onbeperkt hooi versus sprietjes in de natuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coconut

Re: onbeperkt hooi versus sprietjes in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:39

@ Diesel_

Kom maar eens met eigen ogen zien hoe mijn paard zich volvreet als ze onbeperkt hooi krijgt....

Toen ze in de zomer bij de hengst heeft gestaan, was ze zo gevaarlijk dik, ze blijft echt door eten Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:50

Vorig jaar kregen onze paarden echt obeperkt van die kuil(troep). Dit jaar hangen er 2 ruifen en staat er buiten een grote plastic kuubs bak.

Nu we iets beperkter voeren zijn de paarden veel gezonder en worden ze niet zo dik...even goed zijn ze een groot deel van de dag bezig met eten. Ruif bestaat uit smalle spijlen dus hebben ze wel even werk.

Tevens heeft de stalhouder deze week het land weer open gegooid dus kunnen ze ook nog wat gras sprietjes halen..helemaal super. (hij vond het zo sneu omdat het zulk lekker weer was en ze maar een beetje op de paddock stonden. Knipoog

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:14

Onze paarden krijgen onbeperkt ruwvoer, en ze vreten zich echt niet vol. Ze eten een paar uur, gaan dan weer wat spelen of lekker staan suffen. Ze doen dit nu al 2 jaar en ze krijgen er geen dikke buik van of wat dan ook, ze zien er gewoon gezond en happy uit. Zelfs onze veelvraat die al dik wordt als hij voer ziet, houdt zich goed onder dit regime. Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:20

Onze paarden krijgen ook ruim ruwvoer. Ze houden vrijwel altijd over voor de volgende voerbeurt. Ze eten zich niet te pletter (alleen met onbeperkt lang/voedzaam gras zijn het soms net balonnen). Ik merk dat ze met kouder weer meer eten, en als het dan warmer wordt en ik geef ze nog net zo veel laten ze weer meer liggen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:22

We hebben hier zelfs 3 jonge sobere paardjes 24/7 op de wei staan zonder hooi/voordroog.. en ze zijn nog veelste dik... een punthoofd krijg je ervan..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:44

Mijn paard stond een maandje op een weiland met een paar KWPNers deze herfst. Ze kregen veel hooi. Mijn paard was na 1 week al een stuk dikker en na een paar weken was ik het spuugzat, want ik zag hem echt dicht groeien. Ik ben terug verhuisd naar het natuurgebied waar hij eerst stond, waar hij meer zijn kostje bij elkaar mag zoeken. Momenteel word hij een klein beetje bijgevoerd door mij en zeer binnenkort krijgen ze weer 's morgens en 's avonds ruwvoer en that's it. Niet meer onbeperkt, hoor, bij mijn paard gaat het niet werken. Hij is er veel te sober voor.

Bij het ene paard zal het werken, die hebben dat nodig, maar die van mij groeit ervan dicht. Nee, hij is niet supergefocussed op eten, hij loopt zijn hele leven al buiten op het gras en krijgt in de koude maanden 2x per dag ruwvoer bijgevoerd, dus niet onbeperkt. Werkt prima zo.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:24

Ik zie onbeperkt niet als in 4 balen hooi neergooien tot ze het op hebben, maar meer als in 'aanpassen wat er bij het paardje past'. Het heeft er ook nog mee te maken of hij op stal staat of dat hij op een landje staat waar hij kan struinen naar sprietjes, en wat voor 'werk' hij moet doen.

Onze ruinen waren deze zomer dikker dan ooit.. Geen idee waar dat aan ligt, het weertype deze zomer was natuurlijk wel anders dan andere jaren. We hebben ze vervroegd uit het land gehaald, omdat we bang waren voor koliek, hoefbevangenheid of andere nare dingen.
Ze lopen nog wel los 24/7, kunnen op het erf, in de bak en in de stallen naar eigen behoefte. We voeren een flinke baal hooi per dag voor 2 pony's en een paard. De dikste pony (vuilnisbak van 1.36 m.) is al goed afgevallen, mag nog meer af, maar ik merkte dat hij na een tijdje stopte met eten als hij genoeg had. Verder krijgen ze een handje muesli met wat kernbrok voor het lekkere en het paard krijgt 1 schep biks en 1 schep muesli, ze doen het daar goed op moet ik zeggen!

Paarden voeren is niet makkelijk, per paard verschilt de behoefte en hoeveelheid. Maar ik ben het er wel mee eens dat een paard de hele dag door moet kunnen knabbelen (maar niet bunkeren!) als het even kan.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:42

De Nederlandse natuursprietjes lijken me niet echt voldoende, en zeker niet uit een vertrapte wei in de winter. Haha! In de echte natuur kunnen paarden natuurlijk over een veel groter gebied zoeken naar sprietjes, dus krijgen ze ook meer binnen. Het verschild wel per weide maar voor een paard lijkt het me serieus makkelijker om in de natuur de winter komen dan 24/7 in een Nederlandse weide. In de natuur hebben ze een veel groter gebied met bomen, struiken, hoogteverschillen en geen last van vertrapte stukken. In een weiland krijg je het wel helemaal vertrapt en met een beetje pech heeft het paard geen schuilstal of bomen. Een Nederlands paard verdiend dus wel wat hooi vind ik. Vork Maar onbeperkt.. dat verschilt per paard.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:40

onbeperkt hooi is voor mij een relatief begrip. dat van die sprietjes had ik ook al eens bedacht dus de kunst voor mij is om mijn paarden zo langzaam mogelijk hun hooi te laten opeten... Vork dit bewerkstellig ik nu door plakken hooi in netten te doen en dan niet uit van te voren uit te pluizen, dat mogen ze zelf doen. en in mijn hooibakken ligt een rooster van betongaas, waar de mazen zo'n 8x8 cm zijn. daar moeten ze het tussendoor plukken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:42

ik vind dat als je onbeperkt hooi gaat voeren je dan dus zo dicht mogelijk bij die sprietjes moet komen Knipoog

dus niet onbeperkt hooi gaan voeren van topkwaliteit dat je paarden groeien bij elke hap die ze nemen ..

maar nee sprietjeshooi waar ze dus rustig de hele dag van kunnen eten zodat dat motortje warm blijft ,het lichaam genoeg pitamientjes Tong uitsteken krijgt en ze dus niet dik worden.

makkelijk toch? Haha!
Laatst bijgewerkt door ellepel op 08-12-07 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:44

Die van mij krijgt ook onbeperkt hooi.. Maar die moet ook werken ervoor. Dus daarom krijgt hij zijn hooi. Een wild paard hoeft niet zoveel te werken en kan hij leven van een paar sprietjes.. Zo bekijk ik het dan Lachen

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 00:00

De kwartjes bij ons krijgen geen onbeperkt hooi, maar wel 2 plak per dag (en wat krachtvoer 2x per dag). Ligt er dan wel aan hoelang ze buiten komen. Als ze, zoals met het slecht weer de laatste tijd, langer op stal staan krijgen ze wat meer. Ze moeten toch wat te doen hebben. Buiten staan ze op 'sprietenland' waar ze wel de hele dag kunnen knabbelen maar wat te weinig is om van te leven dus krijgen ze er hooi bij. Als ze zomers op vol gras staan krijgen ze weer veel minder hooi aangezien ze zich een vervetting vreten aan gras (wordt trouwens wel langzaam opgevoerd dat gras).
En ja, ze blijven vreten tot ze er bij neervallen of het eten op is. Toen de Friezen er nog stonden zag je wel duidelijk het verschil. Terwijl de zwartjes allang stonden te dutten of te rommelen waren de geeltjes nog druk aan het stofzuigen, die gingen door totdat elk strootje weg was...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:14

Hier voeren we 3X ruwvoer, ze krijgen er zoveel van dat ze ongeveer 2 uur staan te eten, blijft altijd nog wat over. (wat neerkomt op onbeperkt. Knipoog )

Het ruwvoer is dit jaar heel laat gemaaide kuil, ik merk dat er minder in zit dan vorige jaren, want de paarden zijn minder rond, moet sommige echt krachtvoer bijvoeren, dat hebben we niet vaak.

Overigens gaan paarden in de natuur gewoon dood als de sprietjes onverhoopt opraken, of ze er harder voor moeten werken dan de sprietjes energie opleveren.
Reden dat ik mezelf ook geen natural noem.
Zover zou ik niet willen gaan. Haha! Tong uitsteken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:32

randalinpony schreef:
Overigens gaan paarden in de natuur gewoon dood als de sprietjes onverhoopt opraken, of ze er harder voor moeten werken dan de sprietjes energie opleveren.
Reden dat ik mezelf ook geen natural noem.
Zover zou ik niet willen gaan. Haha! Tong uitsteken

Afgod Afgod Afgod

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:16

ellepel schreef:
ik vind dat als je onbeperkt hooi gaat voeren je dan dus zo dicht mogelijk bij die sprietjes moet komen Knipoog

dus niet onbeperkt hooi gaan voeren van topkwaliteit dat je paarden groeien bij elke hap die ze nemen ..

maar nee sprietjeshooi waar ze dus rustig de hele dag van kunnen eten zodat dat motortje warm blijft ,het lichaam genoeg pitamientjes Tong uitsteken krijgt en ze dus niet dik worden.

makkelijk toch? Haha!

Hier sluit ik me wel bij aan.
Ik voer 2 soorten hooi... kleine baaltjes rijk hooi, waar ze per dag 3-4 plakjes van krijgen en grote balen hooi waar weinig in zit, lekker knabbel materiaal is en waar ze zich warm mee kunnen houden, dat krijgen ze onbeperkt.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:35

_rosita_ schreef:
ellepel schreef:

makkelijk toch? Haha!

Hier sluit ik me wel bij aan.
Ik voer 2 soorten hooi... kleine baaltjes rijk hooi, waar ze per dag 3-4 plakjes van krijgen en grote balen hooi waar weinig in zit, lekker knabbel materiaal is en waar ze zich warm mee kunnen houden, dat krijgen ze onbeperkt.

Zo voer ik op het moment ook omdat ik zag dat de grote pony's dunner werden.
Nou waren ze nog een beetje aan de dikke kant dus het kon geen kwaad maar de winter is pas begonnen dus ik neem geen risico.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:04

zo doen we bij ons graszaadhooi voor het hele dag lekker knabbelen,
2x per dag een portie echt mooie paardenkuil, een liksteen en per paard een afgestemde portie brok

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 19:56

en maken julie nog onderscheid in soorten en rassen?

Ik heb bijvoorbeeld nu 2 pony's
c pony van 1.30 (welsh x hackney achtig iets??)
en een 7 maand jong mini appaloosa veulentje

Nu in de winter kunnen ze behoorlijk wat eten en worden ze niet te dik denk ik, want ze staan 24/7 buiten.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:02

Ik heb een Belg en Shet, die beiden behoorlijke aanleg hebben dik te worden, ze bewegen beiden ook niet heel veel. Ze zijn allebei wel wat te dik, maar zeker niet moddervet ondanks het onbeperkte hooi

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:39

Wij hebben 2 dravers, een (drachtige) Groninger en een warmbloed x Fries, en we maken geen onderscheid (kan ook niet want ze staan allemaal samen). De een eet wat meer dan de ander natuurlijk, maar ze blijven allemaal netjes op gewicht! Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:46

in de natuur gaan swinters de meeste zwakke oudere zieke
paarden dood , hoe natuurlijk wij ook te werk willen gaan
lijkt me dat niet geheel in de planning zitten Knipoog
daarbij kunnen ze in de natuur "zich naar betere , daar waar meer voer is ,
plekken bewegen / gaan en eten buiten "sprietjes' blaadjes , boomschors , mos etc
om maar niet te spreken over de in de zomer opgebouwde reserves
en HET NIET DOEN VAN EXTRA ARBEID ZOALS MET EEN RUITER OP JE RUG RONDHUPPELLEN

maw ...als je geen zeeeeeer natuurgetrouwe GROTE wei hebt
lekker hooi bijvoeren zodat ze lekker gevuld de winter door komen
en nog een jaartje langer leven Knipoog

heb hier een puber en een shet , beide eten van de zelfde bups onbeperkt hooi
voor de vitamientjes geef ik de een een paar korrels de ander een 1/2 schep brok
beide net lichamelijke controle gehad beide geen gram te veel ook niet te weinig
en in blakende gezondheid
Laatst bijgewerkt door nickyu op 17-12-07 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:46

Bij ons krijgen alle paarden onbeperkt hooi.
Mijn pony ook.
Ik heb vaak gehoort dat het heel slecht was.
Zeker voor een shet.
Nu is mijn pony een kruising shet.
Maar hij staat nu ruim een jaar op die stal en hij is niets te dik of wat dan ook.
Ook de rest van de paarden daar zijn niets te dik.
Dus eerlijk zie ik het probleem er niet van.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 09:30

vorig jaar kregen mijn shetten onbeperkt hooi, maar dat was ' arm' hooi. Nu heb ik naast de shetten ook nog een haflinger en voer ik voordroog met helaas een hoger eiwitgehalte, dus voer ik nu 3 keer per dag een aardige portie, maar moet het gewicht in de gaten houden. (wegens gebrek aan opslag voor gewoon hooi - verandert volgende winter) Omdat ze altijd buitenstaan (met schuilstal) hebben ze wat extra vet nodig om warm te blijven, maar het moet natuurlijk ook niet veel te veel worden. Overigens heb ik wel een wei met bomen, struiken ed en daar knabbelen ze dan ook nog de hele dag zo'n beetje, maar het zou nooit voldoende opleveren om de winter door te komen. Als is het een natuurlijke wei... in de echte natuur staat er nu eenmaal geen hek omheen en gebruiken ze een enorm gebied om te grazen (zoveel als er nodig is) Als je bedenkt dat bij paarden die hier in de zomer in de opfok in natuurgebieden worden gezet uitgegaan wordt van 1 ha per paard om de zomer goed door te komen, kun je nagaan hoeveel natuurgebied je nodig hebt om ook nog een winter door te komen. (ik heb overigens ook maar 1 ha, maar mag in de zomer nog wei van de boer gebruiken als die van mij rust nodig heeft.... het is uiteraard niet dar rijke gras van de typische nederlandse weides) Laten we eerlijk zijn... je kunt de natuur zoveel mogelijk proberen te benaderen, maar helemaal het vergelijk trekken met een paard in de natuur kun je niet Zoals ik al zei hebben die nu eenmaal geen afrastering wat hun binnen een beperkt gebied houdt.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 12:26

ik voer nu bijna onbeperkt (soms is het een paar uur op en moeten ze wachten tot ik weer kom) voordrooghooi.
Zowel de shet als mijn c pony eten er niet onbeperkt van. Ik zie ze ook veel gewoon staan of spelen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:29

onbeperkt hooi geven betekend niet dat ze 24/7 stil staan te eten
moet zeggen dat ik water en hooi in 2 verschillende hoeken heb waardoor er wel gelopen moet worden

maar er word ook genoeg gespeeld tussen door
en slapen/rusten doen paarden ook over de gehele dag verspried
niet alleen snachts , snachts eten en drinken ze ook