Overtuig mij; Hackamore

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Overtuig mij; Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:54

Antheman schreef:
Pas wanneer jij je paard "onder controle" hebt, kun je pas echt gaan rijden.

Haha!

Ik krijg héél vaak de opmerking: ´Maar.... ¿Hoe heb jij jouw paard dan onder controle?´
Antwoord: "Niet, hij doet wat ik vraag."
Vraag: ´Maar.... hoe doé je dat dan.´
Antwoord: "Heel veel kwaliteitstijd investeren."

hc

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:30

Op de site van paardnatuurlijk komt de Dr Cook slecht uit de test omdat dit hoofdstel zowel druk op de neus, de onderkin en achter de oren geeft. Eigenlijk dus hetzelfde als bij een hackamore....Of geeft een hackamore per definitie veel meer druk?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:14

De ´test´ op pn is niet wetenschappelijk verantwoord en kwantificeert niets. Subjectief en hoewel een goed initiatief alleen verwarrend.

Een Cooke hoofdtstel heeft geen hefboomwerking, geen mechanische krachtversterking en een hackamore wel.
Verder is de Cooke optoming met een verkeerde veronderstelling ´getest´ en dus verkeerd beoordeeld: het is de bedoeling dat je NIET aan de teugels trékt Haha!

De hackamore is op een behoefte aan meer kracht gestoeld.
De Cooke optoming gaat ervan uit dat de teugels noch het stuur noch de rem zijn.

hc

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:20

Huertecilla schreef:
De Cooke optoming gaat ervan uit dat de teugels noch het stuur noch de rem zijn.

Dus ze zijn puur en alleen voor de sier? Want, waar heb je ze anders voor vast?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:21

Die test geeft alleen aan waar de optomingen druk geven wanneer je aan de teugel(s) trekt.
De test zegt niets over de hoeveelheid druk en bij welke kracht. Bovendien is een aantal optomingen in de test niet passend om het test-paardenhoofd bevestigd, waardoor de werking van de optomingen ook niet juist in de test weergegeven worden.
Deze testresultaten zeggen dus niet veel over hoe jouw paard een bepaalde optoming zal ervaren en ook niet over hoe subtiel jij en je paard ermee kunnen communiceren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:24

Qimm schreef:

De teugels zijn er in ieder geval nièt om aan te trekken (geldt overigens voor zowel met bit als zonder bit rijden Knipoog ).
Tijdens deze test is er slechts 'getrokken', om te kijken waar druk zou ontstaan. Er is niet mee gereden, er zijn geen vragen gesteld, er zijn geen aanwijzingen gegeven en er heeft dus geen communicatie tussen paard en ruiter plaatsgevonden.
In dat opzicht vertelt deze test dus niets over de werkelijke 'werking' van de optomingen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:26

Nee ik snap ook wel dat je er niet aan moet trekken, maar als in de visie van dr cooke teugels noch rem, noch stuur zijn dan zie ik niet waarom ze aan het hoofdstel zitten.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:27

Ik heb een hackamore te koop van sprenger (zie foto van LilianR, zo 1 is het).
Ik gebruik nu een touwhalster omdat Miro allergisch is voor de scharen en kreeg kale plekken.
Ik vraag er inclusief kopstuk zwart leren hoofdstel en leren/rubber teugels (leer boven op en rubber onder, fijne teugel Lachen ) €25,- voor.
PB maar als je het wat vind.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 12:21

Qimm schreef:

Om aan je paard een beleefde vraag te stellen die hij na voldoende training altijd positief zal beantwoorden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 12:29

Bandida schreef:
Qimm schreef:

Om aan je paard een beleefde vraag te stellen die hij na voldoende training altijd positief zal beantwoorden.

Door hem beleefd te vragen links of rechts te gaan of om te stoppen? Dan zijn je teugels toch je stuur en je rem Verward

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 14:02

Nee.
Je geeft signalen met je stem, zit, benen, handen, zwaartepunt en wellicht met communicatiemíddelen.

Mogelijke míddelen zijn onder andere:
- aanwijsstok
- zweep
- optoming
- sporen

Met die middelen geef je signálen.

Nu kan jíj dan gelijk roepen ´dat is dan sturen´en dan heb je gelijk. Sturen in de zin van navigeren. Het paard stuurt, rijdt zélf.
Het verschil tussen leiding geven en trekken+duwen is vergelijkbaar met fly-by-wire en stuurbekrachtiging, als een kaartje met een symbool ophouden en een ruk aan een slipketting.

Ik rij zónder optoming en heb een aanwijsstok als lange vinger bij me. Dat is voor veel ruiters die de ´klik´ in hún hersens niet hebben de stok als slaghout. Tot die ´klik´ bij hén is dat niet anders Haha!
Lees mijn site eens Pling

hc

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 14:12

Ga ik doen hc!

Overigens wil ik echt niet misbruik maken van een scherp optoming, maar mijn paard is wat ouder(15) en ik heb haar redelijk heropgevoed. maar het is en blijft een sterk paard, ik wil toch wel iets te zeggen hebben, ik hoef echt niet in haar neus(mond) te hangen om de baas te zijn, een woord is genoeg om haar stil te laten staan in meeste gevallen. maar een paard is en blijft onvoorspelbaar

Mijn paard is doodsbang als ik met zweep rijd, ik rijd heel enkel eens met sporen maar eigenlijk het liefst gewoon zonder sporen/zweep en alles

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 14:25

Karoliefje_ schreef:
maar een paard is en blijft onvoorspelbaar

Hoe kom je dáár nu weer bij?!

Een paard is een paard is een paard. Heeft het pogramma ´paard´ tussen de oren en is volledig voorspelbaar. Het is aan JOU met jouw een dimensie superieure intelligentie te anticiperen op die voorspelbaarheid.
Ja, onvoorziene voorvallen zijn per definitie niet te vorzien maar in hun zekerheid voorspelbaar, net als de reactie van het paard erop.
Zorg dat je er paardgericht op voorbereid bent.

Ik heb een jonge beresterke haremhengst die zich drie slagen in de rondte dekt. Denk je dat ik die vrije geest ook maar íets ´te vertellen´ heb als ik optomingsloos door het terrein rij en daar ineens een paar merries knipogend aan een lang touw staan?
Nee niet ´use the force´ maar ´use the mínd´ opdat ´may the horse be wíth you´.
Je moet paardrijden zien als een intelligentietest, niet als een (wils)krachtmeting.

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 07-10-07 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 14:26

Ik vind de hack een fijne optoming. Heb verschillende gehad.
De normale met korte schaartjes zoals op de foto van Lillian. Die vond ik erg instabiel hangen en ook vond ik de schaartje erg irritant tegen de mondhoeken van m'n paardje wiebelen de hele tijd. Zie je ook direct op de foto van Lilian , en ook hoe dicht de bakstukken onder de ogen zitten. Rem je met je teugels dan komen die bakstukken nog hoger door de hefboomwerking.

Daarna dus een hack met lange scharen geprobeerd (zie foto's in mijn profiel) , die hing op zich wel beter en stabieler.
Maar de lange scharen vond ik dan weer irritant als ik haar bvb. liet grazen of als ze een jeukje had en met haar koppie langs haar been schuurde , bonkten die scharen steeds overal tegenaan. En nog steeds wat langs die mondhoeken wiebelen.

Daarna nog een andere hack gekocht uit de USA (Bozo-model dacht ik) , die was wel fijn !

En nu rij ik dan met de S-hackamore zoals op de allereerste foto , die heb ik speciaal laten aanpassen en is voor mij de meest ideale. Niet te smal / stug / breed op de neus , alles hangt een stuk stabieler , geen schaartjes tegen haar mondhoeken of een eind onder haar hoofd uitstekend , helemaal fijn ! OK dan!

Ik rij en rem met lange teugels en stuur met benen / evenwicht / neckreining. Dus wel met de teugels zelf maar zonder trekken. Ofwel : ze merkt niks van de hack zolang ze gewoon goed haar best doet.
Maar mocht er eens iets aan de hand zijn waardoor ze niet bereikbaar is voor die subtiele signalen dan kan ik de teugels wel oppakken en duidelijk de rem erop zetten of duidelijk met echte druk sturen ipv. alleen maar vragen en hopen dat ze zal luisteren. Dat vind ik wel belangrijk. Dat is de hele reden dat ik met optoming rij : om in geval van nood het stuur over te kunnen nemen. Door goede opvoeding van je paard en jezelf als combinatie kun je ervoor zorgen dat je altijd als team samenwerkt. Maar imo. is een noodrem altijd belangrijk om achter de hand te hebben. De wereld is nu eenmaal niet perfect en hoe veel je ook investeerd , 100% zekerheid heb je...totdat het fout gaat. Dus daar ben ik liever op voorbereid.

Daarom rij ik graag met de hack in wat spannendere situaties.
Anders gewoon met een CRB want die ik bijna net zo betrouwbaar in geval van nood. Alleen nog iets vriendelijker omdat er daarmee nog minder rommel om het hoofd zit. Is luchtiger en vrijer om het hoofd. Dus die gebruik ik liever.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 14:44

pmarena schreef:
, 100% zekerheid heb je...totdat het fout gaat. Dus daar ben ik liever op voorbereid.

100% zekerheid dat er met paardrijden niet ´fout´gaat heb je alleen als je geen paard rijdt.

Verder is het niet voor iedere ruiter weggelegd. Kennis en vaardigheid, begrip en wíl zijn niet bij elke ruiter hetzelfde.

Je bent jezelf en jouw ervaringen: wat inhoudt dat niet iederen van moeder natuuur hetzelfde pakket heeft gekregen en ook niet hetzelfde mee heeft gedaan.
Zo heeft niet iedereen evenveel invoelend vermogen bijvoorbeeld en dat is een (niet confronterende) eigenschap die toch van vitaal belang is.
Paardrijden is een test van welk pakket een ruiter heeft ontwikkeld.
Het is helder dat niet iedere ruiter met dezelfde cijfers voor de pakkettest ´paardrijden´ zal slagen.

Niemand hoeft daarom aanstoot te nemen aan de logische conclusie dat veel mensen niet zijn uitgerust om paard te rijden en nóg minder om paardgericht paard te rijden.
Ruiters die het pakket niet hebben en tóch paardrijden kunnen beter leren om correct met teugels aan een bit om te gaan dan de rest van de wereld bloot te stellen aan de mogelijke gevolgen van zakken voor een praktijkexamen.

hc

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 14:52

Daarom : een ander kan wel vertellen dat die zijn paard 100% vertrouwen kan door een bepaald stappenplan te volgen , maar dat houdt niet in dat elke ander dat dan ook kan (of wil).

Kom je weer terug bij die noodrem achter de hand houden.
Zowel voor jezelf , als voor dat paard , als voor anderen.

Ook al zou ik er 100% van overtuigd zijn dat ik mijn paard 100% kan vertrouwen , dat ik ervan overtuigd ben wil nog niet zeggen dat het de waarheid is. Dus zekere voor het onzekere : helm op en goede noodrem bij de hand.
En daarnaast natuurlijk bezig blijven met de opvoeding zodat je die dingen hopelijk niet nodig hebt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 15:14

pmarena schreef:
Kom je weer terug bij die noodrem achter de hand houden.

Nee Bianca. Jij ben jezelf en wat jíj hebt meegemaakt. Binnen JOÚW percepte past die noodrem.
Jíj rijdt normaal met de teugel op de hals en hebt soms de teugeldruk vergroting van de hackamore als (nood)rem nodig. Leg dat niet als abslouut gegeven op een ander.

De één kan met twee noodremmen nog niet zonder bereden politie als ´noodrem´ en de ander heeft aan de bereidheid van het paard genoeg.
Denk ook eens echt na over de term ´noodrem´. Dat hele begrip op zich geeft al uiting aan een belevingswereld Pling
De één rijdt op een paard als ´vluchtdier´, de ander op een paard als grootste hulp. Daartussen ligt een wereld aan verschillende percepties.

´Ja maar´ = nee want en als de hemel naar beneden komt zijn we allemaal dood.

Elk mens is zichzelf en diens ervaringen = ander pakket = .... en de meeste pakketten zijn niet compatibel met paardrijden, met of zonder ´noodrem´.

Ik kan het zelf niet beoordelen en neem aan dat Duarte, La Guerinere, Steinbrecht, Müssler, Podhasjky en de Schusdziraas om er een paar te noemen, wisten waar ze het over hadden met hun constatering dat 90% van de ruiters nooit goed zal kúnnen leren rijden en dat slechts een héél klein aantal écht goed zal kunnen worden.
Ik ben het helemaal eens met de indrukwekkend verstandige Koning Duarte die opmerkt dat het al heel wat is als het merendeel van de ruiters zich niet als een beest gedraagt, zich in intelligentie positief onderscheidt van het dier waar hij (zij) op rijdt.

hc

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 15:42

Huertecilla schreef:
Nee.
Je geeft signalen met je stem, zit, benen, handen, zwaartepunt en wellicht met communicatiemíddelen.

Mogelijke míddelen zijn onder andere:
- aanwijsstok
- zweep
- optoming
- sporen

Met die middelen geef je signálen.

Nu kan jíj dan gelijk roepen ´dat is dan sturen´en dan heb je gelijk. Sturen in de zin van navigeren. Het paard stuurt, rijdt zélf.
Het verschil tussen leiding geven en trekken+duwen is vergelijkbaar met fly-by-wire en stuurbekrachtiging, als een kaartje met een symbool ophouden en een ruk aan een slipketting.

Ik rij zónder optoming en heb een aanwijsstok als lange vinger bij me. Dat is voor veel ruiters die de ´klik´ in hún hersens niet hebben de stok als slaghout. Tot die ´klik´ bij hén is dat niet anders Haha!
Lees mijn site eens Pling

hc

Teugels zijn ook niet je énige stuur/rem hulpmiddel, dat beweer ik dan ook niet. Maar je gebruikt ze wel om je paard duidelijk te maken wat je wil (alleen doet niet iedereen dat even correct). Tenzij je idd geheel optomingsloos rijdt natuurlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 16:10

HC : ik geef de perceptie zoals die voor verreweg de meeste mensen geldt.

De theorie hoe het eigenlijk zou moeten , en hoe een bepaald iemand in Spanje of waar dan ook ter wereld het aanpakt is hartstikke mooi , maar zoals je zelf al opmerkt is dat niet voor iedereen haalbaar.

Jij hebt je doelen , ik heb m'n doelen , ik ben absoluut niet minder dan jou en zo is ook de TS dat niet.

Je kan prima nastreven om als perfect team met je paard om te gaan , maar het blijft gewoon verstandig om voorbereid te zijn als het misgaat.

Jij denkt het misgaan uit te kunnen sluiten. Dat is mooi voor je , geniet ervan zou ik zeggen !

Maar dat neemt niet weg dat het verstandig blijft voor de overige 99,9% van de hedendaagse ruiters om een noodrem achter de hand te houden.

Dat is gewoon realiteit en praktijk.

Waar jij van overtuigd bent dat hoeft voor jezelf geen 100% waarheid te zijn , laat staan voor een ander.
Daarom ook : het gaat goed , totdat het fout gaat.

Beweren dat je dat volkomen uitgesloten hebt is gokken met jezelf en anderen.

En ook al heb je wel gelijk en gaat het altijd goed : dan heb je die noodrem nooit nodig. Een goede noodremt stoort niet als je hem niet gebruikt , dus al met al maakt het nog helemaal niks uit.

Ga je zonder noodrem weg en er gebeurd niks : prima.
Ga je met noodrem weg en er gebeurd niks : prima.
Ga je met noodrem weg en tegen alle verwachtingen in gebeurd er wel wat : heb je tenminste een extra kans voor een nood-ingreep.
Ga je zonder noodrem weg en tegen alle verwachtingen in gebeurd er wel wat : ben je kansloos. Kun je alleen maar hopen.

Dus hoe je het ook wendt of keert en wie je er ook bij haalt : het blijft een verantwoorde keus om een noodrem achter de hand te hebben.

Het feit dat je daarvoor kiest doet niks af aan je inzet om het niet nodig te hebben.

Zoals met zoveel dingen : je doet er alles aan om het niet nodig te hebben maar houdt er toch rekening mee dat je vanuit onverwachte hoek ineens een back-up nodig kunt hebben.

Dat is verantwoordelijk omgaan en als je dat doet op een manier waarvan niemand iets te lijden heeft is dat is nooit iets om te bekritiseren of om laatdunkend over te doen.

Het is niet IPV , het is EXTRA.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 16:55

Karoliefje_ schreef:
Kunnen Bokkers mij overtuigen van de hackamore,

- Hoe werkt het
- Hoe ga je er mee om
- Wat vinden jullie een reden om de Hackamore te gebruiken

etc.

Barst los Haha!

-Werking is al uitgelegd
-Heb er paar jaar terug tijdje mee gereden, nee ik vind het niks.
-Reden: Tja geen bit meer willen? Maar zie liever iets zonder hefboomwerking, waar heb je dat voor nodig?? Werkt al gauw te scherp in.....

En ben het helemaal eens met HC.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 16:56

Jammer Bianca, je mist én de crux van wat ik schrijf én betrekt wat je denkt te lezen op personen.

Je kan op basis daarvan ook redeneren dat een ruiter beter niet kan gaan paardrijden op de openbare weg als deze denkt dat een noodrem mogelijk nodig is omdat een noodrem een illusie is Pling

Een noodrem is een rem in geval van nood.
Een paard in paniek is niet met geweld en pijn te remmen.
Een paard wat niet in paniek is, is bewust en dan is ´nood´ van de ruiter bewuste ongehoorzaamheid van het paard.
De mate waarin de ruiter om met bewuste gehoorzaamheid om te gaan beperkende, optomende, kracht nodig heeft, is omgekeerd evenredig met de mate van paardgerichtheid van het pakket van de ruiter.

Dit cruciale verschil in perceptie is een scheidslijn tussen mensnatuurlijk en paardnatuurlijk denken, het ´muntje´, de ´klik´.....

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:17

Bojangles schreef:
-Heb er paar jaar terug tijdje mee gereden, nee ik vind het niks.
-Reden: Tja geen bit meer willen? Maar zie liever iets zonder hefboomwerking, waar heb je dat voor nodig?? Werkt al gauw te scherp in.....

Een goede bosal, dus goed passend en van degelijke materiaal, is een heel goede optoming:
- weinig ruis
- goed diferentiërend
- direct en het heeft geen hefboomwerking
Een mogelijk nadeel is dat het niet achter de oren werkt, hetgeen veel andere optomingen wel bieden.
Een ander mogelijk nadeel is, dat het net als verschillende andere bitloze optomingen geen ´noodrem´ heeft.

Een bosal is een mooi voorbeeld omdat deze zeg twee fases minder agressief is dan een touwhalster.
Een hackamore heeft een hefboom, een mechanische krachtversterker en is de overtreffende trap van een touwhalster.

Als je doorgaat met vergelijken, dat is een touwhalster de bitloze variant van een trens en een hackamore de bitloze versie van een stang.

Uiteraard zijn vergelijkingen NIET exact, daarom heten het ´vergelijkingen´ Knipoog

Ik HOOP dat nu geen ómgekeerd causaal verband tussen optoming en vaardigheid gelegd gaat worden. Díe vlieger gaat niet op namelijk.
Een goede hackamore en een goede stang zijn namelijk beiden héél erg goed differentiërende en duidelijke optomingen met weinig ruis en zéér lage drempelwaarde. Beiden hebben ook ´het geheim van de negatieve teugeldruk´. In de handen van de vaardige ruiter is hun potentiële krachtversterkende werking irrelevant, want onnodig.
Ja, het argument van ´verfijning´ wat door PNH wordt opgevoerd is correct.

hc

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:00

Ik heb een hack met korte scharen en ben er heel tevreden over. Ik heb lang gezocht naar wat mijn paard en mij het beste beviel en ben hierop uitgekomen. Mijn paard is het meest ontspannen met hack en het rijden in het algemeen, zowel in de bak als buiten, bevalt ons met hack het beste (en ja, ik moet ook wel eens af en toe duidelijk maken dat ik degene ben die het tempo bepaalt, en dan ben ik blij dat ik duidelijk kan zijn).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:06

Huertecilla schreef:
Een noodrem is een rem in geval van nood.
Een paard in paniek is niet met geweld en pijn te remmen.

Mijn ervaringen zijn gewoon anders dan jouw ervaringen , en ik reageer op de vraag van de TS.
Als ze alleen de mening van HC had willen horen had ze je vast wel een PM kunnen sturen.

Het maakt geen fluit uit waardoor een paard niet luisterd op de vraag om bvb. te stoppen.
Het is alleen maar gezond verstand om er rekening mee te houden dat het kan gebeuren.

Als een paard in paniek raakt hebt je nog wel degelijk een mogelijkheid om met een duidelijke rem
te voorkomen dat het dier aan de kletter gaat. Is ook totaal geen kwestie van geweld of pijn ,
als je dat denkt dan begrijp je er niks van. Geweld of pijn zorgen eerder voor meer vluchtdrang
dus daar heb je niets aan. Als je als ruiter gewoon respectvol en eerlijk met je paard omgaat
dan doet een hack echt geen pijn , ook niet als je hem als noodrem gebruikt.

Het is alleen een wat duidelijker signaal , duidelijk genoeg om nog tot het paard door te dringen
voordat de paniek echt de overhand neemt. Duidelijk genoeg om het dier te laten herinneren dat
het baasje op de rug zit en die de leiding heeft , en wel kan bepalen of vluchten nodig is.

Sommige paarden hebben nu eenmaal af en toe een herinnering nodig omdat hun opvoeding hun
eerder al andere reacties geleerd heeft , als je paard al op een andere manier geconditioneerd is
en van jongs af aan dat gewend is , dan kun je al jaren bezig zijn met het omvormen van de omgang
met dat dier , maar juist in moeilijke situaties kan dan toch weer de originele conditionering de kop opsteken.

Dat is gewoon iets waar je rekening mee zou moeten houden. Het werk van een vorige eigenaar blijft er altijd
wel inzitten , in de kern. Afhankelijk van het karakter van het paard en hoe diep die vorige conditionering erin
genesteld ligt , kun je bepalen hoe betrouwbaar je dier is.

Het ene paard is van nature een vluchter terwijl een andere bij schrik stokstijf stil blijft staan.
Die laatste zul je veel beter kunnen vertrouwen dan die eeste. Die eerste kun je leren dat wegvluchten niet nodig
is , maar de aard van het beestje blijft vluchten dus als de situatie maar rot genoeg is grijpt 'ie daar automatisch op terug.

Even als herinnering de rem erop kan het dier dan weer met beide benen op de grond zetten voordat die weg is.

En al heb je een paard dat gewoon uit ongehoorzaamheid niet wil stoppen. Ook dan is een goede noodrem (eerlijk gebruikt) absoluut een aanrader want ik zou hem niet graag aan de kletter tegenkomen hoor Knipoog

Je kunt nu eenmaal niet van iedereen verwachten dat ze eerst een heel programma gaan doorlopen voordat ze op hun paard gaan zitten. Zo werkt dat niet in de echte wereld. Aanmoedigen kan , dat is alleen maar goed.

Denk ervan wat je wilt , ik reageer voor de TS en niet ter vermaak van HC Tong uitsteken

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 18:30

pmarena; ben het absoluut met je eens

Laatst sprak ik de fokker en de gene die met mijn paard bezig is geweest toen ze 3 was, en netjes gezegd is de belering niet zo voorspoedig verlopen, daarna is bij ons gekomen en gebruikt voor mensen die een rondje wilde hobbelen, die ervaringen zal ik verder ook maar besparen. Hoef geen commentaar over wat er gebeurd is want daar heb ik verder niks aan

Het is en blijft dat mijn paard zomaar in paniek is, ze steigerd nooit, bokt nooit. Maar is erg groot en sterk en moet dan even een signaal krijgen 'Je gaat te ver' want dan houdt ze op