Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Paardentango schreef:Na het boek van Hemfpling wilde ik meer weten van deze man, ik volgde diverse workshops en bij mij sloeg dat aan. Iemand die paarden in hun waarde kon laten.
Citaat:Een paard in gevangenschap heeft behoeftes, leer ze zien en leer er mee te spelen.
Citaat:Stap 2.
Gebruik wazige en onduidelijke taal zodat je volgelingen niet begrijpen wat je bedoelt. Dit werkt status verhogend en je volgelingen zullen onderling toch niet aan elkaar durven toegeven dat ze er geen hout van snappen. Hoe waziger, hoe beter, gebruik desnoods wat dingen uit oosterse filosofieën ofzo. “De natuur is vol verhoudingen, die worden bepaald door twee schijnbare tegenstellingen, waartussen in werkelijkheid een voortdurende wisselwerking plaastvindt. Die twee hebben elkaar nodig. Elk ervan wordt bepaald door de relatie tot de ander en de vonk die ze bezielt is afkomstig uit de spanning en het heen en weer vloeien van hun verschillende energieën.”[2] Maak van iets dagelijks, iets doodgewoons, iets buitengewoon bijzonders, door telkens maar weer te benadrukken hoe moeilijk het is: “Ondanks dat wij mensen die meest onmogelijke dingen voor elkaar krijgen, is het thema paardijkden een van de oorspronkelijkste die er bestaan, tot op de dag van vandaag met oneindig veel vragen omgeven. Sterker nog. Wie probeert te gaan paardrijden wordt als je het goed bekijkt geconfronteerd met een hoeveelheid schijnbare en werkelijke tegenstellingen die zich amper met elkaar laten verbinden.”[3]
Paardentango schreef:Al enige jaren werk ik aan een manuscript met de titel 'Mijn Gevangene, mijn Paard'.
Dit manuscript met een boek gaan vormen, het gaat over het paard in onze wereld. Het paard in Nederland. Een conclusie verklap ik alvast, het paard in Nederland heeft het goed, we doen het hier behorlijk voor paarden.
Een paard heeft rechten, verzorging, beweging en er zijn vele stromingen actief om alles nog beter te laten verlopen.
Paardentango schreef:Wat een leuke reacties, dank jewel, echt een warm bad.
Al recensies bij de aankondiging.
Ha, ha, als ik zeg dat ik slecht ben, onzeker en bang is het dan, joh komop leuk doen !
Toch ga ik het doen, wie niet waagt...
Paardentango schreef:Ja Arabesk, je mening is mij echt duidelijk hoor.
Je valt nu een beetje in herhaling met de gekopieerde teksten. Ik weet hoe je denkt over huisvesting, paardenvoeten en alle gruwelijke misstanden in de wereld.
Maar erg prettig is je toonzetting niet en je mening is behoorlijk vooringenomen. Dat vind ik een beetje sneu en getuigt niet van een prettige kijk op de wereld. Geeft niks, als je maar gelukkig bent.
Als je meer open zou staan voor anderen zou het een heel stuk strijd schelen. Dat is nou precies waar het allemaal om gaat. Gelukkig zijn er vele paardenmensen die juist wel samen willen werken, en open blijven.
Vooringenomenheid en oordelen, zonder objectief te kunnen en willen kijken sluit je af.
Over Hempfling, ligt/lag dat aan hem of aan de ´volgelingen´ ?
cissy schreef:moet je ook in het kader van je onderzoek voor je manuscript ook eens met Eric Laarakker gaan praten.... kijken of dat je conclusie veranderd.
Als je Nederland vergelijkt met 3e wereld landen heb je gelijk, maar vanuit paardenoogpunt heb je geen gelijk.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Ben heel benieuwd naar je presentatie.
Arabesk schreef:Eerlijk gezegd verwacht ik dit soort uitspraken eerder van een zeker ander bekend persoon hier, die heeft ook veel met Spanje van doen
Paardentango schreef:Een eerste kennismaking doe je één keer.
SOms moet je op de eerste indruk afgaan, maar soms ook je mening herzien.
Als ik mijn eigen tekst lees kan ik me de reacties best voorstellen, en misschien had ik het anders kunnen verwoorden.
Na alle jaren van onderzoeken, experimenteren, kijken in andermans keukens en luisteren naar mensen zijn er voor mij een paar dingen erg belangrijk. Die dingen wil ik graag delen, alleen omdat mensen beter kunnen nadenken dan paarden. Wij evalueren, discussieren en bekritiseren. Paarden leven in het hier en nu.
Een van mijn lessen is stap uit de bescheidenheid en ga ergens voor staan, doe je dat niet dan ziet niemand je staan.
De droom die ik heb wil ik delen met hen die het aan willen en kunnen horen. Een gesloten geest werkt voor paarden meestal averechts, is mijn ervaring. Is het niet iederes droom om prettig met een paard te kunnen samenwerken?
Als heel Nederland, en er komen steeds meer ruiters/menners bij nu lekker met paarden kan omgaan en weer plezier heeft in elkaar dan ben ik een gelukkig mens, en met mij een helel hoop ruiters/menners en paarden. Ik hoop daar een bijdrage in te kunnen leveren.
Met alle respect voor anderen, stromingen, doelstellingen, sporters etc.
Oordelen is vaak makkelijker dan objectoef kijken.
In de praktijk zie ik heel veel mensen en paarden die botsen met elkaar en zo het plezier kwijt raken. Sommigen willen de prestatie, mijn ding is dat als je de prestatie c.q. competitie eraf haalt er een rustige basis ligt. Als je dat aandurft wees welkom, dan kunnen we in alle rust gaan kijken naar wat paarden beweegt, waarom, ze zo bewegen en wat wij mensen daarmee kunnen.
We hebben de dieren gevangen, laten we dan goed voor elkaar zorgen. Ik denk dat met een goede basis je verder komt. Leer je materiaal kennen, dan pas kun je er goed mee werken.
Iets minder bruut en iets milder kijken geeft rust. Dat werkte voor mij.
Iedereen heeft gelijk, het is maar net vanuit welke invalshoek je naar iets kijkt. Ik kijk vanuit het paard en probeer te vertalen nar de mens.
Dat kan ik het makkelijkste aan de zijde van een paard.
Verder zijn we allemaal ook maar gewoon mensen, met gevoelens, twijfels en met een gedeelde passie.
Nicole
Citaat:Ik vind de titel niet echt passend.
Waarom gevangene erbij?
Paardentango schreef:Een van mijn lessen is stap uit de bescheidenheid en ga ergens voor staan, doe je dat niet dan ziet niemand je staan.
Paardentango schreef:De droom die ik heb wil ik delen met hen die het aan willen en kunnen horen. Een gesloten geest werkt voor paarden meestal averechts, is mijn ervaring. Is het niet iederes droom om prettig met een paard te kunnen samenwerken?
Paardentango schreef:Een conclusie verklap ik alvast, het paard in Nederland heeft het goed, we doen het hier behorlijk voor paarden.
Paardentango schreef:Door deze isolatie is ieder sociaal conact voor het paard zo emotioneel overwelidigend dat het moeilijk is, en zelfs onmogelijk om zichzelf onder controle te houden. Als hengsten een rijker sociaal en emotioneel leven zouden kunnen hebben zouden veel problemenen geen probleem meer zijn.