hoe slecht is krachtvoer nu feitelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: hoe slecht is krachtvoer nu feitelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:47

Is dat dan niet hetzelfde als de koeken?

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:49

Laatst bijgewerkt door Freggel op 03-08-07 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:51

Maar als ik dat daar goed lees zou je nog 1,5 kg per dag moeten voeren bij een paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:52

Vjestagirl schreef:
Aan alleen een handje voor de voedingsstoffen hebben ze dan niet zo veel. De minimale daginname aan voedingsstoffen krijgen ze met brok pas binnen met goed 2,5 kilo per dag

Waar is dit op gebaseerd c.q. waar komt deze 'vereiste' 2,5 kilo per dag vandaan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:53

Antheman schreef:
Ik geef IJslandse brokjes, daar zit dubbele hoeveelheid vit. en mineralen in.

Waarom denk je dat ze die vit. en mineralen extra nodig hebben en waarom dúbbel?
Heb je laten testen wat er in de rest van het voer zit?
Heb je bloedonderzoek laten uitvoeren?

Overdaad schaadt!
Paarden zijn erg goed bestand tegen tekorten en in het geheel niet tegen overdaad.

Geef gevarieerd te eten. Een beetje van veel. Vermijdt geconcentreerde toevoegingen. Geef ze liever de inhoud van de gft-bak en de oude stukken van je zelfgebakken brood van eco-graan.

hc

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:59

JoviBan schreef:
Vjestagirl schreef:
Aan alleen een handje voor de voedingsstoffen hebben ze dan niet zo veel. De minimale daginname aan voedingsstoffen krijgen ze met brok pas binnen met goed 2,5 kilo per dag

Waar is dit op gebaseerd c.q. waar komt deze 'vereiste' 2,5 kilo per dag vandaan?

Als ik mijn pony slechts een halve kilo per dag voer... dan wordt ie hoefbevangen heeft de keiharde ervaring ons geleerd...
Dus de minimale 2,5 kilo per dag slaat nergens op, kan niet gezond zijn.
Zelfs mijn paard die zo'n 4 keer per week actief gereden wordt krijgt geen 2,5 kilo. En hij ziet er best uit, al zeg ik het zelf. Mooi in conditie, mooi in de vacht... altijd oortjes erop.
Maar dat is net als bij mensen, van Sonja moet je ook je slablaadjes wegen. Doe toch normaal. Verschilt per mens, dus ook per paard.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:04

runningkawa schreef:
Is dat dan niet hetzelfde als de koeken?

Nee, je hebt Pavo koeken (aura) en je hebt Pavo Liga, de brokjes.

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:06

Krachtvoer is niet slecht. Bij paardnatuurlijk gaan ze er van uit dat een paard qua voeding in een natuurlijke omgeving het beste af is en dat is in feite ook wel zo , alleen hebben wij hier geen natuurlijke omgeving voor onze paarden.
In de natuur eten ze niet alleen gras maar ook heel veel verschillende planten en kruiden waar veel vitaminen en mineralen in zitten. Die kruiden groeien hier niet in de wei of je moet ze kunnen laten grazen in een ongerept natuurgebied.
Een paard dat alleen gras en hooi eet overleeft het wel maar mist toch wel het één en ander. Als een paard moet werken komen de tekorten wel aan het licht.
Krachtvoer wordt pas schadelijk als er onzorgvuldig mee omgegaan wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:08

En dan nog pavo vital. ook brokjes, die voer ik nu dus naast brok, ja een halve kg brok krijgen ze per dag. En dat zou te weinig zijn

Hoe mensen aan die 2,5 KG komen, dat staat als aanbevolen hoeveelheid op de zakken Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:17

Achilles schreef:
Een paard dat alleen gras en hooi eet overleeft het wel maar mist toch wel het één en ander. Als een paard moet werken komen de tekorten wel aan het licht.

Hoe wéét je dat? Wat is jouw bron? Heb je bloedonderzoek laten doen? Welk paard moet er tegenwoordig nog echt werken en wat komt er dan aan het licht? Wederom bron graag!

Verder is inzaaien van kruiden makkelijk. Ook dat is weer deel van het generaal integraal, duurzaam weidebeheer.

hc

p.s. ik vraag me wel af wat het element 'natuurlijk' is bij de meeste aanwezigen hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:19

Soms hoef je niet eens bloedonderzoek te laten doen HC.
Zie je zo wel dat je paard net wat minder in zijn vel zit.

Ik heb het gehad met Zanda, speelde gewoon, was fit genoeg, maar ik vond zijn haren niet lekker genoeg uit de rui komen.
Ben vital bij gaan voeren en 2 weken later glom hij me tegemoed.

Kruiden inzaaien doe ik niet, waarom niet, binnen de korste keren staan er ook kruiden zoals kruiskruid en die zijn dan ook niet te bestrijden

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:25

Twee jaar terug een paard gezien van "paardnatuurlijk". Wat zag dat beest er slecht uit zeg. In juni nog volop in de (doffe)wintervacht en broodmager zonder een spier op zijn lijf. Kan dan wel natuurlijk zijn maar ik wil met zo'n paard nog niet in het openbaar worden gezien.

Verder voeren wij minimaal bij. Sober graslandje en kleine hoeveelheid "krachtvoer". Laat dat kracht maar weg want het is laag in energie. Geen toevoegingen, niet natuurlijk en niet chemisch. Het is zo samengesteld dat er alleen grondstoffen inzitten die van zichzelf de benodigde vitaminen/mineralen bevatten. Het is ook maar heel kort houdbaar. Mijn eczemers doen het er prima op. Geef ik iets anders dan hebben ze gelijk jeuk.

Kruiden inzaaien doen we niet. Om de eenvoudige reden dat dat niet mag van de boer waar we staan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:25

runningkawa schreef:
Soms hoef je niet eens bloedonderzoek te laten doen HC.
Zie je zo wel dat je paard net wat minder in zijn vel zit.

Wat jij wil.
Ik vínd dat ....vaag.

Citaat:
Kruiden inzaaien doe ik niet, waarom niet, binnen de korste keren staan er ook kruiden zoals kruiskruid en die zijn dan ook niet te bestrijden

Pardon? Wat is dát nu weer voor ONZIN!? Als jij geen JKK inzaait, komt dat ook niet op.

Samengevat zaai jij geen natuurlijke voedselvariatie in op basis van een onzinvooroordeel en beoordeel de vitaminebehoefte van jouw paard door handoplegging?!

Dank je voor deze perfecte illustratie van wat ik net schreef over goedbedoeld verkeerd door vinden versus weten.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:26

runningkawa schreef:
Hoe mensen aan die 2,5 KG komen, dat staat als aanbevolen hoeveelheid op de zakken Lachen

Dat dacht ik al! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:31

Mag jij vaag vinden
Sommige dingen zie je ook gewoon als je naar je paard kijkt en heb kent Lachen
Vind dat niet vaag maar normaal Lachen
En nergens zeg ik dat ik nooit bloed onderzoek doe, maar dat het niet altijd hoeft om iets te weten.
Dat is en invulling die jij er van verzint

en over jkk...waarom staan de bermen er dan vol mee?
De bermen naast mijn grasland...daar is het ook niet gezaaid
En ik geloof niet dat ik hoeft te zaaien wil ik het wel hebben...

Dus jij wauwelt nu wat dingen waar je blijkbaar weinig van weet HC
Misschien dat die rommel in jou land uit is geroeid, hier in NL staat het er vol mee.
Dus ik pas wel op
En dan geef ik idd zo liever wat vitamine bij en nee niet teveel. Mijn gras laat ik lekker lang en stevig worden voordat ik het hooi, zodat ze flink wat te verteren hebben. En het is niet allemaal koeiengras en er staat ook wel eens wat onkruid tussen, maar zaaien doe ik het niet.
Kun jij slecht vinden en mensen daarop veroordelen, moet jezelf weten...ik weet dat het oke is zo.

Idd Jovi, kijk maar eens op de site van pavo, dan staat er wat je zou moeten geven
Als ikd at doe heb ik een paar gekken op het land staan Lachen

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:53

JoviBan schreef:
runningkawa schreef:

Dat dacht ik al! Haha!

Haha ja kunnen ze lekker veel voer verkopen want dat schiet wel op met 2,5 kilo per dag.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:54

Kruiden inzaaien heeft weinig zin, want veel kruiden hebben een bepaalde grondslag nodig en verdwijnen dus vanzelf, voor zover ze al opkomen. Het is door diverse mensen geprobeert, met als resultaat dat na verloop van enkele jaren vrijwel alle gezaaide kruiden verdwenen waren. En onkruiden weten zich hier uitstekend spontaan uit te zaaien, ook de JKK is daar erg goed in, net als muur en zuring. Dat zijn onkruiden die je echt moet bestrijden, want ze nemen je hele weiland over. Dus nee HC, je kunt er op rekenen dat er kruiden opkomen die je niet zaait, daarom is hier behoorlijk wat weidebeheer nodig.

En ik kijk ook graag naar mijn paard om te bepalen of ze iets extra nodig heeft, daarvoor hoef ik niet elke keer bloed te laten prikken. Als je je paard kent, zie je wanneer ze wat minder in hun vel zitten, je kunt naar aanleiding van het jaargetijden best bepalen waar dat aan kan liggen en op basis daarvan besluiten wat je erbij gaat geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:58

pearlie schreef:
Haha ja kunnen ze lekker veel voer verkopen want dat schiet wel op met 2,5 kilo per dag.

Ja idd
Ik heb daar eens een voedingsadvies gevraagt voor een paard wat alleen maar stapritjes maakt, onbeperkt hooi krijgt en dagelijksweidegang, maar niet te lang gras. En veel te dik is.
Moet je nog ruim 2 kg voeren....die zijn daar echt gestoord.

Idd Waratje
Goed omschreven, zo werkt het Lachen

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:00

ik geef ze brokken musli en soms wat haver en zemelen,

Musli : is het beste zeggen ze, dat is "natuurlijker voer"
sommige ponys kunnen niet tegen brokken kunnen ze moeilijk verteren ofzo,

ik had daar een verhaal over gehoord Tong uitsteken

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:06

Onze pony krijgt helemaal geen krachtvoer. Die hoeft ook niks te doen, beetje buiten spelen enzo. Als die ook maar een beetje krachtvoer krijgt wordt ze hoefbevangen. Dat wil je ook niet...

@runningkawa: zo'n paard zou ik geloof ik gewoon een tijdje helemaal geen krachtvoer geven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:09

Kreeg hij dus ook niet, alleen een handje pavo vital.
Maar ik wilde wel eens weten welk advies hun gaven.
Ik had zoiets van Verward Die zijn gek Lachen
En zeker omdat vital of koeken ook in hun asortiment zitten verbaasde het me wel.

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:16

Krachtvoer lijkt mij niet slecht. juist goed.. vooral als ze elke dag flink gereden worden is dat juist goed, krijgen ze net dat beetje extra wat ze nodig hebben om goed te presteren..
Bij ons krijgen ze 1 tot 2 kilo per keer.. en voeren sochtends en savonds.. merk is Havens, Sportbrok.

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:22

Huertecilla schreef:
Achilles schreef:

Hoe wéét je dat? Wat is jouw bron? Heb je bloedonderzoek laten doen? Welk paard moet er tegenwoordig nog echt werken en wat komt er dan aan het licht? Wederom bron graag!

Ik heb het wel eens gehoord van een voedings deskundige.. ook bv als je paard veel aan je likt komt ie zout te kort.. en er waren nog een paar kenmerken..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:44

miekske schreef:
Ik heb het wel eens gehoord van een voedings deskundige.. ook bv als je paard veel aan je likt komt ie zout te kort.. en er waren nog een paar kenmerken..

Geen kenmerken, indicaties. Indicaties dat er mógelijk iets tekort is. Indicaties kunnen op tegengestelde dingen duiden of op niets. Mijn paarden zijn slijmballen en kroelen me graag, krijg ook wel eens een lik.
Of en wat = méten.

@weidebeheer
Dat stopt niet met zaaien dames.
Ook moet je jaarlijks kijken of en hoe je ploegt, cultiveert, egt, strijkt en of/hoe je maait etc. Idem bemesting. Ook dat kan door kiezen wat je inzaait mbv groenbemesting, geomposteerde mest van de eigen paarden/geiten/kippen/varkens en evt aangevuld met wat bij jou in de bodem nodig is. Wij zitten bv. op een rivierafzetting in een kalksteengebergte.

Al met al vínd ik dit een topic vol met natte-apen-praat en ik hou het voor gezien tussen deze experts.

hc

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:56

Punt is dat je bijvoorbeeld op veengrond geen kruiden hoeft te zaaien die op kalkrijke zandgrond thuishoren, dat gaat gewoon niet lukken. En de natuurlijke kruidenvegetatie van veengrond biedt niet heel veel zinvols voor paarden. Dit kun je met bemesting of bewerking echt niet (voldoende) veranderen om die kruiden alsnog te laten groeien in je wei. En zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen.
En het is mij (en Kawa ongetwijfelt ook Tong uitsteken ) bekend dat weidebeheer niet stopt bij het zaaien, bij weidebeheer hoort nou eenmaal ook onkruidbestrijding, daarvoor hoef je niet de hele wei om te halen, als je periodiek het onkruid weghaalt.