Barefoot probleempje.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: Barefoot probleempje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 18:55

Het lijkt op de plek van de beugelophanging te zijn... dat betekend dat jij als ruiter in combinatie met dit boomlooszadel in ieder geval niet werkt... misschien past het wel op je paard, maar niet goed bij jou manier van rijden. Ook kans dat het hele zadel niet bij je paard past. Ik zou er in ieder geval niet meer doorrijden, en op zoek gaan naar een ander zadel...

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:07

je schrijft dat de twee witte plekken nog gebeurt zijn bij de vorige eigenaar....reed die ook met dit zadel ?

het lijkt mij idd ook dat het niet het juiste zadel is voor je,
hoe ziet het er uit als je zonder beugels rijd een keer ?
dan kun je aardig testen of het aan jezelf ligt en of het van de beugelophanging komt

zou zonde zijn om de zadels meteen weg te doen, in prince moet een boomloos zadel geen drukkingen geven, wellicht een physiopas of juist enkele inlages...

succes in ieder geval ! moeilijk probleem!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:08

Het lijkt mij dat die Barefoots alleen geschikt zijn voor de iets lichtere mensen onder ons (no offence hoor) Tong uitsteken
Die inlages en de manier van de beugelophanging is gewoon niet zo denderend geregeld. Ik denk dat het daar vaak mis gaat met de boomloze zadels met de ruiter-zadel combinatie dus.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:13

ik zie dat je ook er mee inde bak rijdt, je rijdt dan wel degelijk veel licht. zeker als je voor de wedstrijden traint.

maar mijn pony die kreeg op precies die plekken zelf lichte deukjes in zn rug.

en hij vond het aansingelen echt niet meer fijn en is zelfs gaan hoofdschudden sinds ik dat zadel gebruik.

voor sommige mensen is het zadel perfect en een uitkomst,. ik heb er ook niks tegen.

maar bij andere richt het gewoon schade aan.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 08:56

Ik heb het idee dat het niet de beugelophanging is. De witte plekjes zitten daarvoor te ver naar voren. Als ik het zou mogen zeggen is het de pommel die er drukt, maar zelf heb ik geen boomloos zadel, dus ik weet het niet precies!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 10:32

De problemen zijn dus uiteindelijk opgelost door een bredere pommel.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 10:40

Hoe kan dat nu wel opgelost zijn en eerst niet?
Dat had je toch al een keer geprobeerd?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 10:49

Nou heb nu nergens meer last van en de plekken zijn aan het wegtrekken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 11:02

Gelukkig Haha! Kan je lekker verder rijden met je zadels Haha!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 11:12

Gelukkig wel.

Trouwens bij de arizona waren we op het laatst achter gekomen dat de medium fork knelde en ook je hand er niet tussen kon schuiven. Maar nu met de bredere fork kan je gewoon je hand ertussen schuiven zonder een knellend gevoel te hebben.

En nog even over het gewicht, want als 58 kilo al te zwaar zou zijn voor dit zadel.....

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 11:59

gelukkig maar! veel plezier weer met rijden!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 12:53

kekaro schreef:
je schrijft dat de twee witte plekken nog gebeurt zijn bij de vorige eigenaar....reed die ook met dit zadel ?

dan kun je aardig testen of het aan jezelf ligt en of het van de beugelophanging komt

zou zonde zijn om de zadels meteen weg te doen, in prince moet een boomloos zadel geen drukkingen geven, wellicht een physiopas of juist enkele inlages...

Nog even hierop reageren. Maar met zadelmak maken is een te smal westernzadel gebruik (met boom). Helaas met proefrijden lag dit zadel er ook op. Voor foto's zie profiel en de foto's helemaal in het begin. Toen ik er kwam was net de huid genezen, maar het schijnt helemaal open geweest te zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:12

Ha , mooi dat de bredere pommel en fork de oplossing zijn OK dan!

Er rijden best aardig wat zwaardere mensen met een Barefoot ook hoor , ruim boven de 100 kilo is geen uitzondering... is op zich ook geen probleem , als men maar niet teveel op de beugels gaat hangen want dat is gewoon een zwak punt (bij elk zadel). Stijgbeugels zijn nooit bedacht om zwaar op te leunen , ook bij boomzadels niet. Bij een zadel met boom duw je het zadel aan de voorkant hard naar beneden als je in de beugels staat , en komt de schoft/schouder in de knel. Bij boomloos is het achter de schoft waar de druk komt. Een betere plek , maar het blijft een probleem als je TE veel drukt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 11:28

pmarena schreef:

Gelukkig wel anders had ik me geen raad meer geweten. Haha!

Heb trouwens zondag 26 oktober ook gelijk weer een winstpuntje gereden (bij een anti koudbloed jury). Go jij! Go jij! Tong uitsteken

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:37

pmarena schreef:

Er rijden best aardig wat zwaardere mensen met een Barefoot ook hoor , ruim boven de 100 kilo is geen uitzondering... is op zich ook geen probleem , als men maar niet teveel op de beugels gaat hangen want dat is gewoon een zwak punt (bij elk zadel). Stijgbeugels zijn nooit bedacht om zwaar op te leunen , ook bij boomzadels niet. Bij een zadel met boom duw je het zadel aan de voorkant hard naar beneden als je in de beugels staat , en komt de schoft/schouder in de knel. Bij boomloos is het achter de schoft waar de druk komt. Een betere plek , maar het blijft een probleem als je TE veel drukt.

Even misschien een beetje offtopic, maar zou de oplossing dan zijn om zonder beugels te gaan (licht)rijden? Of krijg je dan hetzelfde effect?

Janke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:47

Hallo,

Heb zelf ook dit probleem gehad, bij mij lag het aan de drukverdeling bij de beugelophanging. Ik heb er iemand naar laten kijken en die voelde bij de rug dat de spieren bij de beugelophanging behoorlijk strak stonden. Spieren horen los te zijn en dit voelde niet zo. Heb eerst nog met een speciale pad gereden daar kon je na het rijden zien of de drukverdeling goed was. Was dus niet goed bij mij, ben overgestapt naar een ander zadel te weten Star-Trekk Comfort en deze is qua drukverdeling veel en veel beter. Ik adviseer je om er iemand bij te laten komen om te zien of het zadel wel geschikt is. Misschieen een tip: op de volgende site heb ik deze persoon gevonden die bij mij een zadelcheck heeft uitgevoerd en die mij geadviseerd heeft bij het aanschaffen van een andere zadel http://www.trekkingsaddles.com. Ze is heel erg serieus en ze weet waar ze over praat. Ik heb eerst ook nog geprobeerd bij de tussenpersoon van de Barefoot voor een oplossing toen een ander pad gebruikt maar dit werkte niet.

Groetjes,
Jeanet

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:21

Marcella schreef:
kekaro schreef:

Nog even hierop reageren. Maar met zadelmak maken is een te smal westernzadel gebruik (met boom). Helaas met proefrijden lag dit zadel er ook op. Voor foto's zie profiel en de foto's helemaal in het begin. Toen ik er kwam was net de huid genezen, maar het schijnt helemaal open geweest te zijn.

okay dan kwamen de plekken in eerste instantie niet van dit zadel Lachen dan snap ik het weer Knipoog

fijn dat het nu is opgelost want de barefoots zitten geweldig !

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:22

Janke : Ik ben bang dat het alleen psychisch en een mooi verhaal is geweest hoor , want de beugelophanging bij de Star-trekk is qua drukverdeling niks anders dan die van Barefoot...

Een voorbeeldplaatje van de s.b. ophanging bij de Star-trekk :
Afbeelding

Ook gewoon een bandje over de rug dus.

Alleen heb je dan 2 kleine ringetjes om uit te kiezen , waar Barefoot een stevigere vierkante ring heeft :
Afbeelding

Het enige verschil zit het hem in de kussens die je onder de ST doet , of de pad die je onder de BF doet.
Het ligt eraan welke je kiest voor je paard.

Bij BF zitten de "kussens" in de pad waardoor het geheel beter de rondingen van het paard kan volgen.
Bij de ST zitten ze aan het zadel vast waardoor het geheel minder flexibel wordt.

Maar de druk op de beugels komt via de kussens terecht op je paard.
Dus die druk die op het paard terecht komt is bij beide zadels afhankelijk van de rijkunsten van de ruiter ,
en wat voor soort kussens / inlages er onder het zadel gebruikt worden.

Sowieso kun je voor ELK normaal boom of boomloos zadel stellen dat lichtrijden ALTIJD een puntbelasting
geeft vergeleken met doorzitten. Bij een boom druk je de voorkant van de boom naar beneden op de schoft ,
bij boomloos duw je de stijgbeugelophanging naar beneden achter de schoft.

Als je gewoon netjes lichtrijdt dan komt er een acceptabel gewicht op de beugelophanging. Je laat jezelf dan
voornamelijk door het paard net een klein stukje omhoog veren , zoals het hoort.

Als je goed hebt leren rijden dan moest je ook zonder beugels of zelfs helemaal zonder zadel leren lichtrijden.
Helaas zie je tegenwoordig steeds meer dat mensen zich op hun beugels omhoog hijsen en 20 cm uit het zadel komen Tong uitsteken

Elke keer dat je gaat staan haal je bovendien het paard eigenlijk weer even uit de balans.