Welke deken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:18

Ik snap niet zo goed waar het idee vandaan komt dat paarden hun haren niet overeind kunnen zetten onder een deken. Een regendeken heeft over het algemeen een recht ruglijn dus ligt amper echt 'vast' op de rug van het paard. Meer dan genoeg ruimte om zijn haren overeind te zetten.

Ik zou wel absoluut gaan voor een ongevoerde deken voor noodgevallen. Als je een dikkere neemt is de overgang naar 'zonder deken' weer zo groot.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:13

Dat idee staat hier ook nergens hoor...
Dat ging over de 'dikke' dekens.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:09

Hoorde van iemand dat een paard met een normale vacht pas nat is op de huid na 48 uur regen achter elkaar.
Het regent nooit 48 uur achter elkaar natuurlijk dus zou je kunnen concluderen dat een regendeken niet nodig is.

Maar voor de zekerheid ga ik toch een ongevoerde halen zaterdag. Knipoog

Linnie815

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:22

Ik heb 2 keer koliek meegemaakt keer na zware regenval (geen 48 uur, maar iets van 3 uur wel was het toen zomer dus dunne vacht) en keer na sneeuwval (ook geen 48 uur, wel dikke wintervacht).
Dus dat verhaal van die 48 uur kan ik niet bevestigen.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 14:34

Heb zelf een beetje het idee dat ze zich aan hooi makkelijker warm kan houden bij regen dan aan gras
en dat ze het daarom op het land wel koud heeft en in de paddock niet. (dus eigenlijk niet echt door de regen??)
Begin dus weer een beetje richting de kant van "mijn paard redt het deze winter wel" te denken.
Heb het haar afgelopen week namelijk niet koud zien hebben in de regen.

Zie de zaak weer een beetje positief in en krijg het gevoel dat ik van de winter geen deken op hoef te doen.
Kan trouwens ook die paardenregencape's niet vinden.
Ik was opzoek naar iets als dit: (alleen dan natuurlijk voor paarden Tong uitsteken )
Afbeelding

En ik vind alleen maar dit als ik zoek:
Afbeelding

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:27

Hihi, ik denk dat je een beetje in de verkeerde hoek zat te zoeken!!

Zo'n regencape van plaatje 1, maar dan in paardenuitvoering, heb ik nog nooit gezien!
Plaatje 2 is inderdaad een ongevoerde regendeken... Dat is waar je naar op zoek bent denk ik!!

Niet doorzichtig én zonder knoopjes... Maar hetzelfde principe! Haha! Haha!

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 12:38

haha, nee het bestaat echt hoor.
Op mijn vorige stal heb ik er iemand ooit mee zien lopen Tong uitsteken
Anders vraag ik even aan haar waar ze dat ding toen vandaan heeft gehaald.

Zon ongevoerde regendeken heb ik wel eens gehad, helaas is die op mn vorige stal gejat, dus dan zal ik hem opnieuw moeten kopen Boos!
Maar die vond ik toch nog best zwaar hoor om op te tillen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:53

Ik denk dat je paard het prima uit zal houden zonder deken. Maar ik kan me voorstellen dat je iets achter de hand wil hebben. Zeker voor hele gure perioden, waarin het dagenlang regent en waait. Dat kan er wel in hakken.

Ik zou dan gaan voor een sterke, waterdichte, winddichte en vooral ook ademende regendeken. Voering is niet zo heel belangrijk, als water en wind tegengehouden worden is dat al de grootste winst.
Ik vind zelf de beste dekens Horseware (heb zelf 2 Rambo Wugs), Bucas is ook heel goed. Zijn vrij dure dekens, maar bij een buitenpaard wil je wel dat een deken 100% waterdicht is, anders kan je paard er beter geen ophebben. Bovendien gaan ze jaren mee, een jaar of 10 is geen uitzondering! Ook zijn deze dekens heel sterk en toch heel licht, zodat de vacht niet platgedrukt wordt.

Zo'n plastic iets als jij voor ogen hebt zou ik nooit op mijn paard doen, het moet namelijk wel ademen. Anders is je paard binnen de kortste keren natter onder dat ding dan erbuiten. Knipoog Bovendien lijkt zoiets me helemaal niet stevig, en niet comfortabel voor het paard.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 08:54

andrea, ik heb nog een ongevoerde regendeken liggen... die was netam zelfs te klein in zijn slanke periode Lachen misschien past valenc hem? want siets is er veel te breed voor en over snow hebben we het maar niet Knipoog

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 10:24

Als je het niet vervelend vind dan wil ik hem graag een keertje bij Valenc passen, dan heb ik iig iets achter de hand voor als ze het niet trekt.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 14:20

Superstorm?
Misschien toch maar wel een waterdichte 500 gr winterdeken kopen??
Jeetje zeg, hoop dat Piet het bij het verkeerde eind heeft, want was net gerustgesteld dat mn pony de winter zou overleven...
Wat doen jullie als het echt zo is?? Denk dat ik gewoon een paar zwarte vlekken op mn pony schilder en dr in de koeienstal gooi... Heeft de boer vast niet door Clown

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:19

Denk niet dat een groter aantal grammen meer bescherming geeft tegen de wind. Haha! Maar het klinkt wel spectaculair... niet dat ik het meteen geloof hoor.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:15

Die van mij is nu 2,5 jaar en staat dag en nacht buiten. Vorige winter stond hij nog in de opfok en 's nachts binnen. Zit nu te twijfelen over een regendeken voor hem. In principe is hij nog niet anders gewend en denk ik dat zijn natuurlijke bescherming genoeg zou moeten zijn???

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:30

Ik zou ook niet meer grammen nemen idd.. Dat helpt toch niet tegen regen/ wind. En tegen de kou redden ze zich wel!

En zo'n storm.. Eerst zien dan geloven!
Maar ben stiekem wel blij dat die van mij een schuilstal hebben!! Pling

Het weiland van ons ligt helemaal open en 2 jaar terug hadden we ook nog geen schuilstal. Kou en regen maakte ik me nooit druk, maar ik weet nog wel dat als het zooo hard waaide, ik m'n pony wel eens uit de wei plukte om te wandelen. Dan ging ik het dorp in waar je echt VEEL minder last hebt van de storm.. Af en toe was ik echt bang dat ie anders zo de wei uit geblazen werd!! ROFL

Maarjah dit was natuurlijk mijn eigen fantasiewereldje! Ach gut
Ik denk dan ook dat het meestal tussen onze oren zit en dat ze meer kunnen hebben dan wij wel eens denken!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:45

Linnie815 schreef:
Ik heb nu een bucas smartex rain, sterke regendeken met ademende fleecevoering.

Die heb ik ook voor mijn oudere merrie (20 jaar) en die gaat erop als het de hele dag gaat regenen. Ze heeft een mooie wintervacht en kan het onder normale omstandigheden uitstekend zonder, maar die hele lange dagen met koude regen is slecht voor haar rugspieren, daarom een deken erop. En ik doe hem een enkele keer op als ik net gereden heb en het regent (lente/herfst), regen op gestimuleerde spieren is ook niet geweldig.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 15:37

Heb vandaag wat ongevoerde regendekens bekeken in paardenshop. Denk dat ik voor de Rambo deken ga.. Hoop maar dat mijn paard hem niet meteen molt, anders is het een erg duur grapje.. Nagelbijten / Gniffelen

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 15:55

pol013 schreef:
Ik snap niet zo goed waar het idee vandaan komt dat paarden hun haren niet overeind kunnen zetten onder een deken. Een regendeken heeft over het algemeen een recht ruglijn dus ligt amper echt 'vast' op de rug van het paard. Meer dan genoeg ruimte om zijn haren overeind te zetten.

Mijn ervaring is wel dat mijn kruising hackney en mijn kruising arabier het toch koud kregen onder een ongevoerde regendeken. Op de billen, rond de schoft en bij zijn buik ligt zo'n deken toch op de huid. En als het hard regent, dan wordt de deken toch wat zwaarder en drukt ook op de rug. Ze kunnen dan toch beperkt hun haren overeind zetten. De deken zelf voelt ook heel koud aan als het regent en waait. Dus ik gebuik alleen nog maar licht gevoerde regendekens (met dun fleece er in, dus ongeveer 100 a 150 grams) en dat gaat gelukkig wel goed Haha!