Reacties andere mensen over bitloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sharon_Jims

Re: Reacties andere mensen over bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:56

De leukste reactie heb ik gehad van de vader van de staleigenaar:
Zozo zonder bit naar buiten, dat je dat durft zeg!!
Vond ik zoo leuk!
Die man zit tegen de 80 aan en heeft altijd paarden gehad.
Maar ik rij niet altijd bitloos maar meestal krijg ik er wel positief commentaar op.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:57

Visconti schreef:
ik heb wel eens mensen gehad die het zielig vonden omdat ik de neus van mijn paard zou breken. En dat terwijl ik met een super vriendelijke optoming rij. Maar goed, daar kon ik wel om lachen. Als je het verschil tussen een Dr. Cook hoofdstel en een hackamore nog niet ziet dan ben je imo een leek en kun je beter jem ond houden.

Haha! Inderdaad!!! Vork

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:08

In de westernsport is het wat minder bijzonder, zonder bit, daar reageert niemand raar. Een vriendin van me, die dressuurt, had als opmerking, toen ik mn paardje gezadelt had en een bosal om deed,"goh, jij durft. Dat doe je zeker niet als je gaat buitenrijden". Wel dus (als mieppie relaxed is, en paard ook).
Soms rij ik in de bak weleens met alleen een touw om de hals. Nou grenst aan de bak een fietspad en het zal niet voor het eerst zijn dat er mensen bijna tegen de lantarenpaal aan knallen. Zwaar in de shock dat 'ze met zonder stuur rijdt', hihi.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:09

Mensen vragen zich idd. af hoe je stuurt en remt zonder bit.
Vreemd eigenlijk,want het bit is toch ook geen rem?

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:12

Ik rijd met neckrope, krijg je vaak gekke gezichten met een reactie als 'stoer!'.
Hier rijd ik ook buiten mee, ook om mijn boomloze zadel krijg ik reacties als 'stoer!'

Maar toch ook wel: 'doe niet zo eng', 'en wat nou als hij het op een lopen zet' etc.
Hij zet hem niet op het lopen, vertrouwen heet dat. Knipoog

En: 'kan dat?!?!' Ja dat kan. Knipoog

Ook als ik ga wandelen; pony loopt los achter me aan: 'huh?! loopt hij niet weg?!'

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:15

Oja dat wandelen ken ik ook. Loopt ze rustig achter mij aan, zie je mensen toch kijken! Zeggen doen ze niets, maar kijken!

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:19

Tsja.. Wat zal ik zeggen
heb een tijdje met hete pony bitloos buiten gereden en kreeg ook wel commentaar van mensen van 'ja wat als ze er vandoor gaat?' ze stopt vanzelf wel weer..

Als je een paard wil stoppen met een bit moet je het om z'n benen binden heb ik es gehoord, en dat vind ik best een goeie Tong uitsteken

Wat ik alleen éven vergeten was, was dat die pony altijd met bit gereden was en er dus niet aan gewend was, is één keer bijna goed fout gegaan.. Heb daarna altijd (al was het maar voor mijn en misschien ook haar idee) met een bitje eronder gereden..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:57

Citaat:
Als je een paard wil stoppen met een bit moet je het om z'n benen binden heb ik es gehoord, en dat vind ik best een goeie
die is van Eddy Modde, dat zegt ie tegen Penny meisjes die beweren dat ze nóóóóit zonder bit kunnen stoppen met hun dressuurpaarden.....

ik liep naast mijn opgezadelde paard door het bos, komt er er een wijsneusje van een jaar of 12 langsfietsen die zegt: erop heb je meer controle dan ernaast hoor.... o, hij heeft geen bit in, hij is zeker nog niet beleerd.... *duh*....... ben er maar niet op in gegaan, had ik ff geen zin in....

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:03

Ik rijd bitloos (hackamore) en boomloos met mijn vzhaf, maar ik krijg nooooooooooit reacties als ik buiten rijd. Maar goed, de mensen die wél verstand van paarden hebben maken vaak geen opmerkingen, en de mensen die geen verstand van paarden hebben kijken alleen maar met grote ogen naar 'dat paard dat langs komt'.
In de 2 jaar dat ik haar nu rijd zijn er misschien 2 mensen geweest die gewoon normaal gevraagd hebben waarom ik zonder bit reed en waarom ze geen ijzers had Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:28

Morrie schreef:
ik liep naast mijn opgezadelde paard door het bos, komt er er een wijsneusje van een jaar of 12 langsfietsen die zegt: erop heb je meer controle dan ernaast hoor.... o, hij heeft geen bit in, hij is zeker nog niet beleerd.... *duh*....... ben er maar niet op in gegaan, had ik ff geen zin in....

Dat 12-jarige meisje mag best mijn nog min of meer onbeleerde paard uitproberen, hoor. En dan maar zien of ze er op meer controle heeft (met of zonder bit) dan ik ernaast. Ik wens haar veel succes. Haha! Haha! Haha!

Maar goed, ik beleer hem momenteel bitloos, maar de rem zit er nog niet voldoende op om al te spreken van meer controle als je er op zit. Ernaast heb ik nog steeds veel meer 'controle'. Tong uitsteken Haha! Knipoog
Vind dat zo'n enorme misvatting van sommige ruiters. Verward

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:13

we rijden vaak buiten hier een greep:

"als ie aan de kletter gaat hou je 'm echt niet hoor zonder bit"
"kijk die rijden met een halster!"
"knap hoor, maar met MIJN paard kan dat ECHT niet"
"goh dat zijn zeker erg brave paarden?"

boomloos zien ze meestal niet, valt niet zo op, bovendien rijden we ook vaak met boomzadels (wintecs)
Nu het winter wordt, rijden we wel weer met verlichting en dan krijg je 1001 opmerking over het 'achterlicht' in de staart van het paard en mensen die zeuren dat het gevaarlijk is Slapen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:03

Nadya schreef:
Ik ken veel mensen die helemaal niets over paarden weten en het traditionele paardrijden niet zo leuk vinden om naar te kijken. Ik kan me daar zeker iets bij voorstellen.... Haha!

Ik heb dat ook ja, de mensen die er niks van weten, snappen ook niks van de paarden in die kleine hokjes, en laatst werd ik gebeld door mijn beste vriend:
"Nicole! Ik ben mijn hond aan het uitlaten en de paarden hier in de wei hebben ineens allemaal een soort van... ja.. dekens op, maar ook iets om hun hoofd en oren... Is dat een nieuwe therapie??"
ROFL

Ik krijg nooit reacties op straat (ik rij nog niet zo lang bitloos) maar dat kan ook komen omdat je het niet echt ziet bij mijn paard dat ie bitloos loopt. Zwart op zwart.

De mensen die ik ken of de mensen op stal, die vinden het wel stoer maar zeggen bijna allemaal wel dat ze het zelf niet zouden durven.
Meestal is het de controle die ze bang zijn kwijt te raken.

Toen ik op vakantie ging wilde mijn zusje wel voor mijn paard zorgen en erop rijden, maar ze had echt al jaren niet gereden, vroeger reed ze ook op mijn paard.
Ik zeg: "Oh, en ik rij tegenwoordig zonder bit, erg makkelijk want je kan zijn hoofdstel meteen in de wei omdoen want het is ook een soort halster. Sturen en remmen is gewoon hetzelfde als vroeger"
Zij: "Oh oke."
Haha! Haha!

Ze heeft er ook geen enkel probleem mee gehad, is er zo opgestapt Haha!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:20

Redrumfox schreef:
Ik rijd mijn paard zadelloos, bitloos en binnenkort gaat ook het hoofdstel af en houden we het enkel bij een neckrope. Krijg hier ook heel veel negatieve reacties op, maar veel interesseerd het me niet want de risico's zijn voor mezelf (mijn paard is vreselijk betrouwbaar, en ondanks dat het een arabier is valt zijn temperament ook heel erg mee) en hun hebben er niets mee te maken wat ik met mijn paard doe. Mij part ga ik er andersom op zitten, als ik dat wil dan doe ik dat. Of het iemand anders nou bevalt of niet; I don't care.

Ik rij met enige regelmaat mijn paard ook wel bitloos en zadelloos (vooral als ik mijn paarden vanuit de wei, naar stal moest halen) maar heb dan wel altijd een halster oid om.

Mijn visie is dat als een paard er vandoor gaat, dat hij toch wel gaat. Met bit of zonder... veel paarden raken juist nog meer in paniek doordat de ruiters na een schrikreactie heel hard in het bit gaan hangen. En dan krijg je de bekende vluchtreacties. Druk veroorzaakt tegendruk. Heel hard in het bit hangen, resulteert veelal in een paard wat nog harder weg gaat rennen.

Echter... Met slechts een neckrope het verkeer in... Dat vind ik niet kunnen, tenzij je ergens in het bos of op de veluwe woont.

Of je verzekerd bent, durf ik nog wel te betwijfelen. Als er iets gebeurd is het eerste wat een verzekering gaat doen is kijken naar verwijtbaarheid en ik denk dat als jij slechts een neckrope om hebt hangen, de verwijtbaarheid verzekeringstechnisch gezien, wel degelijk hard te maken is.
Een paard met een halster wat is "aangelijnd" is vele malen beter te besturen als een paard wat slechts een neckrope om heeft. En ik weet dat je met een neckrope goed kunt sturen (ik rij en spring er zelf mee). MAar eerlijk is eerlijk, er is een wezelijk verschil. Daarnaast is een paard voor een buitenstaander vele malen eenvoudiger te pakken en mee te nemen als er wel wat gebeurd (worse case scenario) dan dat hij alleen een neckrope om heeft.

Sterker nog, ik durf er nog wel eea op in te zetten dat als jij aan de kant gezet wordt door meneer of mevrouw de politieagent, jij toch echt een artikel 5 verbaal aan je broek gaat krijgen (het verkeer hinderen of in gevaar brengen of KUNNEN hinderen en in gevaar KUNNEN brengen)...

Zo heb ik ooit eens een vrachtwagen chauffeur gesproken die een art. 5 verbaal kreeg omdat hij met zijn knieeen zijn stuur bediende terwijl hij zijn Big Mac menue aan het wegkanen was... De beste man had weet ik het hoeveel jaren rij-ervaring, reed beter als menig chauffeur maar de Officier van Justitie achtte hem toch echt schuldig aan art. 5 (hij had zijn bezwaar verloren).

Het gevaar hoeft er nog niet te zijn, maar kan wel ontstaan....Ik denk, dat een goede omschrijving van de beste agent in kwestie het voor jou wel eens heel lastig zou kunnen maken om onder jouw proces-verbaal uit te komen... En daar is best wat voor te zeggen...

Dus nee, ik ben er zeker niet op tegen, maar in het stadverkeer vind ik het onverantwoord. Klik dan je twee teugeltjes aan je bitloze hoofdstel, dan heb je toch net iets meer en zeker als het op juridsich vlak moet aankomen. Ik kan wel hard maken dat mijn paard bitloos minstens zo goed stuurbaar is als met bit, maar met een neckrope ga je er een zware dobber aan krijgen.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:38

mmm meestal hoor ik wel als ik andere ruiters passeer : "zag je dat ze rijd bitloos". Heb 1 keer megemaakt dat er een man stopte in z'n auto, raam open deed en vroeg waar ik m''n hoofdstel vandaan had. Hij vind em zo mooi haha. Hij heeft nog wel een tijdje staan kijken.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:47

"Harstikke gevaarlijk zo zonder bit"
"Als die aan de kletter gaat hou je er niks meer van"
"Heeft geen nut"

Zo was het toen ik 2 jaar terug af en toe eens bitloos reed.

Weet je wat ik pas gevaarlijk vind?? Bloos Al die mensen met een pessoa of ander ingewikkeld bit, hulpteugels e.d. voor míj een teken dat ze hun paard niet onder controle hebben Bloos

Krijg nu heel veel leuke reacties? "Wat is dat voor hoofdstel?"
"Wat leuk dat je alles ook kan zonder bit"

En ik rijd met neckrope (alleen in de bak overigens!)
"Wat gaaf!!" & "Dat zou ik ook wel willen leren!!"
En voorbijgangers die echt verbaasd kijken waar de teugels nu zijn enzo hahahahaha.

Ik rijd alleen nog maar bitloos..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:41

Ann schreef:
Mensen moeten het vaak zelf 'los' durven laten. Lachen

Ja Die indruk heb ik ook, en bij mij was dat in ieder geval zo.
Ik durfde gewoon niet, maar toen heb ik op een bepaald moment een klik gemaakt en gezegd van: we zien wel wat er gebeurd.. Gebeurde natuurlijk niks Vork (moet wel zeggen dat we alleen maar buiten rijden, dus het was meteen buiten en vandaar vooral mijn schrik, maar met of zonder bit maakt bij dit beest echt geen verschil, als die niet wil stoppen stopt die toch niet Clown).

Qua reacties heb ik er nog niet veel gehad, alleen de eerste keer toen ik bitloos reed bekeken een aantal mensen mij alsof ik van een andere planeet kwam (maar dat kwam waarschijnlijk ook omdat ie beetje aan het trippelen was omdat die wilde bijdraven naar z'n vriendjes en ik dat even nog niet wilde omwille van mensen die er liepen enzo, dus dan had je meteen het "gevaarlijke paard"-effect Clown).

En vandaag iemand waar we mee hadden staan praten (drinkstop Vork ) en die toen we opstapten ineens zei van: "oh, die hebben geen bit aan?"
"Neen, is ook niet nodig .."
"Wauw, super dat jullie dat zo kunnen!"

Was wel leuk Haha!

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:42

ik rijd sinds een week bitloos....en het is alsof ik op een heel ander paard rij!!! zo ontspannen en loopt veel ruimer....en morgen morgen ga ik lekker het bos in......

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:57

Ben je gek!!
Het bos in zonder bit!
Dat is levensgevaarlijk hoor,dan kan je niet remmen... Sigaar
*grapje natuurlijk*

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:30

Ik kom hier eigenlijk zelden andere ruiters tegen, maar krijg wel veel reacties van de mensen in de buurt of in het dorp. Die gaan eigenlijk zelden of nooit over het niet aanwezig zijn van het bit. Gewoonlijk gaat het over hoe de paarden heten, hoe lief ze wel zijn, of ze geaaid mogen worden, of ze koek eten.. dat soort dingen. Zelfs op mijn vriend die optomingloos met onze 1,5 jarig door het dorp rent komt zelden reactie op het niet-hebben van een hoofdstel. Wel 'wat is hij braaf' en 'mooi paardje'.. dat soort dingen. Niet-paardenmensen vinden het plaatje vriendelijk, denken er verder niet over na en vinden bijgevolg bitloos of zelfs optomingloos volstrekt normaal. 'Zal wel een braaf paard zijn' denken ze dan, en dat vind ik prima Haha!

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:38

Ik vind het echt stoer dat jullie zonder bit rijden mijn paard zelf rijdt ik met een westernstang zou graag zonder bit willen rijden maar heb de tijd en de omgeving ( rijbak of iets dergelijks ) niet om veilig te oefenen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:44

Midasje schreef:
Ik vind het echt stoer dat jullie zonder bit rijden mijn paard zelf rijdt ik met een westernstang zou graag zonder bit willen rijden maar heb de tijd en de omgeving ( rijbak of iets dergelijks ) niet om veilig te oefenen.

Ik straks ook niet. Ga verhuizen naar een ander plekje met mijn paard en dan moet ik hem in het bos verder inrijden, al mag ik misschien gebruik maken van de bak van de buren. Zo niet, dan niet, dan in het bos. Ik vertrouw mijn paard behoorlijk.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:11

Nadya schreef:
Ga verhuizen naar een ander plekje met mijn paard en dan moet ik hem in het bos verder inrijden

Ik ben net verhuisd en heb met veel pijn en moeite een bakje van 15x15 laten uitgraven in onze helling, om een vlak oefenstukje met omheining te hebben. Vervolgens heb ik het nog nooit gebruikt Tong uitsteken
Ik wil eigenlijk zeggen, misschien is dat helemaal niet nodig, die rijbak..wij gaan gewoon met de veulens aan de lijn het dorp in en oefenen wat dingen buiten, zo leren ze het ook hoor. Voor het eerst er op en dat soort dingen kan je op de weide ook oefenen. Gewoon traag en met veel geduld aanpakken, dan kan je 'toestanden' buiten vermijden.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:08

toevallig kwam ik uit bij een concourse ...natuurlijk nieuwsgierig en ben tussen de paardjes gereden en trailers ...iedereen van huh Gestoord

en keken me na of het een wonder was Haha!

eentje hoorde ik zeggen van : dat is nu paardrijden Bloos

tja als je alleen met een neck-rope rijden en schaapie dan val je wel op , op z`n concourse Tong uitsteken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:03

rij jij buiten met een neck rope?

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:04

Ik ook...