Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Waratje schreef:Het is niet erg om je paard zonder bit in te rijden, het is ook niet erg om je paard met bit in te rijden. Het is WEL erg om je paard zonder gevoel in te rijden.....
Waratje schreef:Als voor jou en je paard bitloos goed werkt, dan voegt een bit niet echt wat toe. Punt is dat paarden en mensen individuen zijn die van elkaar verschillen. Wat voor het ene paard goed werkt, hoeft voor een volgende niet net zo goed te werken, wat voor de ene ruiter goed werkt, hoeft voor een volgende niet net zo goed te werken. Zoek naar de optimale optoming per combinatie.
Een bit kan duidelijker zijn voor een paard, sommige paarden waarderen die duidelijkheid, waar andere paarden het weer veel te duidelijk vinden. Paard afhankelijk dus.
JoviBan schreef:Waratje schreef:Het is niet erg om je paard zonder bit in te rijden, het is ook niet erg om je paard met bit in te rijden. Het is WEL erg om je paard zonder gevoel in te rijden.....
In veel gevallen is dat dus wèl erg. Veel mensen hebben geen benul van het paardengebit en al helemaal niet van de anatomie van de paardenmond, en dus ook niet wat de aanwezigheid en de inwerking van het bit zoal teweegbrengt bij het paard.
Nadya schreef:Jawel, maar bij jonge paarden is het natuurlijk wel een feit dat ze aan het wisselen zijn. En juist in die periode worden ze meestal ingereden met bit. Ik ben daar geen voorstander van. Verder heb ik vroeger een aantal paarden ingereden met bit en ik merk heus wel verschil nu ik mijn eigen paard bitloos inrij. Het gaat wel ietsje langzamer, mede ook omdat hij de link moet gaan leggen met mijn centered riding. Dat heb ik er voor over, hoor, hij is nog jong en we hebben alle tijd.![]()
Maar ik moet zeggen, dat het echt super gaat.
Arabesk schreef:waarom zou je een paard met een bit willen inrijden? Alleen voor dressuurwedstrijden is een bit (nog) verplicht. Als je bosruiter bent of endurance gaat rijden heeft het niet echt veel toegevoegde waarde een bit.
Waratje schreef:Jonge paarden wisselen, klopt, maar dat doen ze over het algemeen niet continu. Niet te vroeg beginnen met inrijden kan ook al een stuk schelen en gewoon de training wat aanpassen op het moment dat het gebit aan het rommelen is, levert niet echt veel problemen op. Haast moet je gewoon nooit hebben met inrijden.
Waratje schreef:Een bit kan duidelijker zijn voor een paard. De keuze van bit of bitloos hoeft niet af te hangen van verplichtingen, maar kan gebaseerd zijn op de specifieke gedragingen van een jong paard en de mogelijkheden die je hebt om daarop te reageren.
Voorbeeldje: jonge welsh cob die bij schrik compleet blind de benen neemt in een tempo dat je niet bijhoudt. Noem mij een bitloze optoming die doorkomt (mechanische hackamore is niet acceptabel) in zo'n situatie......
Nadya schreef:Tja, ik zou zo'n paard al niet eens inrijden, als hij dat nog zou doen. Eerst maar eens vanaf de grond leren dat er andere manieren zijn om op 'enge' dingen te reageren dan wegrennen.
dolor schreef:het is juist goed om ze bitloos in te rijden. ze moeten al aan zoveel dingen wennen en dan ook nog eens een bit. en de paarden zijn aan het wisselen als ze ingereden worden, dus een bit kan dan nog zeer doen ook en dat is juist een ontzettend negatieve ervaring, waar ze later problemen mee kunnen krijgen. je kan er later altijd nog een bit indoen na het wisselen als je dat zou willen.
JoviBan schreef:Waratje schreef:Een bit kan duidelijker zijn voor een paard. De keuze van bit of bitloos hoeft niet af te hangen van verplichtingen, maar kan gebaseerd zijn op de specifieke gedragingen van een jong paard en de mogelijkheden die je hebt om daarop te reageren.
Voorbeeldje: jonge welsh cob die bij schrik compleet blind de benen neemt in een tempo dat je niet bijhoudt. Noem mij een bitloze optoming die doorkomt (mechanische hackamore is niet acceptabel) in zo'n situatie......
Dat is ook een manier inderdaad; een ijzer in z'n mond hangen en hem dankzij een paar heftige pijnreacties leren om maar niet meer als zodanig te reageren.![]()
Ik sluit me dan ook volledig bij Nadya aan:Nadya schreef:Tja, ik zou zo'n paard al niet eens inrijden, als hij dat nog zou doen. Eerst maar eens vanaf de grond leren dat er andere manieren zijn om op 'enge' dingen te reageren dan wegrennen.