Huertecilla schreef:Even een uitspraak over waarom een arabier het preferente ras is bij endurance.
´In de hogere klasses zie je veel arabieren omdat die gewoon veel voordelen hebben en dan met name de warmtehuishouding.
Ze hebben een dunne huid, dunne vacht, groot huidoppervlak in verhouding met de massa en een groot hart in verhouding met de massa.´
Deze eigenschappen hebben een evolutionaire réden, namelijk aanpassing aan een klimaat.
Dit voordeel bij endurance heeft een nadeel voor robuust houden in een ánder klimaat.
Niet ecotoop = onnatuurlijk.
hc
Hm. Okay. Maar een efficiënte warmtehuishouding is niet hetzelfde als wel tegen hitte kunnen maar niet tegen kou.
Misschien is het zinnig om, als er echt gezocht moet worden naar ecotoop-geschikte raskenmerken, rekening te houden met de bloedlijnen. 'k Heb zelf ook een arab (jawel, voel me uiteraard meteen aangesproken door dit topic
) en weet toevallig dat die voor de helft uit Russische en voor de andere helft uit Spaanse lijnen komt. Hij is qua exterieur slecht te vergelijken met een andere arab bij ons op stal, da's echt zo'n showmodelletje met flinke dish (maar ik weet niet wat daar achter zit). Ook qua wintervacht en zelfs qua voerbehoefte verschillen ze dag en nacht. Die andere heeft meer eten nodig en staat bij temperaturen rond de 10 graden te bibberen in de stal. De mijne krijgt minder dan een kilo krachtvoer per dag, staat buiten en maakt weliswaar geen beertjesvacht maar maakt wel 2x zoveel haar aan. Ik kan me zo voorstellen dat hij dat met name te danken heeft aan z'n Russische voorouders.