ik een deken op mijn 1/4 gelegd. Hij had er last van en aan gezien ik er WEL op wil gaan zitten, vind ik dat ik daar wat aan moet doen. Dekentje dus en hij lijkt er erg happy mee. Zijn rug is niet meer gevoelig en hij loopt beter (vindt u dat gek Duivel ).

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:26

Nadya schreef:
Visconti schreef:
Ik vind het ook super mooi om te zien Haha! Maarja ik ben geloof ik één van de weinige, een glad velletje staat Visco zo wijverig, wintervacht staat hem gewoon heel stoer Tong uitsteken

Whahaha Haha! , ik krijg ook altijd van die reacties in het voorjaar als zijn vacht verdwenen is ('wat is 'ie mooi zo'), maar ik vind hem in wintervacht eigenlijk veel aandoenlijker en stoerder. Nagelbijten / Gniffelen
Geef mij die teddyberenvacht maar, hoor. Vork

Hier nog een...ik hou wel van die ruige wollebollen. Haha!

Ik ben dol op natuur: Paarden met een goede wintervacht hebben ingebouwde vingerverwarmers, toch fijn als je weer eens handschoenen bent vergeten Knipoog . Diezelfde vingerverwarming wordt dan in de lente gerecycled tot hastensbedjes voor de kauwtjes. Scheelt mij weer haar opvegen Knipoog ...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:47

Cowgirl schreef:
En ik vraag me nog steeds af waarom die bibber paardjes bibberpaardjes zijn geworden? waren ze als veulentje ook al bibberpaardjes?

In sommige gevallen wel, er zijn namelijk paarden (en dat zijn vaak paarden met veel bloed) die gewoon geen juiste vachtstructuur hebben ovoor dat erg natte weer. Ook kunnen de haarwerveks te hoog liggen waardoor het vocht i.p.v. van de huid af op de huid loopt. Kou is dan geen probleem maar regen/ vocht wel zeker als er geen beschutting is.

Mijn eigen paard staat ook met een dek om. Niet alleen omdat een dunne vacht het praktisch is met trainen maar ook omdat ze het snel koud heeft als het veel regent. Ik heb haar afgelopen zomer ook diverse malen bibberend uit het land gehaald.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:33

Visco bibbert ook vrij snel als het regend, daarom geef ik hem altijd flink wat hooi en dan heeft hij nergens last van Haha! Maarja hij heeft veel volbloed in zich en dat zou nou niet bepaald de grootste bikkels Clown Zijn moeder was nog veel erger, die maakte nauwlijks wintervacht aan, maar toch wist ze zich altijd goed warm te houden. Bibberen is opzich ook niet heel erg maar ik heb het één keer bij Visco gehad en was er echt van geschrokken, was mijn eigen schuld want het was zomer en hij stond op een kampje omdat hij weer eens wat aan de mollige kant was, maar toen regende het dus heel lang en kreeg hij het koud. Tja daar denk je niet aan in de zomer omdat de tempratuur vrij warm is. Maar goed dat was gelukkig eenmalig, met voldoende hooi en gras weet hij zich prima warm te houden Ja

Ik denk dat bibber paardjes niet goed voorbereid zijn voor de kou, als een paard jaren gewoon in de winter op stal stond en hij loopt plotseling in de winter door dan heeft de vacht meer tijd nodig om extra haar aan te maken dan bij paarden die het gewent zijn. Ook denk ik dat veel paarden te weinig hooi krijgen waardoor de basis van hun voeding niet goed is en het verteringsstedsel niet voldoende verwarmd. En dan heb je natuurlijk nog altijd de geboren watjes en de oudjes die het gewoon niet meer trekken. Ook verschilt het per ras, ik ben nog nooit een trillende koudbloed tegen gekomen om eerlijk te zijn Clown

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 23:56

Visconti schreef:
Ook verschilt het per ras, ik ben nog nooit een trillende koudbloed tegen gekomen om eerlijk te zijn Clown

Dat zegt ik dus ook paarden met veel bloed (volbloed, arabier etc.) zijn eerder bibberig. Maar dit zijn ook vaak rassen die een dunnere vacht hebben en kortere (of bijna helemaal geen) dekharen. Die kunnen wel tegen kou maar niet tegen vocht.
Mijn paard staat echt 's zomers overdag in een volle wei (ruwvoer genoeg, haar gehele rantsoen bestaat zomer en winter voornamelijk uit ruwvoer) te rillen als het de gehele dag regent. Wel is het zo dat ze met regen beduidend minder eet.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 00:12

Pluizebolpum schreef:
Hier nog een...ik hou wel van die ruige wollebollen. Haha!

Ik vind mijn paard ook super leuk met zijn dikke vacht. Krijg ook altijd te horen dat hij in de zomer veel mooier is met zijn dressuur-mode-verantwoorde-zomerjas aan. Lachen Geef mij zijn dikke teddy vacht maar! Ja

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:13

Visconti schreef:
Ook verschilt het per ras, ik ben nog nooit een trillende koudbloed tegen gekomen om eerlijk te zijn Clown

Nu zijn die quarters bij ons dan wel geen volbloed-volbloeds, koudbloeds zijn het zeker niet. Toch is de enige die ik op het erf ooit heb zien bibberen de eigenaar Knipoog .
Maar scheelt het niet ook als ze buitenstallen hebben? Daar is het 's winters net zo koud als buiten, als zelfs de drinknapjes wel eens bevriezen. Ze wennen zo wel vanzelf aan de veranderende temperaturen. Alle vier hebben ze al een lekkere dikke vacht, vooral de twee jonkies hebben zo'n hele dikke pluizige wollige vacht (snoezig!).

'Monsterbeest' vond het zondag nodig om eens lekker te gaan rollen in de bagger. Toen hadden we een grijze ipv palomino Haha! en trots dat ie was op zichzelf! (balen dat dat weer net die dag was dat ik mijn fototoestel niet meehad)

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:28

Ik vind het héél kortzochtig om steeds weer te lezen dat paarden zonder deken horen, omdat de natuur dit zelf wel regelt....je noemt een fjord en een shetlander, ja die horen hier thuis, maar volbloedjes en extreem gevoelige paarden , met een snelle bloedsomloop hebben vaak hulp nodig bij regen/vorst , laat ieder dat toch voor zichzelf beslissen !

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:32

broadway schreef:
Ik vind het héél kortzochtig om steeds weer te lezen dat paarden zonder deken horen, omdat de natuur dit zelf wel regelt....je noemt een fjord en een shetlander, ja die horen hier thuis, maar volbloedjes en extreem gevoelige paarden , met een snelle bloedsomloop hebben vaak hulp nodig bij regen/vorst , laat ieder dat toch voor zichzelf beslissen !

Mijn KWPNer, die redelijk hoog in t bloed staat, doet het prima zonder deken hoor. Knipoog

Ik zeg niet dat iedereen zijn paard zonder deken in de wei moet gooien. Doe vooral waar je je goed bij voelt. Ik denk persoonlijk dat het gros van de paarden zonder deken prima af zijn maar ik geloof nooit dat ze erg ongelukkig worden van een deken op hun lijf. Als er 'gestreden' moet worden pleit ik liever voor een paard (met of zonder deken Haha! ) in de wei ipv op stal.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:08

broadway schreef:

Mijn paard heeft 68% engels volbloed in zijn aderen maar staat gewoon 24/7 buiten zonder dek en heeft werkelijk waar nergens last van. Gewoon een kwestie van de juiste voeding en verzorging, wil natuurlijk niet zeggen dat het met elk paard mogelijk is en dat elk paard het even prettig vind maar ik kan met een gerust hart zeggen dat 99% van de paarden prima zonder deken in de winter buiten kan staan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:29

broadway schreef:

Een fjord en een shetlander zijn ook niet bepaald inheems omdat ze oorspronkelijk uit Noorwegen en Schotland komen Haha! . De bloedsomloop heeft er ook weinig mee te maken vaak krijg je het asl je bloed sneller stroomt ook warmer Clown Het heeft te maken met de vachtstructuur van het paard.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:40

broadway schreef:

Iedereen beslist het ook voor zichzelf, daarom staat 99% van de paarden onder een dikke deken want: "brr ik vind het zo koud dus mijn paardje vind het vast ook heel koud dus ik doe hem een dikke jas aan want dan voel ik me veel beter!"

Juist.

Dat er dekens opgegooid worden om allerlei redenen, van minder hoeven te poetsen, tot korter in de vacht want dan zweten ze minder. Prima, moet iedereen voor zichzelf weten.

Maar dat er dekens opgegooid worden want: anders heeft hij/zij het zo koud!

Nee… daar geloof ik -in de meeste gevallen- niet in. Er zullen best paarden zijn die een dusdanige vachtstruktuur hebben dat ze zich echt moeilijk warm kunnen houden, en zeker als ze nat zijn. Maar volgens mij zijn er dat maar heeeeeeel weinig.

Een paard houdt zich nl niet alleen warm met die dikke vacht, maar het hele lijf is gericht op warm houden. De enorme ronde buik die veel warmte genereerd met daaronder de dunne bloedarme benen die nauwelijks warmte verliezen. Allemaal gericht op warmhouden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:18

Maanling schreef:
broadway schreef:

Iedereen beslist het ook voor zichzelf, daarom staat 99% van de paarden onder een dikke deken want: "brr ik vind het zo koud dus mijn paardje vind het vast ook heel koud dus ik doe hem een dikke jas aan want dan voel ik me veel beter!"

Juist.

Maar zelfs als 99% van de paarden zonder deken kan, kan 1% dat dus kennelijk niet. 1% van 400.000 paarden in NL, zijn nog altijd 4000 paarden!
Ik heb geconstateerd dat mijn 1/4 tot deze 1% behoort, het koud heeft en dus heeft ie een deken op. Zijn vachtstructuur is kennelijk niet in staat hem warm te houden, waardoor hij last van z'n rug heeft. Hij heeft nu ruim een week z'n dekentje op en hij heeft geen last meer van z'n rug, is weer vrolijk en loopt weer zoals ik dat van hem gewend ben, ipv die korte kriebelpasjes die hij maakte voor de deken erop ging.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:29

Jaja, dat zijn nog altijd 4000 paarden. Dat zal allemaal best kloppen.
Maar waar het om gaat is dat bijv. bij mij op stal maar 3 paarden zonder deken staan, waaronder die van mij. En je gaat mij niet vertellen dat de rest aaaaaallemaal niet zonder deken zou kunnen. Daar geloof ik niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:42

Natuurlijk zijn er meer paarden die zonder kunnen
Maar als je flink traint is een dikke vacht niet handig, dan gooi ik er ook een deken op, scheer zelfs zonodig.

Maar dat er paarden zijn die er last van hebben, dat is ook gewoon zo Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:07

Als het moet, dan moet het. Zo hebben we een manegepony, een klein ding is het, en die heeft ZO'n dikke vacht dat ie er zelf niet meer blij van wordt... dus die wordt geschoren en heeft als eerste een dekentje op.
Mijn Josie heeft dat echter niet en die staat lekker bloot. Fijn voor haar en fijn voor mij!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:10

Mijn draver heeft vroeger voordat ik hem kocht jarenlang 24/7 buiten gestaan zonder iets (deken, beslag, krachtvoer, stal...). Niet uit 'natural' overwegingen, maar omdat er gewoon 's winters niks mee gedaan werd en dit was het gemakkelijkste en goedkoopste. Clown Maar de pony's werden nooit ziek of wat dan ook. Wel zijn er in die periode 2 oudere pony's gestorven, dat had met wat meer zorg wellicht uitgesteld kunnen worden.

Maargoed, mijn paardje is dus echt geen bibberaar. Maar de laatste jaren wordt hij rillerig bij guur weer (regen, koude wind), vooral als er een plotselinge omslag is van heel warm naar heel guur weer (zoals vorig jaar begin augustus). Hij gaat bibberen, staat ineengedoken en krijgt stijve en pijnlijke rugspieren. Als ik niet oplet verkrampt hij helemaal. Misschien komt het door zijn leeftijd (tegen de 25), wie weet.
Dus... geen gezeur, ademend regendekentje erop en probleem opgelost. Pling Daar kun je heel moeilijk over doen maar daar heeft niemand iets aan. Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:24

Nina_rex schreef:
Mijn draver heeft vroeger voordat ik hem kocht jarenlang 24/7 buiten gestaan zonder iets (deken, beslag, krachtvoer, stal...). Niet uit 'natural' overwegingen, maar omdat er gewoon 's winters niks mee gedaan werd en dit was het gemakkelijkste en goedkoopste. Clown Maar de pony's werden nooit ziek of wat dan ook. Wel zijn er in die periode 2 oudere pony's gestorven, dat had met wat meer zorg wellicht uitgesteld kunnen worden.

Maargoed, mijn paardje is dus echt geen bibberaar. Maar de laatste jaren wordt hij rillerig bij guur weer (regen, koude wind), vooral als er een plotselinge omslag is van heel warm naar heel guur weer (zoals vorig jaar begin augustus). Hij gaat bibberen, staat ineengedoken en krijgt stijve en pijnlijke rugspieren. Als ik niet oplet verkrampt hij helemaal. Misschien komt het door zijn leeftijd (tegen de 25), wie weet.
Dus... geen gezeur, ademend regendekentje erop en probleem opgelost. Pling Daar kun je heel moeilijk over doen maar daar heeft niemand iets aan. Knipoog

Had mijn verhaal kunnen zijn, alleen heb ik een merrie van 20 Clown
Met regendagen mag ze een lichte deken op, zodat ze 's avonds ook te rijden is. Zij kan ook helemaal verkrampen in haar rugspieren en daar zit ik gewoon echt niet op te wachten. Verder staat ze nog volop in het werk en is haar conditie vele malen beter dan haar jongere collega's, maar zo hier en daar moet je wel eens dingen gaan aanpassen. Dat een paard "altijd zus of zo" kon, betekent niet dat dat altijd zo blijft, ze veranderen in de loop van de jaren. De kunst is om dat op te merken en er naar te handelen.