foto van paard met loodlijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Re: foto van paard met loodlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 09:45

Citaat:
Ik weet dat 'natural' een verworden begrip is. Voor míj is de vríje geest van het paard de kern. 'Frank en vrij' vind ik een práchtuitdrukking om aan te duiden wat voor míj een kwaliteitsindicatie is voor een paard onder het zadel.

Wat ik dus niet gegrijp, is dat iemand die kennelijk zoveel over paarden na denkt z'n paarden gewoon uitelkaar laat lopen zonder enige vorm van verzameling. Allemaal leuk en aardig dat "frank en vrij" maar ondertussen lopen je paarden wel extra schade op terwijl dat voorkomen zouden kunnen worden als ze een vorm van verzameling zouden tonen.

Mijn paard hoeft echt niet in de perfecte dressuur houding te lopen maar ik vind het wel belangrijk dat hij zijn achterhand er goed onderbrengt en zijn buikspieren aanspand, gewoon met het oog op zijn gezondheid Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:52

Visconti schreef:
maar ik vind het wel belangrijk dat hij zijn achterhand er goed onderbrengt en zijn buikspieren aanspand, gewoon met het oog op zijn gezondheid Lachen

Ik ook en dat doen ze ook Ach gut
Het buigen, scharnieren van de gewrichten in de achterhand en het op tijd afhoeven krijgen erg veel aandacht bij het beleren, naats die buikspier Knipoog
Daarom loop ik er heel veel door de campo aan een losse lijn in leidpositie 3 en 4 bij met mijn aanwijsstok Pling Pling

De máte die ik vraag is echter niet meer dan het compenseren van het extra gewicht; het niet meer belasten van de vóórhand. Zou ik méér vragen, dan belast ik juist weer de achterhand onnodig. Ook verkort de paslengte dan onnodig wat weer meters kost en de tijd in het zadel langer maakt wat ook weer onnodige belasting is....
Elk voordeel heeft nl. een eigen nadeel Cool

hc

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:57

Er is een groot verschil tussen relaxt rijden met het hoofd gewoon voor de loodlijn laten lopen en een paard gespannen voor de loodlijn hebben lopen met weggedrukte rug en hoog kruis. Het eerste is onschadelijk en het tweede is schadelijk. Je traint een paard voor een bepaald doel. Is dat inderdaad iets als veedrijven, dan vraag je een andere vorm van meedenken van een paard. Een dressuurpaard kan gewoon z'n hoofd meer richting de loodlijn brengen omdat het niet zelf hoeft te reageren op de reacties van vee,h et moet ontspannen en met vertrouwen de ruiter gehoorzamen. Een veedrijverspaard moet meedenken, als het vee naar links schiet, dan moet het paard reageren, eerder dan de ruiter. De foto's van die rus zonder bit en hoofdstel vind ik dressuurmatig erg mooie foto's. Zelf ben ik nog niet zo ver, maar ik rij wel geregeld bitloos, ik rij ook wedstrijden en in mijn ogen hoeft het beeld van een bitloos gereden paard niet anders te zijn dan van een met bit gereden paard.
Waarom zou je niet met aanleuning en een ontspannen paard bitloos kunnen rijden? Een paard kauwt dan net zo goed. Het plaatje hoeft niet anders te zijn dan met bit.

Afbeelding

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:10

Citaat:
Er is een groot verschil tussen relaxt rijden met het hoofd gewoon voor de loodlijn laten lopen en een paard gespannen voor de loodlijn hebben lopen met weggedrukte rug en hoog kruis. Het eerste is onschadelijk en het tweede is schadelijk.

Mag ik vragen hoe je zo zeker weet dat een paard dat zonder verzameling loopt geen schade ondervindt? Al is het alleen al om het extra gewicht die op de voorbenen neerkomt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:11

Moderatoropmerking:
voor een discussie over het hóe en wat van de verzameling kan een ander topic geopend worden.

Fotoverzameltopics zijn niet toegestaan

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:40

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:51

Citaat:
Die foto's van Arabesk komen geloof ik van een Spaanse rijschool. Ik geloof Nevzorov Haute Ecole, maar dat weet ik ook niet zeker. Dit is een filmpje daarvan; http://www.youtube.com/watch?v=eHaEzGz0HeE&eurl=http://www.didi3j.hyves.nl/
Ik heb zelf geen foto's..

het mooiste aan dat filmpje is bij ongeveer 52 seconden... dat paard staat stil en dan doet hij ineens "knik" z'n hoofd zo "op de loodlijn" Clown

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 23:26

wauw, wat een geweldig filmpje zeg Bloos!

mooie foto's ook

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:08

germie schreef:
Is dat inderdaad iets als veedrijven, dan vraag je een andere vorm van meedenken van een paard. Een dressuurpaard kan gewoon z'n hoofd meer richting de loodlijn brengen omdat het niet zelf hoeft te reageren op de reacties van vee,h et moet ontspannen en met vertrouwen de ruiter gehoorzamen. Een veedrijverspaard moet meedenken, ...

Waarom mag een 'dressuurpaard' niet zelf denken???
Verder is een veedrijverspaard ook een dressuurpaard.
Verder kan geen enkel paard soepel met het lijf bewegen als de kop verticaal wordt vastgehouden.

Zoals ík het zie is niet zelf mogen denken een vorm van aangeleerde hulpeloosheid en níet dat waar elke vorm van dressuur om gaat.
Zéker in de 21ste eeuw is het toch van de zótte dat een paard met of zonder bit met de kop in een hulpeloze houding gedwongen moet worden omdat het zelf niet mag denken?!
Ja, het is moeilijker om een paard méédenkend weerstandloos op de hulpen te leren reageren, maar dat is toch juist helemaal perfect?! Dan heb je een punt om te beoordelen Haha!

Óóít was een 'dressuurpaard' een cavalleriepaard. Een paard dat met zo min mogelijk belasting van man en paard snl door élk terrein moest kunnen. Daartoe moest het weerstandsloos op ruiternavigatie zélfdenkend lopen. Om te kijken of combinaties toe waren aan het eggie was een rijproef bedacht. Die rijproef is de directe vader van de huidige (FEI) klassieke dressuurproef.
Helaas is de huidige proef los van het paardríjden en krijgen ruitercombinaties die nog niet veilig en betrouwbaar naar de trailer kunnen rijden prijzen.

De crux van goed paardrijden is jouw paard te laten willen wat jij wil.
Het is irrelevant of dit voor veedrijven, door gevaarlijk terrein of voor een setje kunstmatige oefeningen in een omheinde zandbak is.
Dat kan met of zonder bit, met of zonder optoming. Het kan niet, nergens mee, als je de crux niet door hebt.

hc

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:33

Ben het helemaal met je eens HC en dit keer leg je het ook nog duidelijk uit Ja

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 19:25

Arabesk schreef:
dit keer leg je het ook nog duidelijk uit Ja

en wat is de toegevoegde waarde van deze opmerking?

Als je een compliment wil maken, maak dan een compliment. Of wil je eigenlijk een kat geven en ontwijk je zo het moderator-oordeel?

Even off-topic: heb vandaag een generale repetitie gereden voor de bergtocht van komende week. Bepakt en bezakt paardlief de vrije hand gegeven over de zwaarste normroute als test of alle overnachtingsmeuk bomzeker bleef zitten. Ze raffelde de 15 kilometers af binnen 1 uur. Optomingsloos aan de hulpen, onbeslagen over granietsplit. Dat is voor míj en míjn paarden normaal.
Ík kan doorgaans in het geheel niet volgen waar de meeste Bokt(st)ers en ook jij het over hebben. Dát is míj meestal niet duidelijk Schijnheilig

Hm... niet off-topic eigenlijk. Voor de rit die ik ga maken, door potentieel lévensgevaarlijk terrein, is een zelfdenkend paard, perfect weerstandsloos aan alle hulpen bij een optimaal geplaatst totaalzwaartepunt een basisvoorwaarde om er te kúnnen rijden. Geen jury die daar zelfs maar zou kunnen komen Haha! Niet als het geen fitgetrainde ervaren bergwandelaars met van die klimstokken zijn Cool
Dat heet in míjn beleving: 'the proof of the dressage is in the ríding' ROFL ROFL
Leve het zelfdenkende paard: het veiligste voertuig wat er is OK dan!

hc

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 22:26

Ilsemarie schreef:
Citaat:
Die foto's van Arabesk komen geloof ik van een Spaanse rijschool. Ik geloof Nevzorov Haute Ecole, maar dat weet ik ook niet zeker. Dit is een filmpje daarvan; http://www.youtube.com/watch?v=eHaEzGz0HeE&eurl=http://www.didi3j.hyves.nl/
Ik heb zelf geen foto's..

het mooiste aan dat filmpje is bij ongeveer 52 seconden... dat paard staat stil en dan doet hij ineens "knik" z'n hoofd zo "op de loodlijn" Clown

bij 52 sec doet hij volgens mij zijn hoofd zwaar achter de loodlijn! (kan aan mij liggen, maar... misschien heb jij gelijk hoor.) Bloos

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 09:50

Citaat:
Leve het zelfdenkende paard: het veiligste voertuig wat er is

ondanks dat het terrein waar jij in rijdt niet te vergelijken is met het bosje waar ik in rond hobbel weet ik precies wat je bedoelt Ja Vroeger had ik het idee dat ik voor mijn paard moest denken, gevolg was dat het ook echt nodig was. Ik moest constant op de weg leten want als er een kuiltje inzat zou het paard struikelen. (en dat gebeurde dan ook echt als ik een keer niet oplette) Nu let ik nergens meer op en moet mijn paard het zelf maar allemaal uitzoeken, gevolg is dat het veel beter gaat. Mijn paard let op zijn eigen benen en dan kunnen ze een stuk beter dan dat ik op hun benen ga letten. Het gevolg daarvan is dat je idd zonder enig risico een afdaling kan maken.