Hoe kijken naturals tegen niet naturals aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

19karen89

Re: Hoe kijken naturals tegen niet naturals aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:39

Ja je kan dit op verschillende manieren bekijken, sommige methoden van de naturals zijn heel goed toepasselijk op paarden die door niet naturals worden gehouden, kijk naar bijvoorbeeld een boomloos zadel, heerlijk als recreatief zadel, maar niet geschikt voor lange afstandsritten ivm de drukverdeling ed,
en wat nou als je paard echt niet lekker loopt zonder bit, dan maar met tog...
Wel ben ik voor weidegang, zoveel mogelijk... dat is wel het minste wat je voor je grote vriend kan doen (wil je een beest in een hokkie neem je maar een cavia)

Naar mijn mening ligt het aan het paard, en hoe er mee omgegaan wordt, als het met respect is maakt het denk ik niet uit of het natural of niet natural is...
Zoiezo is het zitten op een paard niet iets wat uit de natuur voortkomt Clown , helemaal natuurlijk wordt paardrijden nooit. (maar das mijn mening natuurlijk Bloos )

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:55

Ik denk dat heel veel mensen in de middenmoot zitten. En maakt het uit welk naampje er aangeplakt wordt.

Wat ik vroeger als normaal omgaan met paarden leerde heet nu opeens natural. Nou en. Ik kan het niet aanzien als een paard vooral op stal staat en met heel veel hulpmiddelen wordt gedwongen in een houding.

Maar ik ken inmiddels vrij veel naturals die problemen hebben met hun paard juist vanwege de natural regels. Die beesten werken echt niet meer mee, staan hun baas nog net niet uit te lachen als ze met hun touwtje in de hand staan te huppelen in een in mijn ogen te kleine werkpaddock. Dan gebeurt alles mischien wel volgens de regels werk het paard niet mee. Problemen met rijden en longeren omdat beest geen respect heeft of gewoon domweg niet snapt wat de bedoeling is. En die dan erg boos worden. ben je dan goed bezig. Ook niet denk ik. Connor is een keer gebruikt voor een NH cursus die gegeven werd op stal. Resultaat hij heeft 30 minuten mijn zijn kont naar de dame in het midden gestaan en heeft geen stap verzet wat ze ook deed. Uiteindelijk is ze overstuur ermee gestopt omdat hij niet wilde meewerken of de "regels" niet snapte. En hij werd uitgemaakt voor k knol. terwijl wij echt alles met hem kunnen doen.

Mijn knollie is geboren in het wild, staat nu in een paardenparadijs, 24 uur per dag naar buiten met grote loopstal eigen watertje om te zwemmen en toch trekt hij het niet meer. Hij weigert nog te gaan liggen s nachts omdat hij leider is en het te koud wordt op zijn niet fitte spieren. Hij jat eten van anderen dat toevallig blijft liggen en daar wordt hij ziek van. Dus vanaf volgende week staat ie weer gewoon snachts op stal met en dunne deken tegen de regen om zijn spieren warm te houden en in het ergste geval wordt er nog een stukje haar geschoren. het gaat tegen mijn principes in maar het is voor hem het beste.

Edit wij hebben hoefschoenen, en een boomloos zadel en hoofdstel met hackemore maar ook een boomhoudend zadel en een hoofdstel met bit. En ik ben een dressuurruiter in hart en nieren. reed vroeger fanatiek wedstrijd en dat met een "natuurlijk" gehouden pony 24 uur per dag buiten zonder krachtvoer ijzers of deken..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:02

karuna schreef:
natural regels. ..

die zijn er niet

tenzij mensen die voor zichzelf bedenken wanneer ze strikt en tot op de letter een methode van een NH-goeroe gaan volgen Gestoord

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:06

hmmz, paardnatuurlijk regels dan misschien?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:07

stef schreef:
hmmz, paardnatuurlijk regels dan misschien?

oja die wel, hele strikte zelfs, als je ze niet opvolgt wordt je uit de sekte gezet Clown

ik kan hier geen zinvol antwoord op geven
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 19-10-07 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:10

Geen idee welke regels het zijn. Verward Boeit me ook niet eigenlijk. Maar dat ze niet echt werken weet ik wel. Clown

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:17

anneve schreef:
Je kan van iedereen wat leren. Ik gebruik alle informatie die er is, maakt me niet uit uit welke hoek. Ik bewandel zelf de gulden middenweg. Polariseren is blijkbaar in, maar ik doe er niet aan mee. Heb zowel vrienden bij de naturals als bij de niet naturals.

Er zijn veel meer overeenkomsten dan verschillen.

Er is geen bokker die niet van zijn paard houdt.

Hier ben ik het mee eens.

Volgens de gestelde zaken ben ik maar een heel klein beetje natural (nl. dekenloos), maar ik denk dat met je goede verstand voor je paard zorgen en 'm geven wat 'ie nodig heeft het belangrijkste is - en inzien dat er, net zoals er onder mensen vele verschillen zijn (de een kampeert liever, de volgende kiest een huisje en weer een ander een hotel). Het ene paard kan nou eenmaal soberder gehouden worden dan het andere. Hou van je paard, volg je hart, maar gebruik bovenal je verstand!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:21

ligt er aan hoe die niet-natural met zijn paard om gaat! sommige mensen snap ik echt niet waarom ze een paard hebben. die gun ik het ook niet eens. maar je hebt ook zat niet-naturals die wel goed voor hun paard zorgen... het ligt er dus maar net aan... ik denk zelf niet in hokjes. het is niet zo dat iemand die zijn paard niet natuurlijk houdt gelijk slecht is... maar vaak zie ik wel dingen liever anders...

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:47

19karen89 schreef:
(wil je een beest in een hokkie neem je maar een cavia)

Net of die niet lekker in een groene wei willen lopen.... Haha!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:04

ooh gevaarlijk topic Haha!

Ik vind opzich niks mis met normals, zijn vaak prima mensen. Mijn hele familie is zelfs "normal" en ja botsingen zijn geen uitzondering gewoon omdat ik heel anders denk over dingen. Ik zal never nooit niet begrijpen dat sport voorgaat dan welzijn bij een paard, bij mij staat welzijn altijd op de eerste plaats en sport ergens op de 1355ste plaats. (ik rij af en toe een endurance wedstrijdje, wat leuk is maar heeft niet echt prioriteit) Heel veel mensen weten bijvoorbeeld dat ijzers wel een schade aan de paardenhoef leveren, maar toch kiezen ze er voor omdat het paard anders zou uitglijden op een wedstrijd. Ik heb dan iets van "dan toch geen wedstrijd? " het gaat hier wel om de paardenhoef, geen hoef geen paard! Ach en zo zijn er nog zo veel dingen die in niet begrijp en waar discussie over ontstaat, maja ik doe lekker mijn eigen ding en probeer me zo min mogelijk te ergeren aan bepaalde mensen.. lukt opzich aardig..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:06

maar wat is dan welzijn......... is welzijn een paard dat ongelukkig op de wei staat niks te doen........ of is ongelukkig een vrolijk blij stalpaard, wat geniet van alle aandacht?

wat is dan welzijn?

is welzijn wat een natural wil zien, een paard wekenlang in de stromende regen, geen droog plekje meer om te liggen???

Wie bepaald het welzijn van het paard......... de mens of het paatrd??

Zijn er verschillende type paarden, met verschillende behoeftes (al dan niet geconditioneerd) , met verschillende karakters en verschillende eigenschappen.....

Mensen zijn ook kuddedieren, en voor ons welzijn wonen we in dichte groepen bij elkaar in een warm knus huisje......... en toch zijn er mensen die zich het liefst afgezonderd zien in een tentje op de heide.........

Wie bepaald welzijn........... dat is toch het individu zelf???

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:10

Daar heb je een punt, mijn verzorgpaardje stond nu buiten, als ze op de wei staan mag je er niks mee doen. Ze hebben wel weidestal enzo. Maar als ik s'morgends vroeg voorbijkwam stond ze op het zelfde plekje, kwam ik smiddags voorbij ook, savonds mischien tien meter verschil maar toch weer alleen zielig

Nou, vind ook super zielig altijd dat stal staan, maar heb het gevoel dat ze daar liever staat dan op de wei, omdat ze dan aandacht krijgt, gefrutseld word, en een wandeling mee gedaan word.

Kan verkeerd zijn, haat gewoon het zwart wit denken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:16

Moeilijk..weet niet waar ik bij hoor... Clown

Ik heb een deken op bij Kawa, vind hij echt duidelijk fijner..heeft anders gevoelige rugspieren.
Zanda heeft geen deken...zie ik ook nog niet zitten voor dat kwartier werk.

Kawa heeft kunststofjes onder...hij loopt gewoon veel makkelijker met beslag dan zonder
Zanda heeft niks...en ik hoop dat zo altijd vol te houden, ook als ik wedstijd ga rijden. Niets zo makkelijk als zonder.

Ik rij meestal met bit..maar kan ook Z oefeninge rijden zonder met Kawa..maar zie niet direct toegevoegde waarde altijd bitloos te rijden. Kijk naar je eigen handen en zie of die normaal doen of niet.

Paarden staan geen 24/7 buiten, maar wel dagelijks buiten, samen met andere. Vind ik echt een must.
In de zomer 24/7 buiten? Niet in deze omgeving...zitten gewoon 50-100 dazen per paard...niet paard vriendelijk dus.
In de winter wil ik graag de weide wat sparen, ze kunnen nu zonder blubber benen naar buiten en gras eten...heel wat vriendelijker imo dan tot de knieen in de drek en geen droog plekje en zuigende modder bij elke pas.

Voer is voornamelijk hooi en gras
Vitamine brokjes voor wat extra.
Meer momenteel niet. Hebben ze niet nodig met lamballen in de wei Lachen En rondje recreatie
Gewone brok..erg weinig. In de tijd dat Kawa werkte wel meer. Wellicht als Zanda harder moet werken ook.

Dus waar hoor ik bij?
Ja ik weet het...naar iemand die naar zijn paarden durft te kijken zonder aan hokjes te doen...

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:18

Helemaal gelijk runningkawa OK dan!

runningkawa schreef:
Dus waar hoor ik bij?
Ja ik weet het...naar iemand die naar zijn paarden durft te kijken zonder aan hokjes te doen...

En ik denk dat dit voor de meeste mensen geld Haha!.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:19

Ook ik schaar mezelf in de middenmoot. Ik rijd boomloos, bitloos en ijzerloos, maar ben niet bang om er een bit in te hangen als ze daar fijner op loopt tijdens de lessen.
Ook staat mijn pony 24/7 buiten, maar als ze ziek is (na een slootavontuur bijvoorbeeld) dan komt ze toch echt wel op stal.
Ze heeft geen dekens op, maar ik heb wel een zweetdeken op stal liggen.
Ik rijd zelf het liefst zonder sporen/zweep, maar wederom, ik ben er niet tegen om ze met mate en voor korte tijd te gebruiken.

Ik ben echt wel van mening dat élk paard het recht heeft om buiten te lopen, puur omdat paarden er gewoon niet op gemaakt zijn om 24/7 in een stal te staan. 'Stalondeugden' zijn er niet voor niks.. En elk paard kun je leren 'paard' te zijn, om te genieten van de wei. Staat een paard bij het hek te drentelen omdat hij het echt niet leuk vind, of omdat hem dat -onbewust of niet- is aangeleerd? Etc. etc. etc.

Echter is er iets wat beide 'kanten' wel eens te lijken vergeten, en dat is respect voor elkaar. En dat vind ik altijd weer een beetje jammer Lachen Ze willen elkaars argumenten niet horen, schreeuwen over elkaar heen, strooien met labels en verdoemen de ander.
En dat terwijl iedereen zoveel van elkaar kan leren Lachen

Kiwiko, mijn paard staat dus wel eens dagenlang achter elkaar in de stromende regen ja. En dan is er inderdaad geen droog plekje meer, maar het is ook geen modderbende, het land ligt hoog genoeg. Maar als ik haar een tijd op stal heb gehad is ze altijd maar wat blij om de wei weer in te mogen hoor. Ruimte en frisse lucht, vriendjes.. Het is gewoon geen stal pony. Zelfs toen ze erg ziek was brak ze de stal af, ze heeft het er gewoon niet op. En het zijn ruime boxen die we hebben. Dus voor haar is het welzijn ja, in de stromende regen staan Lachen Voor een ander paard weer totaal niet, dat kan Lachen

Overigens train ik mijn paard gewoon door in de winter, mét wintervacht. Gaat prima Lachen En dan heb ik het over flinke westerntrainingen van minstens een uur. Mijn geheim? Langer uitstappen Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:24

Citaat:
Wie bepaald welzijn........... dat is toch het individu zelf???

idd, dat mis is vaak. Een paard dat het bit niet lekker vind, word vaak de neus dichtgenoerd. Want bitloos is geen optie, want dat mag niet in de dressuur.
En zo zijn er veel meer dingen. één van de voorwaarden aan een gelukkig paard is denk ik sowieso geen pijn, dus een passend tuig. Als ik sommige mensen vertel dat elk half jaar bij mij de zadelmaker komt omdat ik anders bang ben dat mijn paard last van zijn rug krijg, wordt ik voor gek verklaard.

nog even een voorbeeldje: sommige mensen achten het onmogelijk om hun paard optomingloos te rijden, want dan maakt hun paard daar misbruik van. Als een paard alleen naar je luisterd dmv dwang dan is er imo iets goed mis met de communicatie en vind het paard zijn werk niet leuk, anders zou hij het wel vrijwillig doen. Dan denk ik, werk daar aan zodat je het wel voor elkaar krijgt. Maar de meeste mensen kakken gewoon lekker door met hun dwangmiddelen.

Net zo als met flegmatieke pony's, die pony's willen niet werken en zullen waarschijnlijk gelukkiger zijn als ze lekker de rest van hun leven te vet in de wei staan. Net zoals als een inteligent volbloed paard liever aan het werk gaat, en zich zal vervelen op de wei.

En zijn geen regels van "zo is een paard gelukkig, en zo niet" maar er zijn wel bepaalde richtlijnen, zijn natuurlijke gedrag kunnen uitoefenen is één van de voorwaarden denk ik. Maar zoals met alle richtlijnen en regels zijn er altijd uitzonderingen.

Dit is trouwens niet specifiek iets van normals, naturals hebben er ook wel een handje van hoewel ik daar het wel wat minder merk omdat er minder word gehandeld uit eigen belang en meer vanuit het belang van het paard.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:27

Maar wat ik me soms afvraag, dat sommige het hier hebben over de slechte terugreacties, maar is dat niet normaal als je dingen schrijft als licht nog niet gezien, denken niet aan welzijn van het paard enzo Lachen
Vind dit topic niet gevaarlijk, deze uitspraken maken het gevaarlijk en zijn echt spijtig eigelijk van generaliseren gesproken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:29

Owja, van snoeren en scherpe bitten hou ik ook niet...nu weet ik echt niet meer waar ik bij hoor Tong uitsteken Clown

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:31

Ik begrijp de negatieve reacties goed hoor, mensen voelen zich snel aangevallen als het gaat om hun ideeën, ik geef ook negatieve reacties op normals, en normals geven negatieve reacties op mijn reacties. Zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar, met uiteindelijk als doel om toch wat van elkaar te leren.

Kijk ik hoor best vaak "een paard bitloos is gevaarlijk" maar ik vind sommige paarden met bit weer levens gevaarlijk. Ik heb er voor gekozen openlijk mijn mening te verkondigen, dan kun je reacties verwachten. Vind je dit vervelend moet je ergens ver afgelegen gaan wonen, of gewoon duidelijk maken dat je geen zin hebt in discussie, dan is het vaak al snel afgelopen. Maar goed ik hou van discussie dus ik doe het niet Haha! bewuste keuze dus Knipoog

Het is niet voor niks dat het altijd de zelfde mensen op bokt zijn die met elkaar overhoop liggen *LOL*

19karen89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:32

Net of die niet lekker in een groene wei willen lopen.... Haha![/quote]

Clown bij wijze van spreken dan...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:34

runningkawa schreef:
Owja, van snoeren en scherpe bitten hou ik ook niet...nu weet ik echt niet meer waar ik bij hoor Tong uitsteken Clown

Je hoort bij de down to earth ruiters welkom bij de club, ons moto is = onze waarheid is niet de waarheid, wij denken niet meer aan welzijn dan andere, we kijken niet in het licht, waar ijzers niet slecht betekent maar ook niet goed enzo

dus omdat iemand negatief over jou doet, moet je het terug doen is dat niet beetje kleuterklas fase Clown

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:38

Visconti schreef:
Ik begrijp de negatieve reacties goed hoor, mensen voelen zich snel aangevallen als het gaat om hun ideeën, ik geef ook negatieve reacties op normals, en normals geven negatieve reacties op mijn reacties. Zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar, met uiteindelijk als doel om toch wat van elkaar te leren.

Kijk ik hoor best vaak "een paard bitloos is gevaarlijk" maar ik vind sommige paarden met bit weer levens gevaarlijk. Ik heb er voor gekozen openlijk mijn mening te verkondigen, dan kun je reacties verwachten. Vind je dit vervelend moet je ergens ver afgelegen gaan wonen, of gewoon duidelijk maken dat je geen zin hebt in discussie, dan is het vaak al snel afgelopen. Maar goed ik hou van discussie dus ik doe het niet Haha! bewuste keuze dus Knipoog

Het is niet voor niks dat het altijd de zelfde mensen op bokt zijn die met elkaar overhoop liggen *LOL*

Ik vraag me dan toch af door wie en hoe vaak dat tegen je gezegd word. Volgens mij zijn de meeste 'normals' meer van mening zolang dat zolang je je paard niet schaadt, dat ze er dan niks over zeggen (althans, iedereen die ik ken). Sterker nog, ik denk haast dat de meeste mensen juist nieuwsgierig zijn!
Ik heb met mijn paard ook naturallessen gevolgd, en ik vond het niet helemaal mijn 'ding', maar heb respect voor de mensen waarvan het wel hun ding is.
Maar er zijn zat naturals die maar 1 goede manier zien, net zoals er zat dressuurruiters zijn die maar 1 manier zijn. Gelukkig zitten er ook nog heel veel lagen tussen, die van alles nog wat mee pakken. De een heeft misschien wat meer hang naar de naturalkant, de ander zit precies in het midden en weer een ander zit meer naar de 'normale' kant.

En zo zijn we allemaal verschillend en dat maakt deze wereld juist zo interessant Haha!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:40

Eei oei oie, heel link toppic dit! (belachenlijk eigenlijk) Maar als discussie goeroe wil ik mijn mening toch even kwijt.

Ik ben ook een middenmoter denk ik, dat als eerste.

Verder vind ik dat er aan bijde zijden extreemte zijn. Zowel bij de Naturals als niet naturals. Sommige mensen zijn eenmaal geboren om te overdrijven.
Hier in Noorwegen zijn er ook zoveel van die toppics, waarbij je leest dat "naturals" tegen "niet naturals" (en andersom) met elkaar een bekgevecht aangaan, omdat ze het niet eens zijn. Zò jammer....Waarom iemand anders voor vuil uitmaken, voor wat hij of zij anders dan jouw doet? Als het voor die persoon werkt, ga je er naar mijn idee niet op in, omdat IK zo graag wil dat ZIJ haar paard op MIJN manier gaat houden. En ze hoeven bij mij ook echt niet bij aan komen kloppen met dat Ik, MIJN methode aan moet gaan passen, omdat ZIJ het niet met mij eens zijn.

Ik ben niet uber natural, ik zou wel eens bitloos willen rijden, maar ik durf het met mijn huidige paard gewoon niet aan. Daar kies ik dan zelf voor, omdat ik mijn paard door en door ken, en voor ons tweeèn weet dat het niet zal werken en uit zal lopen tot een bagger bende. En dat wil niet gelijk zeggen dat ik niet met mijn paard kan communiceren op een natuurlijke manier. Als ik in zijn weide loop, volgt hij mij. Als ik een join upp doe, keert hij zich tot mij. Ik zoek voor ons een weg doe voor ons bijde werkt, en dit ligt ook middenin. Dat bijvoorbeeld een deken bij mijn Forester werkt, hoeft dat niet te zeggen dat dat bij onze Fjord werkt. Zij staat dan ook zonder.

Hoe dan ook, ik vind zowel natural horsemanship, prachtig, en dat vind ik van dressuur ook zo.

@ RK: Heel goed opgemerkt! Misschien een nieuw begrip in de paardenwereld: "Natumal"? Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Norway_girl op 19-10-07 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:42

Ik hou ook niet van gekkigheid, uit veiligheidoverwegingen moest ik er alleen wel af en toe aan geloven.........

Het is best wel een verschil in omgaan als je met paarden werkt of alleen voor de hobbie houd

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:46

Citaat:
k vraag me dan toch af door wie en hoe vaak dat tegen je gezegd word.

Ach wat is veel, ik trek me er nooit echt veel van uit en net zo als je zegt ik krijg ook echt hele positieve reacties (met name van mensen die niet in het paarden wereldje zitten) Maja sommige mensen vinden het levens gevaarlijk, helemaal in het begin omdat mijn paard niet bepaald een dooie is. Maarja ik rij nu 1,5 jaar zo en we leven nog beide dus tja..

Heb trouwens een keer een soort van ruzie gehad met iemand die vond dat ik een dierenmishandeling was omdat ik bitloos reed, mens begon te krijzen dat ik mijn paard zn neus brak. Tja, een ander extreme..