Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
kynshiri schreef:als ik er 1 moet kiezen, doe dan maar Chris Irving!
met die parellilevels enz heb ik het niet echt. Irving is zo 'met de voeten op de grond'; very basic
Cassidy schreef:Om even terug te komen op de situatie: de goede instructeur, Een mens heeft maar een bepaald percentage aan energie die hij weg kan geven, daar moet je zuinig mee zijn, dus ga je die alleen geven aan lesklanten die duidelijk interesse tonen of er klaar voor zijn.
Cassidy schreef:Wat betreft het niveau van de instructie: daar zijn al meer discussies over. Afgezien van het feit dat ze niet meer dat leren wat er in het verleden bij werd gebracht, worden ook door de klant te vaak quick fixes verwacht, en wil de instructie niet alleen een boterham hebben maar ook wat beleg er op, gaat hij met de klant mee. Principes zijn leuk om je te begeleiden in het leven maar ze moeten het niet in de weg gaan zitten.
En van lucht kan niemand leven.
ikke schreef:Mijn lesgeefmens heeft absoluut de fijnste methode; ze heeft namelijk geen methode.
Mensen die in methodes denken, hebben het nog niet begrepen. Methodes zijn voor volgelingen.
Inzicht is voor de leerlingen, alleen zij zullen het meesterschap bereiken.
promptertje schreef:kynshiri schreef:als ik er 1 moet kiezen, doe dan maar Chris Irving!
met die parellilevels enz heb ik het niet echt. Irving is zo 'met de voeten op de grond'; very basic
Ik neem aan dat je "Chris Irwin" bedoelt?
LieveLotje schreef:De topictitel is volgens mij een tikje onduidelijk, maar ik kwam even niet op de juiste woorden om de titel te verduidelijken.
Maar wat ik dus bedoel,
Wie vinden jullie persoonlijk dat de fijnste, duidelijkste 'Natural Horsemanship Methode' gebruikt?
Denk hierbij aan Parelli, Monty Roberts, Klaus Ferdinand Hempfling, ...
En waarom kiezen jullie juist voor de methode van déze persoon?
Een onderbouwing van jullie mening, graag!
Nou, brand los!
Cassidy schreef:Dat je met druk via Parelli je paard pijn doet vind ik toch lichtelijk overdreven.
En ik vraag me ook af hoe je het paard via de clickermethode leert dat hij moet wijken voor druk?
PIB schreef:Als je vaak genoeg in fase 4 komt zal het paard na verloop van tijd niets meer durven te ondernemen, niets meer durven doen, of testen "is het dat wat je wilt" want misschien komt dan weer fase 4 ... Zo heb ik al verschillende parelli getrainde paarden afgestomd zien geraken door het niet meer durven zoeken naar het juiste antwoord
PIB schreef:je houd je hand richting het lichaamsdeel waarvan je wilt dat het wijkt, bv de borst en je wacht
Vanzodra je paard, toevallig of niet, achteruit gaat, dan bridge en beloon je
Wedden dat je paard de volgende keer dat je je hand richting de borst houdt zal wijken voor druk?
De prikkel, de hand richting de borst, is heer geen aversieve prikkel (want paarden verdragen moeilijk lichamelijke druk) maar een signaal, een cue, een commando of een hulp, in de ware zin van het woord "een hulpmiddel om je paard te vertellen dat als hij nu achteruitgaat het hem iets oplevert"
klaar
PIB schreef:Cassidy schreef:Dat je met druk via Parelli je paard pijn doet vind ik toch lichtelijk overdreven.
En ik vraag me ook af hoe je het paard via de clickermethode leert dat hij moet wijken voor druk?
makkelijk hoor:
je houd je hand richting het lichaamsdeel waarvan je wilt dat het wijkt, bv de borst en je wacht
Wedden dat je paard de volgende keer dat je je hand richting de borst houdt zal wijken voor druk?
De prikkel, de hand richting de borst, is heer geen aversieve prikkel (want paarden verdragen moeilijk lichamelijke druk) maar een signaal, een cue, een commando of een hulp, in de ware zin van het woord "een hulpmiddel om je paard te vertellen dat als hij nu achteruitgaat het hem iets oplevert"
klaar
PIB schreef:O ja, en alsjeblief, hoe leer je ia parelli je paard achteruit gaan?
Door de fases op te drijven
Wat is fase vier? Zo hard met je arm horizontaal over en weer waarbij de sluiting van de leadrope tegen de kaak van het paard slaat! al meer dan een keer gezien en dat wordt dan als "hij moet maar reageren" gezien
En dat doet geen pijn?
Ik durf dan ook bij mijn standpunt te blijven dat je een paard niets leert door fase vier zo hard op te drijven
Als je vaak genoeg in fase 4 komt zal het paard na verloop van tijd niets meer durven te ondernemen, niets meer durven doen, of testen "is het dat wat je wilt" want misschien komt dan weer fase 4 ... Zo heb ik al verschillende parelli getrainde paarden afgestomd zien geraken door het niet meer durven zoeken naar het juiste antwoord
ik respecteer jouw manier van denken over parelli; maar der komt niemand aan mijn paard in fase 3 of 4
1 en 2 vind ik aanvaardbaar
_angela_ schreef:Ik moet ook zeggen dat ik nog geen paarden heb gezien die door parelli zijn afgestompt. Mijn paard is juist veel lichter aan de hulpen geworden, hij weet dat bij iedere hulp eerst een vriendelijke, vragende hulp komt, en dat deze wordt opgebouwd tot de gewenste reactie volgt. Aangezien ik van meneer Parelli heb geleerd om mijn paard goed te "lezen" weet ik ook wanneer hij iets niet snapt, en dan zoek ik een vriendelijke manier om hem uit te leggen wat ik van hem wil. De fases zijn een vriendelijk systeem, het paard heeft steeds de keuze om al bij de eerste kleine hulp te gaan onderzoeken wat je van hem wilt, en de opties op te testen. Krijg ik van hem niet de gewenste reactie, dan blijf ik de fase aanhouden tot hij doet wat ik wel van hem wil. Bij geen reactie wordt de fase verhoogt. Hij heeft dus altijd de mogelijkheid om een antwoord te geven op wat ik vraag, krijg ik niet het gewenste antwoord, maar wel een antwoord, dan wordt hij daarvoor niet gestraft, maar enkel aangemoedigd om verder te zoeken naar het juiste antwoord.
Cassidy schreef:Een met Parelli afgestompt paard heb ik maar een keer gezien, en dat was de hengst van Birger Gieseke. Daar moest Parelli zelf bij ingrijpen.
_angela_ schreef:nadeel van clickeren is dat je paard altijd een beloning gaat verwachten voor hetgeen gevraagd is.
Niet waar: het tegendeel is waar als je goed clickert! je paard verwacht géén voedselbeloning meer omdat de bridge conditioneerd is met de beloning. Voor het paard is de bridge net even belangrijker geworden dan de voedselbeloning. En dan kan een eenvoudige 'goed' zijn; kost geen geld en moeite.
Dat is niet voor ieder paard geschikt. Als je niet meer beloont voor het gevraagde (bijv zoiets simpels als voor je aan de kant gaan) dan kan een paard ook gevaarlijk gaan reageren.
Niet waar: ik zei al dat je niet altijd voedselbeloning moet blijven geven. En als je paard gevaarlijk reageert is er iets mis met de dominantie verhouding. eerst oplossen dat en dan pas clickeren!
Het is dus maar net wat voor een paard je hebt of het wel of niet verstandig is om alles dmv beloning te doen.
Niet waar: wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat positief belonen veel motiverender is en ook voor elk dier
Nou doet parelli ook veel aan beloning. Beloning dmv rust, en dmv positieve aandacht (friendly).
Ja, hij doet aan negatief belonen maar eerst komt er een aversieve prikkel. BTW: mijn paard is niet tevreden als ik hem rust geef, hij wilt dingen doen; én sommige andere paarden hebben liever geen aandacht en gras eten.
Voorbeeld: ik wil je leren achteruit gaan. Ahh je doet het niet direct? Dan duw ik in je buik tot je het wel doet. Ik laat je met rust. De volgende keer duw ik weer en je stapt meteen achteruit. Waarom?
Ik wil je leren achteruit gaan en ik vraag "achteruit stappen aub". Ik wacht maar doe niets. Ineens zet je een stap achteruit en ik roep "flink" en ik geef je een briefje van 50 euro. de volgende keer dat ik vraag "achteruit stappen aub" ga je meteen achteruit. Waarom?
Snap je het verschil? Enfin, ik ga het niet blijven verdedigen, ik hoop dat jullie het ooit wél begrijpen.
edit: en deze soort beloning is veel gemakkelijker om tussentijds te realiseren, en maakt dat paarden minder van je verwachten (in de zin van voedsel)
_angela_ schreef:nadeel van clickeren is dat je paard altijd een beloning gaat verwachten voor hetgeen gevraagd is. Dat is niet voor ieder paard geschikt. Als je niet meer beloont voor het gevraagde (bijv zoiets simpels als voor je aan de kant gaan) dan kan een paard ook gevaarlijk gaan reageren. Het is dus maar net wat voor een paard je hebt of het wel of niet verstandig is om alles dmv beloning te doen. Nou doet parelli ook veel aan beloning. Beloning dmv rust, en dmv positieve aandacht (friendly).
edit: en deze soort beloning is veel gemakkelijker om tussentijds te realiseren, en maakt dat paarden minder van je verwachten (in de zin van voedsel)
Cassidy schreef:PIB schreef:je houd je hand richting het lichaamsdeel waarvan je wilt dat het wijkt, bv de borst en je wacht
klaar
Is er een methode om de cues die je via de clickertraining gebruikt om te zetten naar het werk in het zadel? Hoe leer ik via clicker dat het paard met mij in het zadel wijkt voor mijn been? Of staat clickertraining helemaal los van rijden?
ikke schreef:
_angela_ schreef:Ik moet ook zeggen dat ik nog geen paarden heb gezien die door parelli zijn afgestompt. Mijn paard is juist veel lichter aan de hulpen geworden, hij weet dat bij iedere hulp eerst een vriendelijke, vragende hulp komt, en dat deze wordt opgebouwd tot de gewenste reactie volgt. Aangezien ik van meneer Parelli heb geleerd om mijn paard goed te "lezen" weet ik ook wanneer hij iets niet snapt, en dan zoek ik een vriendelijke manier om hem uit te leggen wat ik van hem wil. De fases zijn een vriendelijk systeem, het paard heeft steeds de keuze om al bij de eerste kleine hulp te gaan onderzoeken wat je van hem wilt, en de opties op te testen. Krijg ik van hem niet de gewenste reactie, dan blijf ik de fase aanhouden tot hij doet wat ik wel van hem wil.
Dus heeft hij op het einde van de rit GEEN keuze.
Bij geen reactie wordt de fase verhoogt. Hij heeft dus altijd de mogelijkheid om een antwoord te geven op wat ik vraag, krijg ik niet het gewenste antwoord, maar wel een antwoord, dan wordt hij daarvoor niet gestraft, maar enkel aangemoedigd om verder te zoeken naar het juiste antwoord.