Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Visconti schreef:ik heb wel eens mensen gehad die het zielig vonden omdat ik de neus van mijn paard zou breken. En dat terwijl ik met een super vriendelijke optoming rij. Maar goed, daar kon ik wel om lachen. Als je het verschil tussen een Dr. Cook hoofdstel en een hackamore nog niet ziet dan ben je imo een leek en kun je beter jem ond houden.
Inderdaad!!!

die is van Eddy Modde, dat zegt ie tegen Penny meisjes die beweren dat ze nóóóóit zonder bit kunnen stoppen met hun dressuurpaarden.....Citaat:Als je een paard wil stoppen met een bit moet je het om z'n benen binden heb ik es gehoord, en dat vind ik best een goeie
Morrie schreef:ik liep naast mijn opgezadelde paard door het bos, komt er er een wijsneusje van een jaar of 12 langsfietsen die zegt: erop heb je meer controle dan ernaast hoor.... o, hij heeft geen bit in, hij is zeker nog niet beleerd.... *duh*....... ben er maar niet op in gegaan, had ik ff geen zin in....
Nadya schreef:Ik ken veel mensen die helemaal niets over paarden weten en het traditionele paardrijden niet zo leuk vinden om naar te kijken. Ik kan me daar zeker iets bij voorstellen....
Redrumfox schreef:Ik rijd mijn paard zadelloos, bitloos en binnenkort gaat ook het hoofdstel af en houden we het enkel bij een neckrope. Krijg hier ook heel veel negatieve reacties op, maar veel interesseerd het me niet want de risico's zijn voor mezelf (mijn paard is vreselijk betrouwbaar, en ondanks dat het een arabier is valt zijn temperament ook heel erg mee) en hun hebben er niets mee te maken wat ik met mijn paard doe. Mij part ga ik er andersom op zitten, als ik dat wil dan doe ik dat. Of het iemand anders nou bevalt of niet; I don't care.
Al die mensen met een pessoa of ander ingewikkeld bit, hulpteugels e.d. voor míj een teken dat ze hun paard niet onder controle hebben 
Ann schreef:Mensen moeten het vaak zelf 'los' durven laten.
Die indruk heb ik ook, en bij mij was dat in ieder geval zo.
(moet wel zeggen dat we alleen maar buiten rijden, dus het was meteen buiten en vandaar vooral mijn schrik, maar met of zonder bit maakt bij dit beest echt geen verschil, als die niet wil stoppen stopt die toch niet
).
).
) en die toen we opstapten ineens zei van: "oh, die hebben geen bit aan?"
Midasje schreef:Ik vind het echt stoer dat jullie zonder bit rijden mijn paard zelf rijdt ik met een westernstang zou graag zonder bit willen rijden maar heb de tijd en de omgeving ( rijbak of iets dergelijks ) niet om veilig te oefenen.
Nadya schreef:Ga verhuizen naar een ander plekje met mijn paard en dan moet ik hem in het bos verder inrijden