Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
aart65 schreef:Geweldig deze discussies. Het grote gevaar van het volgen van een stroming is dat mensen het "trucje" gaan toepassen en te weinig inzien wat er daadwerkelijk gebeurd met je paard. Ik vel geen enkel oordeel over de Goeroes die rondlopen in de paardenwereld, maar er is maar één stroming die je écht moet volgen en dat is die van je paard!
)
) Want dat is gewoon het punt... soms heb je even hulp nodig. Citaat:Ik denk dat de meesten die hiermee beginnen al dusdanig lang met paarden bezig zijn en antwoorden zoeken op de vragen die daarbij bij hen zijn opgekomen wel degelijk goed naar hun paard kijken. Ik denk dat je anders niet eens met NH begint. Maar het hebben van handvaten kan voor sommigen wel een goed hulpmiddel zijn om tot een goede relatie te komen. Want vaak weet je niet goed op welke manier je je doel het beste kan bereiken en waarom zou je dan het wiel opnieuw uitvinden als iemand je een goede manier kan aanreiken? Tenminste zo zie ik het.
aart65 schreef:Liljebo ik ben het met je eens, maar de praktijk is vaak zo anders. Veel mensen kopieren een "stroming"op hunzelf en hun paard. Het is maar helemaal de vraag of je dat wel moet doen. Om hier achter te komen moet je blijven kijken naar je paard en dat wordt door vele vergeten. Dus je vraag of je een stroming tot op de letter moet volgen daar ben ik het dus niet mee eens, behalve als het om de stroming van je paard gaat.
Citaat:Jammer trouwens dat ik ver weg woon. Zou best wel eens bij jou komen kijken. Ik heb altijd heel veel interesse in mensen die met paarden werken en vind het heerlijk om te zien of ermee te werken. Wat dat betreft heb ik nog veel te leren.
ff voor de duidelijkheid heel veel oefeningen die beschreven zijn in boeken zijn goed om te doen, mits je met een "open minds" blijft kijken.