weet iemand hier raad mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: weet iemand hier raad mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:12

liljebo schreef:
Cassidy... je zegt absoluut goede dingen en ik geloof ook wel dat je goed bent met je paarden.. maar ik vind het laatste antwoord een beetje kort door de bocht.

Als je mijn eerdere antwoorden in dit topic hebt gelezen zul je misschien merken dat ik exact dat heb aangeraden wat jij in je reactie hierboven opnoemt. Ik betwijfel echter of bij iemand die beweert dat hij ervaren is in Parelli, en dan nog de opmerking maakt dat hij op stenen sterker is en ze hem niet houden kan, die basis zo goed is zoals ze beweert. De basis is namelijk bij ieder paard gelijk, wijken voor druk. En Parelli is niet alleen " dingetje doen", maar je verdiepen in de Horsenality van het paard, en daarop in kunnen spelen. En dan weet je automatisch al wat je moet doen als reacties niet " volgens het boekje" verlopen (waarbij ik me dan weer afvraag welk boekje je bedoelt)...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 07:57

Ben toch in de verleiding even te reageren Tong uitsteken
Ik kan me jouw reactie wel voorstellen, maar een beetje begrip voor andere mensen zou wel leuk zijn. Ik heb hier inmiddels van meer mensen gelezen dat ze parelli volgen, maar dat bepaalde oefeningen/situaties toch niet zo werken als ze volgens de aangeleerde methode zouden moeten doen (dat bedoelde ik met volgens het boekje) Ze doen het dan een klein beetje anders en dat werkt dan wel. Dat het niet volgens P.methode lukt kan aan het paard of aan de eigenaar liggen. Persoonlijk vind ik dat totaal niet belangrijk. Wat wel van belang is, is dat ze een andere, paardvriendelijke methode vinden om hun doel te bereiken, want daar gaat het volgens mij om. Niet om het perfect opvolgen van een bepaalde methode (parelli, roberts, hemfling...vul maar in) maar om het vinden van een manier waarop jijzelf kunt communiceren met je paard. Voor jou is het natuurlijk hartstikke fijn dat je alle antwoorden vind in parelli en ik kan me jouw enthousiasme daardoor wel voorstellen. Maar heb begrip voor mensen die daar niet alle antwoorden in vinden en soms toch met dingetjes blijven zitten en daar hulp voor vragen. Het doet er dan werkelijk niet toe waardoor de parrelli of andere genoemde methode niet bij hun werkt en of ze het misschien dan niet goed doen, want dan werkt dat gewoon niet zo voor hun. Uiteindelijk is dit forum toch bedoeld om elkaar te helpen om goed met ons paard te communiceren en om vragen te stellen als dat niet lukt. Het is dan toch de bedoeling dat veel mensen met veel verschillende inzichten handvaten aanreiken, zodat je die eruit kunt kiezen wat je ligt.
En of dat dan bij een methode hoort waar je mee werkt of niet, zou er niet toe moeten doen.
Parrelli is NH, maar NH is niet per definitie Parelli. NH is een manier van communiceren met je paard die zo veel mogelijk overeenkomst heeft met het communiceren van paarden onderling. NH is met paarden omgaan en paarden houden op een zo natuurlijk mogelijke manier. Dat kan via de aangegeven richtlijn van een bepaalde trainer/NH-er, maar het moet ook mogelijk zijn om zijsprongetjes te maken als je daarin niet het antwoord vind wat je zoekt. Of door een combinatie te maken.
Uiteindelijk communiceren de paarden onderling ook beslist niet allemaal op dezelfde wijze met elkaar. De basis is hetzelfde, maar de details niet. Ga maar eens bij een hele grote kudde zitten, kies er eentje uit en volg hem in zijn gedrag. En kies daarna een ander uit en volg die in zijn gedrag. Het verschil heeft te maken met de plaats in de rangorde, maar ook met het karakter van het paard en zijn geschiedenis. (ik heb dat afgelopen zomer gedaan Haha! ) Overigens... voor alle duidelijkheid... ik ben beslist niet iemand die overal alle antwoorden op heeft. Ik doe mijn best om een goede band met mijn paarden op te bouwen, paardentaal te leren en goed om te gaan met mijn paarden die alledrie een totaal verschillend karakter hebben. Ik vind het een geweldige uitdaging, maar ik heb nog heel veel te leren....Maar dat is niet erg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:05

Als je beslist om een bepaald programma zoals bijv. dat van Parelli niet precies te gaan volgen en in een vroeg stadium al begint met varieeren, loop je het risico dat je dingen zo gaat veranderen dat het hele programma niet meer werkt. Zie het als het bakken van een appeltaart, als je de appelen of het meel weglaat, komt er wel wat uit, maar dat gaat geen appeltaart zijn. Om te kunnen varieeren op een recept, moet je het op zijn minst een paar keer precies hebben gevolgd.

Zoals Parelli zelf al zegt: het maakt hem niet uit of je zijn programma volgt, of dat van een ander, maar volg het dan ook, van begin tot eind, en op de letter. Doe je dat niet, eindig je met een "banana flavoured, peperoni enchilada".

Dus iedereen die roept dat hij Parelli doet, en uiteindelijk blijkt dat ze geen Parelli doen maar hun eigen mix ervan hebben gemaakt, hoe wil je dan inspelen op en advies geven met betrekking tot de problemen die ze tegenkomen?

Het maakt toch wel degelijk uit of je een programma op de letter volgt of niet. Je moet eerste leren schilderen met nummertjes, als je dat vaak genoeg hebt gedaan heb je op een gegeven moment die nummertjes ook niet meer nodig. De enkeling die van begin af aan al in staat is om zonder die nummertjes te gaan schilderen, hebben het hele programma ook niet nodig...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:11

Ik snap je standpunt wel, maar persoonlijk zeg ik dat toch.... help gewoon door het advies te geven wat volgens jou bij dat probleem kan helpen. Met veroordelingen help je niemand. Noch eigenaar, noch paard. Uiteindelijk probeert iedereen het gewoon goed te doen, zij het op zijn of haar eigen manier. Volgens jou dan wellicht de verkeerde manier, maar dat is persoonlijk.
Met het feit dat je, als je een methode volgt, niet iets anders mag doen als de aangegeven tactiek voor jou niet werkt, ben ik het niet eens.
Ik denk ook niet dat ik het eens hoef te zijn en ik vind ook niet dat jij het met mij eens hoeft te zijn.
Ik respekteer je mening en ik hoop dat je die van anderen respekteert.
Dan kunnen we het meeste van elkaar leren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:14

Als ik advies geef, moet ik wel weten wat de basis is.
Is de basis niet zo zoals men beweert dat het dat is, hoe wil je dan advies geven?

Troubleshooten via het internet (of via de telefoon) is best lastig. En laat ik je vertellen dat ik op een telefonische helpdesk werk, en in het verleden bij een computer "die het niet deed" ook allerlei wilde dingen aan het controleren was, en uiteindelijk bleek dat de stekker niet in het stopcontact zat.

Begin bij het troubleshooten bij A, en niet bij C. En als je niet weet dat A goed zit, duik dan niet meteen op C af.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:53

Ik heb ook op een helpdesk gewerkt Haha! Hebben we in elk geval wat gemeen. Haha! Maar alle flauwekul terzijde. Ik begrijp je standpunt. Aan de andere kant heb je nu eenmaal beperkingen als je via internet problemen bespreekt. Je gaat uit van hetgeen gezegd wordt, maar je weet nooit hoe het werkelijk eruit ziet. Iemand die echt tegen een enorm probleem aanhikt en geen oplossing vind, zal hulp moeten zoeken van iemand die ter plekke erbij komt staan en de situatie bekijkt.
Ik zie het dan ook puur als het geven van tips, eigen ideeën ed. zonder mij blind te staren op de informatie die ik krijg over kennis/gevolgde methoden ed. Om maar een stom voorbeeld te geven... iemand kan ervan overtuigd zijn dat hij perfect zingt en de sterren van de hemel zingen in zijn woonkamer en door zijn moeder worden geroemd (maar die is dus niet objectief) Komt diezelfde persoon bij idols, dan kan de jury een heel ander idee over het zangtalent hebben (het publiek misschien ook). Misschien komt dat omdat die persoon wel goed kan zingen en weet hoe het moet, maar toch even in de verkeerde toonhoogte zingt of een verkeerd nummer kiest en misschien komt het omdat hij of zij de plank volledig misslaat. Maar als iemand een tip geeft en het werkt... is het prima. Zo niet... dan hulp zoeken. Je kunt nu eenmaal niet alles oplossen via een forum en dat moet je ook niet proberen. Dus als je zegt: ik moet weten wat de basis is, dan moet je beseffen dat die basis die je te horen krijgt subjektief is. Dus gezien vanuit degene die de info geeft. En die kan het heel anders zien dan jij.
En om nog even terug te komen op en verhaalABC... de vraag of A goed zit, is net zo goed subjektief.
En gezien die beperkingen zeg ik dus.... laat iedereen een tip geven, laat de vragensteller kijken of er iets bij zit wat voor hem werkt en zo nee.... hoog tijd om werkelijk hulp te zoeken.
Maar dat is mijn mening Tong uitsteken

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:28

liljebo schreef:
Met het feit dat je, als je een methode volgt, niet iets anders mag doen als de aangegeven tactiek voor jou niet werkt, ben ik het niet eens.

Parelli betekent niets anders dan heel hard werken aan jezelf. Juist omdat dit geen ingewikkeld probleem is (geen sprake van veel verschillende factoren, de reactie van het paard kan het natuurlijk wel ingewikkelder maken voor jezelf), is er een hele simpele oplossing te geven. Gewoon desensitisen. Helaas hangt deze techniek totaal af van je eigen timing en feel, dus die moet je wel hebben. Daarnaast moet je in ieder geval een basic communicatie hebben met je paard, zoals niet tegen druk ingaan, voordat je aan problemen gaat werken. Deze technieken zijn heel erg basic, het paard hoeft niets te leren, jij als mens moet leren timing en feel te hebben anders heb je niets aan de technieken.
@Ts: je paard gewoon aan de leadrope houden in de bak, begin met de fles zonder spuiten, daarna zo ver weg mogelijk beginnen met spuiten, steeds iets dichterbij (als je paard ontspannen is). Vergeet niet door te gaan met spuiten als je paard flipt. Mijn paard is ook zo'n paniekvogel, als je één keer stopt op het verkeerde moment, ben je weer tien stappen terug.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:40

Ik denk dat NH altijd heel erg hard werken aan jezelf is, want in principe gaat NH ervan uit dat je je een andere taal , de paardentaal, aanleert en daar zijn we van nature niet allemaal even handig in. In principe is het ook niet het paard wat de fouten maakt, maar wij.
Overigens wil ik wel even duidelijk hebben dat de tip zoals jij en cassidy die geven zeker zeer goed zijn. Maar als dat niet werkt (ongeacht waar de oorzaak ligt) , kan een rustig opgebouwde confrontatie met het enge object ook goed werken. Denk ik Haha!

Ik ben benieuwd hoe ts het aanpakt en hoe het lukt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:50

dat is toch niets anders dan wat wij zeggen? Haha! Bij een aantal paarden heb je alleen iets meer tools nodig.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:54

Haha! ok... we zijn eruit.... Haha!

Ik hoop trouwens dat ts ons op de hoogte houdt....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:56

sanne83 schreef:
dat is toch niets anders dan wat wij zeggen? Haha! Bij een aantal paarden heb je alleen iets meer tools nodig.

Meer gereedschap of meer inzicht?
Wat is dat toch met het Parelli-volkje dat alles met die irritante Engelse (Amerikaanse) kreten moet worden gezegd als er gewoon Nederlandse woorden voor zijn? De herkenbaarheid van het Parelliërschap? Whoosh!

dieszoemies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 16:33

uhm intressante discussie op mijn topic!

mischien kende ik de basis van van parellie niet helmaal goed. werk met me paarden op een leuke en fijne manier die ik zelf leuk vind en heel veel daarvan is parellie maar mischien is dat van wat cassidisy zei ook wel waar. altijd als ik met haar bezig was met de spuit. stopte ik met spuiten toen zei ging flippen.! dus dit is van mij al helmaal niet oke.! dit ga ik dus helmaal anders aanpakken. ik ga in de bak staan met een plante spuit. en blijf dus spuiten tot dat zei ontspand of stil gaat staan. dit moet ik dus op het goeie moment zien aankomen. gelukkig ken ik al heel goed dus weet ook precies waarneer ze ontspannen is.

ik doe parelli maar ben nooid vanplan om de levels te gaan halen! hoe ik nu bezig ben vind ik leuk. en heb er veel plezier in en mijn paarden trouwens ook! ik hoe niet zo van het werken volgens een boekje!

ik hou jullie op de hoogte hoe het gegaan is!

bedankt Lachen

dieszoemies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 16:34

ik hou moet het zijn!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:28

Zeker doen! ik ben benieuwd hoe het verder gaat.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:50

Waratje schreef:
sanne83 schreef:

Meer gereedschap of meer inzicht?
Wat is dat toch met het Parelli-volkje dat alles met die irritante Engelse (Amerikaanse) kreten moet worden gezegd als er gewoon Nederlandse woorden voor zijn? De herkenbaarheid van het Parelliërschap? Whoosh!

wat is dat toch met mensen die zich overal aan irriteren? Duivel Ik kan heel vaak de nederlandse woorden niet meer vinden, mijn halve paardenspreektaal is engels, komt waarschijnlijk door die tig uren engelse dvd's kijken Knipoog
Het ligt er trouwens aan of je feel en timing inzicht vindt of gereedschap. Ik vind dat je voor desensitizen niet heel veel inzicht nodig hebt eigenlijk. Sommige paarden vinden het prima als je het gewoon rustig opbouwd, voor sommigen moet je een briljante timing hebben wanneer je moet ophouden, doorgaan, afstand houden etc. Je merkt het vanzelf wel als het niet werkt Haha! .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 22:27

Waratje schreef:

Niet alleen van het Parellischap hoor. Sommige begrippen zijn nu eenmaal heel moeilijk te vertalen, of je moet er hele zinnen voor gebruiken. En laten we eerlijk zijn, sommige gevleugelde uitspraken werken nu eenmaal beter in de taal waarin ze verzonnen zijn Haha!
En net als Sanne bestaat mijn werkdag voornamelijk uit Engels en Frans. Als je vier talen spreekt, heb je soms moeite om de juiste schijf te vinden. En dan gooi je er weleens een Engels begrip doorheen. Haha!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 06:09

Mij maakt het niet uit welke woorden jullie gebruiken Haha! Ik begrijp toch wel wat jullie bedoelen en zo niet, dan vraag ik het wel.
Overigens vond ik het wel een leuke (en leerzame) discussie Haha!

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 07:58

inderdaad een leerzaam stukje discussie hier Knipoog
heb het heel goed doorgelezen en kan er zelf ook zeker wat mee,
heb een haflinger van bijna 3 die met sommige dingen ook nog een beetje angstig reageert, niet zo heftig als hier omschreven werd maar toch Knipoog

en ts succes ! denk dat het moet lukken zo Haha!

triesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:57

heey dieszoemies
inderdaad wat een discussie!
Sommige dingen snap ik wel maar andere slaan echt nergens op!
En alleen maar omdat jij advies vraagt over een probleem met je paardje zoe, ik hoop dat ik je snel weer zien en dan gaan we weer verder met onze slappe Parelli inzicht haha Knipoog
Dikke kus

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 06:53

dieszoemies schreef:
ik ga in de bak staan met een plante spuit. en blijf dus spuiten tot dat zei ontspand of stil gaat staan. dit moet ik dus op het goeie moment zien aankomen. gelukkig ken ik al heel goed dus weet ook precies waarneer ze ontspannen is.

Nog een kleine toevoeging.
je paard zal misschien hard rond wille gaan rennen. Ga dus met je rug tegen de bakrand staan! zo kan hij maar halve rondjes rennen, niet in blinde paniek rondsjeesen, en moet elke half rondje omkeren, wat hem weer even terug op aarde brengt.
Enne, denk eraan dat, als je paard hard rond wil rennen, je eigenlijk al tever bent gegaan met desentisizen. Ga wel door met spuiten op dit moment (misschien iets zachter), maar bouw het de volgende keer iets rustiger op.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:55

Cassidy schreef:
Waratje schreef:

Niet alleen van het Parellischap hoor. Sommige begrippen zijn nu eenmaal heel moeilijk te vertalen, of je moet er hele zinnen voor gebruiken. En laten we eerlijk zijn, sommige gevleugelde uitspraken werken nu eenmaal beter in de taal waarin ze verzonnen zijn Haha!
En net als Sanne bestaat mijn werkdag voornamelijk uit Engels en Frans. Als je vier talen spreekt, heb je soms moeite om de juiste schijf te vinden. En dan gooi je er weleens een Engels begrip doorheen. Haha!

Ja, sommige begrippen zijn lastig te vertalen, dat klopt. Maar het is wel een punt van aandacht dat niet iedereen Engels even goed begrijpt en dan loop je het risico dat mensen kreten wel nablaten, maar niet begrijpen wat ze precies zeggen. En als het in het kringetje te zeer een gewoonte is om met Engelse woorden te werken, is het risico vrij groot dat een flink deel van de mensen niet snapt wat er precies gezegd wordt. Ze missen dan de nuancering en dat is gewoon heel jammer. Bedenk wel dat mensen niet gauw toegeven dat ze iets niet (helemaal) snappen.

dieszoemies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 15:36

ik heb geoefent en het ging heel goed.... heb eerst alleen de spuit tegen haar aan gehouden zonder te spuiten. eerst had ze wel zoeites van waaaaah dit is eng en ging ze dus rondjes rennen ik bleef de puit op haar houden en toen ze stil ging staan of rustiger werd deed ik de spuit van haar af! ze begon het te snappen maar ik bouw dit heel langzaam op en ga bv morgen weer verder en dan mischien met spuiten!

ik laat het jullie weten!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:47

Mijn complimenten, dit is een van de weinige keren dat ik echt lees dat iemand advies opvolgt en de resultaten van het oefenen op bokt neerzet.

Fijn dat het zo goed ging. Op het moment dat je begint met spuiten: onthou dat je een startpunt moet opzoeken van waaruit je verder kunt werken. De reacties kunnen wat heftiger worden dan met gewoon de spuit tegen haar aanhouden. Er komt beweging en geluid bij kijken, en dat heb je bij het gewoonweg tegen haar aanhouden van de spuitfles niet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:05

Super om te horen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:14

OK dan! ben het helemaal met cassidy eens, super!