stelling minder met bitloos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: stelling minder met bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:56

ff simpel HC
Wijken doe je met stelling zonder buiging...
er is dus gewoon verschil
Dat je bijv in een wending ook buiging nodig hebt is weer wat anders Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:44

Je koppelt nu wijken aan stelling en koppelt het los van buigen. Weer is de vraag het wat en waarom, dit keer van wíjken.

'Stelling' is niet meer of minder dan het hol-bol maken van het paard opdat je én makkelijker tot bepaalde figuren komt én het een stap is welke helpt bij het soepel maken, 'gymnastiseren'.

Buigen van de hals alleen dient dit doel niet, is zelfs nagenoeg onmogelijk, daarmee tegenstrijdig.

Neem 'schouder binnenwaard'. Als oefening op zích heeft het geen enkel nut. Je doet daar in het veld op zích niets mee. Je kan er echter wel een heel pallet aan doelen mee bereiken die wél leiden to een paard dat zich in het veld makkelijker in balans houdt.
Als je op je netvlies hebt wat je ermee kan bereiken, je begríjpt wat het efféct is van een correct uitgevoerde schouder binnenwaards, dan is je ook duidelijk waaróm trekken aan de binnenteugel cóntraproductief is.
Streven naar de oefening op zích leidt tot dit binnenteugeltrekken.

Maar goed, dat is behoorlijk off-topic.
Holle-bolle kanten vrágen kan net zo makkelijk met als zonder bit als zonder optoming. Met bit, met teugels is de valkuil het 'controleer' het hoofd, het alleen halsbuigen, wat soepeler maken van het páárd eerder in de weg staat dan bevordert.

Ik zal trouwens mijn stokoude editie van Müsseler er nóg een keer naslaan op 'stelling'. Perceptie is tenslotte realiteit en al lerende verandert die perceptie ongemerkt. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik een leerboek een tijd later herlezend anders lees. Als ik het anders lees dan ik het nu op mijn netvlies heb, ben ik het er niet mee eens Haha! Tong uitsteken Clown

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:47

stelling heeft niks met holle en bolle kanten te maken..buiging wel...Het zijn 2 losse dingen die je vaak samen gebruikt Lachen Maar het eens spreekt de voorkant aan, het ander het lijf
Maar laat maar hc...je wilt het niet begrijpen..ook goed..jou feestje Lachen

Maar ontopic, zowel stelling als buiging zijn gewoon bitloos te rijden

gypsymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 17:10

RianneH schreef:
Goed, tweede poging, want ik drukte de computer uit..

Bitloos rijden kan op ieder niveau. Je mág er alleen geen dressuurwedstrijden mee rijden, maar er zijn genoeg springruiters die internationaal zonder bit rijden. Dus wel degelijk op niveau.
Het is daarnaast ook de bedoeling dat je je paard op je zit en benen rijdt en niet op het ijzer dat in de mond hangt. Niet dat je het niet mag gebruiken, maar op niveau moet je eigenlijk zonder kunnen.

Maar je zegt dat je bitloos niets vind, maar waarom niet? Onzin is niet echt een onderbouwde reden, dus schieten we er niets mee op als je dat roept. Neem dan tenminste de tijd om het te onderbouwen.

@Ts, je kan wel degelijk stelling rijden zonder bit. Op een paard dat ik rij kan je alleen maar bitloos rijden en stelling gaat perfect. Je hoofdstel werkt met drukpunten, dus oefen veel en hij zal sneler worden in het gebruik ervan.

ik heb niet gezegt dat ik het onzin vind hoor, een stalgenootje van mij vindt het niet goed.
Ik wilde bitloos rijden omdat ik merkte dat hij dan meer ontspannen was.

gypsymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 17:15

Huertecilla schreef:
Eerst even: wat ís ´stelling´?

Stelling is het paard zó stellen dat het van de eerste halswervel tot de laatste lendenwervel als op de omtrek van een cirkel staat.
Grote cirkelboog, kleine cirkelboog is de mate van stelling.
Meer of minder gelijkmatig in een cirkelboog is de kwaliteit van de stelling.

De kern is:
niet het paard vragen de háls (zuidelings) te buigen, het is het páárd vragen (zijdelings) te buigen.
Je vraagt het paard zich hol-bol op te stellen.

Zonder signaal voor de voorhand is het erg moeilijk om de hals te laten buigen, zonder beengebruik idem om het lichaam te laten buigen.
´Stelling´ is dus niet iets wat je met alleen de teugels aan een optoming doet of uitsluitend daarmee kan.

Essentieel is dat de ruíter begrijpt wat het ís. Dat de ruiter begrijpt welke signalen (hulpen) dit aanduiden voor diens paard.
Daarna is het een kwestie van met de middelen die je ter beschikking staan de signalen geven.
Er is geen enkel probleem om met een halsring stelling te vragen bijvoorbeeld.

Voor een goede uitleg van ´stelling´ ben ik nog geen beter stuk tekst dan de vroege uitgaves van het werk van Müsseler tegengekomen. Dat is zo klassiek als maar kan, 100% Klassieke (FEI) Dressuur vanuit de cavallerie,
en het was voor mij een naadloos toepasbare steun om dit optomingloos uit te voeren. Door de glasheldere uitleg viel bij míj een muntje, begréép ik het hoe en wat. Daarna was het simpel vertalen van klassiek naar ´paardrijden volgens hc´ Cool
Dit als voorbeeld van dat ´stelling´ op zich niets met een bepaalde manier van rijden noch met de hulpmiddelen te maken heeft.

hc

Inderdaad, ik wist echt wel wat stelling was voordat ik met bitloos begon, ik kan het ook voelen.
Maar omdat dat stalgenootje zo begon te praten, ging ik toch even twijfelen, nu heb ik alles weer op ee rijtje en vind ik haar denkwijze nog onlogischer dan eerst.
Maar ik wilde graag weten wat jullie ervan dachten, omdat ik toch een beetje onzeker werd.

gypsymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 17:16

ik begrijp trouwens wel wat hc bedoeld, ik heb geen GOEDE stelling, als ik geen volledige ontspanning door het hele lichaam van mijn paard het en daarmee gaat bij ONS de buiging van het lichaam samen.
Het naar de ontspanning doe ik trouwens wel doormiddel van stelling maar dan zeg ik niet dat dat echt goede stelling is. Het verhaal klinkt een beetje vreemd, maar ik kan dat gevoel niet goed onder woorden brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:19

HC haalt hier nu gewoon woorden door elkaar
je kunt stelling en buiging los van elkaar rijden, zoals je doet in wijken, vandaar dat ik dat voorbeeld aanhaalde. Daar wil je namelijk niet dat het lijf buigt maar je wilt wel dat je aan 1 kant zijn oog ziet Lachen

Dat je in een wending lengtebuiging wilt hebben, dus stelling en buiging, dat is een feit, maar ook daar zie je bijv paarden die meer stelling hebben dan de buiging die ze op dat moment tonen. Dus ook dan is dat een apart oordeel Lachen

gypsymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 17:24

ja idd, runningkawa, wat jij goe onder woorden brengt, lukte mij dus niet, maar ik typte buigen en stelling samen als goede stelling. Voor mijn gevoel is de stelling pas goed als hij ontspannen en soepel is en dus meebruigt in de wendingen.
Ik kan nu de woorden er allemaal niet zo goed voor vinden.

gypsymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 17:25

Maar even ontopic, ik ben over mijn twijfel heen en ik zal dit haar ook vertellen als ze ernaar vraagt, de info die ik heb gekregen. Ik zal jullie op de hoogte houden over hoe het gaat:P.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:26

Als jij meer ontspanning hebt bitloos, lekker doen Ja
Vanuit ontspanning komt uiteindelijk alles Ja
Vanuit spanning kun je niks Lachen

gypsymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 17:33

hij is redelijk ontspannen met bit, maar zonder meer. Dus ik ga lekker zo door, dat stalgenootje heeft er een keer opgezeten en die trok hem in zijn mond naar beneden, ik ging er weer op zitten en dacht dat ik een blok lood in mijn handen had, dus dit zegt iderdaad erg veel over haar rijstijl. Maar ik ben er gewoon erg onzeker over omdat er bij ons op stal niet echt in gelooft word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:45

dat zegt genoeg ja Lachen
Ga maar lekker door zoals je bezig bent, klinkt heel wat beter dan van je stalgenoot Ja

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:49

@gypsymyhorse ik bedoelde jou ook helemaal niet Knipoog Sorry als het zo over kwam, bedoelde degene die ervoor had gereageerd als onzin Knipoog

gypsymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 17:54

ok, hé jij woont ook in Leeuwarden, grappig.
Sorry beetje offtopic maar moest even.