mestonderzoek nu wel of niet betrouwbaar ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: mestonderzoek nu wel of niet betrouwbaar ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 13:59

Maris schreef:
Ik bedoel, hoe vaak hoor je niet dat paarden koliek kunnen krijgen doordat ze niet goed ontwormt zijn !!

Kwestie van vaak roepen....´ze kúnnen het krijgen´ en dat hoort dan iedereen vaak.
Een heel ander verhaal is hoe groot de kans erop is, hoe vaak het daadwerkelijk voorkomt.
Verder is dit een subtopic onder het kopje ´naturals´ dus ik neem aan dat de paarden paardgericht gehouden worden. Dan is de kans op een schadelijke worminfectie een wereld kleiner aan wat toch al een vraag is.
Wormen zijn op zich verder geen ´dodelijke ziekte´ en meer een kwestie van beheersing dan van bestrijding.
Parasietbeheersing kan en behoort meer te omvatten dat alleen een wormspuit en bij een integrale beheersing bij paardgericht houden is die wormspuit vrijwel overbodig.

hc

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 15:14

Morrie, ik heb een keer een paard koliek zien krijgen door ( zeer waarschijnlijk ) niet goed ontwormen. Dat paard was van het ene moment op andere ziek, is geopereerd , was kantje boord. Gelukkig goed gegaan. Maar dat hoeft dus echt geen weken of maanden zichtbaar te zijn. Voordat paard ziek werd, was er niets aan te zien.

groetjes,

Maris

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:24

je moet doen waar je jezelf goed bij voelt maris, als jij je beter voelt door iederre 6 weken te ontwormen, dan doe je dat.
Ik voel me beter bij wormeitellingen en op basis daarvan beslissen of ik ontworm of niet.
Mijn paard is een (stress)kolieker, dus over koliek weet ik helaas wel e.e.a.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 15:28

Ik denk dat ik gewoon 2 maal per jaar wormkuur geef, en dan de rest mestonderzoek laat doen.
ben erg geschrokken van dat paard met koliek door wormen ( ze had geluk dat ze overgewicht had, dat heeft d'r gered. Ze was mega dun toen ze weer terug op stal was ).

Groetjes,

Maris

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:22

Maris schreef:
Ik denk dat ik gewoon 2 maal per jaar wormkuur geef, en dan de rest mestonderzoek laat doen.

Laat eerst maar eens mestonderzoek doen....

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:25

Maris schreef:
Morrie, ik heb een keer een paard koliek zien krijgen door ( zeer waarschijnlijk ) niet goed ontwormen.

Ja het kán, maar ´zeer waarschijnlijk´ is een broodje aap.

hc

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 16:44

Huertecilla schreef:
Maris schreef:
Morrie, ik heb een keer een paard koliek zien krijgen door ( zeer waarschijnlijk ) niet goed ontwormen.

Ja het kán, maar ´zeer waarschijnlijk´ is een broodje aap.

hc

Ik geloof dat ze het konden zien adh de aantasting van de darmwand.

Heb al wormonderzoek laten doen dit jaar, toen was geen wormkuur nodig ( heb ik dan ook niet gegeven ) Nu in najaar een wormkuur zonder mestonderzoek.
ik wil eerst weten in hoeverre een mestonderzoek betrouwbaar is, en niemand weet dat eigenlijk.

groetjes,

Maris

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:54

Mestonderzoek geeft HEEL betrouwbaar uitsluitsel over de aanwezigheid van eierleggende (rond)wormen in het spijsverteringskanaal.
Het geeft geen uitsluitsel over recent (laatste 3 weken) ingenomen infecties welke nog geen eieren leggen.

Als je meer wil weten over de details kun je het naadje van de kous vinden op de site voor veehouders van de australische overheden. Hun beleid mbt schapen is identiek aan een goed integraal paardgericht parasietenbeheer.
Zij willen voor optimalisering van de productie zo min mogelijk worminfectie en zo min mogelijk ontwormen, waartoe de wormtest een onmisbaar instrument is.

Wij ontwormen één keer per jaar, ook als de telling laag is, vanwege horzellarven en longworm.
We rouleren merk/type.
Scheelt ons 42 wormkuren/jaar ten opzichte van het advies op de bijsluiter Haha!

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:05

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 11:26

Bedankt voor de link HC, ik ga het straks lezen. Maar net als jij wil ik toch mijn paard wel in ieder geval eenmaal per jaar ontwormen ( zat zelf aan 2 maal per jaar te denken ), ondanks misschien lage wormtelling.

Groetjes,

Maris

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:54

Maris schreef:
Bedankt voor de link HC, ik ga het straks lezen. Maar net als jij wil ik toch mijn paard wel in ieder geval eenmaal per jaar ontwormen ( zat zelf aan 2 maal per jaar te denken ), ondanks misschien lage wormtelling.

Kan helemaal goed zijn hoor.
Zoals ik schrijf deparasiteren wij dan omdat, zoals je ook in het rapport zal lezen, niet alles in de mest op dezelfde manier kan interpreteren.
Er zijn hier veel andere dieren welke direct contact hebben met de paarden en bijvoorbeeld de leverbot (??? geen idee hoe die in het nl heet eigenlijk, wordt via mest/urine vervuild water verspreid) is hier bij geiten/schapen niet ongewoon en besmetting van de paarden evenmin.
Ook zijn hier erg veel muildieren en die kunnen probleemloos longworm dragen en verspreiden.

hc

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 11:58

Volgens de mensen achter wormbestrijding.nl hebben schapenwormen totaal geen invloed op paarden ( omdat het andere wormen zijn ) Weet niet of dat wel klopt. Er er lopen afentoe schapen ( van 1- 100 ) bij mijn paard op de wei......

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 12:21

ik heb de kits binnen. nu heb ik een maand geleden ontwormd omdat we gingen verhuizen.... wat zal ik doen?
nu al of nog even wachten?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 13:22

Maris schreef:
Volgens de mensen achter wormbestrijding.nl hebben schapenwormen totaal geen invloed op paarden ( omdat het andere wormen zijn ) Weet niet of dat wel klopt. Er er lopen afentoe schapen ( van 1- 100 ) bij mijn paard op de wei......

Dat klopt tot op zekere hoogte. Voor rondwormen is het in de regel dat ze soortspecifiek zijn. Het andere grazers gezamelijk beweiden is daardoor een manier de wormdruk te vermínderen. Het is dus juist goéd om schapen op dat weiland te hebben voor jouw paard OK dan!
Voor andere parasieten geldt dit in andere mate tot niet en daarom is mestonderzoek niet zo zwart-wit als rondwormen-eieren tellen Knipoog en is ook bij een lage telling periodiek tegen ándere parasieten actie nemen mogelijk zinvol.

hc

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 13:36

Nou, ik dacht dat ontwormen aan de hand van mestonderzoek van www.wormbestrijding.nl een goed idee was. Leek me een meer verantwoorde manier van ontwormen (minder belastend voor het paard, minder resistentieontwikkeling)

Heb eind juli een wormeitelling gedaan en die was voor alle paarden negatief, hoefde dus niet te ontwormen en pas eind oktober een nieuw mestmonster op te sturen.
Tot mijn grote schrik zag ik echter begin september van die vieze (spoel?)wormen in de verse mest kronkelen. Heb het hele stel dus maar weer netjes ontwormd!
Moet er niet aann denken wat voor schade die wormen tot eind okt hadden kunnen aanrichten als ik ze niet had gezien en op de wormeitelling had gewacht.

Voor mij dus geen mestonderzoek/wormeitelling meer!
Ik ga weer netjes volgens een vast schema ontwormen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 13:59

Huertecilla schreef:
Er zijn hier veel andere dieren welke direct contact hebben met de paarden en bijvoorbeeld de leverbot (??? geen idee hoe die in het nl heet eigenlijk, wordt via mest/urine vervuild water verspreid) is hier bij geiten/schapen niet ongewoon en besmetting van de paarden evenmin.

Leverbot komt hier wel voor (op veengrond wat minder maar toch hoor ik boeren hier die soms leverbotbestrijding doen) maar de da's zijn ervan overtuigd dat het zeer zeldzaam is bij paarden.

@silkie: heb je veulens of jonge paarden? En heb je nu ontwormd met ivermectine? Als het echt spoelworm is geweest dan heb je kans dat ivermectine niet goed werkt, het schijnt dat spoelwormen resistent zijn voor ivermectine.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 14:01

silkie schreef:
Nou, ik dacht dat ontwormen aan de hand van mestonderzoek van http://www.wormbestrijding.nl een goed idee was.
...

Wát een ongenuanceerde onzinreactie!

hc

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 14:03

Cayenne schreef:
Gewoon het zekere voor het onzekere nemen. Mestonderzoek en ieder paar weken netjes ontwormen.
Beter voorkomen dan genezen Lachen

Dat vind ik ook nog altijd het beste Lachen spijtig dat het niet meer word gedaan

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 14:10

Nicolletje schreef:
Leverbot komt hier wel voor (op veengrond wat minder maar toch hoor ik boeren hier die soms leverbotbestrijding doen) maar de da's zijn ervan overtuigd dat het zeer zeldzaam is bij paarden.

...hier is de situatie een tíkje anders dan in NL.
1. geiten en schapen worden op grote schaal in de campo verweid en gelaafd in de waterlopen/poelen
2. ik rij mijn paarden niet in een rijbak maar in diezelfde campo en ze drinken van datzelfde water
3. niks veen hier Haha!

hc

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 14:13

Nog even een aanvulling op Silkie:

Spoelwormeitjes kunnen enkele jaren actief blijven op een wei, dus als je ondertussen omgeweid hebt dan heb je weer nieuwe kans op wormen, zeker als de mest nooit is weggehaald of er verder nooit meer is gemaaid o.i.d.

Huertecilla schreef:
Mestonderzoek geeft HEEL betrouwbaar uitsluitsel over de aanwezigheid van eierleggende (rond)wormen in het spijsverteringskanaal.
Het geeft geen uitsluitsel over recent (laatste 3 weken) ingenomen infecties welke nog geen eieren leggen.

Maak ik hieruit op, HC, dat je dus het beste 1x kan tellen en 3 weken later nog een keer bij bijv. omweiden of andere veranderde situatie?

edit: DA's zijn ervan overtuigd dat leverbot zeldzaam is bij paarden omdat paarden een andere (stuggere) darmwand zouden hebben dan schapen, waardoor de leverbot zich minder makkelijk nestelt.
Met veel schapen en geiten (en limneaslakjes) in de buurt heb je natuurlijk wel meer kans op méér leverbotjes.
Laatst bijgewerkt door Nic op 29-09-07 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 14:18

katiavl schreef:
Cayenne schreef:
Gewoon het zekere voor het onzekere nemen. Mestonderzoek en ieder paar weken netjes ontwormen.
Beter voorkomen dan genezen Lachen

Dat vind ik ook nog altijd het beste Lachen spijtig dat het niet meer word gedaan

Dat is NIET het beste omdat het de darmflora onnodig belast, de spijsvertering verstoord waardoor het paard belast wordt.
Zelfs een geringe besmetting is voor een robuust gehouden paard minder schadelijk dan het ontwormen.

Parasietbeheer hoort integraal bekeken te worden.
Het gezamelijk laten begrazen met schapen/geiten/koeien is een effectieve manier om de parasietdruk te verminderen.

Mestonderzoek is een HEEL GOED hulpmiddel om een beter optimum tussen te veel en te weinig deparasiteren te vinden.
Deparasiteren houdt echter meer in dan darmdoorspoelen en dus kan niet op basis van mestonderzoek alleen volledig van deparasiteren worden afgezien.

hc

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 14:22

Mag ik nog zelf beslissen wat ik het beste vind? Heb genoeg colleges over ontworming gevolgd om mijn eigen gedachten te vormen Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 14:29

Nicolletje schreef:
Nog even een aanvulling op Silkie:

Spoelwormeitjes kunnen enkele jaren actief blijven op een wei, dus als je ondertussen omgeweid hebt dan heb je weer nieuwe kans op wormen, zeker als de mest nooit is weggehaald of er verder nooit meer is gemaaid o.i.d.

Huertecilla schreef:

Maak ik hieruit op, HC, dat je dus het beste 1x kan tellen en 3 weken later nog een keer bij bijv. omweiden of andere veranderde situatie?

edit: DA's zijn ervan overtuigd dat leverbot zeldzaam is bij paarden omdat paarden een andere (stuggere) darmwand zouden hebben dan schapen, waardoor de leverbot zich minder makkelijk nestelt.

DA´s hebben daarin helemaal gelijk doch tig keer groter besmettingskans maakt minder makkelijk per saldo toch weer meer waarschijnlijk dan in NL.
Ook fundamenteel anders is dat hier wormeieren op de velden de hete droge maanden niet overleven. Ervaring heeft ondertussen geleerd dat mestonderzoek bij robuust gehouden paarden dan onzin is. Bij stalhouding ligt dit ook hier uiteraard anders maar dat valt buiten dit subforum.

Wat de telling en het verweiden betreft:
Je kan alleen iets tellen wat eieren legt en het duurt enige tijd voor de opgenomen eieren zelf eieren van leggen. Alles wat opgenomen is in de tussenliggende incubatieperiode tel je dus niet. Dát is de kern. De incubatieperiode op zich is dus geen vaste ´interval´.
Verder is een geringe besmetting met rondworm of lintworm niet schadelijk voor een gezond robuust gehouden paard. Minder schadelijk dan het chemisch reinigen Knipoog

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 14:37

katiavl schreef:
Mag ik nog zelf beslissen wat ik het beste vind? Heb genoeg colleges over ontworming gevolgd om mijn eigen gedachten te vormen Lachen

Ja hoor, al hang je jouw paard aan een chemische reinigingsdrip.
JIJ schrijft evenwel dat jij het jammer vindt dat niet vaker én mestonderzoek én elke zes weken automatisch wordt ontwormd. Daarmee ventileer jíj jouw waardeoordeel over ánderen Pling

Wat de strategie van parasietenbeheer betreft kan je wellicht nuttige, bij jouw studie aanvullende, info uit de al genoemde Australische (en NieuwZeelandse) bronnen halen.
Daar wordt extensieve veeteelt bedreven en de strategie is voor geiten/schapen/runderen/paardachtigen gelijk.

hc

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:28

Huertecilla schreef:
silkie schreef:
Nou, ik dacht dat ontwormen aan de hand van mestonderzoek van http://www.wormbestrijding.nl een goed idee was.
...

Wát een ongenuanceerde onzinreactie!

hc

Sorry hoor, maar ik vind het zeker geen onzinreaktie!
Heb het serieus geprobeert om aan de hand van mestonderzoek te ontwormen. Maar als ik ondertussen toch een duidelijke worminfectie bij mijn paarden zie, vind ik dat wel reden om hier te vermelden!

De vraag in dit topic is of wormeitelling nu betrouwbaar is of niet en ik heb aan den lijfe ondervonden dat het dus niet 100% betrouwbaar is

Heb idd jonge paarden en ontwormd met pyrantel (had van de DA begrepen dat er bij spoelwormen enige resistentie tegen ivermectine bestaat)