Veulen bijvoeren of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Veulen bijvoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:03

Dani62 schreef:
Het blijft gewoon een moeilijke kwestie! Inderdaad... Iedereen zegt iets anders!! Ik moet maar gewoon mijn eigen gevoel volgen en heel goed naar mijn veulen blijven kijken...

En dat is idd het beste wat je kunt doen...

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:09

Dani62 schreef:
Het blijft gewoon een moeilijke kwestie! Inderdaad... Iedereen zegt iets anders!! Ik moet maar gewoon mijn eigen gevoel volgen en heel goed naar mijn veulen blijven kijken...

Dat moet je zeker altijd blijven doen!

Misschien kun je ook eens rond kijken of er niet biologische brokken worden gemaakt voor veulens!

Mijn 2,5 jarige krijgt altijd in het winter seizoen brok en in zomermaanden leeft hij van het gras!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:11

@ TS: Helaas....'gevoel' en 'kijken' zijn niet het enige! OCD heeft niks met gevoel te maken en je kunt het ook niet zien. En natuurlijk kunnen ze zonder brok - als je maar zeker weet dat ze krijgen wat ze nodig hebben. Dat vraagt om kennis die iedereen zich prima eigen kan maken. Ik heb wel vaak het idee (niet bij jou hoor, geen flauw idee) dat mensen teveel op het gevoel voeren en zich niet echt verdiepen in wat een opgroeiend paard nodig heeft.
@Joyja, begrijp echt niet wat bilogische brokjes hier mee van doen hebben!
@Joviban, dat er geen ribje te zien is, is natuurlijk absoluut geen criterium. Sommige mensen zien ook juist liever wél een ribje.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:20

Kendra schreef:

Ik ken een aantal mensen die natural zijn die liever ook geen brok voeren, maar niet in de omstandigheden zijn dat ze heel goede kwaliteit hooi, gras hebben en het paard dan wel biologische brokken bij voeren en daar minder moeite mee hebben dan voer met al die E nummers erin!

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:36

JoviBan schreef:
Een veulen heeft géén brokkies nodig.
Deze periode, nu er niet zoveel meer in het gras zit, kun je wel wat extra mineralen en vitaminen geven d.m.v. een Pavo koek (of eventueel wat brokjes, maar geen kilo's!). Verder onbeperkt hooi en een liksteen in de wei.

Mijn inmiddels jaarling (bijna anderhalf) heb ik nooit brokken gevoerd. Op gras, hooi, liksteen en winterperiode Pavo koek, .

Nogmaals, advies van Pavo zelf : een pavokoek voorziet volwassen dieren in hun behoefte en veulens niet.
De Summerfit koeken zijn afgestemd op de behoeftes van
volwassen paarden dus eigenlijk niet geschikt voor jouw opgroeiende veulen.
Als je toch nog een krachtvoer zou willen voeren bij de Podo Suply dan kun
je de muesli Natres Best voeren, die bevat weinig eiwit en is laag in
suiker en bevat geen haver. Dus alleen als je denkt dat je paard nog wat
meer energie nodig heeft om te groeien zou je dat erbij kunnen geven.
het allerbelangrijkste is de de Podo Suply.

Dus wil je je veulen zo natuurlijk mogelijk houden, geef het dan in ieder geval podo suply, is een handje vol en je veulen groeit er gezond mee op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:49

Joyja schreef:
Kendra schreef:

Ik ken een aantal mensen die natural zijn die liever ook geen brok voeren, maar niet in de omstandigheden zijn dat ze heel goede kwaliteit hooi, gras hebben en het paard dan wel biologische brokken bij voeren en daar minder moeite mee hebben dan voer met al die E nummers erin!

Ik ken ook mensen die hun paard voeren met zemelen en daar allerlei dingen doorheen gooien omdat ze de brok niet vertrouwen.
De aversie tegen E nummers is natuurlijk onzin. Zelf natuurlijke Vitamines en natuurlijke geur- en kleurstoffen hebben een E nummer, daar al eens aan gedacht?

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:07

Cassidy schreef:
Ik ken ook mensen die hun paard voeren met zemelen en daar allerlei dingen doorheen gooien omdat ze de brok niet vertrouwen.
De aversie tegen E nummers is natuurlijk onzin. Zelf natuurlijke Vitamines en natuurlijke geur- en kleurstoffen hebben een E nummer, daar al eens aan gedacht?

Ik persoonlijk heb ook geen moeite met de E-nummers maar er zijn meer mensen die dat wel hebben, vandaar dat ik het opperde, dat ze ook evt kan kijken naar voeding die aansluit bij een opgroeiend paard en ze toch bij haar eigen princiepes blijft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:22

Achilles schreef:
Nogmaals, advies van Pavo zelf:

Ik doe niet veel op Pavo-adviezen. Dan zou ik bijv. ook mijn volwassen merrie al 4 tot 6 kilo brok moeten geven. Verward
Nee, laat maar. Haha!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:30

Dani62 schreef:
Dankjewel _Do_ voor het bevestigen van mijn twijfels.

Mijn veulen blijft tot 6-1/2 maand bij de merrie en blijft tot die tijd ook bij haar drinken. Ik wil haar tot dat ze ongeveer 1 jaar oud is afbouwend bijvoeren met de granen die ze nu ook met de merrie mee eet.

Veulenbiks wil ik haar sowieso niet bijvoeren.
Granen is het slechtste dat je een veulen kan bijvoeren dan kun je nog beter niets doet.
Waarom wil je in vredesnaam geen veulenbrok bijvoeren? Dat is speciaal voor die kleintjes gemaakt.

Arabesk schreef:
Brok bijvoeren is écht niet nodig. De veulens van de mensen van paardnatuurlijk zijn ook opgegroeid zonder brok. Ik heb op een fokkerij gewerkt waar de veulens niet werden bijgevoerd.

Veel problemen worden juist veroorzaakt door brok, zo wordt er bijv. veel kalk in de brok gestopt waardoor de balans kalk/magnesium verstoord wordt, wat juist botontkálking veroorzaakt. (Presentatie Kees Kalis, NH seminar)
En zijn deze veulens na 3 jaar allemaal op de foto gezet om de kwaliteit van de gewrichten te bekijken.

Het proefbedrijf in Lelystad heeft veel onderzoek gedaan naar de invloed van voer bij opgroeiende paarden. Misschien leerzaam om eens te lezen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 15:03

Katja schreef:
Waarom wil je in vredesnaam geen veulenbrok bijvoeren? Dat is speciaal voor die kleintjes gemaakt.

Nou ja.. Zoals al eerder genoemd..
Omdat ze in principe gewoon zonder kunnen.

En vanwege de hoeveelheid kalk, eiwit, zetmeel en suikers.
En omdat ik niet wil dat mijn veulen te snel groeit.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:07

Kijk eens of je wat materiaal van het proefbedrijf kunt vinden denk dat het erg leerzaam voor je is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:13

wat voor ras is je veulen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:15

Die muesli die ze nu krijgt daar heb je geen moeite mee?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:16

Volgens mij gaat het om het veulen uit haar profiel. Daar ben ik in ieder geval vanuit gegaan.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:18

Ik vind dat iedereen moet doen wat hij/zij het beste vindt, maar dan wel ergens op gebaseerd. Want waarom vind je granen dan wel acceptabel en brok niet?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:20

en als je hier de vraag stelt dan kun je natuurlijk op reacties wachten.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 15:23

Klopt ja, het gaat om een andalusier.

Ze eet de muesli nu mee met de merrie en de merrie is niet van mij. Ik heb er niet dusdanig moeite mee dat ze elke keer uit elkaar gehaald moeten worden voordat de merrie haar voer krijgt..
Dus nee, ik heb er geen moeite mee.
Maar in principe wil ik het niet blijven voeren.
De reden dat ik het wél zou doen is omdat ze in februari naar mij komt en er dan al zoveel veranderingen voor haar zijn...

Katja, ik weet welk onderzoek je bedoelt, ik ben zelfs laatst bij ze op een soort van excursie geweest.
Maar zoals eerder gezegd, iedereen denkt er anders over.
Zij kijken er heel anders tegen aan en ik ben het dan ook niet echt met ze eens! :-D

Edit: Wel met alle feiten die uit het onderzoek zijn gekomen natuurlijk en over de voedingswaarden die in brok zitten...
Maar ik bedoel meer over de kwestie wel/niet brok bijvoeren...
Laatst bijgewerkt door Dani_ op 17-10-07 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 15:25

fokfanaat schreef:
en als je hier de vraag stelt dan kun je natuurlijk op reacties wachten.

En daar ben ik dan ook blij mee! Wie zegt van niet? ... Dat is toch ook de reden dat ik mijn vraag stel hier!
Ik had misschien wat andere reacties verwacht omdat ik mijn vraag plaats bij NA.
Maar ik kom hier nog niet zo lang en al helemaal niet vaak genoeg om te weten hoe het hier gaat!!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:33

Dat is het leuke als je je vraag stelt op NA, komen ook altijd mensen met een kritische blik. Weet je - paarden houden doe je meestal niet zwart of wit, de meeste mensen zoeken wat het beste is voor hun paard, en baseren zich op een combinatie van ervaring (zeer belangrijk!!), kennis en gevoel. Als je daar voor open staat, kom je een heel eind. Wil je alleen maar bevestiging van wat je eerste idee was, dan is Bokt gewoon niet zo handig Vork

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 15:51

Haha, ik snap het!! Bokt is ook wel heeel breed natuurlijk!!

Ik ben wel voorstander van 'Naturel horsemanship' en kies er voor mijn veulen op die manier op te laten groeien. Tenminste, zo veel mogelijk.
Ik sta voor alles open en vind het juist verstandig om de kwestie voeding (En niet alleen voeding.) van alle kanten te bekijken.

Ik ben in het verleden al zo vaak van mijn geloof af gevallen omdat iets waar ik eerst op tegen was opeens heel goed bleek te werken.
Gaandeweg ontwikkel je je eigen methode.
Ik denk het meest 'natural' en dat blijft mijn streven. Maar hier en daar pik ik van alles van andere 'disciplines'. En ben dus eigenlijk een manusje van alles!! Tong uitsteken

Ik denk niet zwart-wit, ik denk aan mijn veulen! En daarom.. Alle tips nog steeds welkom! Haha!

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:07

JoviBan schreef:
Achilles schreef:
Nogmaals, advies van Pavo zelf:

Ik doe niet veel op Pavo-adviezen. Dan zou ik bijv. ook mijn volwassen merrie al 4 tot 6 kilo brok moeten geven. Verward
Nee, laat maar. Haha!

Het advies gaat om de pavo koeken die niet bedoeld zijn voor veulens! Niet over de brok!

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 21:33

ik heb besloten mijn veulen (nu 7 maanden) niet consequent bij te voeren met veulenbrok. Ik was er eerst wel mee begonnen maar werd van diverse kanten geadviseerd dit niet door te zetten.
veulenbrok is erop gericht het paard zo snel mogelijk te laten groeien, en dit gaat ten koste van de kwaliteit van de botten en pezen.
Mijn veulen krijgt een mineralenblok en een stukje pavokoek (begrijp nog steeds niet goed waarom een veulen deze dingen niet nodig zou hebben, als een volwassen paard dit wel nodig heeft) en gras.
Ik moet zeggen dat ze er momenteel erg gezond uit ziet (beetje dik alleen) en prima gegroeid is de laatste maanden.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 21:41

Het oog van de meester maakt het paard vet.
Zo was het gezegde toch..

Als je er maar om denkt dat je veulen de juiste voedingstoffen binnenkrijgt, dan maakt het niet uit wat je hem voert.
Wij zijn "ouderwetse" paardenmensen en doen niet aan het naturalgebeuren (niet negetief bedoeld Haha! )
Wij voeren de veulens gewoon veulenbrok.

Ik ga met een andere bokter mee dat je er om moet denken dat je jouw principe geen goede start voor je veulen in de weg moet staan.
Hoe je dat dan doet. met veulenbrok, of een pavo koek of steeds weer je hooi laten checken, dat moet je helemaal zelf weten natuurlijk.

Veel plezier met je veulen en dat het maar een grote meid/jongen mag worden (op welke manier dan ook Knipoog )

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 08:34

Dankjulliewel!
Ik merk wel dat de meningen erg uiteen lopen hier... Maar goed, geeft weer stof tot nadenken en dat kan nooit kwaad! Pling

Ibalia schreef:
Veel plezier met je veulen en dat het maar een grote meid/jongen mag worden (op welke manier dan ook Knipoog )

Daar ben ik van overtuigd! Haha!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:46

sandra83 schreef:
ik heb besloten mijn veulen (nu 7 maanden) niet consequent bij te voeren met veulenbrok. Ik was er eerst wel mee begonnen maar werd van diverse kanten geadviseerd dit niet door te zetten.
veulenbrok is erop gericht het paard zo snel mogelijk te laten groeien, en dit gaat ten koste van de kwaliteit van de botten en pezen.
Mijn veulen krijgt een mineralenblok en een stukje pavokoek (begrijp nog steeds niet goed waarom een veulen deze dingen niet nodig zou hebben, als een volwassen paard dit wel nodig heeft) en gras.
Ik moet zeggen dat ze er momenteel erg gezond uit ziet (beetje dik alleen) en prima gegroeid is de laatste maanden.
Je heb een goed punt dat te snel groeien niet goed is alleen is het niet zo dat veulenbrok de groei stimuleerd. Een veulen dat te rijk gevoerd wordt groeit te snel. Jij geeft aan dat jouw veulen te dik is dus wordt die te rijk gevoerd.
Verder is de mineralenbehoefte van een veulen anders dan van een volwassen paard dus dat is waarschijnlijk de reden dat Pavo de koeken afraadt.

Dani62: het is de moeite waard om eens te kijken naar de VeP waarde van granen en van veulenbrok. (mocht je er nog over denken om graan te voeren) Uit mijn hoofd heeft graan een veel hogere voedingwaarde waardoor je veulen sneller zal groeien. Gecombineerd met een disbalans in de mineralen zul je meer risico op beengebreken hebben.