Bitloos bijzetten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Re: Bitloos bijzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 08:16

Ik zou zowiezo niet iets "vastzetten", ik vind dit veels te gevaarlijk, zeker in een stapmolen.
En een uur in een stapmolen is veeeels te saai voor een paard.
3 rondjes longeren is al te ééntonig voor een paard, zeker als die verder niet aan het werk gezet wordt.

Kan je niet beter zelf wat met hem gaan doen, is ook veel leuker en persoonlijker voor het paard.

Nee de stapmolen vind ook ik echt een vreselijk ding.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 09:50

Ik zou ook liever hebben dat je niet bijzet in de stapmolen, maar als het niet anders kan?? Is het bijzetten echt nodig? En waarmee zet je bij? Ik heb mijn paard ook welleens aan een elastiek gehad, maar alleen omdat hij een slecht rughouding had aangeleerd bij de vorige eigenaar, en zelfs op bitloos tegen de teugelhulpen in kon lopen. Ik zette hem toen hooguit 1x per week een half uurtje bij, en ging dan longeren. (Daarna even een paar oefeningen uit de vrijheidsdressuur)

Ik zette hem bij met een elastiek. Ik gebruikte een Voest neusriem (met bontje) in een engels hoofdstel. Wou prima. Maar toch, liever niet hoor!

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:30

Arabesk schreef:
Bijzetten in de stapmolen No Cheer .
Nou ja, je zit ongetwijfeld niet op ons commentaar te wachten, dus ik zeg maar niks Lips are sealed

JoviBan schreef:
En nog wel iedere dag een uur(tje). Bloos! Lips are sealed

Indd.. Lips are sealed

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 22:52

Een paard bijzetten in de stapmolen is ronduit gevaarlijk en zou niet toegestaan moeten zijn. Los daarvan heeft het geen enkele functie als je het achterbeen niet kunt controleren zoals eerder aangeven. Een uur lang is daarnaast al helemaal slecht voor de gewrichten en spieren. Een stapmolen is bedoeld om even uit te stappen of op te warmen. Maar niet zoals hij helaas veel gebruik wordt om paarden beweging te geven een uur lang. Bijzetten kan bitloos ook met kaptoom of goed zittend stalhalster. Doe het alleen niet in de stapmolen! Beter is nog helemaal niet bijzetten met longeren gebruik liever de dubbele longe.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 01:55

@ TS: Ik zou ook voor een kaptoom gaan.
Eventueel met een bontje eromheen, hoewel ik niet weet of dat wel gaat met die neusriemen.

Ik ben geen natural, maar bijzetten in de stapmolen vind ik ook geen goed idee.
Als er bijvoorbeeld buiten de molen iets gebeurt, zal hij dat niet kunnen zien, en zal hij hoe dan ook toch gaan stressen.
Ook lijkt het me niet erg comfortabel voor het paar om bijgezet om te draaien. (als de molen van ichting verandert)

Bojangles schreef:
En een uur in een stapmolen is veeeels te saai voor een paard.

Maar hoe weet je dat ieder paard dat saai vindt?
Ze zijn buiten in de frisse lucht, kunnen lekker om zich heen kijken, interessante luchtjes opsnuiven, andere paarden snuffelen...
Het is hoe dan ook beter dan op stal staan.... Knipoog
Ja, ik weet dat de weide beter is, maar niet ieder paard kan daar iedere dag in....

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 17:09

Ik heb ook ervaring met de kaptoom, en die kunnen inderdaad heel fijn werken, maar je moet wel goed opletten of die niet schuurd. Een open geschuurde neus is voor een paard heel vervelend.

Ook vind ik het lofswaardig dat je je paard liever niet te veel op stal wilt hebben, hoewel ik persoonlijk niet van mechanische dingen als stapmolens houd. Ik vind het wel een jammer dat de commentaren van een aantal medebokkers een beetje onzorgvuldig geformuleerd zijn wat dat betreft.

En wat voor bijzet gebruik je dan? Want je moet ook proberen na te gaan hoe je paard met die bijzet in de stapmolen loopt, en hoe hij moet draaien, en of hij ergens aan vast kan komen te zitten ed. Als dat soort risico's aanwezig zijn is het natuurlijk onverstandig om toch bij te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 17:41

Bedankt voor jullie reacties. Aangezien ik hier in het forum 'naturals' zit, snap ik dat sommigen hier geen voorstander zijn van stap- en trainingsmolens. Verder valt het me op dat veel mensen denken dat het gevaarlijk is (met name het bijzetten), maar dat valt erg mee. De trainingsmolen is groot (6-paards) en de vakken waarin ze lopen zijn ook heel groot (zowel in de 'lengte' als in de breedte). Er is dus meer dan genoeg ruimte om te draaien, ook bijgezet is dit geen enkel probleem. Er ligt een hele goede, zachte bodem in, dus ze hebben veel grip (/glijden niet uit). De 'hekken' tussen de vakken zijn verticale buizen die meegeven in geval van nood. Ook zit er een beveiliging op de molen. Als de molen teveel weerstand krijgt, gaat automatisch de noodrem erop. Wellicht kan ik hiermee een aantal mensen gerust stellen Lachen

Bijzetten doe ik aan elastieken (zelfde spul als waar halsverlengers van gemaakt zijn, alleen dan gaan ze rechtstreeks van de singel naar het bit). In geval van nood rekt dit echt een flink stuk uit en als er echt teveel gewicht op komt (in geval van ernstige nood) dan springt het elastiek los. Het paard reageert verder ook normaal op bijzetten (geen rare trauma's of andere vage dingen), dus die zal er ook niet van in paniek raken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:22

Ik begrijp zelfs niet bij benádering wat dit topic hier doet. Omdat het bitloos gaat??? Jaja, het kan verkeren.
PNH is met bit Level 3+, dus als je er wat meer van begrijpt, van ´natural´.
Bitloos bijzetten in de tredmolen, natuurlijk Haha!
Bitloos niet bijgezet op stal, is dat niet nog veel vriendelijker dan?

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:17

CCCCorine schreef:
Verder valt het me op dat veel mensen denken dat het gevaarlijk is (met name het bijzetten), maar dat valt erg mee.

Is dat naïviteit of koppigheid?
Mijn excuses voor de botte reactie alvast, maar ik vind dit echt ver gaan. Je paard bijgezet door een machine laten 'trainen' is oneerlijk in mijn ogen.

CCCCorine schreef:
In geval van nood rekt dit echt een flink stuk uit en als er echt teveel gewicht op komt (in geval van ernstige nood) dan springt het elastiek los.

En vergeet dat maar, het rekt wel uit, ver zelfs, maar breken doet het niet. 't is een makkie voor een paard om zichzelf er in te wurgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 22:25

Ik heb zelf op de dezelfde stal gestaan en geloof mij maar, het is goed dat ze haar best doet om dat paard zo veel mogelijk beweging te geven. Ik heb er als natural zelf ook gestaan en ik gebruikte de molens ook uit nood en vanwege te weinig vrije beweging ook.

Een getraind paard kan best los bijgezet een tijdje in de molen lopen, als je de paarden ziet lopen ze idd vaak met veel beter lijfgebruik dan de losse paarden.

Ik heb er uiteindelijk ook voor gekozen mijn paarden altijd buiten te houden maar die mogelijk is op een veilige manier erg schaars hier in de buurt. En tsja, we zullen moeten accepteren dat iedereen er een eigen kijk op zal houden en ik ben zelf abslouut tegen langdurige opsluiting en verveling, maar geloof mij, in verhouding tot andere stallen doen ze hier nog redelijk veel aan het happy houden van de paarden en zijn de meeste paarden toch redelijk tevreden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 08:29

Fellor schreef:
Een getraind paard kan best los bijgezet een tijdje in de molen lopen, als je de paarden ziet lopen ze idd vaak met veel beter lijfgebruik dan de losse paarden.
.

blablabla en natuurlijk dat het is.....

Is ´natuurlijk´zó gedegradeerd tot feel-good etiket dat dit soort in het geheel. maar dan ook GEHEEL niet paardgericht gedoe onder een ´natural´ subtopic komt?!

Paard bijgezet in een tredmolen is Lips are sealed

hc

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 08:37

Je zet je paard toch ook niet met bijzet in de wei Scheve mond

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 10:36

Huertecilla schreef:
Fellor schreef:
.

blablabla en natuurlijk dat het is.....

Is ´natuurlijk´zó gedegradeerd tot feel-good etiket dat dit soort in het geheel. maar dan ook GEHEEL niet paardgericht gedoe onder een ´natural´ subtopic komt?!

Paard bijgezet in een tredmolen is Lips are sealed

hc

Ik zeg hier nu volledig amen op. Scheve mond
Laatst bijgewerkt door Faux op 05-10-07 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:02

Faux schreef:
Ik moet zeggen HC, ik lees vaak je reacties en soms vind ik ze raar *LOL* ..

Wat is hier de toegevoegde waarde van en wat mbt het topic?

hc

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:03

Huertecilla schreef:
Wat is hier de toegevoegde waarde van en wat mbt het topic?

hc

Het is al weg. *LOL* Het is inderdaad niet echt van toegevoegde waarde..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:03

Somebitch schreef:

Je kan het wel bitloos op stal zetten, kan je ook een etiket ´natuurlijk´opplakken ROFL

hc

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:04

Huertecilla schreef:
Somebitch schreef:

Je kan het wel bitloos op stal zetten, kan je ook een etiket ´natuurlijk´opplakken ROFL

hc

Ik snap je niet helemaal Scheve mond

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:12

HC dit staat op 'naturals' omdat hier zeer wss de meeste ervaring met bitloze optomingen is, dus niet omdat de TS zo natuurlijk bezig wil zijn.

Daarnaast vind ik de vergelijking bijgezet in een trainingsmolen en bijgezet in de wei ook lichtelijk scheef, de wei is niet bedoeld voor trainen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:15

Een trainingsmolen wel dan? hier genoemt een stapmolen.

Je kan beter je paard een half uur aan de longe bijzetten dan in de stapmolen hoor..

of je moet zelf te lui zijn en hem gewoon bijgezet zetten in een stapmolen.
Maargoed ieder zijn eigen keuze Scheve mond

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:31

Jus_dOrange schreef:
HC dit staat op 'naturals' omdat hier zeer wss de meeste ervaring met bitloze optomingen is, dus niet omdat de TS zo natuurlijk bezig wil zijn.

Dat is dan incorrect ingeschat.

Bitloos is nl. een optoming en de grondleggers van NH rijden allemaal mét bit.

Ik men bijvoorbeeld bitloos. Is mennen nu ´natural´?

Zo is het ook volledig misplaatst dat de helft van alle onderwerpen op ´naturals´ over ander harnachement gaat, over zadels Cool

Is klassieke ringdressuur per definitie niet ´natural´? of heeft dat amerikaanse marketingbegrip wellicht met een paardgerichter manier van omgang van doen en is er door allerlei begripsverwarring van alles aan verworden?!

Kijk naar Inge Teblick. Klassieke ringdressuur, bit, hoefijzers en toch schrijft zij hét boek mbt het ultiem paardgerichte ´je krijgt wat je beloont´.

Een paard bijzetten in een tredmolen is NIET, op geen enkele wijze, paardgericht en of je dat nu met/zonder bit doet is irrelevant.

De ts kan haar vraag, geen idee wát ze nu exact vraagt trouwens, beter bij optomingen of iets dressuurtechnisch zetten.

hc

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:31

Jus_dOrange schreef:

En ze kan dus wél verwachten dat ze hier commentaar krijgt op het willen bijzetten in een stapmolen. Knipoog

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:41

Huertecilla schreef:
Ik men bijvoorbeeld bitloos. Is mennen nu ´natural´?

De term natural is sowieso niet correct, natuurlijk paarden houden is je paard op een steppe neerzetten, dus imo zijn er op bokt bar weinig naturals, maar 't klinkt natuurlijk heel sjiek als je 'natural' bent. Knipoog

Daarnaast heeft de TS gezegd dat het gaat om licht bijzetten, waar ik dan bij denk is dat het paard gewicht voelt maar niet zo bijgezet is als P&P van Van Baalen. Knipoog Bijzetten kan ook op zo'n manier dat het paard nog gewoon om zich heen kan kijken en dat hij enkel wat voelt net als bij een ruiter die met weinig contact rijdt.

sik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:52

op een trainingsstal waar ik stage liep deden we de jonge hengsten vaak aan het halster + bijzet in de stapmolen. simpelweg omdat ze anders de boel molden en ze kweken zo ook de juiste spieren. een uurtje kan heus geen kwaad hoor. ik zou het gewoon doen als ik jou was. bij deze hengsten is het ook helemaal goedgekomen. (en ook ik ben geen natural o.i.d)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:55

Dat natural is alleen om globaal aan te duiden waar je je mee bezig houd.
Een dressuur ruiter heet ook een dressuur ruiter omdat iedereen dan weet waar die persoon zich mee bezich houd.(met dressuur uiteraard,maar die persoon kan dat best bitloos doen,en ook af en toe springen)
Een springruiter is ook gewoon een springruiter,en niet "iemand die springt over een hindernis met het paard ruiter".
Je kan het hokjes geest noemen,maar zo heb je wel een wat duidelijker beeld van de persoon,zoals een endurance- spring- dressuur- natural- en recreatieruiter.
Je kan het dan een verkeerde benaming vinden,maar je weet wel meteen wat er bedoeld wordt.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:57

Maar je kan je paard ook 24/7 buiten hebben zonder ijzers bit stal dekens etc. en toch in een van de andere hokjes vallen qua wedstrijden. Knipoog