'Mijn gevangene, mijn paard'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

One

Re: 'Mijn gevangene, mijn paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:31

Site ziet er goed uit!
Heb hem al ooit eens gezien denk ik, want kwam me bekend voor.
Ben benieuwd naar het boek!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 11:49

Dank je, het is best lastig iets te verwoorden zonder zweverig te worden.
Pas in de praktijk kun je iets laten zien, zij aan zij met een een levend paard komt beter over, hoop ik.
Op Paard en Koets 2007, kun je me twee dagen zien werken met, voor mij, onbekende paarden. Tot nu toe hebben zich drie Spaanse hengsten ingeschreven, en een Friese ruin.

(Werk met één tegelijk)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:05

Paardentango schreef:
Na het boek van Hemfpling wilde ik meer weten van deze man, ik volgde diverse workshops en bij mij sloeg dat aan. Iemand die paarden in hun waarde kon laten.

Hempfling.... ja dat is één van de 'goeroe's' waar ik op doelde met mijn minicursus-verhaaltje. Het is die vent volkomen naar z'n bol gestegen. En hij geniet me iéts teveel van alle vrouwelijke aandacht die hij krijgt (en neemt Lips are sealed)

Citaat:
Een paard in gevangenschap heeft behoeftes, leer ze zien en leer er mee te spelen.

Een goede huisvesting is nr. 1, zonder dat wordt het lastig. En als je nou gewoon maar rustig tegen je paard doet, maakt het niet uit wat voor stroming je volgt.

Jouw taalgebruik komt iets te goeroe achtig op me over, het doet me erg denken aan hempfling. Hele simpele dingen met zoveel mogelijk wazige woorden zeggen. Niet mijn ding

Beetje dit idee zeg maar:

Citaat:
Stap 2.
Gebruik wazige en onduidelijke taal zodat je volgelingen niet begrijpen wat je bedoelt. Dit werkt status verhogend en je volgelingen zullen onderling toch niet aan elkaar durven toegeven dat ze er geen hout van snappen. Hoe waziger, hoe beter, gebruik desnoods wat dingen uit oosterse filosofieën ofzo. “De natuur is vol verhoudingen, die worden bepaald door twee schijnbare tegenstellingen, waartussen in werkelijkheid een voortdurende wisselwerking plaastvindt. Die twee hebben elkaar nodig. Elk ervan wordt bepaald door de relatie tot de ander en de vonk die ze bezielt is afkomstig uit de spanning en het heen en weer vloeien van hun verschillende energieën.”[2] Maak van iets dagelijks, iets doodgewoons, iets buitengewoon bijzonders, door telkens maar weer te benadrukken hoe moeilijk het is: “Ondanks dat wij mensen die meest onmogelijke dingen voor elkaar krijgen, is het thema paardijkden een van de oorspronkelijkste die er bestaan, tot op de dag van vandaag met oneindig veel vragen omgeven. Sterker nog. Wie probeert te gaan paardrijden wordt als je het goed bekijkt geconfronteerd met een hoeveelheid schijnbare en werkelijke tegenstellingen die zich amper met elkaar laten verbinden.”[3]

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 13:41

Ja Arabesk, je mening is mij echt duidelijk hoor.
Je valt nu een beetje in herhaling met de gekopieerde teksten. Ik weet hoe je denkt over huisvesting, paardenvoeten en alle gruwelijke misstanden in de wereld.

Maar erg prettig is je toonzetting niet en je mening is behoorlijk vooringenomen. Dat vind ik een beetje sneu en getuigt niet van een prettige kijk op de wereld. Geeft niks, als je maar gelukkig bent.

Als je meer open zou staan voor anderen zou het een heel stuk strijd schelen. Dat is nou precies waar het allemaal om gaat. Gelukkig zijn er vele paardenmensen die juist wel samen willen werken, en open blijven.
Vooringenomenheid en oordelen, zonder objectief te kunnen en willen kijken sluit je af.

Over Hempfling, ligt/lag dat aan hem of aan de ´volgelingen´ ?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:51

Paardentango schreef:
Al enige jaren werk ik aan een manuscript met de titel 'Mijn Gevangene, mijn Paard'.
Dit manuscript met een boek gaan vormen, het gaat over het paard in onze wereld. Het paard in Nederland. Een conclusie verklap ik alvast, het paard in Nederland heeft het goed, we doen het hier behorlijk voor paarden.
Een paard heeft rechten, verzorging, beweging en er zijn vele stromingen actief om alles nog beter te laten verlopen.

Allereerst: Mijn gevange, mijn paard klinkt in mijn oren niet echt vriendelijk. Wellicht een idee om de tekst toch uitdagend maar vriendelijker over te laten komen.

De discussie of paarden het hier goed hebben of niet is er een die ieder voor zich moet voeren en beoordelen naar gelang hoe jij je paard stalt, verzorgd, type paard en je wensen en eisen van/aan je paard.

Ik ben benieuwd naar de analytische inslag van je manuscript. Welke variabelen heb je gebruikt om te bewijzen dat paarden het hier goed hebben? Wat is je uitgangspunt en nulmeting geweest?

Het lijkt me namelijk dat je geen conclusie kan trekken of paarden het hier goed hebben of niet. Het is namelijk onmogelijk om aan de hand van gedrag een gedegen analystisch onderzoek neer te leggen of een paard gelukkig is of niet. Paarden zijn dieren; kunnen hun mening uiten door gedrag of hun gedrag aanpassen aan hun leefomstandigheden (basisprincipe van overleven) en toch een gelukkige indruk geven.

Zolang het nog niet mogelijk is om daadwerkelijk met paarden te communiceren op een niveau die te toetsen is met statistische onderzoeken kan je nooit met 100% zekerheid zeggen of een paard gelukkig is of niet zijn/haar leefsituatie.

Ik ben dus erg benieuwd naar je presentatie.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:57

Paardentango schreef:
Wat een leuke reacties, dank jewel, echt een warm bad.

Al recensies bij de aankondiging Blauw oog .

Ha, ha, als ik zeg dat ik slecht ben, onzeker en bang is het dan, joh komop leuk doen !
Toch ga ik het doen, wie niet waagt...

Knipoog

Ik vind je jusit heel commercieel en marketingachtig ingesteld. Heb je een ondernemersplan geschreven voor je eigen onderneming. Eigenlijk ben ik jaloers op jouw attitude.

Mensen bij een ondernemersplan moet je ervan uitgaan dat je goed bent en dat alles wat je doet gaat lukken. Je moet heel positief over jezelf zijn en jezelf verkopen. En dat kan deze dame/heer (sorry geen profiel bekeken) erg goed. Veel succes ben benieuwd. Interesse in een fotografe ter illustratie van je boek Lachen .

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:05

Paardentango schreef:
Ja Arabesk, je mening is mij echt duidelijk hoor.
Je valt nu een beetje in herhaling met de gekopieerde teksten. Ik weet hoe je denkt over huisvesting, paardenvoeten en alle gruwelijke misstanden in de wereld.

Maar erg prettig is je toonzetting niet en je mening is behoorlijk vooringenomen. Dat vind ik een beetje sneu en getuigt niet van een prettige kijk op de wereld. Geeft niks, als je maar gelukkig bent.

Als je meer open zou staan voor anderen zou het een heel stuk strijd schelen. Dat is nou precies waar het allemaal om gaat. Gelukkig zijn er vele paardenmensen die juist wel samen willen werken, en open blijven.
Vooringenomenheid en oordelen, zonder objectief te kunnen en willen kijken sluit je af.

Over Hempfling, ligt/lag dat aan hem of aan de ´volgelingen´ ?

Ik wens je veel succes,maar denk ook dat het een beetje zweverig klinkt,lekker makkelijke hollandse taal is veel fijner.
En het woordje volgelingen,,,krijg ik rare beelden bij Haha!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:48

cissy schreef:
moet je ook in het kader van je onderzoek voor je manuscript ook eens met Eric Laarakker gaan praten.... kijken of dat je conclusie veranderd.
Als je Nederland vergelijkt met 3e wereld landen heb je gelijk, maar vanuit paardenoogpunt heb je geen gelijk.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Ben heel benieuwd naar je presentatie.

Helemaal mee eens.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar beeldmateriaal, filmpjes e.d.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:02

Wat ik dus echt niet begrijp... waarom schrijf je een boek? Waarom werp je een drempel op voor mensen om met jouw werk in aanraking te komen door het in een boekvorm te gieten waar men voor moet betalen?
Wat voegt jouw boek toe aan mijn boeken- en dvdkast gevuld met materiaal over paardentraining, communicatie met paarden en het welzijn van paarden? Wat voeg jij toe wat een ander niet heeft? En waarom zou ik daarvoor betalen?

Ik heb namelijk in jouw stukken nog niks gelezen wat ik nog niet in de kast heb staan. En als het echt jouw doel is om zoveel mogelijk mensen te bereiken, waarom stel je je materiaal dan niet gratis ter beschikking op internet? Je schrijft immers dat het je niet om het geld gaat....

Verder ben ik ook benieuwd naar jouw zogenaamde 'onderzoek'. Er zijn namelijk veel te veel mensen die beweren onderzoek te kunnen doen. Er zijn echter maar weinig onderzoeken die echt degelijk volgende de eisen van wetenschappelijke methoden en technieken worden uitgevoerd. De meeste conclusies die worden getrokken kun je zo onderuit schoffelen om het maar eens bot te zeggen.
Ik ben het trouwens niet eens met Kaat dat je het onderzoek allemaal statistisch zou moeten kunnen onderbouwen. Er bestaat namelijk ook nog zoiets als kwalitatief onderzoek, quasi-experimenten etc. Statistiek zegt ook niet alles...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:05

laat die hengsten maar zitten Lachen neem de mijne maar Lachen Lachen

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:25

Na leuk dat je een boek schrijft maar je verheerlijkt het wel een beetje om nou meteen te roepen dat je goed bent? Dat bepalen de mensen wel die je boek gelezen hebben. natuurlijk is het goed om zelfverzekerd te zijn zo van kijk eens hier sta ik! Maar als je gaat roepen dat je goed bent nog voordat je wat hebt kunnen laten zien zullen veel mensen dat vrij arrogant vinden.

Het is mij ook allemaal te zweverig, te na-geaapt,te nep en inderdaad goeroe achtig. Kom met duidelijke feiten en heldere woorden die iedereen gebruikt en niet een hoop gezever zonder werkelijke inhoud. En vind dat je te veel Disneyfiseert, dus paardengedrag vermenselijken, las een stukje op je site en dan staat ergens een regel in een gedicht wat gemaakt is in gedachtengang van paard, of je hebt geen zin meer om te leven. Vind dat er echt te veel vermenselijkd word hoor.

Maar goed sucses ermee!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:27

@Wendy: ben ik met je eens, maar ook kwantitatief onderzoek moet onderbouwd kunnen worden en niet louter berusten op een 'gevoel' en 'kennis'.

De stelling dat paarden het hier goed hebben zou ik graag onderbouwd zien, alleen heeft de TS mij nog niet kunnen overtuigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:10

Arabesk schreef:
Eerlijk gezegd verwacht ik dit soort uitspraken eerder van een zeker ander bekend persoon hier, die heeft ook veel met Spanje van doen Clown

ROFL

Ik weet niet, ik krijg ook een beetje vaag bijgevoel bij dit stukje. Jezelf bij voorbaat bombarderen tot bovengemiddeld begaafd persoon werkt meestal niet echt op goeie manier.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 12:38

Wat gebeurt er als je een andere bril opzet, bijvoorbeeld een met groene glazen?
Waarschijnlijk gebeurt er helemaal niets, behalve dat je de wereld wat groener bekijkt. Verder zal alles hetzelfde zijn.
Wat gebeurt er als je geen bril opzet, ook niets.

Of je het nu eens bent met iemand of niet, er zijn natuurlijk hier zat mensen die volledig probleemloos met hun paarden omgaan. Mens blij, paard blij, prima toch !Voor die mensen zal ik ook geen toevoeging zijn, die weten alles al en het zou verspilde energie zijn.

In de praktijk zie en weet ik dat er toch redelijk wat mensen en paarden wel eens botsen met elkaar. Heel vaak is dat best eenvoudig op te lossen, en voor hen hoop ik van harte iets te kunnen bijdragen.

Ik ben wel erg vereerd dat ik na een, wellicht inderdaad erg enthousiaste, aankondiging lees dat ik Goeroe wil worden, of zelfs al ben. Veel eer voor iemand die gewoon zegt ik doe het zus en zo, kijk maar wat je vindt, ik laat het je erg graag zien.
Achter mij zit géén geldschieter en geen commerciele aanpak. (=wel een goed idee Knipoog )

Nog wat kleine voordeeltjes, ik woon en werk in Nederland, spreek Nederlands en begrijp een paar andere talen. Ben bereikbaar, en ik hoop ook nog elke dag meer en meer te leren.
Maar veel dingen die hier gezegd worden daar heb ik echt wat aan, het zet me weer tot nadenken.

Wat dat betreft, dank jullie voor het kritisch, en terecht, meedenken.
Knipoog

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:24

wahahaha welkom in Nederland, paardentango.
Dit is het land waar het onuitgesproken verboden is om iets goeds over jezelf te zeggen. Bij een compliment behoor je zelfs afzwakkende argumenten aan te dragen anders ben je zelfingenomen.

Op mij komt je tekst ook een beetje 'hoog van de toren' over maar neem het me maar niet kwalijk want ik heb ook die Nederlandse bril op. Cool (maar ben me er wel van bewust)

Ik heb zo'n vermoeden dat ik het niet helemaal eens ga zijn met de inmhoud van je boek maar juig wel toe dat je pleit voor een open houding zonder meteen te veroordelen. Zo te zien ben je niet van plan 'stromingen' te veroordelen maar te kijken naar wat afzonderlijke mensen en paarden doen met deze 'stromingen'.
Ik ben in ieder geval benieuwd.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:54

Ik bedoel het totaal niet onaardig, Paardentango. Maar als je jezelf probeert te verkopen door te zeggen ''dat je gewoon goed bent'', dan kom je op mij over als de zoveelste persoon die wat gelezen heeft, wat gedaan heeft en zichzelf expert denkt te kunnen noemen. Vandaar dus mijn reactie.
Sorry, ik kom (te)veel van deze mensen tegen. Lui die zichzelf ''goed'' noemen hebben bij mij sowieso een verkeerde start... want tot nu toe zijn al die mensen bij mij enorm door de mand gevallen.

Er is verder niks akeligs mee bedoeld. De engelsen zeggen ''blowing your own horn''. Je moet JEZELF niet willen evalueren. Als je zegt; Dit ben ik, ik ben echt, en ik heb wat te melden, is dat een veel betere start dan te zeggen ''ik ben goed''.

Marketingtechnisch leuk om te onthouden.

Verder ben ik benieuwd. Ik zal, mocht ik je boek ergens treffen, hem zeker lezen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 14:11

Een eerste kennismaking doe je één keer.
SOms moet je op de eerste indruk afgaan, maar soms ook je mening herzien.

Als ik mijn eigen tekst lees kan ik me de reacties best voorstellen, en misschien had ik het anders kunnen verwoorden.
Na alle jaren van onderzoeken, experimenteren, kijken in andermans keukens en luisteren naar mensen zijn er voor mij een paar dingen erg belangrijk. Die dingen wil ik graag delen, alleen omdat mensen beter kunnen nadenken dan paarden. Wij evalueren, discussieren en bekritiseren. Paarden leven in het hier en nu.

Een van mijn lessen is stap uit de bescheidenheid en ga ergens voor staan, doe je dat niet dan ziet niemand je staan.
De droom die ik heb wil ik delen met hen die het aan willen en kunnen horen. Een gesloten geest werkt voor paarden meestal averechts, is mijn ervaring. Is het niet iederes droom om prettig met een paard te kunnen samenwerken?

Als heel Nederland, en er komen steeds meer ruiters/menners bij nu lekker met paarden kan omgaan en weer plezier heeft in elkaar dan ben ik een gelukkig mens, en met mij een helel hoop ruiters/menners en paarden. Ik hoop daar een bijdrage in te kunnen leveren.
Met alle respect voor anderen, stromingen, doelstellingen, sporters etc.
Oordelen is vaak makkelijker dan objectoef kijken.

In de praktijk zie ik heel veel mensen en paarden die botsen met elkaar en zo het plezier kwijt raken. Sommigen willen de prestatie, mijn ding is dat als je de prestatie c.q. competitie eraf haalt er een rustige basis ligt. Als je dat aandurft wees welkom, dan kunnen we in alle rust gaan kijken naar wat paarden beweegt, waarom, ze zo bewegen en wat wij mensen daarmee kunnen.

We hebben de dieren gevangen, laten we dan goed voor elkaar zorgen. Ik denk dat met een goede basis je verder komt. Leer je materiaal kennen, dan pas kun je er goed mee werken.

Iets minder bruut en iets milder kijken geeft rust. Dat werkte voor mij.
Iedereen heeft gelijk, het is maar net vanuit welke invalshoek je naar iets kijkt. Ik kijk vanuit het paard en probeer te vertalen nar de mens.
Dat kan ik het makkelijkste aan de zijde van een paard.

Verder zijn we allemaal ook maar gewoon mensen, met gevoelens, twijfels en met een gedeelde passie.

Nicole
Knipoog

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:51

Paardentango schreef:
Een eerste kennismaking doe je één keer.
SOms moet je op de eerste indruk afgaan, maar soms ook je mening herzien.

Als ik mijn eigen tekst lees kan ik me de reacties best voorstellen, en misschien had ik het anders kunnen verwoorden.
Na alle jaren van onderzoeken, experimenteren, kijken in andermans keukens en luisteren naar mensen zijn er voor mij een paar dingen erg belangrijk. Die dingen wil ik graag delen, alleen omdat mensen beter kunnen nadenken dan paarden. Wij evalueren, discussieren en bekritiseren. Paarden leven in het hier en nu.

Een van mijn lessen is stap uit de bescheidenheid en ga ergens voor staan, doe je dat niet dan ziet niemand je staan.
De droom die ik heb wil ik delen met hen die het aan willen en kunnen horen. Een gesloten geest werkt voor paarden meestal averechts, is mijn ervaring. Is het niet iederes droom om prettig met een paard te kunnen samenwerken?

Als heel Nederland, en er komen steeds meer ruiters/menners bij nu lekker met paarden kan omgaan en weer plezier heeft in elkaar dan ben ik een gelukkig mens, en met mij een helel hoop ruiters/menners en paarden. Ik hoop daar een bijdrage in te kunnen leveren.
Met alle respect voor anderen, stromingen, doelstellingen, sporters etc.
Oordelen is vaak makkelijker dan objectoef kijken.

In de praktijk zie ik heel veel mensen en paarden die botsen met elkaar en zo het plezier kwijt raken. Sommigen willen de prestatie, mijn ding is dat als je de prestatie c.q. competitie eraf haalt er een rustige basis ligt. Als je dat aandurft wees welkom, dan kunnen we in alle rust gaan kijken naar wat paarden beweegt, waarom, ze zo bewegen en wat wij mensen daarmee kunnen.

We hebben de dieren gevangen, laten we dan goed voor elkaar zorgen. Ik denk dat met een goede basis je verder komt. Leer je materiaal kennen, dan pas kun je er goed mee werken.

Iets minder bruut en iets milder kijken geeft rust. Dat werkte voor mij.
Iedereen heeft gelijk, het is maar net vanuit welke invalshoek je naar iets kijkt. Ik kijk vanuit het paard en probeer te vertalen nar de mens.
Dat kan ik het makkelijkste aan de zijde van een paard.

Verder zijn we allemaal ook maar gewoon mensen, met gevoelens, twijfels en met een gedeelde passie.

Nicole
Knipoog

Wat kun jij met een hoop woorden HELEMAAL niets zeggen! Geen enkele concrete info over noch jezelf noch je methode, alleen een lange rij clichés, dooddoeners en opendeuren. ik wilde ze eerst markeren, maar dan word het hele citaat dikgedrukt. Als dit een "voorproefje" is van de schrijfstijl in je manuscript, dan wordt dat waarschijnlijk het papier niet waard waar het op gedrukt word.
In jouw plaats zou ik dat boekschrijf idee opgeven en de politiek ingaan...

N.B. "nuchter hollands" in je onderschrift is hopelijk ironisch bedoeld...

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 19:16

Dank u

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:43

Ik vind de titel niet echt passend.
Waarom gevangene erbij?
Je maakt hele moeilijke, onduidelijke zinnen terwijl je wel iets makkelijks bedoelt Verward
Waarom niet gewoon duidelijke en makkelijke zinnen? Of denk je dan dat het niet interessant genoeg is?
En je moet wel vertrouwen hebben in jezelf maar om nou te zeggen '' Ik ben goed! ''
dat is wel heel arrogant! Laat eerst dat boek maar komen dan kunnen we oordelen of je goed bent!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:31

Citaat:
Ik vind de titel niet echt passend.
Waarom gevangene erbij?

Hoezo is de titel ongepast?
Het paard is toch onze gevangene?? Of zie ik nu iets verkeerd?

We hebben het dier uit zijn natuurlijke omgeving gehaald. Zetten hem achter een hekje/muurtje en binden er een zadel op om er rondjes mee te hobbelen? Wij bepalen wat en wanneer hij eet en we bepalen wanneer hij zich mag verplaatsen.....

Dat ik persoonlijk vind dat de meeste paarden het helemaal niet slecht hebben als gevangene doet daar niets aan af.

Het klinkt alleen niet zo lekker. Dat ben ik met je eens...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:45

Tja, met zo'n titel loop je het risico dat mensen het boek laten liggen, of het nou leerzaam voor ze zou zijn of niet. Mensen willen niet te horen krijgen dat ze een paard (of hond, cavia, etc.) gevangen houden, mensen doen graag aan struisvogelpolitiek. In die zin vind ik het een zeer gedurfde en uitdagende titel, maar hij zal niet helpen bij de verkoopcijfers. Tong uitsteken

Paardentango schreef:

Is dat dan van belang? Mensen die echt iets voorstellen worden toch wel herkend door degenen die verder kijken en meer kwaliteit willen. En dan komt er vanzelf mond-tot-mond reclame binnen een groep serieus geïnteresseerde mensen. Dat de grote meute er niet van hoort is dan ook niet van belang.

Paardentango schreef:

Nee, ik doe niet zo aan dromen, ik hou meer van het gewoon doen. En ondertussen werk ik wel heel prettig samen met de paarden waar ik mee te maken heb Haha!
Ik hoop dat je ook op zondag een demo doet op Paard & Koets, dan kom ik zeker even kijken. Knipoog

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:07

Paardentango schreef:
Een conclusie verklap ik alvast, het paard in Nederland heeft het goed, we doen het hier behorlijk voor paarden.

Paardentango schreef:
Door deze isolatie is ieder sociaal conact voor het paard zo emotioneel overwelidigend dat het moeilijk is, en zelfs onmogelijk om zichzelf onder controle te houden. Als hengsten een rijker sociaal en emotioneel leven zouden kunnen hebben zouden veel problemenen geen probleem meer zijn.

Deze twee stukjes rijm ik niet met elkaar. Eerst hebben paarden het goed in NL en dan toch niet. Of zijn hengsten geen paarden?

Titel zou ik ook anders maken. Je wil iets positief veranderen geef je aan. Neem dan ook een titel die dat uitdraagt. bv : Paardentango, immers dat is de term die je ook aan je methode geeft. Maakt het ook veel gemakkelijker voor mensen die je boek zoeken.

Als jij een paard als je gevangene ziet ipv als een belangrijk wezen met eigen menig, behoeftes, etc. die ook in acht genomen moeten worden wil ik van je methode verder niks weten.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 01:04

Mooi onderschrift Tamary
Knipoog

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 01:22

Nou, ik durf wel te zeggen dat mijn paard geen "gevangene" is.
Hij gaat 's ochtends vroeg de wei op en voor het donker komt hij weer naar binnen.
Hij staat dan ook voren aan het hek te dartelen om naar binnen te gaan.
Hij is gewoon gelukkig met zijn weidegang en 's nachts lekker op stal.....

Snap best dat het in de Randstad enzo een ander verhaal is. Daar is er vaak de mogelijkheid en ruimte niet toe.
Maar moet wel zeggen dat ik dan waarschijnlijk zelf geen paard had gehad. Het hele jaar door weidegang vind ik super belangriijk!