Wie vinden jullie dat de fijnste 'NH methode' gebruikt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kynshiri

Re: Wie vinden jullie dat de fijnste 'NH methode' gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:07

als ik er 1 moet kiezen, doe dan maar Chris Irving!
met die parellilevels enz heb ik het niet echt. Irving is zo 'met de voeten op de grond'; very basic

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:09

Probleem met basic is dat je er erg snel op vastloopt. Je moet wel door kunnen groeien.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:16

kynshiri schreef:
met die parellilevels enz heb ik het niet echt. Irving is zo 'met de voeten op de grond'; very basic

Ik neem aan dat je "Chris Irwin" bedoelt Schijnheilig ?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:19

Cassidy schreef:
Om even terug te komen op de situatie: de goede instructeur, Een mens heeft maar een bepaald percentage aan energie die hij weg kan geven, daar moet je zuinig mee zijn, dus ga je die alleen geven aan lesklanten die duidelijk interesse tonen of er klaar voor zijn.

Dus ook maar geen energie stoppen in mensen om die interesse te kweken?
Cassidy schreef:
Wat betreft het niveau van de instructie: daar zijn al meer discussies over. Afgezien van het feit dat ze niet meer dat leren wat er in het verleden bij werd gebracht, worden ook door de klant te vaak quick fixes verwacht, en wil de instructie niet alleen een boterham hebben maar ook wat beleg er op, gaat hij met de klant mee. Principes zijn leuk om je te begeleiden in het leven maar ze moeten het niet in de weg gaan zitten.

En van lucht kan niemand leven.

Om in dressuurtermen te blijven: Wat je in de B laat liggen, krijg je in de M op je bord aldus mijn lesgeefmens en de voorbeelden daarvan heb ik gezien (de resultaten ook).
Instructeurs die voor snelle resultaten gaan (en dus enkel voor het plaatje) die hoppen van leerling naar leerling, maar zelden houden die het langer dan twee jaar uit. Instructeurs die ECHT een verhaal te vertellen hebben, houden hun leerlingen veel langer en komen er ook veel verder mee. Voor snel geld moet je niet in de paardensport zijn, dat weet je. Leerlingen die voor quick fixes gaan, komen zichzelf vanzelf tegen. Waarom zou anders de gemiddelde leeftijd van een paard zo bedroevend laag zijn in NL? Hoeveel paarden van 10 - 12 jaar zijn niet volledig aan gort gereden, juist door die snelle "oplossingen"?
Er kan nooit een geldig excuus zijn om in te leveren op kwaliteit, NOOIT!!

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:19

ikke schreef:
Mijn lesgeefmens heeft absoluut de fijnste methode; ze heeft namelijk geen methode.
Mensen die in methodes denken, hebben het nog niet begrepen. Methodes zijn voor volgelingen.
Inzicht is voor de leerlingen, alleen zij zullen het meesterschap bereiken.

Ja

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:20

Dwaalt het gepraat over de ideale dressuurinstructeur niet erg af van de vraag van de topicstarter?

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:29

promptertje schreef:
kynshiri schreef:

Ik neem aan dat je "Chris Irwin" bedoelt Schijnheilig ?

haha inderdaad... Irving is een andere, die wist niet zo veel van paarden denk ik Clown

En als je genoeg creativiteit en inzicht hebt vind ik niet dat je vastloopt met deze basic ideëen... ze zijn eigelijk gewoon een rode draad doorheen alles wat je maar wil doen met je paard...

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:54

LieveLotje schreef:
De topictitel is volgens mij een tikje onduidelijk, maar ik kwam even niet op de juiste woorden om de titel te verduidelijken. Lachen

Maar wat ik dus bedoel,

Wie vinden jullie persoonlijk dat de fijnste, duidelijkste 'Natural Horsemanship Methode' gebruikt? Lachen
Denk hierbij aan Parelli, Monty Roberts, Klaus Ferdinand Hempfling, ...

En waarom kiezen jullie juist voor de methode van déze persoon?
Een onderbouwing van jullie mening, graag! Ja

Nou, brand los!

In de 19de eeuw werd door thorndike, Pavlov en Skinner de conditionering (klassieke en operante) ontdekt
Vanaf dan kreeg de mensheid inzichten in hoe een dier leert
Meer en meer experimenten volgden op deze wetenschappelijke ontdekking
De dag vandaag wordt die ontdekking nog steeds gebruikt op het dier iets te leren
Op basis van operante conditionering, het "trial en error"-gedrag van de dieren , en het stimuleren om te leren door positief belonen, is de clickertraining ontstaan.
Clickertraining werd het eerst gebruikt bij circusdieren, dolfijnen, apen, etc
In de 20ste eeuw werden honden ook getraind met clickertraining en sinds ettelijke jaren is men tot het besef gekomen dat clickertraining met paarden een evengroot resultaat behaalt.

Het paard blijft doen wat hem iets oplevert en stopt het gedrag dat hem niets oplevert.

daar is de ganse clickertrainingsmethode op gebasseerd

Eigenlijk bestaat het er uit om het paard dus te belonen met iets dat hij graag verdient voor een bepaald gewenst gedrag
Maar bepaalde gedragingen bestaan meestal uit een reeks van handelen dus moeten we het pqqrd nog veel duidelijker kunnen tonen wat we nou exact willen. Een snoepje geven op het moment dat het paard die ene exacte handeling uitvoert kunnen we niet altijd, omdat we op dat moment het snoepje bv niet kunnen geven of omdat we niet snel genoeg kunnen zijn. dus moeten we het paard een signaal leren dat zegt "als je dit signaal hoort, dan betekent dat dat het gedrag op het moment van het signaal, het gewenste gedrag is, waarvoor je straks, als de oefening compleet is, beloond zal worden". Dat heet de bridge, of de brug tussen het gedrag en de beloning later.

Onderzoek heeft trouwens aangetoond dat clickertraining zeer motiverend is voor het paard omdat het nooit gestraft wordt
Elk antwoord dat het paard geeft op een vraag, maw elk gedrag dat hij stelt, wordt niet of wel beloond, maar nooit bestraft.
daarom zal het paard zijn uiterste best doen om het gewenste gedrag te vinden
Hij zal zich dus uiters inspannen voor je en zo blij zijn als hij gevonden heeft wat jij hem graag ziet doen

Sommige paarden krijgen bij een foutief antwoord een straf; bv bij parelli als het paard op een vraag niet onmiddellijk reageert gaat men over naar een volgende fase. Bv achteruitgaan: vinger tegen de borst. Paard denkt na maar weet niet wat baasje bedoelt. Baasje duwt daarop harder. Paard weet het nog niet. Uiteindelijk doet het zo"n pijn dat paard achteruit gaat.
Volgende keer dat baasje lichtjes duwt zal paardje zich herinneren wat er gebeurt als hij niet achteruit gaat en zal hij dan wel al achteruitstappen. Leuk denken dan sommige mensen, paardje gaat achteruit omdat ik dat vraag.
Maar neen, paardje gaat achteruit omdat de pijn te vermijden en das heel wat anders dan bij clickertraining: paardje gaat achteruit omdat dat gedrag hem iets oplevert dat hij graag hefet: een wortelstukje.

Dààrom vind ik clickertraining dé meest effectieve en diervriendelijke training

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:59

Dat je met druk via Parelli je paard pijn doet vind ik toch lichtelijk overdreven.
En ik vraag me ook af hoe je het paard via de clickermethode leert dat hij moet wijken voor druk?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:08

Ik heb zelf na onderzoek gekozen voor Parelli aangezien ik dit het beste en meest duidelijk vond uitgewerkt.
Toch kwam ik er al vrij snel achter dat ik ook daar zaken in mis.

Het gevaar is inderdaad dat mensen erg lang in level 1 blijven aanmodderen. In mijn optiekwordt er te lang te weinig gekeken naar bijv. correct ruggebruik van je paard. Om die reden heb ik voor mijn merrie er nu ook een stuk Cris Irwin bij gepakt en een stukje oude dressuurkennis van vroeger.

Wel denk ik dat je erg moet uitkijken als je methodes mixed dat je hier niet te ver in gaat, dan raak je volgens mij het spoor bijster en die mensen komen dan ook egen stap verder.

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:30

Cassidy schreef:
Dat je met druk via Parelli je paard pijn doet vind ik toch lichtelijk overdreven.
En ik vraag me ook af hoe je het paard via de clickermethode leert dat hij moet wijken voor druk?

makkelijk hoor:
je houd je hand richting het lichaamsdeel waarvan je wilt dat het wijkt, bv de borst en je wacht
Vanzodra je paard, toevallig of niet, achteruit gaat, dan bridge en beloon je
Wedden dat je paard de volgende keer dat je je hand richting de borst houdt zal wijken voor druk?
De prikkel, de hand richting de borst, is heer geen aversieve prikkel (want paarden verdragen moeilijk lichamelijke druk) maar een signaal, een cue, een commando of een hulp, in de ware zin van het woord "een hulpmiddel om je paard te vertellen dat als hij nu achteruitgaat het hem iets oplevert"

klaar Lachen

O ja, en alsjeblief, hoe leer je ia parelli je paard achteruit gaan?
Door de fases op te drijven
Wat is fase vier? Zo hard met je arm horizontaal over en weer waarbij de sluiting van de leadrope tegen de kaak van het paard slaat! al meer dan een keer gezien en dat wordt dan als "hij moet maar reageren" gezien
En dat doet geen pijn?
Ik durf dan ook bij mijn standpunt te blijven dat je een paard niets leert door fase vier zo hard op te drijven

Als je vaak genoeg in fase 4 komt zal het paard na verloop van tijd niets meer durven te ondernemen, niets meer durven doen, of testen "is het dat wat je wilt" want misschien komt dan weer fase 4 ... Zo heb ik al verschillende parelli getrainde paarden afgestomd zien geraken door het niet meer durven zoeken naar het juiste antwoord

ik respecteer jouw manier van denken over parelli; maar der komt niemand aan mijn paard in fase 3 of 4
1 en 2 vind ik aanvaardbaar

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:37

PIB schreef:
Als je vaak genoeg in fase 4 komt zal het paard na verloop van tijd niets meer durven te ondernemen, niets meer durven doen, of testen "is het dat wat je wilt" want misschien komt dan weer fase 4 ... Zo heb ik al verschillende parelli getrainde paarden afgestomd zien geraken door het niet meer durven zoeken naar het juiste antwoord

Is dat het probleem van de methode, of van degene die hem uitvoert?

Parelli proclameert juist een hele lange fase 1....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:40

nadeel van clickeren is dat je paard altijd een beloning gaat verwachten voor hetgeen gevraagd is. Dat is niet voor ieder paard geschikt. Als je niet meer beloont voor het gevraagde (bijv zoiets simpels als voor je aan de kant gaan) dan kan een paard ook gevaarlijk gaan reageren. Het is dus maar net wat voor een paard je hebt of het wel of niet verstandig is om alles dmv beloning te doen. Nou doet parelli ook veel aan beloning. Beloning dmv rust, en dmv positieve aandacht (friendly).

edit: en deze soort beloning is veel gemakkelijker om tussentijds te realiseren, en maakt dat paarden minder van je verwachten (in de zin van voedsel)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:42

PIB schreef:
je houd je hand richting het lichaamsdeel waarvan je wilt dat het wijkt, bv de borst en je wacht
Wedden dat je paard de volgende keer dat je je hand richting de borst houdt zal wijken voor druk?
De prikkel, de hand richting de borst, is heer geen aversieve prikkel (want paarden verdragen moeilijk lichamelijke druk) maar een signaal, een cue, een commando of een hulp, in de ware zin van het woord "een hulpmiddel om je paard te vertellen dat als hij nu achteruitgaat het hem iets oplevert"

klaar Lachen

Is er een methode om de cues die je via de clickertraining gebruikt om te zetten naar het werk in het zadel? Hoe leer ik via clicker dat het paard met mij in het zadel wijkt voor mijn been? Of staat clickertraining helemaal los van rijden?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:59

PIB schreef:
Cassidy schreef:

makkelijk hoor:

klaar Lachen

Puk en Muk en de paardenafrichting. Dit is wel een erg simplistische weergave van de werkelijkheid. Je zult om te beginnen moeten leren dat het paard die klik als "beloning" ziet.
PIB schreef:
O ja, en alsjeblief, hoe leer je ia parelli je paard achteruit gaan?
Door de fases op te drijven
Wat is fase vier? Zo hard met je arm horizontaal over en weer waarbij de sluiting van de leadrope tegen de kaak van het paard slaat! al meer dan een keer gezien en dat wordt dan als "hij moet maar reageren" gezien
En dat doet geen pijn?
Ik durf dan ook bij mijn standpunt te blijven dat je een paard niets leert door fase vier zo hard op te drijven

ik respecteer jouw manier van denken over parelli; maar der komt niemand aan mijn paard in fase 3 of 4
1 en 2 vind ik aanvaardbaar

Dat sommige volgelingen hun paard zo afstompen zegt iets over die volgelingen, niet over Parelli.
Feitelijk ben jij net zo'n volgeling; je verguisd een andere benadering op basis van de uitwassen die een enkel individu laat zien, om aan de hand daarvan je eigen Meester te verheerlijken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:06

Ik moet ook zeggen dat ik nog geen paarden heb gezien die door parelli zijn afgestompt. Mijn paard is juist veel lichter aan de hulpen geworden, hij weet dat bij iedere hulp eerst een vriendelijke, vragende hulp komt, en dat deze wordt opgebouwd tot de gewenste reactie volgt. Aangezien ik van meneer Parelli heb geleerd om mijn paard goed te "lezen" weet ik ook wanneer hij iets niet snapt, en dan zoek ik een vriendelijke manier om hem uit te leggen wat ik van hem wil. De fases zijn een vriendelijk systeem, het paard heeft steeds de keuze om al bij de eerste kleine hulp te gaan onderzoeken wat je van hem wilt, en de opties op te testen. Krijg ik van hem niet de gewenste reactie, dan blijf ik de fase aanhouden tot hij doet wat ik wel van hem wil. Bij geen reactie wordt de fase verhoogt. Hij heeft dus altijd de mogelijkheid om een antwoord te geven op wat ik vraag, krijg ik niet het gewenste antwoord, maar wel een antwoord, dan wordt hij daarvoor niet gestraft, maar enkel aangemoedigd om verder te zoeken naar het juiste antwoord.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:17

Een met Parelli afgestompt paard heb ik maar een keer gezien, en dat was de hengst van Birger Gieseke. Daar moest Parelli zelf bij ingrijpen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:24

_angela_ schreef:
Ik moet ook zeggen dat ik nog geen paarden heb gezien die door parelli zijn afgestompt. Mijn paard is juist veel lichter aan de hulpen geworden, hij weet dat bij iedere hulp eerst een vriendelijke, vragende hulp komt, en dat deze wordt opgebouwd tot de gewenste reactie volgt. Aangezien ik van meneer Parelli heb geleerd om mijn paard goed te "lezen" weet ik ook wanneer hij iets niet snapt, en dan zoek ik een vriendelijke manier om hem uit te leggen wat ik van hem wil. De fases zijn een vriendelijk systeem, het paard heeft steeds de keuze om al bij de eerste kleine hulp te gaan onderzoeken wat je van hem wilt, en de opties op te testen. Krijg ik van hem niet de gewenste reactie, dan blijf ik de fase aanhouden tot hij doet wat ik wel van hem wil. Bij geen reactie wordt de fase verhoogt. Hij heeft dus altijd de mogelijkheid om een antwoord te geven op wat ik vraag, krijg ik niet het gewenste antwoord, maar wel een antwoord, dan wordt hij daarvoor niet gestraft, maar enkel aangemoedigd om verder te zoeken naar het juiste antwoord.

Het probleem van die "afgestompte" paarden is dat die mensen dat stukje "lezen" kennelijk hebben overgeslagen. Daarbij durven ze de fases niet echt te doorlopen als het nodig is, met als resultaat dat ze niet duidelijk zijn naar hun paard.
Wat ik ook nog wel eens zie bij fanatieke Parelli-volgelingen is dat de paarden robotjes worden, ik mis dan het "samen" gevoel. Zo jammer als mensen er zoveel tijd instoppen dat ze het belangrijkste van het hele gebeuren kwijtraken Huilen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:27

Cassidy schreef:
Een met Parelli afgestompt paard heb ik maar een keer gezien, en dat was de hengst van Birger Gieseke. Daar moest Parelli zelf bij ingrijpen.

Nou, ik zie het wel vaker, maar ik zie dan vervolgens ook wel wat voor persoon daarbij hoort en dat zegt mij dan genoeg.
Het is nooit het systeem of de methode die niet deugd, maar wat de volgelingen ervan maken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:29

Als parelli idd niet iets wordt wat je samen doet, en je de games niet als game ziet, maar als oefening of zelfs als werk voor het paard, dan gaat het mis, je vergeet de essentie van het geheel en zal dus nooit dmv parelli iets met je paard bereiken....

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:38

_angela_ schreef:
nadeel van clickeren is dat je paard altijd een beloning gaat verwachten voor hetgeen gevraagd is.
Niet waar: het tegendeel is waar als je goed clickert! je paard verwacht géén voedselbeloning meer omdat de bridge conditioneerd is met de beloning. Voor het paard is de bridge net even belangrijker geworden dan de voedselbeloning. En dan kan een eenvoudige 'goed' zijn; kost geen geld en moeite.

Dat is niet voor ieder paard geschikt. Als je niet meer beloont voor het gevraagde (bijv zoiets simpels als voor je aan de kant gaan) dan kan een paard ook gevaarlijk gaan reageren.
Niet waar: ik zei al dat je niet altijd voedselbeloning moet blijven geven. En als je paard gevaarlijk reageert is er iets mis met de dominantie verhouding. eerst oplossen dat en dan pas clickeren!

Het is dus maar net wat voor een paard je hebt of het wel of niet verstandig is om alles dmv beloning te doen.
Niet waar: wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat positief belonen veel motiverender is en ook voor elk dier

Nou doet parelli ook veel aan beloning. Beloning dmv rust, en dmv positieve aandacht (friendly).
Ja, hij doet aan negatief belonen maar eerst komt er een aversieve prikkel. BTW: mijn paard is niet tevreden als ik hem rust geef, hij wilt dingen doen; én sommige andere paarden hebben liever geen aandacht en gras eten.
Voorbeeld: ik wil je leren achteruit gaan. Ahh je doet het niet direct? Dan duw ik in je buik tot je het wel doet. Ik laat je met rust. De volgende keer duw ik weer en je stapt meteen achteruit. Waarom?
Ik wil je leren achteruit gaan en ik vraag "achteruit stappen aub". Ik wacht maar doe niets. Ineens zet je een stap achteruit en ik roep "flink" en ik geef je een briefje van 50 euro. de volgende keer dat ik vraag "achteruit stappen aub" ga je meteen achteruit. Waarom?

Snap je het verschil? Enfin, ik ga het niet blijven verdedigen, ik hoop dat jullie het ooit wél begrijpen.

edit: en deze soort beloning is veel gemakkelijker om tussentijds te realiseren, en maakt dat paarden minder van je verwachten (in de zin van voedsel)

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:40

_angela_ schreef:
nadeel van clickeren is dat je paard altijd een beloning gaat verwachten voor hetgeen gevraagd is. Dat is niet voor ieder paard geschikt. Als je niet meer beloont voor het gevraagde (bijv zoiets simpels als voor je aan de kant gaan) dan kan een paard ook gevaarlijk gaan reageren. Het is dus maar net wat voor een paard je hebt of het wel of niet verstandig is om alles dmv beloning te doen. Nou doet parelli ook veel aan beloning. Beloning dmv rust, en dmv positieve aandacht (friendly).

Wat is nou makkelijker dan een keertje bridgen?
En het paard verwacht niets van mij, maar vanzichzelf. Hij kiest zelf of hij een voedselbeloning wilt verdienen of niet.

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:41

Cassidy schreef:
PIB schreef:

klaar Lachen

Is er een methode om de cues die je via de clickertraining gebruikt om te zetten naar het werk in het zadel? Hoe leer ik via clicker dat het paard met mij in het zadel wijkt voor mijn been? Of staat clickertraining helemaal los van rijden?

Eigenlijk net hetzelfde als op de grond.
Je legt je been tegen het paard en vanzodra het wijkt, bridge en beloon je vanuit het zadel
Na twee keer weet je paard al goed wat het moet doen als je je been aanlegt
(di parelli's fase 1 he)

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:46

ikke schreef:

Dat sommige volgelingen hun paard zo afstompen zegt iets over die volgelingen, niet over Parelli.
Feitelijk ben jij net zo'n volgeling; je verguisd een andere benadering op basis van de uitwassen die een enkel individu laat zien, om aan de hand daarvan je eigen Meester te verheerlijken.[/quote]

mijn meester is mijn paard en mijn opleiding psychologie
Zonder het op de persoon te gaan spelen, vertel dan eens waarom je het niet eens bent?

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:47

_angela_ schreef:
Ik moet ook zeggen dat ik nog geen paarden heb gezien die door parelli zijn afgestompt. Mijn paard is juist veel lichter aan de hulpen geworden, hij weet dat bij iedere hulp eerst een vriendelijke, vragende hulp komt, en dat deze wordt opgebouwd tot de gewenste reactie volgt. Aangezien ik van meneer Parelli heb geleerd om mijn paard goed te "lezen" weet ik ook wanneer hij iets niet snapt, en dan zoek ik een vriendelijke manier om hem uit te leggen wat ik van hem wil. De fases zijn een vriendelijk systeem, het paard heeft steeds de keuze om al bij de eerste kleine hulp te gaan onderzoeken wat je van hem wilt, en de opties op te testen. Krijg ik van hem niet de gewenste reactie, dan blijf ik de fase aanhouden tot hij doet wat ik wel van hem wil.

Dus heeft hij op het einde van de rit GEEN keuze.

Bij geen reactie wordt de fase verhoogt. Hij heeft dus altijd de mogelijkheid om een antwoord te geven op wat ik vraag, krijg ik niet het gewenste antwoord, maar wel een antwoord, dan wordt hij daarvoor niet gestraft, maar enkel aangemoedigd om verder te zoeken naar het juiste antwoord.