stroming tot op de letter volgen of juist niet...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: stroming tot op de letter volgen of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 14:28

dat is een optie....

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 22:21

Geweldig deze discussies. Het grote gevaar van het volgen van een stroming is dat mensen het "trucje" gaan toepassen en te weinig inzien wat er daadwerkelijk gebeurd met je paard. Ik vel geen enkel oordeel over de Goeroes die rondlopen in de paardenwereld, maar er is maar één stroming die je écht moet volgen en dat is die van je paard!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 06:36

aart65 schreef:
Geweldig deze discussies. Het grote gevaar van het volgen van een stroming is dat mensen het "trucje" gaan toepassen en te weinig inzien wat er daadwerkelijk gebeurd met je paard. Ik vel geen enkel oordeel over de Goeroes die rondlopen in de paardenwereld, maar er is maar één stroming die je écht moet volgen en dat is die van je paard!

Ik denk dat de meesten die hiermee beginnen al dusdanig lang met paarden bezig zijn en antwoorden zoeken op de vragen die daarbij bij hen zijn opgekomen wel degelijk goed naar hun paard kijken. Ik denk dat je anders niet eens met NH begint. Maar het hebben van handvaten kan voor sommigen wel een goed hulpmiddel zijn om tot een goede relatie te komen. Want vaak weet je niet goed op welke manier je je doel het beste kan bereiken en waarom zou je dan het wiel opnieuw uitvinden als iemand je een goede manier kan aanreiken? Tenminste zo zie ik het.
Vanuit het niets de stroming van het paard volgen en vanuit jezelf precies weten hoe je het best kunt handelen om op een paardvriendelijke manier te bereiken wat je wilt bereiken is maar voor weinig mensen weggelegd. Voor die mensen heb ik enorm respekt. Ik ben helaas niet een van hen.
Maar bij iedere stap die ik zet, kijk ik wel hoe mijn paard reageert. ( Daar doe ik in elk geval erg mijn best voor Bloos )
Een groter gevaar vind ik mensen die zich nog nergens in hebben verdiept, een NH boek kopen en het dan eventjes snel gaan nadoen. Die mensen kijken inderdaad vaak niet goed naar hun paard en welke impact iets kan hebben.Uit eerdere discussies is al duidelijk waar dat toe kan leiden (Bv join up)
Dus ja.... voorzichtigheid is zeker geboden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 06:39

Mooie site heb je trouwens Lachen

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:02

Ik ben gewoon blindelings met Parelli begonne. Zag een demo, dacht DAT wil ik ook, kocht een pakket en ging 2 jaar aan de slag met level1 en 2. Waarom niet? Ik vond het leuk, prettig aan het handje genomen door ome Pat. Pas toen ik wat meer kennis had van paarden werd het tijd mn horizon te verbreden. naar hempfling, Monty Roberts, klassieke dressuur, Chris Irwin, ed. De parellipakketten hebben de weg geopend om een paard beter te begrijpen. En nu, een jaar of 6 verder, weet ik genoeg om wat kritischer te kunnen kijken naar elke methode. Nu zie ik ook wel waar bijvoorbeeld parelli in tekort komt, en kan dat aanvullen met iets anders.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 12:09

Hele goede insteek, denk ik. Als je de handvaten aangereikt krijgt, kom je een heel eind op de goede weg en leer je paarden beter kennen en begrijpen. Vandaaruit valt er altijd meer te leren.
Ik ben dus andersom begonnen, maar loop nu een beetje vast. Tijd voor mij dus om iemands handje vast te pakken en zo verder geholpen te worden. Als hier in de buurt een NH trainer had gezeten die mij erg aansprak, had ik dat wellicht gedaan. Maar dat is niet het geval en daarom pak ik dus ook het handje van ome Pad (zo'n leuke uitdrukking van je Haha! ) Want dat is gewoon het punt... soms heb je even hulp nodig.

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 00:16

Citaat:
Ik denk dat de meesten die hiermee beginnen al dusdanig lang met paarden bezig zijn en antwoorden zoeken op de vragen die daarbij bij hen zijn opgekomen wel degelijk goed naar hun paard kijken. Ik denk dat je anders niet eens met NH begint. Maar het hebben van handvaten kan voor sommigen wel een goed hulpmiddel zijn om tot een goede relatie te komen. Want vaak weet je niet goed op welke manier je je doel het beste kan bereiken en waarom zou je dan het wiel opnieuw uitvinden als iemand je een goede manier kan aanreiken? Tenminste zo zie ik het.

Liljebo ik ben het met je eens, maar de praktijk is vaak zo anders. Veel mensen kopieren een "stroming"op hunzelf en hun paard. Het is maar helemaal de vraag of je dat wel moet doen. Om hier achter te komen moet je blijven kijken naar je paard en dat wordt door vele vergeten. Dus je vraag of je een stroming tot op de letter moet volgen daar ben ik het dus niet mee eens, behalve als het om de stroming van je paard gaat. Ja

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 00:18

Oja, leuk dat je onze site goed vond, bedankt! En ik zag dat je inderdaad niet naast de deur zit anders had ik je wel verder willen helpen.... (ook mooie site trouwens!)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 07:13

aart65 schreef:
Liljebo ik ben het met je eens, maar de praktijk is vaak zo anders. Veel mensen kopieren een "stroming"op hunzelf en hun paard. Het is maar helemaal de vraag of je dat wel moet doen. Om hier achter te komen moet je blijven kijken naar je paard en dat wordt door vele vergeten. Dus je vraag of je een stroming tot op de letter moet volgen daar ben ik het dus niet mee eens, behalve als het om de stroming van je paard gaat. Ja

Ik snap je insteek en je hebt ook een punt... maar.... ben je niet bang dat, als je mensen die een stroming kopiëren zonder naar het paard te kijken, gaat zeggen dat ze de stroming van een paard moeten volgen, dan dat ook niet opschiet? Want dat zijn mensen die dus niet echt naar het paard kijken (althans niet nuchter) en wellicht een beetje in het wilde weg gaan 'toveren' om het zo maar eens heel oneerbiedig te zeggen. Er wordt links en rechts nogal wat preekjes gehouden over het wezen van het paard waarbij soms bijna religie aan te pas komt. Mensen worden daarin aangemoedigd om naar het paard te kijken en in te spelen op zijn persoonlijke behoeften. In principe prachtig, als je dat kunt. Als je werkelijk in staat bent ieder paard tot in de puntjes te doorgronden en zijn behoeften kunt herkennen. Maar hoeveel mensen zijn hierin een natuurtalent? Bij velen zal het bij welgemeende pogingen blijven, nogal eens met twijfelachtig resultaat omdat eigen emoties een te grote rol kunnen gaan spelen en mensen dingen denken te zien. (wat ze willen zien)
Dat kan tot en met gevaarlijk zijn.
Dus de stroming van het paard volgen.... Natuurlijk, maar voor de meesten van ons dan wel met handvaten.
Begeleiding door iemand die je ligt/wiens methode je ligt/wiens methode het paard ligt, heeft denk ik de voorkeur. Maar ook dan dient de paardeneigenaar kritisch te zijn en te kijken hoe zijn/haar paard reageert. (verwar kritisch ff niet met betweterigheid. Het altijd beter willen weten is geen optie en schiet niet op als je je laat helpen. Ik bedoel dus gewoon goed kijken hoe het paard reageert en wat het resultaat is)
Als begeleiding niet voor handen is, zou ik persoonlijk voor theoretische handvaten kiezen. Maar ook hier.... je paard in de gaten houden. Ik ben het zonder meer met je eens dat ieder paard een duidelijk eigen persoonlijkheid heeft en dat je daarop in moet spelen. Ik heb er drie staan die alledrie compleet anders reageren. Daar hou ik zoveel mogelijk rekening mee. Zo doe ik met een shetje VD omdat hij dat geweldig vind. Bij de ander moet ik daarmee niet aankomen, want die vind dat duidelijk flauwekul. Maar neem je hem serieus en doe je wat stoerdere oefeningen met hem, dan is het goed. Op de weg is hij geweldig omdat hij nergens bang voor is. Maar je moet bij hem niet aankomen met klungelen en knuffelen.
De derde is weer anders, maar heb ik dus pas 4 weken en moet ik nog goed leren kennen. Daarmee zijn we bezig. Maar daarvoor gebruik ik dan wel de handvaten van parelli. (is de bedoeling) Maar alles wat ik uit eerdere clinics/boeken/contacten met goede paardemensen heb geleerd hou ik wel in mijn achterhoofd.

Jammer trouwens dat ik ver weg woon. Zou best wel eens bij jou komen kijken. Ik heb altijd heel veel interesse in mensen die met paarden werken en vind het heerlijk om te zien of ermee te werken. Wat dat betreft heb ik nog veel te leren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 07:14

ps.. maar idd mijn conclusie: stroming volgen als je duidelijkheid/handvaten zoekt? Ja, maar wel met gebruik van verstand en niet per definitie op de letter. Thanx trouwens mbt site.

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:03

Citaat:
Jammer trouwens dat ik ver weg woon. Zou best wel eens bij jou komen kijken. Ik heb altijd heel veel interesse in mensen die met paarden werken en vind het heerlijk om te zien of ermee te werken. Wat dat betreft heb ik nog veel te leren.

Als je ooit in de buurt komt dan ben je van harte welkom om eens te komen kijken (probleem) paarden genoeg.

Nog even terugkomend op het volgen van een stroming. Wij hebben er bewust voor gekozen om het niet te doen. Het bezig zijn met paarden is een leerproces voor eigenaar en paard. de handvatten die wij gebruiken zijn Rust, respect, vertrouwens en plezier. Hierop is heel veel terug te voeren. Het lesgeven wat ik doe is in een coachende stijl. Het leren ervaren van bepaalde dingen moet tot inzicht leiden. Hiermee voorkom je dat mensen gaan kopieren zonder daadwerkelijk stil te staan bij het effect en de gevolgen.

als voorbeeld een persoon die haar band wil versterken met haar paard. Tal van stromingen beschrijven hier allerlei oefeningen voor. Wij maken de keuze om paard en eigenaar eerst maar eens plezier te laten hebben. Spelen wordt vaak vergeten. Hoe iemand speelt mijn zijn of haar paard dat mogen ze zelf ondervinden. Mijn aanwijzigingen zijn er op gerucht het gedrag van eigenaar en paard duidelijk te maken en welke gevolgen/consequenties dit heeft. Het is geweldig om te zien als ze nu samen aan het spelen zijn! Dat is groei van een eigenaar (en paard) en het is geen trucje geworden. van hieruit kun je verder bouwen. Cool ff voor de duidelijkheid heel veel oefeningen die beschreven zijn in boeken zijn goed om te doen, mits je met een "open minds" blijft kijken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 10:13

Ik zal zeker van de gelegenheid gebruik maken als ik de kans heb Haha!

Wat je stelling betreft... Als je uit jezelf kunt zien hoe je het beste kunt aanpakken, is dat ideaal. Als je dat niet kunt, is begeleiding een goede steun. Liefst van een coach en desnoods via een of andere stroming. Het kan je op weg helpen... Maar inderdaad.... je zult altijd de reacties van het paard goed in de gaten moeten houden en niet blind varen op richtlijnen. Maar dat is altijd zo. Ik heb altijd honden gehad en mee getraind. IN principe zie je daar hetzelfde. Er worden superveel cursussen gegeven in gehoorzaamheid, maar ik ben lang niet over alle cursussen te spreken omdat ook hier te veel wordt blindgestaard op algemene richtlijnen en te weinig op het feit dat honden ook een eigen aanpak nodig heeft. Welliswaar is de basis van de taal hetzelfde, maar de werkwijze kan hier en daar verschillen. Daarvoor moet een eigenaar ook oog hebben en niet gewoon iets doen omdat het zo moet. En volgens mij is het met paarden niet anders.
Klakkeloos immiteren is nooit goed. Maar het gebeurd wel doorlopend... kijk maar naar de hype rond join up. Sinds dat populair is wordt het te pas en te onpas uitgevoerd, regelmatig ook nog eens door mensen die ieder signaal van het paard missen. Helaas.