sporen, zweep, slof, en maar...trekken en porren...walgelijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jinte

Re: sporen, zweep, slof, en maar...trekken en porren...walgelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 14:20

Ik doe ook niet aan parelli maar zie dit ook niet graag, alhoewel het wel eens gebeurd.
Bij mij op stal doen ook een paar mensen aan parelli en ik vind het echt ontzettend knap!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 15:07

Gelukkig rijd ik nu bij een eigenaar, heb er geen last meer van en hoef het niet meer te zien. Was ook de reden waarom ik bij een manege ben weggegaan (en gelijk gestopt met dressuurrijden) kon het niet meer aanzien. Er iets van zeggen hielp ook niet, of het was dat je dr geen verstand van had of je moest je nergens mee bemoeien. Nou ben ik verbaal ook niet zo goed, en toen wist ik alleen dat dat voor mij niet de manier was, van JU, Parelli of NH had ik nog nooit gehoord, laat staan dat ik ze kon uitleggen hoe het ook kon.
Bij de overstap naar western wist ik dan ook niet wat me overkwam: kwam ik aanlopen met een paardje werd me al verteld dat ik ze niet zo strak moest vastpakken (vast aan het halster, voorals ze ervan door gaan), was gelijk verkocht! Mensen die paarden zonder geldige reden afragden (en dat na reprimandes bleven doen) werden subiet uit de les verwijdert. Toppunt was toen ik tijdens een les voor de zoveelste keer liep te hannissen met een haf, er als oplossing werd gegeven dan maar eens zonder bit!
(Nou wil ik natuurlijk niet zeggen dat western heilig is, heb ondertussen hier ook al dingen gezien die niet fijn voor de oogjes zijn, jammer genoeg. Alleen dat het zoveel anders kan dan met geweld.)
Zelf heb ik intussen wel eens met hulpmiddelen gereden, maar altijd gedoseerd en onder begeleiding. Zal ze ook echt niet als eerste uit de kast halen, alleen als laatste hulpmiddel.
Oja, kan iemand mij vertellen hoe het komt dat als iemand een eigen paard krijgt, dat er dan spoortjes uit de laarzen groeien? Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:25

Pluizebolpum schreef:
(en gelijk gestopt met dressuurrijden)

net of alle dressuurruiters rukken, plukken, met sloffen en weet ik wat rijden..
lekker generaliserend Gestoord

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:26

Schaam me diep Bloos , kwam dr weer eens ietwat ongenuanceerd uit en dat was niet de bedoeling. Ik weet wel dat er ook nog goede dressuur (en andere disciplines) ruiters zijn die niet rukken en plukken etc.,
Wat ik had willen zeggen was dat ik toch al zat te twijfelen of ik nu wel of niet western wilde gaan rijden, en de sfeer en manier van werken op die specifieke manege maakte voor mij die keuze makkelijker.

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:29

Dewii schreef:
Ik heb niets tegen het gebruik van sporen, zweep en slof, als je maar weet hoe en waarom je het gebruikt (en genoeg ervaring en kennis hebt om ze uberhaubt te mogen gebruiken)! Zoals jij het vertelt heb ik er een gruwhekel aan, bah!

idem hier.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 20:28

helemaal mee eens! ik schrijf wel eens met wedstrijden en dan af en toe weiger ik om nog langer te schrijven en wordt er iemand uitgetoeterd vanwege rukken in de mond of overmatig zweepgebruik!
zelf doe ik vrijheidsdressuur! is echt heel leuk! ik probeer alles uit die shetjes te halen wat er in zit!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 23:15

Toch jammer dat je je paard moet verkopen, anders had je ze kunnen laten zien hoe ver je met Parelli had kunnen komen. Er alleen over vertellen gaat niet, mensen moeten het ook zien. En voordat je het kunt laten zien, gaan mensen toch niet begrijpen wat je nu eigenlijk aan het doen bent als je met Parelli bezig bent. Want het ziet er voor het oog zo heel anders uit dan wat de rest doet...totdat je op een verder gevorderd stadium wel je changementen kunt laten zien en de piaffe kunt laten zien omdat je een bent met je paard, en meer een bent met je paard dan alle mensen met slofteugels, zwepen en sporen.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 00:34

Ik zat vorige week de Divoza gids door te bladeren en toen zei ik nog tegen mijn vriend: "Kijk dit zijn de martelwerktuigen" want dat zijn sporen, zwepen en vooral hulpteugels in mijn ogen. Bij goed gebruik kunnen ze niet veel kwaad, maar het rotte is dat veel mensen helemaal niet weten hoe ze ermee om moeten gaan en op die manier hun paard naar de klote rijden.

Jaren geleden reed ik al relaxed met losse teugeltjes, stem en zithulpen en mijn pony liep echt geweldig! Zag soms ook mensen in de bak "ploeteren" omdat het paard tegen ze vocht. Kheb zelfs weleens meegemaakt dat iemand zijn paard een paar flinke lellen gaf met longeerzweep. Toen was ik 10 jaar ofzo en toen dacht ik bij mezelf: Dat nooit!

De grote fout wordt steeds gemaakt op maneges. Kinderen gaan wel op les maar weten amper hoe ze met een paard om moeten gaan. Ik had gelukkig les van iemand die dat wel belangrijk vond. Maar toen zij weg ging werd het ook allemaal minder. Eigenlijk zouden kinderen eerst een verplichte cursus omgaan met paarden moeten doen voordat ze erop mogen rijden. Die verantwoordelijkheid ligt bij de maneges.

Ik snap dat je het niet aan kunt zien, maar helaas kan je er weinig aan veranderen. Mensen (zeker dat soort mensen) nemen toch nooit iets aan. Doe lekker je eigen ding en laat ze maar zien dat ze verkeerd zitten!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 00:36

Mensen leren op maneges helaas nog steed dat je moet schoppen om het paard voorwaarts te laten gaan, aan beide teugels moet trekken om hem te laten stoppen. Aan een teugel moet trekken om te sturen. En er zijn maar heel weinig maneges die de tijd nemen en vooral van de aspirant ruiters de tijd KRIJGEN om het op een andere manier uit te gaan leggen. Mensen willen snel resultaat....

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 07:51

Ja het is gewoon zonde, want uiteindelijk moeten ze zulke gewoontes allemaal weer afleren (of niet Lips are sealed ) sommigen rijden tot hun 40e gewoon zo door als ze geleerd hebben.

Daarom geef ik nu aan een paar kinderen privéles op mijn pony's en leer ze op een vriendelijke manier te rijden. Er is heel veel vraag naar. Maar ik heb maar plek voor 4 kinderen omdat ik mijn paarden zelf ook gewoon train, en geen plaats voor meer paarden.

Een manege waar ze op een vriendelijke manier leren rijden is heel erg veel vraag naar, ouders beginnen in te zien dat het vaak niet vriendelijk is voor de paarden ook al hebben ze zelf geen verstand van paarden, en daarbij worden kinderen vaak maar gewoon op een pony gegooid en hup in draf hup in galop maar echt zinnige dingen leren ze niet.

Maar goed daar gaat veel tijd in zitten.. Lessen zouden kleiner moeten worden, je moet jonge kinderen niet direct los op een pony zetten, waarom niet gewoon voorkomen dat ze eraf donderen en bang worden? Verward
Maar daarbij zijn ouders wel bereidt om een veel hogere prijs te betalen voor dat soort lessen Ja
Ik word bijna elke week wel gebeld of gemaild...

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 08:20

Op zo'n manege had ik graag willen leren rijden! Ik heb bv op een heel rare manier 'leren' springen; kruisje in het midden en hop er over heen, en dan zonder uitleg over verlichte zit, en hoe te springen, niet eens eerst balkjes!
Tis dat ik op tv al had gezien hoe springruiters dat deden, niet dat het veel hielp (arme pony).
Mooiste wat ik ooit gehoord heb was: 'kijk er maar niet te lang naar, straks wordt je nog bang' tijdens een beginnersles voor volwassenen, omdat ik eerst naar het hoofd van het paard liep om kennis te maken...

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:14

Wat zou ik graag over een tijd een manege beginnen waar kinderen wél eerst normaal leren omgaan met een paard ( of eigenlijk niet 'normal' maar 'natural' *LOL* Al heb ik een hekel aan die termen ) voordat ze er überhaupt op mogen.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:51

ik vind het ook behoorlijk respectloos wat ik vaak om me heen zie gebeuren bij kinderlessen. Vroeger mocht ik niet eens de teugels vasthouden in de beginnerslessen. Er liep iemand naast (zwetend Haha! ) om de pony te leiden en de kleine meisjes moesten eerst evenwichtsoefeningen leren alvorens we de teugels mochten vasthouden. Als ik nu kleine Pennys op mijn paard krijg doe ik het precies hetzelfde en geen gemuts met trekken en schoppen "dat doe je bij je hond toch ook niet" is altijd een goede reden om de grijze cellen tussen de oren te activeren Haha!

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:55

Ik ben het met je eens dat VEKEERD gebruik van slecht is..
Maar ik denk toch wel degelijk dat er mensen zijn die de slof op de goeie manier gebruiken, gewoon puur omdat zijn/haar paardje iets moeilijk vind en de ruiter ook (dan krijg je dus miscommunicaties) een slof kan dan helpen, maar ALLEEN als je hem goed gebruikt. Met zweep en sporten net zo; er kan vreselijk misbruik van gemaakt worden.. dat is fout! Maar een assisterende tik kan op z'n plek zijn.. Knipoog
Verder ben ik het wel met je eens..

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:09

Trekken/schoppen/slaan doe je niet zomaar, dat is op een of andere manier aangeleerd. Eén overheersende rotte appel kan ieders omgang met een paard al veranderen. We zijn immers ook zelf kuddedieren Knipoog Het is jammer dat het gebeurt, maar wat doe je eraan? Helaas niks. Ik weet zeker dat ik mijn paard heus weleens verkeerd aangepakt heb, te hard in het mondje getrokken, mn spoor erin geprikt, maar dat overkomt een ieder die op een paard klimt wel een keer. Daarnaast hebben sommige mensen geen les, of krijgen ze misschien les van iemand die ze zo leert rijden. Ik geloof niet dat veel mensen op hun paard zitten met het doel ze verrot te slaan. Ik denk dat als je het zou filmen en het laat zien (a la blik op de weg) dat mensen heel hard zullen schrikken.

Ik ben indd wel van mening dat er iets schort aan manege lessen. Hoe saai ook, het zou moeten beginnen met een theorieles, vervolgens omgang met het paard, op- en afzadelen, dan aan de longeerlijn, los en dan pas groepslessen. En durven corrigeren. Maar ik snap ook dat maneges daar geen tijd voor hebben.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:13

Ja maar als het paard iets moeilijk vind, en de ruiter vind dit ook moeilijk, waarom niet de ruiter leren om dit op de juiste manier voor elkaar te krijgen en dan in kleine stapjes steeds verder komen op de goede manier, ipv maar naar de slof te grijpen omdat dit makkelijker is. Je moet van achter naar voor rijden, niet van voor naar achter.....
Maar goed discussie over slof blijf toch altijd iets wat altijd door gaat.... Een goede ruiter heeft de slof niet nodig, een minder goede ruiter ook niet.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:31

Rij zelf zonder al die kerstversiering.
Paarden staan goed aan de hulpen dus is het niet nodig ook.
Heb helaas ook het een en ander gezien.
Slof erom want hij is zo sterk,had het paard dan niet gekocht of was ie toen je hem teste niet sterk??
Hier in de buurt rijden er een paar met slof (kids die net een half jaar rijden) ja zegt de eigenaar anders houden ze ze niet Verward
Het maakt niet uit wat je rijdt maar doe het met respect voor het dier waar je op zit

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:48

Op de manier waarop de TS het beschrijft vind ik het ook waglelijk, maar ik ken ook mensen die ook met sporen rijden die juist wel op een goede manier met hun paard omgaan. Er zijn gewoon altijd rotte appels.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:58

hmmz, ik heb iemand gekend die van de fysio TIJDELIJK met slof moest rijden, dus het is zeer zeker niet altijd onkunde. Ook een slof kan goed gebruikt worden

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 21:14

Even een vraagje:

Beseffen alle anti spoor mensen wel dat sporen vanaf het M1 verplicht zijn en dat het dan wel handig is dat je er thuis mee traint?

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:13

Of gewoon geen M1 wedstrijden rijden. Lachen Althans; dat is wat ik denk. Ik rij al tijden geen dressuurwedstrijden meer ( eigenlijk sinds ik NH ben gaan doen en wat meer 'natural' (rot-term) ben geworden ) Omdat ik zoiets had van; Ik wil niet met bit, sporen/zweep rijden, maar op wedstrijd moet het wel. Dan maar geen wedstrijden meer.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:43

Faux schreef:
Of gewoon geen M1 wedstrijden rijden. Lachen Althans; dat is wat ik denk. Ik rij al tijden geen dressuurwedstrijden meer ( eigenlijk sinds ik NH ben gaan doen en wat meer 'natural' (rot-term) ben geworden ) Omdat ik zoiets had van; Ik wil niet met bit, sporen/zweep rijden, maar op wedstrijd moet het wel. Dan maar geen wedstrijden meer.

Je kunt ook gewoon die sporen omhebben en niet gebruiken, hoor. Er zijn wel meer idiote eisen bij dressuurwedstrijden, als je houdt van wedstrijdrijden zul je je daar toch aan moeten houden. Als wedstrijd rijden mijn hobby was, zou ik me door die sporenverplichting er echt niet vanaf laten houden. Hetzelfde geldt voor bit en zweep, je bepaalt zelf hoe je er gebruik van maakt.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:48

dat soort mensen ruk ik liever van hun paard af
geef ze een flinke klap met een zweeep Whoosh!
en na aftrap even de sporen laten voelen
Boos!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:50

ikbenfilou schreef:
dat soort mensen ruk ik liever van hun paard af
geef ze een flinke klap met een zweeep Whoosh!
en na aftrap even de sporen laten voelen
Boos!

Krijg je daarna meteen een proces aan je broek wegens ernstige mishandeling Whoosh!

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:57

Denk niet dat je dat ooit weg zal krijgen, er zullen steeds meer mensen het licht zien in natural horsemanship, maar ik denk niet dat de mensen die TE graag willen niet toch weer in een oud patroon vallen van hakken en zagen zoals ik dat altijd noem. Hakken met grote sporen en zagen met een lekker dun en scherp bitje, om je paard zo 'mooi' mogelijk bij elkaar te rijden in korte tijd.

Weet niet of ik nu echt mensen voor het hoofd stoot, maar op horse event die brabants kampioen M Nagelbijten / Gniffelen DAT vind ik nou om te janken, dat een jury zo iemand, die zo rijd (kijk ik heb altijd geleerd dat een ruiter stil moet zitten, met zijn handen EN zijn benen) door laat gaan naar de M. Oke het was een ontzettend mooie pony, maar daar hield het echt mee op. Was doodzonde en erg sneu om naar te kijken.

Ik kan best wel iets hebben van dressuur, maar zo iemand zou ik van mn paard aftrekken en niet zachtzinnig ook. Hulpteugels kunnen imo alleen als ze met een reden gebruikt worden. Dat van zonder slof kan ik hem niet houden is onzin, dan leer je paard beter kennen en ga begrijpen waarom. En ja dat kan, kom maar bij mn draver kijken. NOOIT een slof omgehad (bij mij dan)

Maargoed, ik vind dus ook dat sommige mensen te ver gaan in het 'paardrijden'. Alles wat je met hulpmiddelen kan, kan je ook zonder, alleen kost het dan misschien wat meer tijd. Denk dat dat het grootste probleem is. Mensen willen resultaat en het liefst snel, daar scoren ze winstpunten mee.