Bojangles schreef:-Heb er paar jaar terug tijdje mee gereden, nee ik vind het niks.
-Reden: Tja geen bit meer willen? Maar zie liever iets zonder hefboomwerking, waar heb je dat voor nodig?? Werkt al gauw te scherp in.....
Een goede bosal, dus goed passend en van degelijke materiaal, is een heel goede optoming:
- weinig ruis
- goed diferentiërend
- direct en het heeft geen hefboomwerking
Een mogelijk nadeel is dat het niet achter de oren werkt, hetgeen veel andere optomingen wel bieden.
Een ander mogelijk nadeel is, dat het net als verschillende andere bitloze optomingen geen ´noodrem´ heeft.
Een bosal is een mooi voorbeeld omdat deze zeg twee fases minder agressief is dan een touwhalster.
Een hackamore heeft een hefboom, een mechanische krachtversterker en is de overtreffende trap van een touwhalster.
Als je doorgaat met vergelijken, dat is een touwhalster de bitloze variant van een trens en een hackamore de bitloze versie van een stang.
Uiteraard zijn vergelijkingen NIET exact, daarom heten het ´vergelijkingen´
Ik HOOP dat nu geen ómgekeerd causaal verband tussen optoming en vaardigheid gelegd gaat worden. Díe vlieger gaat niet op namelijk.
Een goede hackamore en een goede stang zijn namelijk beiden héél erg goed differentiërende en duidelijke optomingen met weinig ruis en zéér lage drempelwaarde. Beiden hebben ook ´het geheim van de negatieve teugeldruk´. In de handen van de vaardige ruiter is hun potentiële krachtversterkende werking irrelevant, want onnodig.
Ja, het argument van ´verfijning´ wat door PNH wordt opgevoerd is correct.
hc