weer ringworm na enting!! enten de naturals nog?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: weer ringworm na enting!! enten de naturals nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:35

fraznic schreef:
Het is misschien niet helemaal meer on-topic, maar ringworm is een schimmel, die zit gewoon op de buitenkant, niet in de maag of darmen.

Haarmijt (demodex) is ook een bekende. Zit ook aan de buitenkant en kan explosief vermeerderen bij verminderde weerstand.
Ook de buitenkant heeft een eigen flora. Waarom denk je dat handenwassen met zeep niet alleen maar goed is en afspoelen met water doorgaans beter Haha!

hc

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 05:49

Citaat:
@Morrie
Je kan die tetanus-enting na een (herhaalde) basisenting elke 5-6 jaar herhalen, dat is genoeg.
De fabrikanten zeggen dat de enting 2 jaar dekt omdat ze niet langer getest hebben Dat is nl. niet in hun belang.
Vergelijkbare vaccins bij andere dieren en bij mensen dekken 10-15 jaar dus met 5-6 zit je nog aan de HEEL veilige kant.

ik heb op de bijsluiter gekeken (had de DA weggegooid in onze prullenbak) en daar stond 2 jaar op, vandaar...

Het was ten eerste al moeilijk een DA te vinden die alleen tetanus wilde enten, ik heb er diverse gebeld en die beweerden dat het helemaal niet kon, omdat er alleen coctail entingen in de handel waren en ten tweede beweerde deze DA ook nog dat de meeste mensen alleen influenza willen laten enten ipv alleen tetanus, of ik het wel zeker wist ivm wedstrijden (belde ze over op)..... ja ik wist het zeker.... wedstrijden??? Wacht maar tot je m'n paard in het echt ziet Clown

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 05:54

Mijn veearts zei dus net het tegenovergestelde.
Alleen tetanus kon wel,alleen influenza kon niet,daar zat de tetanus al bij in.
(beide prikken waren even duur,dus waarom zou je dan kiezen voor een ekele stof? Dat snapte hij niet zo,het is toch gratis?) Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 06:04

dat vond ik ook zo raar: weidegenoot liet de cocktail enten en die was even duur als mijn tetanus alleen

Influenza enten veel mensen bij ons in de regio 2 x per jaar en daar hoeft dan geen tetanus bij, zei de DA

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 06:10

Ik entte iedere 9 maanden, omdat het daarna officieel gezien uit begint te werken volgens de kliniek Lachen
Rhino heb ik ook een tijd tegen ge-ent, maar daar werd mijn paard alleen maar duf en loom van. Viel dus duidelijk zwaar.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 06:17

Cayenne schreef:
Ik entte iedere 9 maanden
En nu?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 06:34

Mijn paard is inmiddels overleden, dus even niets te enten Knipoog (door ouderdom)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 06:36

Ai,sorry..
Maar als je nog wel een paard zou hebben,zou je dan ook gewoon weer 2 x per jaar enten,of misschien toch maar niet?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 06:38

Ja, moeilijk Scheve mond Hij had chronisch bronchitis, en daardoor dacht ik ook dat het verstandig was om 2 keer per jaar te enten ipv 1 keer.
Maar aan de andere kant was hij dan altijd weer een paar dagen flink aan het snotteren om afweerstoffen op te bouwen.

Ik denk dat ik bij een gezond paard gewoon 1 keer per jaar zou enten Ja Sowieso blijven enten, is het niet voor je eigen paard, dan voor een ander Lachen
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 17-09-07 06:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 06:44

diesel_ schreef:
wormenkuur tegen de ringwormen in zijn maag

Die redenatie vat ik niet aangezien ringworm geen worm is maar een schimmel.

Ten eerste: weet je echt zeker dat het ringworm is? Heb je een afkrabsel laten testen? Er zijn nl ook bacteriele huidinfecties die wat op ringworm lijken maar die je dus niet met imaverol (= tegen schimmel) kunt bestrijden.

Sommige paarden reageren wat sterk op een enting, sommige mensen ook. Ik ben ook structureel grieperig na een griepprik, toch haal ik er elk jaar eentje, want als ik écht griep oploop ben ik veel verder van huis.

Het idee dat je je paard wel afweerstoffen kunt geven doordat hij een verkoudheid oploopt is onzin. Dat is een compleet ander virus dan het influenza-virus waar je tegen ent.

Enten is niet verplicht, alleen als je wedstrijden wilt rijden ben je verplicht om het te doen. Maar ik zou er niet al te blij van worden als mijn paard influenza oploopt of erger: tetanus. Itt bij mensen moet je een tetanus enting bij paarden structureel blijven herhalen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:34

Cayenne schreef:
Sowieso blijven enten, is het niet voor je eigen paard, dan voor een ander Lachen

Leg die redenering eens uit.....

hc

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:51

Morgen zal ik de faculteit eens bellen en vragen of ze de heren uitsluitend tegen Tetanus willen enten. Knipoog

En vragen om 5 jaar later nog eens te komen Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:00

Morrie schreef:
ik heb op de bijsluiter gekeken (had de DA weggegooid in onze prullenbak) en daar stond 2 jaar op, vandaar...

De listigheid is dat er NIET staat dat het maar twee jaar dekt..... Er staat dat het twee jaar dekt. Dat is logisch want het dekt wellicht 15 jaar Haha!
Zoals ik al schreef is er niet langer onderzócht door de fabrikanten. Dat kost nl. geld en vermindert de omzet alleen maar.

Hier is tetanus apart verkrijgbaar als ik het een paar dagen van tevoren aangeef. Kost inderdaad maar weinig minder dan een combinatie.
Combinaties dienen echter per definitie vermeden te worden dus ALLES zou in élk geval separaat gegeven moeten worden.

Het ziet er in de volgende verhouding uit:
´Mijn´schema:
- 1 x basisenting + na 5 jaar herhaling = 3 doses voor 10 jaar dekking tetanus

Verplicht wedstrijdschema:
- 1 x basisenting + 2 jaarlijks herhaling = 6 doses voor 10 jaar tetanusdekking
- 1 x basisenting + 6 - 9 maanden heralen = 15 - 21 doses voor 10 jaar vermeende influenzadekking

Zoals ík het zie levert het ´verplichte´ schema een pakweg achtvoudig entrisico op met een algemene aanslag op het afweersysteem zonder énig voordeel.

@chronische astma
Paarden zijn allemaal zeer gevoelig mbt het ademhalingssysteem. Zeker in combinatie met stress is dit een achilleshiel. Het ademhalingssysteem blijkt een zeer complexe flora te herbergen. Dít is ook waarom schimmelsporen in hooi/stro zo funest zijn voor juist paarden. We hebben hier een dráma gehad met een partij stro doch de overige dieren (shapen, geite, konijnen, kippen en varkens) hebben nérgens last van.
Bij mensen wordt de combi influenza-prik en astmatische aandoeningen als riskant gezien, bij paarden ligt dit nog vele malen kritieker.
De unieke en volledig betrouwbare ´culling-periode´ van Kikkuli (1345 BC) is hierop, op de gevoelighied van het ademhalingsssyteem, gebaseerd.

Nogmaals, waarom zou je een paard bewust kwetsbaar maken voor ALLES door een enting als het een goed afweersysteem heeft wat prima opgewassen is tegen de ziekte waartegen de enting is?!

hc

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 10:18

Zep schreef:
diesel_ schreef:
wormenkuur tegen de ringwormen in zijn maag

Die redenatie vat ik niet aangezien ringworm geen worm is maar een schimmel.

Ten eerste: weet je echt zeker dat het ringworm is? Heb je een afkrabsel laten testen? Er zijn nl ook bacteriele huidinfecties die wat op ringworm lijken maar die je dus niet met imaverol (= tegen schimmel) kunt bestrijden.

Sommige paarden reageren wat sterk op een enting, sommige mensen ook. Ik ben ook structureel grieperig na een griepprik, toch haal ik er elk jaar eentje, want als ik écht griep oploop ben ik veel verder van huis.

Het idee dat je je paard wel afweerstoffen kunt geven doordat hij een verkoudheid oploopt is onzin. Dat is een compleet ander virus dan het influenza-virus waar je tegen ent.

Enten is niet verplicht, alleen als je wedstrijden wilt rijden ben je verplicht om het te doen. Maar ik zou er niet al te blij van worden als mijn paard influenza oploopt of erger: tetanus. Itt bij mensen moet je een tetanus enting bij paarden structureel blijven herhalen.

Sorry!! Misverstand. Ik had de blz in mijn boek omgeslagen en daar doodleuk verder gelezen, maar niet gezien dat het daar alweer over iets heel anders ging Haha! (over wormen in de maag dus).

Tinkerloos schreef:
Maar ringworm komt weer opsteken als je paard verminderde weerstand heeft.
Wel toevallig dat dat gebeurd net na een enting. Haha!
Hij heeft al vaker ringworm gehad na de enting, eerste keer is de DA geweest, dus ik herken het
Precies!! en daarom wil ik niet meer enten! Het komt alleen dan terug, anders nooit!

Verder: Ik weet wel zeker dat het ringworm is, heb het al vaker gehad.. Ik ga de titel ook even veranderen vanwegen het leesmisverstand in mijn boek..

Maar hoe zit het nu met enten.

Is het alleen verplicht voor wedstrijden dan? Ik dacht namelijk ook voor het vervoeren in de trailer etc. Er is een kans dat ik over 3 jaar naar Belgie verhuis, maar dan kan doe ik desnoods dan gewoon de basisentingen om over de grens te komen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:28

Mijn paard wordt gewoon elk jaar inge-ent. Niet om de 9 maanden (waar mijn DA mee aankwam), niet elk half jaar, maar gewoon zo rond de 12 maanden. Gaat prima, hij is er nooit ziek/verkouden van geworden. Bij ons komen er vooral in de zomer ook vaak andere paarden bij en als ik met hem buiten ga wandelen/rijden komen we ook veel andere paarden tegen.

Ringworm is naar mijn weten idd een schimmel, die je paard krijgt door verminderde weerstand.
Inenten kan wat ziekteverschijnselen geven (net als bij mensen die ingeent worden), hoort erbij, maar ik heb het zelf nog nooit meegemaakt bij mijn eigen paard of de verzorgpaarden die ik vroeger had.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:28

diesel_ schreef:
Maar hoe zit het nu met enten.

Lees het voorgaande, dat is nu al een handvol keren voorbij gekomen. Even de bladzijde terugslaan Knipoog

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:36

Nadya schreef:
Bij ons komen er vooral in de zomer ook vaak andere paarden bij en als ik met hem buiten ga wandelen/rijden komen we ook veel andere paarden tegen.

Ja, en?

Mijn paarden komen winterdag ook andere paarden, ezels en muildieren tegen. Ik zie dat als prima mini-vaccinaties tegen van alles en nogwat OK dan!
Ik geef de veulens een basisenting, daarna elke 5 jaar tetanus, meer niet.

Ik begrijp nog steeds de redenering die ook jij weer geeft niet. Waarom wel jaarlijk of wanneer ook een gezond paardgericht gehouden paard tegen influenza enten. Waarom voor je eigen gezonde paard, waarom voor die van een ander?
Het is zoals ik het lees alleen maar voor het geruststellen van de eigen door bangmakerij vanuit de fabrikanten
gevoede ongerustheid.
Laat je een gezond kind ook bij voorbaat vaccineren tegen ´griep´, of jezelf? Om ´anderen´ te beschermen?

hc

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:45

Huertecilla schreef:
Heb je er al over nagedacht dat al die kleine schaafwondjes ook kleine vaccinaties kunnen zijn? Knipoog

hc

wel al eerder over nagedacht, maar nog steeds er niet over uit of dit nu wel of niet in het voordeel werkt.... heb daar gewoon té weinig kennis over om iets zinnigs over te kunnen zeggen.

betreft je laatste stukje:
Huertecilla schreef:
Laat je een gezond kind ook bij voorbaat vaccineren tegen ´griep´, of jezelf? Om ´anderen´ te beschermen?

hc

ik zit zelf in de 'risicogroep' vanwege mijn bronchitis en allergieen, ik 'moet' eigenlijk ook een griepprik halen, maar dat doe ik ook heel bewust niet. die paard dagen in het jaar dat ik niet lekker ben overleef ik wel.... eigenlijk ben ik over enten van mijn paarden ga nadenken doordat ik zelf aan de griepprik zou 'moeten' . sinds ik met kinderen werk, heb ik ook mijn bedenkingen over/tegen al die entingen die zij moeten ondergaan.....
blijft een moeilijke kwestie dit soort dingen, zeker omdat je 'overal(inclusief vee artsen)' hoort en leest dat je je paarden om de 9-12 maanden moet enten, om de 6 weken ontwormen etc is het vrij makkelijk daarin mee te gaan, zo is het tenminste vroegâh wel gegaan met mijn pony

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:54

Huertecilla schreef:
Nadya schreef:
Bij ons komen er vooral in de zomer ook vaak andere paarden bij en als ik met hem buiten ga wandelen/rijden komen we ook veel andere paarden tegen.

Ja, en?

Mijn paarden komen winterdag ook andere paarden, ezels en muildieren tegen. Ik zie dat als prima mini-vaccinaties tegen van alles en nogwat OK dan!
Ik geef de veulens een basisenting, daarna elke 5 jaar tetanus, meer niet.

Ik begrijp nog steeds de redenering die ook jij weer geeft niet. Waarom wel jaarlijk of wanneer ook een gezond paardgericht gehouden paard tegen influenza enten. Waarom voor je eigen gezonde paard, waarom voor die van een ander?
Het is zoals ik het lees alleen maar voor het geruststellen van de eigen door bangmakerij vanuit de fabrikanten
gevoede ongerustheid.

hc

Ik weet er nog niet genoeg over naast het standaardritueel, dat geef ik meteen heel eerlijk toe. Ik moet me daar nog steeds eens goed in gaan verdiepen. Mijn paard wordt jaarlijks tegen influenza geent en om de paar jaar voor tetanus. Griepprikken doen wij hier niet aan, nee. We zijn kerngezond en van een griepje eens in de 10 jaar, ga ik niet dood. Mijn dochter heeft wel de 'standaard' inentingen gekregen. Daar heb ik me destijds wel in verdiept, maar alles wat ik daarover gelezen heeft, heeft mij niet overtuigd haar niet te laten enten. Ze had/heeft nooit last van haar inentingen gehad.

Weet je, je kunt wel kritiek uiten, prima hoor, ga je gang. Mijn paard is zo gezond als een vis en ik moet me nog eens goed gaan verdiepen in het influenzaverhaal. Maar jij leest het maar, zoals je wilt lezen. Ik geloof niet dat ik mijn paard iets vreselijks aan doe verder, maar zal me er zeker nog wat meer in gaan verdiepen. Ooit, als ik tijd heb....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:07

Nadya schreef:
Weet je, je kunt wel kritiek uiten, prima hoor, ga je gang. Mijn paard is zo gezond als een vis en ik moet me nog eens goed gaan verdiepen in het influenzaverhaal. Maar jij leest het maar, zoals je wilt lezen. Ik geloof niet dat ik mijn paard iets vreselijks aan doe verder,....

Wonderlijk dat jij mijn op zich neutrale info als persoonlijke kritiek opvat en dan op basis van jouw eigen emotie naar conclusies springen over wat jij denkt dat ik denk over wat jij doet Haha!

Lees desnoods alleen de info van de ´kritisch prikken-groepen als je moeite hebt met wat´ik schrijf omdat ík het schrijf. Die zijn ook niet persé anti. Alleen niet als natte-apen automatisch voor.

Denk er over na. Neem niet die entverplichting klakkeloos over om geen andere reden dan dat iedereen het doet. Het is niet anders dan met hoefbescherming of zeg een helm. Maak jouw eigen risico-afweging voor JOUW situatie op basis van brede informatie. Daar is geen algemeen generiek goed, beter, best is.

hc

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:15

Huertecilla schreef:
Nadya schreef:
Weet je, je kunt wel kritiek uiten, prima hoor, ga je gang. Mijn paard is zo gezond als een vis en ik moet me nog eens goed gaan verdiepen in het influenzaverhaal. Maar jij leest het maar, zoals je wilt lezen. Ik geloof niet dat ik mijn paard iets vreselijks aan doe verder,....

Wonderlijk dat jij mijn op zich neutrale info als persoonlijke kritiek opvat en dan op basis van jouw eigen emotie naar conclusies springen over wat jij denkt dat ik denk over wat jij doet Haha!

Lees desnoods alleen de info van de ´kritisch prikken-groepen als je moeite hebt met wat´ik schrijf omdat ík het schrijf. Die zijn ook niet persé anti. Alleen niet als natte-apen automatisch voor.

Denk er over na. Neem niet die entverplichting klakkeloos over om geen andere reden dan dat iedereen het doet. Het is niet anders dan met hoefbescherming of zeg een helm. Maak jouw eigen risico-afweging voor JOUW situatie op basis van brede informatie. Daar is geen algemeen generiek goed, beter, best is.

hc

Je reageert op mijn verhaal, dus is het raar dat ik het persoonlijk opvat? Ik zal er zeer zeker over nadenken, want ik wil het beste voor mijn paard op alle vlakken. Ik geloof niet dat ik een typje ben wat alles overneemt van de massa, hoor Knipoog . Dat mag op bokt toch inmiddels wel bekend zijn, hahahaha..... Haha!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:21

Weet je,overal om je heen wordt er ge-ent,en het is mij ook zo geleerd.
Je ent,influenza en tetanus,en verder heb ik er eigenlijk nooit over nagedacht.
Maar hoe langer is erover nadenk,hoe aannemelijker het klinkt om juist niet te enten.

Ik ent niet meer,alleen nog tatanus,en dat is in Januari dit jaar gebeurd,dus voorlopig hoeven ze niet meer. Haha!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:26

Mijn paard word ook maar 1 keerper jaar geent, heb één keer d.m.v een overlapping omdat ik naar een andere stal ging eerder dan een jaar geent en daar is tie toen heel ziek van geworden.
Mijn paard kan niet tegen de stof en krijgt het altijd op zijn longen na een enting. Hij heeft acute bronchitus ontwikkeld op de enting. Ik ent ook omdat ik wedstrijden rij anders deed ik het niet eens!
Op een pensionstal worden bijna alle paarden geent en krijgt die van jou heel veel daarvan mee als je niet zo enten.
Mijn homeopaat zei die bij mij paard kwam dat hij allergisch is voor de enting dus zeker niet meer als 1 keer per jaar ent ik!
Laatst bijgewerkt door Tooske op 17-09-07 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:27

TL, misschien ga ik het ook zo doen, wil me er alleen nog even goed in verdiepen...... Lachen

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:45

Hmmm, wat klinken al die verhalen toch logisch. En toch voel ik me min of meer verplicht om mijn paard 1 keer per jaar te laten enten. Niet omdat ik de goed onderbouwde verhalen hier niet geloof, maar omdat mijn paard verzekerd is. Tegen ziektekosten dus. En nu zullen jullie wel denken: je paard moet voorop staan (En dat is ook echt wel het geval), maar als ik dus niet 1 keer per jaar ent, en mijn paard krijgt influenza (het kan tenslotte altijd, ja toch?) dan krijg ik niets vergoed, wat voor mij een fikse financiele tegenvaller is... Mijn paard is februari dit jaar nog ziek geweest (een of andere buikgriep virus achtig iets) en dat is toch zo enkele honderden euro's waar je het over hebt...

Dus hoewel ik me nu enigszins egoïstisch en hypocriet voel, ga ik mijn paard toch maar weer braaf enten (en ben ik heel dankbaar voor het feit dat hij er nog nooit (in die 6 jaar dat ik hem nu heb) last van heeft gehad.... Regeltjes zijn wel irritant zeg...

*denkt ondertussen die na en gaat toch nog even de verzekeringspapieren checken... Haha! )