Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Wendy schreef:Met het befaamde halster van roberts komt er zeker wel druk aan te pas. En omdat het een beroerde release heeft, houdt de druk veel langer aan dan je zou willen. Misschien niet zo duidelijk voor het publiek als een zweep, maar druk is er zeker gebruikt. En reken maar dat het pijn doet.
Er bestaat ook nog zoiets als mentale uitputting he?
annemariev schreef:En dan hoor ik graag een meer gedetaileerde uitleg, zodat de mensen hier op Bokt en ik kunnen begrijpen wat jullie ervaren als pijn en uitputting.
annemariev schreef:Dank je wel voor je vraag. Het halster werkt op druk. Als je vraagt, komt er dus een druk op de neus door de zachte banden die aan het halster zitten. Belangrijk is dat het halster wel goed aangebracht wordt, niet zo los als een normaal stalhalster. Wanneer jouw hand loslaat, is de druk onmiddelijk van de neus. Dus die release is er onmiddelijk. Het is niet zo dat de release er pas is als het bandjes van de Dually loshangen. Daar is vaak de onduidelijkheid over. Doordat je de lijn aan 1 kant vast zet, is er een wat draaiende beweging van het halster als je druk opneemt, vandaar dat we regelmatig het halster weer even helemaal recht doen. Dat is iets anders als de release. De release is er onmiddelijk als jij loslaat. Niet alleen met je hand, met met jouw volledige energie. Als je loslaat met je hand, maar je hebt een aggressive houding, zal het paard dat minder als loslaten ervaren.
Het paard zal vertellen of je release op tijd is. Wanneer hij snel leert, en zijn gedrag verandert, dan betekent dat dat je de juiste aanpak hebt gebruikt. Welke manier of aanpak je ook hebt. Als je een keer zin hebt, kom gerust eens langs, dan kan ik het je laten voelen op je eigen arm en zul je merken dat de release er onmiddelijk is, ook als de bandjes van de Dually nog niet los hangen. Of vraag het me als je me misschien ergens tegenkomt.
.
. Waarom moeten we altijd iemand over die beruchte keien halen. Niets is zaligmakend ook Parelli niet en vele anderen maar we kunnen er wel voor zorgen om alles in de juiste banen te leiden zodat onze paarden er ook iets aan hebben. Met het afzeiken van dergelijke personen los je nix op en misschien is het inderdaad een goed idee van Annemarie om met zn allen eens rond de tafel te gaan zitten en diverse methodes over tafel gooien.
Nee, Monty zou NOOOIT een pijnlijke methode gebruiken hoor.. noooooit. Alleen maar de buckstopper. Maar verder ook totaaaal niet. Behalve dat hij een JU uitvoert met een paard dat gewichten aan de benen heeft (filmpje te zien op youtube). En verder doet hij paarden ook nooit pijn. De JU is een lieve, vriendelijke en aardige wil-je-vriendjes-met-mij-worden-methode
ojele schreef:Sorry hoor, maar ik ben het er absoluut niet mee eens. De mensen die op horse event waren hebben kunnen zien hoe zacht de join up was.
Annemarie is een keer thuis geweest en ik heb een clinic gedaan over hoe mijn pony de trailer in moest (en die wilde dus ECHT niet he).. Nu loopt ze er zo in!
Cassidy schreef:Als je echt wilt weten wat de technieken van Monty Roberts inhouden, raad ik je aan om de sticky door te lezen, inclusief alle links die in het eerste bericht zijn opgenoemd.
viewtopic.php?f=125&t=556025
MustangS schreef:Cassidy schreef:Als je echt wilt weten wat de technieken van Monty Roberts inhouden, raad ik je aan om de sticky door te lezen, inclusief alle links die in het eerste bericht zijn opgenoemd.
viewtopic.php?f=125&t=556025
Blijf je dit sticky steeds weer naar voren halen of mogen mensen het ook zelfs een uitzoeken?
Ik vind het een beetje vervelend worden.
Overal waar een topic over Monty is en iemand is positief over hem, kom jij weer met je sticky.
Hou toch eens op. Geef mensen ook eens een kans om hun eigen methodes te vinden.
WildWings schreef:Nee joh, de buckstopper (het touwtje dat aan het zadel wordt vastgemaakt, boven de nek van het paard langsgaat endan over het hoofd aan het tandvlees of binnen de mond wordt bevestigd zodat het paard zijn hoofd niet meer omlaag kan doen) is echt totaal NIET pijnlijk..
ijsklontje schreef:ja joh haal die er ook maar weer eens bij. De buckstopper is geen methode van Monty. Dit is al eeuwen oud. Een discussie over de buckstopper is al eens ergens gevoerd en daarin is diverse malen vermeld dat dit GEEN methode van Monty is.
(...)
Als er in dit topic een dicussie over goed of fout gevoerd moet worden prima, maar voer dan wel goede argumenten en kom niet met een methode die niet van monty is. Daarbij is ook in het andere topic reeds vermeld wordt de buckstopper alleen in uiterste noodzaak gebruikt. Maar dan ook echt als laatste redmiddel.