Officiële wedstrijden rijden met bitloos?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Re: Officiële wedstrijden rijden met bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:41

nee mag niet, mijn paard heeft ook een geldige medische reden maar dat maakt de KNHS echt geen flikker uit, het gaat hier niet om het welzijn van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:43

Huertecilla schreef:
De crux is dat aan de teugel op een bit een essentieel element van ´klassiek´ is.

Er zijn meer zaken essentieel in de klassieke dressuur. Lees bijv. eens over het doel en de principes van de dressuur, zoals deze in de KNHS reglementen te lezen zijn.
Daar komt het woord 'bit' niet eens in voor.

Dat men nog in de veronderstelling is dat bijv. de aanleuning, de impuls, het rechtgericht zijn van het paard, de takt, de souplesse/ontspanning/losheid en de verzameling alleen te bewerkstelligen is met bit (of - volgens de laatste berichten - zonder bit lastiger door de jury te beoordelen is), is dus iets wat achterhaald en niet waar is.
Daarom past ook bitloos prima in de klassieke dressuur. Omdat aan zowel de doelstelling als aan de principes van dressuur heel goed kan worden voldaan zonder bit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:12

JoviBan schreef:
[Dat men nog in de veronderstelling is dat bijv. de aanleuning, de impuls, het rechtgericht zijn van het paard, de takt, de souplesse/ontspanning/losheid en de verzameling alleen te bewerkstelligen is met bit (of - volgens de laatste berichten - zonder bit lastiger door de jury te beoordelen is), is dus iets wat achterhaald en niet waar is.

Je draait telkenmale om de kern heen.

Modernisering is OK dan! en dat maakt het modern, dus niet meer klassiek Pling

Bitloos meedoen onder de vlag ´klassiek´is én een interne tegenstelling én een toetsingsprobleem omdat er naast- en in competitie met bit gereden wordt.

´Moderne´ ringdressuur voor een bitloze competitie zou correct zijn. Wellicht wil de KNHS dat opnemen. Lijkt míj redelijk.
Te verwachten dat het binnen Klassieke Ringdressuur ondergebracht kan worden lijkt míj onredelijk. Maar goed, er zijn veel dingen verworden in de hippische wereld dus wie weet.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 07:18

Huertecilla schreef:
Je draait telkenmale om de kern heen.

Nee, dat is wat jij doet.

Wanneer je kijkt naar de definitie van dressuur, het doel en de principes ervan, dan heeft dat alles niets met het bit te maken. Maar alles met paard en ruiter.
Dat de dressuur met bit gebeurt en moet, is wat anders.
Maar de kern van de dressuur gaat niet over het bit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 07:49

JoviBan schreef:
Maar de kern van de dressuur gaat niet over het bit.

Je hebt gelijk. ´Dressuur´ = de kunst van het dresseren en er zijn tíg vormen van dresseren.

´Klassieke´ dresuur = specifieke dressuurvorm met aanleuning op bit. Dát is de kern nu net van ´klassiek´.

1. Bitloos is inherent niet klassiek.
2. Het is niet in dezelfde klasse met bit op identieke wijze toetsbaar.

Je wil iets wat niet kán. Ja, je kan dezelfde oefeningen rijden, dat is het punt helemaal niet. Streef gerust bitloos dressuur rijden bij de KNHS na.
Ja, het is prima als ontwikkelingen met hun tijd mee gaan. Dat ´met hun tijd meegaan´sluit echter het wóórd klassiek uit.
Prima áls het plaatsvindt doch het moet dan een andere vlag krijgen.
Bitloos klassiek dressuur is een interne tegenstelling. Daar kan je van vínden wat je wil maar niets aan veranderen, want is een bijna 2,5 millennia oud gegeven.

hc

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 19:43

Ik ga binnekort even alles bijlezen, ben zó druk met school.

Ik heb het er met mijn moeder over gehad, ik moet alles dan zelf financieren. Ik weet niet of zo'n bitloos hoofdstel erg duur is?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:16

het kan duur zijn, maar hoeft niet. Ik heb een hoofdstel gemaakt van mijn aansnoerneuwsriem, die had ik al in de kast liggen en koste mij dus niks. ook een touwhalster of crb kosten bijna niks..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:42

_Tamara schreef:
Ik ga binnekort even alles bijlezen, ben zó druk met school.

Ik heb het er met mijn moeder over gehad, ik moet alles dan zelf financieren. Ik weet niet of zo'n bitloos hoofdstel erg duur is?

je kan desnoods een stalhalster nemen Knipoog, daar rijden wij ook altijd mee, niets mis mee

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 16:27

Okay, dus dan een halster met 2 halstertouwen eraan? Tong uitsteken Ga ik morgen denk ik eens proberen, als ze moe is Tong uitsteken