Mijn paard slaat bij grondwerk, hoe oplossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

broadway

Re: Mijn paard slaat bij grondwerk, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:22

Het is wel wat verwarrend mischien, maar ik gaf een antwoord aan aerdenhout1.....
Met koude spieren bedoel ik zichtbare aangetrokken verkorte spieren, die normaal niet zo horen te liggen en als je nu zegt dat ze ervoor al gerend had dan wordt het juist nog negatiever !!!, want als een lichaam warm is moet dit dus weg zijn.....
Weer een bevestiging van vastzitten vanuit het scheeflopen !
Heb je een foto ,zoals je haar gekocht hebt, links en rechts genomen, waar ze helemaal op staat?
Ze was toen 1 1/2 toch?

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:27

Mijn merrie doet het zelfde maar dan juist aan de longe en niet tijdens het grondwerk en ook alleen maar rechtsom en ook niet altijd.
Een vreemde huppel of een trap naar binnen, waardoor het idd lijkt alsof het naar mij gericht is.
Ik doe juist grondwerk gericht op stelling/buiging en rechtrichten, ze is 6 jaar en nog niet bereden.
Wat kan daar de oorzaak van zijn dan?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 22:33

broadway schreef:
Het is wel wat verwarrend mischien, maar ik gaf een antwoord aan aerdenhout1.....
Met koude spieren bedoel ik zichtbare aangetrokken verkorte spieren, die normaal niet zo horen te liggen en als je nu zegt dat ze ervoor al gerend had dan wordt het juist nog negatiever !!!, want als een lichaam warm is moet dit dus weg zijn.....
Weer een bevestiging van vastzitten vanuit het scheeflopen !
Heb je een foto ,zoals je haar gekocht hebt, links en rechts genomen, waar ze helemaal op staat?
Ze was toen 1 1/2 toch?

Ik zie alleen die spieren niet op de 1e foto... Blond Waar moet ik kijken? Heb geen foto van toen ik haar gekocht heb... Of althans, die ben ik kwijtgeraakt toen ik een nieuwe pc kreeg. Ze was toen idd anderhalf.

Ik kan wel even zoeken of ik foto's heb van de linker en rechterkant, maar die zijn dan wel van toen ze wat ouder was... Heb je niks aan de laatste foto die ik heb geplaatst?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 23:03

de verhoudingen voor en achter zijn hier duidelijk meer overéénkomend , heel grappig een tuiger in ponyformaat.....ziet er op zich goed uit, maar ook nu minder beengebruik links en leunend op rechts.....
Langer in haar hals, maar wel lichte onderhals....
Linker voorbeen ook iets naar binnenstaand....
naar verhouding voorbeen/schoft/korte rug moeilijke zadelligging, weinig zitruimte
strakke lendenen, aangetrokken bovenlijn incl.staart
Zoals ik nu kan vergelijken is hij voor voor duidelijk korter en sterker geworden (vandaar toen halve pony t/m de voorhand, en halve tuiger op de achterhand), dus heeft zij lengte verloren in haar hals en achter naar verhouding er weinig bij gekregen.....
Nu moet je de moed niet laten zakken hoor, het lijkt heel veel, maar eigenlijk is het alléén het linkerachterbeen die sterker gemaakt moet worden, zodat ze met beide achterbenen kan dragen en zitten, nu gebruikt ze alléén haar rechterkant en verdeeld ze haar gewicht niet en kan ze voor niet los laten en lengte houden !Is een questie van trainen , tenzij ze inderdaad iets heeft met het l.a.been !

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 23:35

Dat doe ik ook niet hoor Knipoog Het blijft altijd nog moeilijk om zoiets van foto's te bepalen. Ik zie haar dagelijks en heb niet het idee dat ze ergens ontzettend veel last van heeft ofzo. Ze rent en speelt vrolijk in de wei en werkt ook met veel plezier. Op het bokken na heb ik nog nooit problemen met haar gehad. En elk paard moet sterker en recht gemaakt worden, daarin is ze absoluut geen uitzondering!

Dat ze geen hele goede rug heeft weet ik, en hou haar bewegen daarom ook goed in de gaten. Tot nu toe hebben we met rijden geen last gehad. Enkel rechterlengtebuiging is moeilijk, maar dat kan idd goed komen doordat haar l.a.been wat minder sterk is. Ze treedt daarmee dan wel minder onder dan met rechts, maar het is zeker voldoende. Ik ga straks dan ook lekker met haar aan de slag, maar laat grondwerk even achterwege.

broadway schreef:
Langer in haar hals, maar wel lichte onderhals....

Zeg maar flinke onderhals Knipoog

broadway schreef:
de verhoudingen voor en achter zijn hier duidelijk meer overéénkomend , heel grappig een tuiger in ponyformaat.....ziet er op zich goed uit, maar ook nu minder beengebruik links en leunend op rechts.....
Linker voorbeen ook iets naar binnenstaand....

Ze is ook iets nauw in haar achterhand. Met name in draf kantelt ze haar achterbenen aan beide zijden iets naar binnen. Heb je daar toevallig nog tips voor?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 07:53

broadway schreef:
Dus ik moet Wendy haar paard vertellen, dat Wendy een tekortkoming heeft , omdat ze extremer de leiding gaat nemen bij de tempowisselingen, omdat ze denkt dat dat een dominantieissue is ???
Dan vind ik dat niet vreemd, want daartussen ben jij dus de mindere en minder direkt de leider !
Dominantie begint zodra het paard opklimt, dus zich sterker gaat voelen en in rangorde wil steigen, nodig jij hem uit om te vechten dan ziet hij jouw als zijn rivaal , probeert hij boven jouw te komen....dus geef iets minder strijdlustig door wat je wilt en laat hij jouw niet als zijn rivaal zien maar als een leider, die niet wil vechten maar samenwerken !!!
Hij vind dat blijkbaar moeilijk en dat werkt op zijn hormonen en adrenaline.....dus tussendoor even de bloedsomloop tot rust laten komen en dan weer vragen tot hij het beter aankan !
Dit komt vaker voor bij het sterker worden in combinatie met (teveel of ongelijke) druk !

Je redenering slaat als een tang op een varken. Maar goed, het gaat hier niet om mij. Maar wat ik duidelijk wilde maken is dat er meer verklaringen mogelijk zijn dan alleen de jouwe. En die vind ik eerlijk gezegd nogal vergezocht.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:44

Met andere woorden broadway...al mijn paarden die zo'n soort sprong maken hebben last van hun lijf, zijn niet correct gebouwd of hebben geen respect voor me? Of lees ik het verkeerd. Als dat zo is kan ik denk ik beter op houden met de paarden en een fietsenstalling beginnen, want zelfs de hele oude paarden hier maken af en toe van deze vreugde sprongen!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 09:58

Okee, jullie zijn het duidelijk niet eens met broadway, maar wat is dan volgens jullie de manier om dit op te lossen? Want behalve een flinke tik op de achterbenen (wat ik al heb geprobeerd maar nog niet is gelukt) heb ik nog weinig tips gehoord... Ik sta overal voor open hoor! Graag dus jullie redenatie van dit probleem Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 10:10

aerdenhout1 schreef:
Met andere woorden broadway...al mijn paarden die zo'n soort sprong maken hebben last van hun lijf, zijn niet correct gebouwd of hebben geen respect voor me? Of lees ik het verkeerd. Als dat zo is kan ik denk ik beter op houden met de paarden en een fietsenstalling beginnen, want zelfs de hele oude paarden hier maken af en toe van deze vreugde sprongen!

Gaat ook wat advertenties op markplaats zetten...

viewtopic.php?f=53&t=856382&hilit=

En ik maar blij zijn dat hij dat nog doet Haha!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 11:58

Haha, ik ben ook blij dat mijn paard zo door de wei huppelt hoor Knipoog Maar dat ze het altijd doet in een bepaalde situatie, dat duidt volgens mij op iets anders. Maar wat...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:15

Zou het kunnen dat het nog maar een kind is dat af en toe een beetje veel energie heeft? Ik zou me er maar geen zorgen over maken als ik jou was.

runningkawa....die van jou zit wel HEEEEEL erg vast in zijn lijf hoor!! Haha!
misschien kan je broadway er eens naar laten kijken?
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 12-11-07 13:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:18

WesseLady schreef:
Haha, ik ben ook blij dat mijn paard zo door de wei huppelt hoor Knipoog Maar dat ze het altijd doet in een bepaalde situatie, dat duidt volgens mij op iets anders. Maar wat...

Lastig te zeggen. Hoe zit het eigenlijk met jouw eigen houding? Zou het kunnen dat je op de een of andere manier blokkeert? Dus dat je het niet 'netjes'vraagt, maar gemengde signalen afgeeft aan je paard?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 13:21

aerdenhout1 schreef:
Zou het kunnen dat het nog maar een kind is dat af en toe een beetje veel energie heeft? Ik zou me er maar geen zorgen over maken als ik jou was.

Ik maak me er ook niet ontzettend zorgen over ofzo, maar ben gewoon benieuwd wat dat nou kan zijn. Knipoog

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 13:27

Wendy schreef:
WesseLady schreef:

Lastig te zeggen. Hoe zit het eigenlijk met jouw eigen houding? Zou het kunnen dat je op de een of andere manier blokkeert? Dus dat je het niet 'netjes'vraagt, maar gemengde signalen afgeeft aan je paard?

Zou kunnen... Ik ben nog maar een beginner met grondwerk Knipoog Met mijn pony doe ik hetzelfde, en die reageert er goed op. Maar elk paard is anders! Vind het alleen moeilijk uit te leggen wat ik dan precies doe...
Wat ik wel soms fout doe is eventjes stoppen met drijven als ze bokt. Met name als ze dichtbij is, ik houd dan heel even een beetje in, om haar vervolgens weg te drijven. Dat is een schrikreactie die ik nog niet helemaal onder controle heb Knipoog En misschien ergens wel veilig ook... was niet van plan een paar achterbenen tegen me aan te krijgen! Maar dat zou er wel iets mee te maken kunnen hebben, al doet ze vervolgens wel braaf wat ik vraag... Als ze het niet zou willen zou ze het na die bok ook niet doen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:41

WesseLady schreef:
Zou kunnen... Ik ben nog maar een beginner met grondwerk Knipoog Met mijn pony doe ik hetzelfde, en die reageert er goed op. Maar elk paard is anders! Vind het alleen moeilijk uit te leggen wat ik dan precies doe...
Wat ik wel soms fout doe is eventjes stoppen met drijven als ze bokt. Met name als ze dichtbij is, ik houd dan heel even een beetje in, om haar vervolgens weg te drijven. Dat is een schrikreactie die ik nog niet helemaal onder controle heb Knipoog En misschien ergens wel veilig ook... was niet van plan een paar achterbenen tegen me aan te krijgen! Maar dat zou er wel iets mee te maken kunnen hebben, al doet ze vervolgens wel braaf wat ik vraag... Als ze het niet zou willen zou ze het na die bok ook niet doen

Bij het ene paard komt het nu eenmaal nauwer dan bij de andere. Ik heb ook grote problemen gehad het mijn paard, hij vereist namelijk heel veel duidelijkheid en consequentheid in mijn lichaamstaal. Terwijl ik het paard van mijn vriendin, wat ook geen makkelijke is, zo rond kon sturen, overgangen laten maken etc.

Je zult vast weleens gehoord hebben van de drijvende zone bij een paard (cirkel rondom de achterhand) en de blokkerende zone (bij de voorhand). Ik had dus de neiging om, als ik een overgang wilde, iets teveel naar de voorhand van mijn paard te lopen terwijl ik bleef drijven. Gevolg: paard in de war, bok. Soms was het zelfs alleen maar zo dat ik mijn schouder iets verkeerd had gedraaid.

Het kan makkelijk zijn dat je pony gewoon minder gevoelig is, of geleerd heeft foute signalen van jou te negeren.

Wat ik uit je verhaal trouwens niet helemaal kan opmaken... welk boek of dvd gebruik je als uitgangspunt voor dit werk?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:41

Ik hoef géén uitleg verder meer te geven, de eigenaresse heeft goed gelezen wat ik wou zeggen en haar paard zal haar laten zien hoe het verder gaat ......als je weet wat het probleem is kun je er beter mee om gaan en kom je veel verder! Ieder paard heeft wel iets waar je aan moet werken, dat is wat je trainen noemt ! Je paard vrolijk en fris houden, werken aan balans met souplesse en kracht ! Positieve energie opwekken !
Domme taal zonder oplossingen hebben we niks aan en ik haat het als mijn woorden verdraaid worden , ik wil dit paard helpen en de eigenaresse, vind het altijd jammer als het verkeerd gelezen wordt en er een belachelijke vergelijking bij gehaald wordt, omdat de ander géén normaal inhoudelijke weerwoord kan geven......

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:53

Inderdaad...ze heeft denk ik gelezen dat er weinig goed is aan haar 3 jarige. Kom nou broadway, jij ziet wel erg veel op een foto! Ik zie een jong paard dat nog weinig bespiering heeft en af en toe eens een flinke wapper weggeeft, wat ik dus heel normaal vind bij een 3 jarige en een paard dat misschien zijn grensen nog niet kent. Maar een paard dat verkrampt en daardoor bokt om de spanning weg te halen, gaat mij toch echt te ver.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:22

Maar dan nog... om meteen de oorzaak maar bij het paard te zoeken lijkt me niet correct. Meestal is het toch echt een combinatie van paard en mens.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:55

Wendy ik had al geschreven dat de manier waarop ze het doet , mede het aanspannen van de spieren bepaald en zijn onbalans de rest doet !

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 18:38

Wendy schreef:
Wat ik uit je verhaal trouwens niet helemaal kan opmaken... welk boek of dvd gebruik je als uitgangspunt voor dit werk?

Ik gebruik het boek Grondwerk met paarden van Inge Teblick.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 19:03

aerdenhout1 schreef:
Inderdaad...ze heeft denk ik gelezen dat er weinig goed is aan haar 3 jarige. Kom nou broadway, jij ziet wel erg veel op een foto! Ik zie een jong paard dat nog weinig bespiering heeft en af en toe eens een flinke wapper weggeeft, wat ik dus heel normaal vind bij een 3 jarige en een paard dat misschien zijn grensen nog niet kent. Maar een paard dat verkrampt en daardoor bokt om de spanning weg te halen, gaat mij toch echt te ver.

Zo zie ik dat niet hoor Knipoog Broadway geeft alleen aan waar het probleem zou kunnen zitten. Idd, sommige dingen zie ik zelf ook niet op de foto, en daar kan ik dan ook niet zo heel veel mee. Maar ik weet zelf heel goed wat voor paard ik heb hoor, en ik vind haar goed zoals ze is! Zie het ook allemaal niet zo somber in! Ik ga nu ook echt niet meteen haar hele trainingsprogramma om gooien, het enige wat ik nu ga veranderen is dat ik ipv grondwerk nu wat meer zal longeren, en eens ga proberen of werken aan de lange lijnen iets voor ons is. Zo ingrijpend vind ik dat helemaal niet... Baad het niet dan schaad het niet hoor, ze moet toch getraind! Over een tijdje proberen we wel weer een keer wat grondwerk, als afwisseling. En eens kijken hoe ze het dan doet!

Of heeft iemand anders nog een geweldige tip....?

@Wendy, ik zoek de fout ook echt wel bij mezelf, maar ik kan nog niet ontdekken wat ik dan fout doe. Ze doet het ook wanneer ik vrij ver achter haar sta (hoek van 45 graden) dan zou ik toch niet in haar blokkerende gebied moeten staan Verward Ze doet het trouwens ook als ik haar in de wei opdrijf... Weet niet of dat er iets mee te maken heeft?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:46

aerdenhout1 haha, jij geeft reacties die ik meestal van mannen krijg, ik dacht echt met een man van doen te hebben....!
Zijn vaak harder, kortzichtiger en bot, niet willen, zweep der op....Die gaan pas naar een fysio/mass. als ze helemaal vast zitten, vrouwen gaan meer op hun intuitie/gevoel af en tonen meer begrip ! Kijken verder als alléén maar het plaatje....gaan op hun gevoel af , net als de bazin van dit paard !
Zij heeft gelezen, dat er redenen zijn ,waardoor ze nu al tegen dingen aanloopt ,wat er al was toen ze hem kocht, dat ze het in de gaten moet houden en haar bewust moet begeleiden , omdat ze lichamelijk rechtsachter een verkort been heeft doordat ze de linkerbeen minder goed gebruikt (!)
dat ze daarom scheef loopt en er doelbewust aan gewerkt moet worden om het recht te richten, want die ongelijkheid veroorzaakt naar voren toe weer nieuwe problemen als er niks aan veranderd wordt !
Alle andere punten zullen dan weer wegvallen, zodra die balans bevestigd is.....maar dat komt echt niet vanzelf !
Ik heb totnogtoe alléén maar bevestiging gekregen .....
Misschien is het handig om een topic te starten wat ongelijke benen bij de mens veroorzaakt, met en zonder iemand op de rug (gewicht)...traplopen....schaatsen.....rennen......verlichte zit , of een kikkersprong......
dan heb ik het nog niet eens over de gevolgen....vallen, wegglijden, het opvangen van....in het strekken...hals/nek gebruik enz.enz.,psychische onzekerheid, duizeligheid, hoofdpijn ! Daarom is recht(richten) zo ontzettend belangrijk !
Ook een paard ervaart hetzelfde

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 21:39

broadway schreef:
aerdenhout1 haha, jij geeft reacties die ik meestal van mannen krijg, ik dacht echt met een man van doen te hebben....!
Zijn vaak harder, kortzichtiger en bot, niet willen, zweep der op....Die gaan pas naar een fysio/mass. als ze helemaal vast zitten, vrouwen gaan meer op hun intuitie/gevoel af en tonen meer begrip ! Kijken verder als alléén maar het plaatje....gaan op hun gevoel af , net als de bazin van dit paard !
Zij heeft gelezen, dat er redenen zijn ,waardoor ze nu al tegen dingen aanloopt ,wat er al was toen ze hem kocht, dat ze het in de gaten moet houden en haar bewust moet begeleiden , omdat ze lichamelijk rechtsachter een verkort been heeft doordat ze de linkerbeen minder goed gebruikt (!)
dat ze daarom scheef loopt en er doelbewust aan gewerkt moet worden om het recht te richten, want die ongelijkheid veroorzaakt naar voren toe weer nieuwe problemen als er niks aan veranderd wordt !
Alle andere punten zullen dan weer wegvallen, zodra die balans bevestigd is.....maar dat komt echt niet vanzelf !
Ik heb totnogtoe alléén maar bevestiging gekregen .....
Misschien is het handig om een topic te starten wat ongelijke benen bij de mens veroorzaakt, met en zonder iemand op de rug (gewicht)...traplopen....schaatsen.....rennen......verlichte zit , of een kikkersprong......
dan heb ik het nog niet eens over de gevolgen....vallen, wegglijden, het opvangen van....in het strekken...hals/nek gebruik enz.enz.,psychische onzekerheid, duizeligheid, hoofdpijn ! Daarom is recht(richten) zo ontzettend belangrijk !
Ook een paard ervaart hetzelfde

Neem aan dat je met verkort bedoeld dat de spieren korter (en dikker) zijn geworden door verkeerde belasting?

Denk wel dat je nu wat doordrijft aangezien de gevolgen... Er zijn zo verschrikkelijk veel (jonge) paarden en pony's die niet correct worden ingereden (en dus rechtgericht), en die toch tot op hoge leeftijd in de sport lopen. En er zijn natuurlijk ook gevallen die wel problemen krijgen. Beperkingen op exterieur hoeven ook niet altijd te betekenen dat het paard het ook echt niet kan, ik verbaas me soms hoe sommige minder correct gebouwde paarden uit de voeten kunnen, terwijl andere, perfect gebouwde paarden helemaal niet zo fijn bewegen. En mijn paard beweegt prima. Treed fijn onder, en loopt over de rug, ondanks haar strakke lendenen. En dat wil ik graag zou houden, dus ga ik aan de slag met rechtrichten.
Laatst bijgewerkt door Tanja_dB op 12-11-07 21:59, in het totaal 3 keer bewerkt

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:45

Ik ga mee met Aerdenhout1.. bokken als ze loslopen prima, uit joligheid of misschien wat anders. Gericht trappen zou ik nooit pikken dus dan zou hij ook wel een oplawaai krijgen met een longeerzweep. Nu wordt er nog niet raak getrapt maar het hoeft maar één keer verkeerd te gaan Knipoog
Als je het niet vertrouwd moet je iemand er bij halen die er verstand van heeft.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:52

Ach...ik denk maar zo...mijn paarden worden allemaal dik in de 30 jaar, dus zo beroerd zal ik het denk ik niet doen. Daarbij heb jij mij niet horen zeggen dat een paard met ongelijke benen, vaste rug, of scheve bek van mijn part, niet rechtgericht moet worden. Misschien een optie om eens in mijn profiel te kijken???
Ik denk dat ik in de loop der jaren een aardig inzicht heb gekregen van een paard dat verkeerd gereden is, of lichamelijk een probleem heeft en dan heb ik het nog niet eens over de mentale toestand van sommige dieren die hier binnen komen.