Natuurlijk rijden met Arabier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

P_A_R_Love

Re: Natuurlijk rijden met Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:47

Redrumfox schreef:
Wendy schreef:
Zo lang het geen dagen achter elkaar regent is het geen punt. En anders heb je ook nog hele goede regendekens.

Ja maar regendekens ''mogen'' toch niet als je je paard Natural wil hebben. Knipoog

dan doe je het niet dan maak je een hele goede schuil stal

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:47

Redrumfox schreef:
Wendy schreef:
Zo lang het geen dagen achter elkaar regent is het geen punt. En anders heb je ook nog hele goede regendekens.

Ja maar regendekens ''mogen'' toch niet als je je paard Natural wil hebben. Knipoog

nee inderdaad, je wordt dan meteen uit de sekte gezet, gekielhaald en daarna gevierendeeld Koe

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:48

Nou ik kan me toch echt herinneren dat naturals niet aan dekens doen. Knipoog

Arno: als je even beter kijkt zie je '' staan.

Linnie815

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:50

En iedere normal doet wel aan dekens en naturals doen het niet ongeacht de gevolgen?

Ik plaats mezelf nergens onder, mag ik gelukkig van alle walletjes eten Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:07

Redrumfox schreef:
Wendy schreef:

Ik kies persoonlijk liever voor heel af en toe een regendeken (ja er ligt er sinds kort een in mijn kast, voor het geval dat) dan dat ik een paard binnen zet.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:39

Er is een verschil tussen een deken nodig hebben omdat je ongeschoren paard het in de winter echt koud heeft,of een deken opdoen omdat je geen wintervacht wil.
Ik als 'natural' scheer mijn paard niet,en doe daarom ook geen deken op.
Mocht ze het echt koud krijgen dan krijgt ze tuurlijk een deken op,maar dat zal niet snel gebeuren als ik mijn teddybeer zo in de winter zie. Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:31

Linnie815 schreef:
Met regendeken gaat het prima en ik heb toch echt een volbloed arabier. En het vorig jaar was het een schitterende herfst. En gelukkig regent het niet altijd in de winter, moet er niet aan denken. En van een buitje vallen ze niet om. En bij veel regen, lekker een waterdicht gevalletje.

En er zitten verschillen tussen arabieren en arabieren. Niet het hele ras over 1 kam scheren omdat jij toevallig een arabier kent die bij een buitje wel direct omvalt.

Hahhahaha ik bestempel me ook niet als natural en volgens mij kijkt iedere natural naar zijn paard. En als die een deken nodig heeft krijgt die die. Ik heb een hele stapel dekens hier.

Zegt het begrip ´ecotoop´ jullie iets?

Voor míj is het niet interessant of de ene Noriker het hier wel trekt en de andere niet, of dat de ene Arabier het in NL wel trekt en de ander niet.
Is in míjn ogen geneuzel want begrijp niet waarom een zichzelf ´natural´ bestempelend persoon een niet-ecotoop paard koopt, punt.

Vraag je eens af wat een arabier tot een arabier maakt en waarom Pling
Als een arabier deze specifieke, kenmerkende eigenschappen niet heeft is het geen arabier!

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:40

Tinkerloos schreef:
,maar dat zal niet snel gebeuren als ik mijn teddybeer zo in de winter zie. Haha!

Een archetype tinker is een in NL ecotoop paard. Dat ras heeft een aantal specifieke kenmerken zoals de verhouding oppervlakte-inhoud, relatief grote kop, bollige neusrug, ruige beharing en relatief grote lompe klompen. Een ietwat flegmatiek karakter is een ander groot goed.
Als vanwege mode fokkers door inkruisen van andere rassen een hittepetittig barbiemodel lichtvoetig bont paard met veel sluik haar fokken is dat geen tinker meer.

Idem arabier en een typische arabier in niet-ecotoop in NL. Zo moet ik hier geen rastypische Noriker willen hebben.

´Ja maar...´ Natuurlijk (bewuste woordkeuze), je hebt vást gelijk.

hc

Linnie815

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:46

Ik ken het begrip ecotoop. Maar ben het uiteraard niet met je eens. Als jij wilt denken dat ik geen arabier hebt, is dat mij best.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:51

* lees ik iets over tinkers? Lachen *
TL, Wat ík er uit haal is alleen maar positief voor het ras de tinker Lachen
Correct me if I'm wrong, maar HC beschrijft hier de kenmerken die een tinker zo geschikt maken om te gedijen in dit klimaat.
En dan vooral de cob-types, voor de lichtere uitvoeringen (zoals de crossbred bij ICS en de grai en scudder bij NST) gaat deze tekst niet op.
Zéker de zin 'Een ietwat flegmatiek karakter is een ander groot goed.' zie ik als een positieve opmerking. Lachen
In dít geval, TL, is HC het 'eens' met jouw keuze, de keuze om jezelf als Natural te zien.
Een Natural met een paard (jouw tinker) dat in deze omgeving in zijn ogen ook natural gehouden kán worden.

Al met al geheel niet onaardig, nietwaar? Lachen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 07:50

Citaat:
Als vanwege mode fokkers door inkruisen van andere rassen een hittepetittig barbiemodel lichtvoetig bont paard met veel sluik haar fokken is dat geen tinker meer.

Wow dat zou een mooie slogan zijn voor bij ons op stal Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 11:11

zoals ze met de fries hebben gedaan Zij zijn groot en ik is klein!
en de haflinger....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:34

Even een uitspraak over waarom een arabier het preferente ras is bij endurance.

´In de hogere klasses zie je veel arabieren omdat die gewoon veel voordelen hebben en dan met name de warmtehuishouding.
Ze hebben een dunne huid, dunne vacht, groot huidoppervlak in verhouding met de massa en een groot hard in verhouding met de massa.´

Deze eigenschappen hebben een evolutionaire réden, namelijk aanpassing aan een klimaat.
Dit voordeel bij endurance heeft een nadeel voor robuust houden in een ánder klimaat.
Niet ecotoop = onnatuurlijk.

hc

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 09:43

Huertecilla schreef:
Ze hebben een dunne huid, dunne vacht, groot huidoppervlak in verhouding met de massa en een groot hard in verhouding met de massa.

hc
hard of hart. Knipoog

Linnie815

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:35

Dat klopt. Het heeft een nadeel idd, dat is zo en dat heb ik ook gemerkt.
Maar om dan te zeggen dat (redelijk robuust gehouden) arabieren hier in NL geen arabieren zijn vind ik echt nergens op slaan. De kenmerken van het ras zijn er nog steeds en ja je moet daar rekening mee houden met de huisvesting. Zo heb ik eeder al gepost dat de mijne absoluut een waterdichte deken nodig heeft bij stevige en landurige regen. Een schuilstal is er ook.

Ik snap dat jij het onnatuurlijk vind, vanuit de oorsprong gezien. Uit mijn posts komt naar voren dat je prima een arabier robuust kunt houden, mits je rekening houdt met de o.a. eigenschappen die jij noemde.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:13

Redrumfox schreef:
Arabieren horen niet 24/7 buiten. Daarvoor zitten ze veel te dun in het haar. (dat is rastypisch, dus geen discussie over mogelijk) Er bitloos etc. mee rijden is natuurlijk wel mogelijk! Lachen

en toch ga ik de discussie aan Lachen mijn volle arabier staat altijd buiten, 24/7 het gehele jaar door. hij heeft nog nooit koliek, regeneczeem of mok gehad. hij krijgt altijd een behoorlijke wintervacht, en is trouwens nog maar 3,5 jaar.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:45

Huertecilla schreef:
Even een uitspraak over waarom een arabier het preferente ras is bij endurance.

´In de hogere klasses zie je veel arabieren omdat die gewoon veel voordelen hebben en dan met name de warmtehuishouding.
Ze hebben een dunne huid, dunne vacht, groot huidoppervlak in verhouding met de massa en een groot hart in verhouding met de massa.´

Deze eigenschappen hebben een evolutionaire réden, namelijk aanpassing aan een klimaat.
Dit voordeel bij endurance heeft een nadeel voor robuust houden in een ánder klimaat.
Niet ecotoop = onnatuurlijk.

hc

Hm. Okay. Maar een efficiënte warmtehuishouding is niet hetzelfde als wel tegen hitte kunnen maar niet tegen kou.
Misschien is het zinnig om, als er echt gezocht moet worden naar ecotoop-geschikte raskenmerken, rekening te houden met de bloedlijnen. 'k Heb zelf ook een arab (jawel, voel me uiteraard meteen aangesproken door dit topic Haha! ) en weet toevallig dat die voor de helft uit Russische en voor de andere helft uit Spaanse lijnen komt. Hij is qua exterieur slecht te vergelijken met een andere arab bij ons op stal, da's echt zo'n showmodelletje met flinke dish (maar ik weet niet wat daar achter zit). Ook qua wintervacht en zelfs qua voerbehoefte verschillen ze dag en nacht. Die andere heeft meer eten nodig en staat bij temperaturen rond de 10 graden te bibberen in de stal. De mijne krijgt minder dan een kilo krachtvoer per dag, staat buiten en maakt weliswaar geen beertjesvacht maar maakt wel 2x zoveel haar aan. Ik kan me zo voorstellen dat hij dat met name te danken heeft aan z'n Russische voorouders.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:33

mijn arab is idd 100% russisch. maar zou dat nou echt zoveel uitmaken

Melaniee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:43

Wat doe je eigenlijk met nature rijden zonder cap of bitloos

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:00

IkissBill schreef:
Wat doe je eigenlijk met nature rijden zonder cap of bitloos

Het een heeft niets met het ander van doen en al helemaal niet met het topic!

hc

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 17:49

Ik ga over een tijdje endurance rijden met mijn paard. Zijn er veel mensen die bitloos meedoen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:13

Ja hoor. heel veel!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:15

elinax21 schreef:
Redrumfox schreef:
Arabieren horen niet 24/7 buiten. Daarvoor zitten ze veel te dun in het haar. (dat is rastypisch, dus geen discussie over mogelijk) Er bitloos etc. mee rijden is natuurlijk wel mogelijk! Lachen

en toch ga ik de discussie aan Lachen mijn volle arabier staat altijd buiten, 24/7 het gehele jaar door. hij heeft nog nooit koliek, regeneczeem of mok gehad. hij krijgt altijd een behoorlijke wintervacht, en is trouwens nog maar 3,5 jaar.

De mijne ook. Het is nog wel een Egyptische show arabier

En hij is lekker wollig Haha!

Afbeelding

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:51

ow heerlijk Haha! mooie witte vries / sneeuwpuntjes er op ook Tong uitsteken

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 11:49

Wat wordt er nou eigenlijk bedoeld met "natuurlijk" met paarden omgaan? Ik heb al wel veel antwoorden gekregen op mijn vragen. Maar mij gaat het er vooral om dat mijn paarden gelukkig zijn. Is het zo dat ze zich prettiger voelen als je ze bitloos rijd en je ze op de wei zet bijvoorbeeld. Denken jullie dat ze zich dan echt gelukkiger voelen. Ik dacht altijd van wel en daarom wil ik natuurlijk met mijn paard omgaan. Ik denk het nog steeds maar ik weet niet of dit ook het grootste doel is van het natuurlijke omgaan met paarden. Of gaat het er vooral om dat je paard dan gezonder leeft.
Haha! ik weet het niet, omdat niemand in mijn omgeving zo met paarden omgaat (allemaal dressuur ruiters).