Naturals vaak caploos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paul11

Re: Naturals vaak caploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:43

Citaat:
Dit was aardig. Ze gooit op basis van gebrek aan kennis en vooroordelen een waardeoordeel over wat een ánder moet doen hier op de buis en ik vind dat ze dit niet hoort te doen. Dat is in mijn ogen stemming kweken op basis van onbenul.
Laat haar lekker zélf een helm opzetten.
Het is niet verplicht, je bent verzekerd en de rest is een kwestie van vaardigheden, band met je paard en PERSOONLIJKE risico-afwegingen waar NIEMAND HET RECHT OP EEN MENING OVER HEEFT WANT NIET KAN BEOORDELEN!

Hoho, je gaat wel ver, je kan niemand het recht op een mening ontzeggen, ik ben het met de TS ten dele eens, wel of geen naturals, het rijden zonder cap ( in zijn algemeenheid ) beschouw ik als een grote stommiteit, ongeacht vaardigheden, band met je paard etc., de oorzaken van ongelukken hoeft lang niet altijd bij jezelf of je paard te liggen.
Daarnaast, de verzekering kan wel degelijk vervelend gaan doen, als blijkt dat je een ongeluk hebt gekregen, hoofdletsel hebt opgelopen en geen cap hebt gedragen, lees je verzekering maar eens goed door, vaak staat daar iets van een clausule in, waarbij je de verplichting hebt om je dusdanig te gedragen, voorzorgmaatregelen te nemen etc, om de schade zo beperkt mogelijk te houden ( of iets van die strekking ), je zal wel verzekerd blijven, maar je loopt wel risico op een hogere premie of een hoger eigen risico bedrag o.i.d ( dat is natuurlijk aan jouw of je dat risico wilt lopen, dus jouw persoonlijke risico afweging )
Ook kun je stellen, dat als iemand hoofdletsel o.i.d oploopt ( door geen cap te dragen), door een ongeluk met zijn/haar paard, de kosten daarvan uiteindelijk op de hele gemeenschap drukt, immers bij veel en hoge kosten moeten de premies voor de verzekeringen omhoog of hoog blijven, bot gezegd, jouw persoonlijkr risico afweging kan mij klauwen met geld kosten.
Zoals uit verschillende onderzoeken steeds weer blijkt, is paardrijden een gevaarlijke sport, er belanden jaarlijks duizenden ruiters in het ziekenhuis, met veelal zware letsels.
Natuurlijk zijn dat allemaal kneuzen, die niet kunnen paardrijden, hun paard niet in de hand hebben of geen band met hun paard hebben. Clown
Wat mij betreft mogen ze het dragen van een cap voor ruiters wettelijk verplicht stellen.
Laatst bijgewerkt door Paul11 op 20-09-07 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:44

ongesteld ofzo hc?..

Ook westernruiters rijden veel (niet altijd) zonder cap kunamosity.

Nadya, ze zegt niet 'alle'..... Knipoog

Cer

Moderatoropmerking:
als iemand een stelling deponeert die wellicht niet correct is, kan daar over gediscussieerd worden. Maak de discussie echter niet persoonlijk

marleen_usar

amen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:45

Dat denk ik ook, Dublinj Ja . En misschien doen sommige mensen voor de foto hun cap af, wie zal het zeggen. Ik vind dit alleen weer zo overkomen alsof naturals niet nadenken over hun veiligheid en daar geloof ik niet in. Althans, ikzelf en de mensen die ik over het algemeen ken, denken zeker na over hun veiligheid.

Maar goed, een cap alleen beschermt je ook niet tegen alle ellende die je kan overkomen en ik rij ook niet met een body protector. Vork

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:47

Ts je ziet het bij beide groepen wel veel voorkomen naturel of niet, maakt volgens mij niet veel uit.

Ik denk maar zo het is de keuze van de ruiter of amazone zelf, of die wel of geen cap wil dragen om wat voor reden dan ook.

Op mijn 6 jarige heb ik de laatste tijd zelden nog een cap op, ik rij hem al 3 jaar en ken hem door en door.
Voor iemand misschien geen reden, maar ik weet dat ik er niet snel af zou vallen.

Op onze 3 jarige draag ik wel altijd een cap, omdat ik dat veiliger vind.

Maar even iets heel anders, misschien ook wel off topic.
Je hoort mensen altijd zeggen in verschillende topic's je hebt geen cap op.
Maar open je een topic van een z1 of z2 en heeft de ruiter of amazone een hoedje op word er niets gezegt.
Voor hun is de kans net zo groot om van een paard af te vallen.
En z'n hoedje bied zeer zeker geen bescherming, ook hun paard kan struikelen Verward

Maar die zal een discussie blijven zonder einde ben ik bang. Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:47

Cheveyo schreef:
Nadya, ze zegt niet 'alle'..... Knipoog

Wel de woorden 'veel' en 'vaak' en dat in combinatie met 'naturals'. Jammer.....

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:49

juist goed dat die woorden 'veel' en 'vaak' er bij staan, anders kon het idd worden opgevat als alle Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:50

DublinJ schreef:
Arabesk schreef:
Ik vertrouw m'n paard wel, maar m'n medeweggebruikers niet Clown

Helemaal mee eens. Daarbij heb je ook van die takken die je ineens tegenkomt als je een bocht om komt galopperen. Al meerdere malen heeft mijn cap me gered van een lelijke hoofdwond van die dingen Bloos Haha!

en je cap beschermt ook tegen 'met je haar in de takken blijven hangen'

Je gaat echt dood als er een pluk haar uitgerukt wordt!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:05

ik rij soms met en soms zonder cap....aangezien ik nu een jong paard heb en op een stal sta waar het verplicht is..rij ik dus met cap..en zo vervelend is het niet...en ik ben geen natural hoor...maar een western mutsie...Knipoog

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:06

Brrrrrr dat is al helemaal niet relaxed. Ik best lang haar......

Nadya ---> Iedereen die paard rijdt loopt risico, jong, oud, ervaren en onervaren. Een cap beschermd wel een heel erg belangrijk deel van je lichaam. Zonder je hoofd kom je niet ver terwijl je een arm of been best kan missen. Clown Ik vind het zelf ook verstandig dat wanneer je veel risico gaat lopen (met een cross ofzo) dat je een bodyprotecot aandoet. Maar ja je moet het ook nooit overdrijven. Voor iedereen die helemaal geen risico wil lopen moet niet gaan paardrijden. (en nog een een heleboel andere dingen laten) Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:10

DublinJ schreef:
Nadya ---> Iedereen die paard rijdt loopt risico, jong, oud, ervaren en onervaren. Een cap beschermd wel een heel erg belangrijk deel van je lichaam. Zonder je hoofd kom je niet ver terwijl je een arm of been best kan missen. Clown Ik vind het zelf ook verstandig dat wanneer je veel risico gaat lopen (met een cross ofzo) dat je een bodyprotecot aandoet. Maar ja je moet het ook nooit overdrijven. Voor iedereen die helemaal geen risico wil lopen moet niet gaan paardrijden. (en nog een een heleboel andere dingen laten) Haha!

Ja, dat weet ik. Knipoog
Maar ik vind mijn nek en mijn rug ook aardig belangrijk, maar toch rij ik niet met een body protector op mijn jonkie. Want ja, ook nu kunnen er nog de ergste dingen gebeuren, maar als ik zo moet gaan leven had ik beter geen jong paard kunnen kopen. Over andere risicovolle zaken in het leven, heb ik het dan even niet..... Knipoog

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:12

Nee precies of misschien moet er maar een bodyprotectorpak worden uitgevonden Haha!

Zelf heb ik ook een jong paard die ik dan wel met cap rij. Geeft mij ook altijd een feak gevoel van zekerheid. Beetje uit mijn jeugd meegenomen. MET CAP KAN ME NIKS GEBEUREN IDEE hahaha..... nek breken dan niet meegeteld Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:19

Ik rij op mijn jonge paard met cap, maar heb nog altijd het gevoel dat me van alles kan gebeuren. En dat is ook zo natuurlijk. Ik heb thuis wel een schat van een dochter en een man en ik weet dat ik een risicovolle passie voor paarden heb. Gelukkig doet mijn paard het goed, maar van de week voelde ik toch zijn onervarenheid weer (hij had een schrikkerige bui) en dan besef je weer dat je er met die cap ook niet bent, als het goed fout gaat. Scheve mond

Jaaaaa, een bodyprotec(tor)pak, hihihi..... Haha!
Lijkt me wel wat, ja..... Knipoog

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:22

op de een of andere manier val ik alleen van een paard als ik geen cap opheb. dus draag ik em altijd...
het is misschien omdat ik in mijn achterhoofd toch weet dat ik kwetsbaarder ben, val ik sneller...

_Henrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:33

Ik rijd altijd met cap, dat geeft me een veilig gevoel & dat vertrouwen slaat weer aan op je paard ( is dat een normale zin? Clown )

Ik lees dat veel mensen geen cap op hebben omdat ze hun paard/pony al lang rijden en het paard volledig vertrouwen.
Let wel; een paard is nog altijd een dier, een vluchtdier wel te verstaan.
Een paard is nog altijd niet volledig te vertrouwen.
Dit is niet aanvallend bedoeld voor mensen die vinden dat hun paard wél te vertrouwen is, maar gewoon een opmerking over het aard van het beestje.

Veel mensen vinden mijn pony ook te vertrouwen, en ik vertrouw Ramona ook heel erg. Maar in de tijd dat ze ziek is geweest, heb ik een hele andere aard van haar gezien, en besef ik toch dat, ook al is een paard nog zo rustig,stabiel en bomproof, ze zullen echt wel een keer iets zo eng vinden dat ze iets raars gaan doen.

Maar een paard kan ook vallen of struikelen, en wat als je dan met je hoofd onder het paard komt ofzo?
En wat als je zelf onwel word?

Over Naturals wil ik niks zeggen, ik zie ook mensen die niet 'naturel' rijden zonder cap op hun paard zitten.

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:36

Ik kan niet anders zeggen als het eens te zijn met Huertecilla.
Het punt wat hij, misschien wel wat lomp, probeert te maken is
dat iemand die NIETS afweet van de manier waarop Naturals
met hun dieren omgaan, ook niet kan oordelen of zelfs maar een
mening kan geven over die manier van omgang.

De stelling; "ik vind Surinaams niet te eten" kan nooit afkomen
van iemand die nooit Surinaams heeft gegeten.

De band die een échte natural met zijn paard heeft (natural
betekent meer dan bit-, boom-, ijzer-, zadel-, en/of stalloos) is
zo intens dat het veilig is om zonder cap te rijden. Sterker nog;
mijn hele natural gevoel is weg met cap. Ik héb wel een cap, die
ik gebruik met springen, jonge paarden of vreemde paarden (ik
stap daar dus wel weer op).

Voor wat betreft "ik vertrouw mijn paard wel, maar mijn omgeving
niet" wil ik tóch even reageren. Op het moment dat mijn paard
reageerd als er een kanon wordt afgeschoten of een vliegtuig
neerstort naast hem, heb ik gefaald in mijn opleiding. Hij schrikt niet,
nooit en wie me niet geloofd nodig ik uit met allerlei frutsels bij ons
in de bak te komen staan, of in het bos, en hem uit te proberen. *LOL*

Mocht mijn paard struikelen of vallen, dan heeft hij niet goed gekeken,
en ook dat zal niet voor komen. Mijn paard kijkt constant waar hij loopt.
Als er een gat in de weg zit (denk konijnenhol) loopt hij er om heen.

Op het moment dat mijn paard ergens van schrikt, heb ik gefaald.

PS Ik rijd twee van mijn paarden zo, hoewel ze in mijn profiel met Engels
tuig om op de foto staan. Mijn Shetlander wordt Engels gereden, maar
is wel boomloos, bitloos, ijzerloos en stalloos. Mijn 2,5 jarige is nu in
opleiding.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:38

Een cap is niet verplicht, je ben zonder gewoon verzekerd en niemand kan van een afstandje in het algemeen over de riscoanalyse een ander een oordeel geven dus ´jammer dan naturals´ is geen mening maar ongefundeerde speculatieve onzin omdat niet bekend is wat het resultaat van kans x gevolgen is.
Zoals Morrie illustreert is er bij ruiters die op een andere manier andere dingen doen een andere situatie. Waar Morrie het over heeft ligt ver buiten het referentiekader van de modale ringdressuurruiter en die kán daar dus niets over vinden want die heeft geen idee waar het over gaat!
Wanneer ik hier hellingen train kan vrijwel geen NLer zich voorstellen dat op een helling vallen iets heel bijzonders is. Dat je omhoog kan vallen en dat vallen minder riskant wordt naarmate je steiler afdaalt. Daar kan die NLer dus geen mening over hebben, want die heeft geen idee waar het over gaat!

Zo zijn er legio ruiters die zonder bit rijden onverantwoord vínden omdat het buiten hún referentiekader ligt en ze daar geen mening over kúnnen hebben.
Zo zijn er legio ruiters die vinden dat optomingsloos in druk verkeer onverantwoord is omdat dit buiten hún referentiekader ligt en ze daar geen mening over kúnnen hebben.
Zo zijn er legio ruiters die vinden dat paarden niet onbeslagen over rotsen en verharding kunnen galopperen omdat hún paarden dat niet kunnen en de over andere paarden geen mening kúnnen hebben.
Zo zijn er legio ruiters die in het platte NL geen referentiekader over bergrijden hebben en daar geen mening over kúnnen hebben.

Het recht op een mening is alleen van toepassing als ergens wat over kán vinden :)*

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 20-09-07 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:40

Dat bedoelde ik dus! Volledig eens!

_Henrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:42

BGGBWM schreef:
'Op het moment dat mijn paard
neerstort naast hem, heb ik gefaald in mijn opleiding.'

'Op het moment dat mijn paard ergens van schrikt, heb ik gefaald.'

Ik vind je mening begrijpelijk, maar op deze punten niet.
Dus als een paard schrikt, ben jij de verantwoordelijke hiervoor?

Dus als bijvoorbeeld een bij je paard steekt, mag het dier dit niet laten merken door te schrikken van de steek?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:42

BGGBWM schreef:
Ik kan niet anders zeggen als het eens te zijn met Huertecilla.
Het punt wat hij, misschien wel wat lomp, probeert te maken is
dat iemand die NIETS afweet van de manier waarop Naturals
met hun dieren omgaan, ook niet kan oordelen of zelfs maar een
mening kan geven over die manier van omgang.

De stelling; "ik vind Surinaams niet te eten" kan nooit afkomen
van iemand die nooit Surinaams heeft gegeten.

De band die een échte natural met zijn paard heeft (natural
betekent meer dan bit-, boom-, ijzer-, zadel-, en/of stalloos) is
zo intens dat het veilig is om zonder cap te rijden. Sterker nog;
mijn hele natural gevoel is weg met cap. Ik héb wel een cap, die
ik gebruik met springen, jonge paarden of vreemde paarden (ik
stap daar dus wel weer op).

Voor wat betreft "ik vertrouw mijn paard wel, maar mijn omgeving
niet" wil ik tóch even reageren. Op het moment dat mijn paard
neerstort naast hem, heb ik gefaald in mijn opleiding. Hij schrikt niet,
nooit en wie me niet geloofd nodig ik uit met allerlei frutsels bij ons
in de bak te komen staan, of in het bos, en hem uit te proberen. *LOL*

Mocht mijn paard struikelen of vallen, dan heeft hij niet goed gekeken,
en ook dat zal niet voor komen. Mijn paard kijkt constant waar hij loopt.
Als er een gat in de weg zit (denk konijnenhol) loopt hij er om heen.

Op het moment dat mijn paard ergens van schrikt, heb ik gefaald.

PS Ik rijd twee van mijn paarden zo, hoewel ze in mijn profiel met Engels
tuig om op de foto staan. Mijn Shetlander wordt Engels gereden, maar
is wel boomloos, bitloos, ijzerloos en stalloos. Mijn 2,5 jarige is nu in
opleiding.

Fijn dat jij jou paardje zo goed vertrouwt...ik hoop ook dat je paardje het op deze manier zoals jij het omschrijft blijft doen.....
Ik ben geen natural zoals jullie het omschrijven...
Een dier is in mijn ogen nog steeds een dier en een paard is een vluchtdier...mijn paard schrikt ook nergens van kan je ook een bom naast laten ontploffen...geen probleem...maar met frisser weer en een vallend blaadje van de boom en ineens kan hij daarvan schrikken....heel normaal gedrag voor een paard.....

_Henrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:45

Escardo schreef:
Fijn dat jij jou paardje zo goed vertrouwt...ik hoop ook dat je paardje het op deze manier zoals jij het omschrijft blijft doen.....
Ik ben geen natural zoals jullie het omschrijven...
Een dier is in mijn ogen nog steeds een dier en een paard is een vluchtdier...mijn paard schrikt ook nergens van kan je ook een bom naast laten ontploffen...geen probleem...maar met frisser weer en een vallend blaadje van de boom en ineens kan hij daarvan schrikken....heel normaal gedrag voor een paard.....

En dát bedoelde ik dus Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:46

Huertecilla schreef:
rakkertje13 schreef:
er wordt zo fel op gereageerd. Waarom?? Iets te verdedigen?

Ja, persoonlijke beslissingsvrijheid Pling

hc

En jij valt persoonlijke meningsvrijheid aan, maakt je beslist niet beter hoor Hc, eerder pot verwijt de ketel dat die zwart ziet.

Ik denk dat cap op niet echt te maken heeft met natural of niet, gewoon keuze, al geloof ik niet in het "ik ken men paard zo goed"
Heb mijn pony 18 jaar gehad, en elke dag heb ik nog iets nieuws ondekt.

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:47

Mijn paarden zijn altijd allemaal erg vrolijk en kunnen zich natuurlijk ook soms rot voelen en dat laten weten en zo ook wanneer een bij ze steekt. Maar als ik op z'n rug zit heeft het paard mij te vervoeren op een veilige manier. Wordt hij gestoken door een bij (laten we horzel als voorbeeld nemen, want dat is laatst gebeurd) schrikt mijn paard natuurlijk wel en hij zal dus ook even reageren door te trillen met de huid of de oren in de nek te gooien, maar daar heb ik geen cap voor nodig. Op het moment dat hij vlucht met mij op zijn rug vanwege een bij, trekker, windmolen, vrachtschip, vliegtuig of wat dan ook, dan getuigd dit van ongehoorzaamheid en wantrouwen. Bij een volledig wederzijds vertrouwen en gehoorzaamheid van het paard zal het dier niet wegrennen voor en insectenbeet.

Met de baas op uw rug zult gij niet rennen, tenzij anders aangegeven.

PS Als hij bij een blaadje van de boom al schrikt, zal ik echt op nieuw moeten beginnen me trainen.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:48

Ik blij dat er in deze wereld mensen zijn die altijd voor de volle 200% alle gevaren die met omgang van paarden kunnen verkomen en paarden zo hebben weten om te toveren dat ze hun oude oerinstinct in zijn totaliteit kunnen doen vergeten. Vluchten hoort o.a. daarbij. De band tussen paard en mens is iets heel bijzonders (als je het goed aanpakt) maar dat maakt nog niet dat zowel het instinct van het paard noch de mens te veranderen is. Ik vertrouw mijn eigen lichaam en toch ben ik vaak genoeg ergens van struikeld.

TS steld eigenlijk meer een vraag dan dat ze een oordeel geeft. Elke mening moet gerespecteerd worden gegrond of niet. Ik heb een mening over de oorlog in Irak maar ben er nog nooit geweest. Misschien is een forum geen goed idee wanneer je niet bereid bent uitleg te geven en meningen van andere niet wil horen.

Maar ja dat is mijn mening

Een cap maakt iemand geen goede ruiter noch een slechte ruiter
Laatst bijgewerkt door Salsa op 20-09-07 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt