is bitloos inrijden goed?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: is bitloos inrijden goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:54

Als voor jou en je paard bitloos goed werkt, dan voegt een bit niet echt wat toe. Punt is dat paarden en mensen individuen zijn die van elkaar verschillen. Wat voor het ene paard goed werkt, hoeft voor een volgende niet net zo goed te werken, wat voor de ene ruiter goed werkt, hoeft voor een volgende niet net zo goed te werken. Zoek naar de optimale optoming per combinatie.
Een bit kan duidelijker zijn voor een paard, sommige paarden waarderen die duidelijkheid, waar andere paarden het weer veel te duidelijk vinden. Paard afhankelijk dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:59

Waratje schreef:
Het is niet erg om je paard zonder bit in te rijden, het is ook niet erg om je paard met bit in te rijden. Het is WEL erg om je paard zonder gevoel in te rijden.....

In veel gevallen is dat dus wèl erg. Veel mensen hebben geen benul van het paardengebit en al helemaal niet van de anatomie van de paardenmond, en dus ook niet wat de aanwezigheid en de inwerking van het bit zoal teweegbrengt bij het paard.
Verzet wordt veelal niet als uiting van niet-kunnen of als uiting van pijn gezien, maar als zijnde 'dwars', 'lastig', 'koppig', 'lui', 'in de maling nemen', 'onder het werk uit willen komen' etc etc. Hoe er dan vervolgens op het verzet van het jonge paard gereageerd wordt, is gewoon schrijnend.
Het zou dus al een heel stuk schelen als men bitloos inrijdt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:02

Waratje schreef:
Als voor jou en je paard bitloos goed werkt, dan voegt een bit niet echt wat toe. Punt is dat paarden en mensen individuen zijn die van elkaar verschillen. Wat voor het ene paard goed werkt, hoeft voor een volgende niet net zo goed te werken, wat voor de ene ruiter goed werkt, hoeft voor een volgende niet net zo goed te werken. Zoek naar de optimale optoming per combinatie.
Een bit kan duidelijker zijn voor een paard, sommige paarden waarderen die duidelijkheid, waar andere paarden het weer veel te duidelijk vinden. Paard afhankelijk dus.

Jawel, maar bij jonge paarden is het natuurlijk wel een feit dat ze aan het wisselen zijn. En juist in die periode worden ze meestal ingereden met bit. Ik ben daar geen voorstander van. Verder heb ik vroeger een aantal paarden ingereden met bit en ik merk heus wel verschil nu ik mijn eigen paard bitloos inrij. Het gaat wel ietsje langzamer, mede ook omdat hij de link moet gaan leggen met mijn centered riding. Dat heb ik er voor over, hoor, hij is nog jong en we hebben alle tijd. Lachen
Maar ik moet zeggen, dat het echt super gaat. Ja

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:12

JoviBan schreef:
Waratje schreef:
Het is niet erg om je paard zonder bit in te rijden, het is ook niet erg om je paard met bit in te rijden. Het is WEL erg om je paard zonder gevoel in te rijden.....

In veel gevallen is dat dus wèl erg. Veel mensen hebben geen benul van het paardengebit en al helemaal niet van de anatomie van de paardenmond, en dus ook niet wat de aanwezigheid en de inwerking van het bit zoal teweegbrengt bij het paard.

Dan missen ze dus het stukje dat ik als noodzaak erbij noem: GEVOEL. Als mensen niet door hebben dat hun paard ergens last van heeft, hebben ze geen paarden in te rijden, niet met bit en niet zonder bit.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:17

Nadya schreef:
Jawel, maar bij jonge paarden is het natuurlijk wel een feit dat ze aan het wisselen zijn. En juist in die periode worden ze meestal ingereden met bit. Ik ben daar geen voorstander van. Verder heb ik vroeger een aantal paarden ingereden met bit en ik merk heus wel verschil nu ik mijn eigen paard bitloos inrij. Het gaat wel ietsje langzamer, mede ook omdat hij de link moet gaan leggen met mijn centered riding. Dat heb ik er voor over, hoor, hij is nog jong en we hebben alle tijd. Lachen
Maar ik moet zeggen, dat het echt super gaat. Ja

Jonge paarden wisselen, klopt, maar dat doen ze over het algemeen niet continu. Niet te vroeg beginnen met inrijden kan ook al een stuk schelen en gewoon de training wat aanpassen op het moment dat het gebit aan het rommelen is, levert niet echt veel problemen op. Haast moet je gewoon nooit hebben met inrijden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:31

waarom zou je een paard met een bit willen inrijden? Alleen voor dressuurwedstrijden is een bit (nog) verplicht. Als je bosruiter bent of endurance gaat rijden heeft het niet echt veel toegevoegde waarde een bit.

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:53

Als wij een paard van een ander inrijden dat nog niet gewend is aan een bit dan rijden we dat paard in met een normaal halster en halstertouw. Dit om te voorkomen dat het paard angstig wordt doordat het per ongeluk druk (lees pijn) in de mond voelt.

Figo een fries die wij hebben ingereden liep al een paar jaar voor de kar en kende het bit. Hem hebben we zadelmak gemaakt met bit. Echter hij wilde graag veel druk nemen op dat bit en onze hand. Dit was hij gewend door die kar. Dus hebben we hem daarna getraind zonder teugels (wel bit in) wat hem zeer positief verbeterde (en mijn vriend ook Knipoog) omdat ze alleen nog stem en lichaamstaal overhadden.

Met onze eigen paarden wisselen we. Sommige met en andere zonder bit. Afhankelijk van het paard en zijn reactie op van alles en nog wat. Zoals eerder gelezen hierboven paarden verschillen van elkaar en we proberen voor elk individu de juiste middelen te gebruiken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:59

Arabesk schreef:
waarom zou je een paard met een bit willen inrijden? Alleen voor dressuurwedstrijden is een bit (nog) verplicht. Als je bosruiter bent of endurance gaat rijden heeft het niet echt veel toegevoegde waarde een bit.

Een bit kan duidelijker zijn voor een paard. De keuze van bit of bitloos hoeft niet af te hangen van verplichtingen, maar kan gebaseerd zijn op de specifieke gedragingen van een jong paard en de mogelijkheden die je hebt om daarop te reageren.
Voorbeeldje: jonge welsh cob die bij schrik compleet blind de benen neemt in een tempo dat je niet bijhoudt. Noem mij een bitloze optoming die doorkomt (mechanische hackamore is niet acceptabel) in zo'n situatie......
Dit paard wordt met bit ingereden, hoewel het nu niet meer strict nodig zou zijn, maar halverwege de opleiding van optoming veranderen is ook niet handig. Hij is een keer of drie gigantisch in het bit gelopen door zijn eigen acties en heeft toen beseft dat dat geen goede reactie was. Vandaar af heeft hij geleerd om eerst maar eens te kijken naar wat er nou "eng" was. Ondertussen leert hij blijmoedig met bit wat rijden nou eigenlijk is, accepteert het bit, zoekt ondertussen aanleuning via het bit en is reuze trots op zichzelf dat hij dit allemaal kan. Ik denk niet dat je dit bitloos zo voor elkaar had gekregen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 17:25

Waratje schreef:
Jonge paarden wisselen, klopt, maar dat doen ze over het algemeen niet continu. Niet te vroeg beginnen met inrijden kan ook al een stuk schelen en gewoon de training wat aanpassen op het moment dat het gebit aan het rommelen is, levert niet echt veel problemen op. Haast moet je gewoon nooit hebben met inrijden.

Ik geloof niet dat ik bezig ben om mijn paard te jong in te rijden, hoor. Daarbij doe ik nog zo rustig aan. En toch is 'ie behoorlijk aan het wisselen. Je ontkomt er gewoon niet aan, of je moet wachten tot ze een jaar of 6 zijn. Clown
Haast moet je zeker nooit hebben, maar ik kan je vertellen dat ik met mijn Sam wel heeeeeeel rustig aan doe. Ja

Wat jij zegt over dat paard wat wegrende bij alles wat hem angst aanjoeg: Tja, ik zou zo'n paard al niet eens inrijden, als hij dat nog zou doen. Eerst maar eens vanaf de grond leren dat er andere manieren zijn om op 'enge' dingen te reageren dan wegrennen. Die van mij was ook een zenuwpees voor van alles een jaar geleden, maar met heel veel grondwerk, heel veel wandelen, regelmatig schrik- en obstakeltraining en hem leren dat hij het over kan laten aan mij, heeft goed gewerkt. Hij schrikt echt nog wel eens, hij is nog jong en onervaren, maar inmiddels heeft hij heel goed geleerd om rustiger te blijven. Nu springt 'ie hooguit opzij of rent een paar passen. Het is een kwestie van ervaring opdoen en je paard wat meer leren 'nadenken' in plaats van bij alles in blinde paniek wegracen. Daarbij ken ik ook zat paarden, die rustig door het bit heendenderen, hoor. Een bit zegt niet altijd wat. Het zit meer tussen de oren van de ruiter, vrees ik. Knipoog

Volgend jaar gaat mijn vriendin haar paard bitloos inrijden, wat ook een hittepetitje is en aan de hand in blinde paniek wegrent. Ze is al drukbezig om het zelfvertrouwen van haar paard op te bouwen. Een behoorlijke uitdaging in haar geval, maar ik help haar graag mee en we gaan het gewoon voor elkaar krijgen. Haha!

Verder moet iedereen het natuurlijk zelf weten, hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:21

Waratje schreef:
Een bit kan duidelijker zijn voor een paard. De keuze van bit of bitloos hoeft niet af te hangen van verplichtingen, maar kan gebaseerd zijn op de specifieke gedragingen van een jong paard en de mogelijkheden die je hebt om daarop te reageren.
Voorbeeldje: jonge welsh cob die bij schrik compleet blind de benen neemt in een tempo dat je niet bijhoudt. Noem mij een bitloze optoming die doorkomt (mechanische hackamore is niet acceptabel) in zo'n situatie......

Dat is ook een manier inderdaad; een ijzer in z'n mond hangen en hem dankzij een paar heftige pijnreacties leren om maar niet meer als zodanig te reageren. Nors opkijken

Ik sluit me dan ook volledig bij Nadya aan:
Nadya schreef:
Tja, ik zou zo'n paard al niet eens inrijden, als hij dat nog zou doen. Eerst maar eens vanaf de grond leren dat er andere manieren zijn om op 'enge' dingen te reageren dan wegrennen.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:35

Ik kan niet inzien waarom het slecht zou zijn?
Beter dan met bit hoor.
hoe minder troep hoe beter.
En als je zorgt dat je een sterkte band hebt samen en het veilig doet is het ook neit evaarlijk.

dolor schreef:
het is juist goed om ze bitloos in te rijden. ze moeten al aan zoveel dingen wennen en dan ook nog eens een bit. en de paarden zijn aan het wisselen als ze ingereden worden, dus een bit kan dan nog zeer doen ook en dat is juist een ontzettend negatieve ervaring, waar ze later problemen mee kunnen krijgen. je kan er later altijd nog een bit indoen na het wisselen als je dat zou willen.

Tadá.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:50

Ik heb mijn paard zonder bit ingereden en dat is prima bevallen. Nadat de tandarts laatst weer eens geweest was en ik zeker wist dat alles goed zat (ze is nu 4) heb ik haar ook nog even de basis met bit geleerd. Ik vind het namelijk wel belangrijk dat ze dat kent en dat ook een bit haar op een rustige manier is aangeleerd. Ze heeft er totaal geen moeite mee en intussen rij ik weer altijd bitloos, omdat dat voor ons prima werkt en het gebit nog erg gaat veranderen de komende 2 jaar.

Mocht ze ooit onverhoopt toch een andere eigenaar krijgen die wel met bit wil rijden dan is ook dat gewoon mogelijk ook al kies ik er zelf niet voor.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 01:11

JoviBan schreef:
Waratje schreef:

Dat is ook een manier inderdaad; een ijzer in z'n mond hangen en hem dankzij een paar heftige pijnreacties leren om maar niet meer als zodanig te reageren. Nors opkijken

Ik sluit me dan ook volledig bij Nadya aan:
Nadya schreef:
Tja, ik zou zo'n paard al niet eens inrijden, als hij dat nog zou doen. Eerst maar eens vanaf de grond leren dat er andere manieren zijn om op 'enge' dingen te reageren dan wegrennen.

Paard heeft dit vanaf de grond geleerd, er zat geen ruiter op bij dit leerproces want daar was hij niet aan toe en het was niet verantwoord om erop te zitten zolang dit gedrag nog aanwezig was (paard was heel ruim 4 toen dit aan de orde was).
Heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag wat dan wel?? En nee, er is geen (echt geen) tijd om te reageren tussen schrik en vertrekken, geen mogelijkheid om hem voor vertrek tot andere gedachten te brengen. Deze methode was misschien niet zachtaardig, maar hij was duidelijk en leverde het gewenste nadenken op. Geloof me, we hebben echt een heleboel andere dingen geprobeerd en er iemand bij gehad met supersnelle reflexen en veel kennis, ook (vooral) van alternatieve methodes en ook die had geen alternatief in dit geval. Punt is dat degene die de lijnen vasthoud ook niets meer of minder doet dan dat: de lijnen vasthouden. Op het moment dat het paard naar voren springt, springt hij zelf in het bit en zodra hij stopt is het ook los. Daarmee ben je duidelijk en eerlijk. Wegsprinten is geen goed idee, stoppen kennelijk wel, dat heeft hij zo heel snel geleerd en van daaruit heeft hij nog veel meer geleerd over het omgaan met enge dingen. Dat kon opeens op een heel andere manier.
Maar goed, er zijn gelukkig niet erg veel van dit soort rare gevallen en dat is maar goed ook Haha!