'natuurlijk' inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 'natuurlijk' inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 09:40

Ik vind het ook onzin.
Hiermee wordt bovendien gesuggereerd dat een bit voor een paard een behoorlijke aangelegenheid is om aan te wennen. Waarmee je bovendien de indruk wekt dat een bit 'erg' is, enorme impact heeft, of wat dan ook van dien aard.

Een paard dat met bit ingereden is en altijd met bit gereden is, kan vrijwel altijd moeiteloos overstappen op bitloos.
En een paard dat bitloos ingereden is en nooit met bit gereden is, kan volgens sommigen van jullie niet net zo moeiteloos overstappen op een bit?
Wat is er volgens jullie dan zo 'erg' en 'anders' aan een bit?

En waarom is een paard op jonge leeftijd met een bit confronteren dan minder erg dan wanneer hij hier op latere leeftijd mee geconfronteerd wordt?

Ik zou op basis van sommige berichten hier bijna denken dat voorstanders van bitloos hier een punt hebben. Duivel Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 09:47

Je zou je leven maar continu moeten leiden met ALS ALS ALS. Dan heb je echt geen prettig leven, hoor.
Wat mezelf betreft heb ik mijn leven aardig op de rit inmiddels (en ik heb heel wat achter de rug, voor het geval iemand weer gaat miepen daar over en ik ben ook geen meisje van 16 jaar meer Haha! ). Ik heb juist geleerd het leven te leiden, zoals het komt. Heel veel heb je zelf in de hand, maar inderdaad niet alles (je gezondheid e.d.). Ik heb trouwens al een ziekte, ben voorgoed gedeeltelijk afgekeurd, dus breek me de bek niet open. Slapen

In de freestyle wordt zelfs benadrukt dat het beter is om een jong paard bitloos in te rijden om dan eventueel op het 6de/7de jaar wel met een bit te beginnen. Dan zijn de tanden en kiezen tenminste gewisseld. Daar sta ik zelf helemaal achter, al kies ik liever helemaal voor bitloos. Respecteer dat gewoon (of doe dat niet, ook prima, zal mijn mening iig niet veranderen).

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:16

Citaat:
Een paard dat met bit ingereden is en altijd met bit gereden is, kan vrijwel altijd moeiteloos overstappen op bitloos.

Begin dit jaar is er een draver bij ons gekomen, welke dik 9 jaar op de baan gekoersd heeft en gewend was met bit te rijden.
Dit paardje hebben gelijk omgeschoold om bitloos verder te gaan en was een zeer groot succes.
Mighty heeft zelfs nog de draversmeeting meegelopen op een zacht hoofdstelletje.
Was op je pinken te rijden met een Voest rijhalster, terwijl hij niet makkelijk was met bit in.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:31

Mijn jonkie is op halster (western) ingereden, dus ja bitloos inrijden kan in mijn ogen wel degelijk.

Degenen die het bit tot een dergelijk martelwerktuig bombarderen zijn in mijn ogen de naturals zelf, en niet degenen die adviseren om iig de basis met bit aan te leren.

Voor iedereen die niet over zijn bord een kan en wil kijken en denkt het voor zichzelf op de rails te hebben met zijn paard zodat hij of zij het nooit zal hoeven verkopen: more power to you.

Er zijn hier op bokt echter meer mensen die geen financieel vangnet hebben in de vorm van een werkende man, die er zelf voor moeten knokken en er hard voor moeten werken om een paard te kunnen onderhouden.

Ik ben ook geen 16 meer, leef het leven ook zoals het komt, maar van dag tot dag plannen krijg ik toch echt niet (meer) voor elkaar. Niet met twee paarden...

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:35

Volgens mij is het enige wat echt natuurlijk is je paard gewoon NIET inrijden en lekker in een natuurgebied loslaten. Dat is pas natural!!! Haha!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:46

Citaat:
Degenen die het bit tot een dergelijk martelwerktuig bombarderen zijn in mijn ogen de naturals zelf, en niet degenen die adviseren om iig de basis met bit aan te leren.

Absoluut niet! Dan praat ik even in mijn geval....
Het zijn de handen die een bit tot martelwerktuig kunnen maken.

Ik hoor alleen wel veel mensen praten over dat ze het wel graag willen proberen , maar niet durven.
Omdat ze bang zijn dat de rem het dan niet meer doet.
Ook is het zo dat elke paard weer anders reageert op een optoming, dit kan zowel met bit als bitloos zijn.
Mijn vorig shet was met de middelen die ik had (niet zo uitgebreid als nu) niet bitloos te rijden en werd bereden met een leerbit.
Mijn haf reageerd niet op een touwhalster, maar weer op alle andere optomingen.
Zo blijft het wij elk paard uitzoeken waar hij/zij het beste op reageerd.

Vergeet ook niet dat de ruiter die er op zit een hele hoop in handen heeft qua gevoel en veiligheid naar een paard toe.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:50

@Cassidy: Wie bombardeert hier een bit tot een martelwerktuig dan? Waar haal je dat vandaan?
Lekker makkelijk om het stempeltje 'naturals' weer aan te halen..... Gaaaap
Beetje vermoeiend. Slapen
Er zijn gewoon mensen die hun paard niet met bit willen rijden en daar hun eigen redenen voor hebben.

Ik heb trouwens 20 jaar lang keihard gewerkt en geknokt voor mezelf (dat laatste zelfs nog langer) zonder ouders o.a., want die heb ik niet meer. Ik heb mijn paard niet voor niets pas op mijn 34e gekocht. Juist nu hebben we er de financiele middelen, de stabiliteit en de tijd voor (althans, ik maak er tijd voor, want met een jong kindje thuis, kun je ook niet bepaald van alles doen). En ik snap dat het voor velen anders is, hoor. Petje af als je dat kunt en doet. Ik ken ze ook in mijn directe omgeving, ook hier op bokt en die mensen verkopen ook echt hun paarden niet zomaar. Ze hebben met alle liefde hiervoor gekozen.

Ik plan ook niet van dag tot dag, hoor, maar met een kindje thuis en alles op de rit hebbende, heb ik gelukkig de zorgen niet meer zoals ik ze vroeger wel jarenlang gehad heb. En dan heb ik het niet eens over financiele zaken, want ik had een hele goede baan (die heb ik nu niet meer).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:52

annebe schreef:
Begin dit jaar is er een draver bij ons gekomen, welke dik 9 jaar op de baan gekoersd heeft en gewend was met bit te rijden.
Dit paardje hebben gelijk omgeschoold om bitloos verder te gaan en was een zeer groot succes.
Mighty heeft zelfs nog de draversmeeting meegelopen op een zacht hoofdstelletje.
Was op je pinken te rijden met een Voest rijhalster, terwijl hij niet makkelijk was met bit in.

Niet om het één of ander, maar juist dravers die hebben gekoerst zijn nou eenmaal niet heel fijngevoelig op bit ingereden. Het is vrijwel standaard dat die beter lopen op bitloos.
Maar goed, als je je paard bitloos wilt beleren, uitstekend zolang je weet waar je mee bezig bent en inderdaad redelijk zeker bent dat je hem/haar ook wilt houden. Maar maak vooral geen hard principe van de hulpmiddelen die je wel of niet wilt gebruiken, maar kijk naar wat het paard nodig heeft. Veel paarden zul je, met goede voorbereiding, uitstekend bitloos kunnen beleren, maar er zijn altijd uitzonderingen, om welke reden dan ook en mocht je zo'n uitzondering treffen, wees dan gewoon praktisch.
Ik ben en blijf een aanhanger van met name twee principes "zo zacht als mogelijk, zo hard (duidelijk, zo je wilt) als nodig" en "kijk naar je paard".

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:55

Als je mijn berichtjes terug leest is dat ook de manier zoals ik er tegen aankijk Vork

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:02

Ja, precies. Ook ik heb mijn jonkie nogal goed voorbereid op het bitloos inrijden. Ik wil het allerbeste en het allerfijnste voor mijn paard en mij. Zoals het nu gaat, is duidelijk, dat onze manier prima gaat en dat we er beiden veel plezier van hebben. Ik ga er vanuit dat ik nog zeker 30 jaar van hem mag genieten. Lachen

En voor Tiessie; mijn paard staat tenminste in een natuurgebied. Lachen Tong uitsteken
Ik mag elke dag ca. 1 km heen en 1 km terug wandelen om bij hem te komen. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:03

Cassidy schreef:

Tuurlijk, dat lees je overal, "naturals" zeggen dat bitten martelwerktuigen zijn. Gaaaap
En noem "ze" vooral maar weer "naturals", èrg gemakkelijk.

Daarnaast was jij het die hier dit schreef:
Cassidy schreef:
Maar als dat niet lukt? Moet je je eigen principes de oorzaak er van laten zijn dat het met je pony verkeerd afloopt, alleen omdat jij hem een basis mee hebt gegeven die niet standaard is?

Vertel mij nou eens waarom het met een paard verkeerd afloopt wanneer hij op latere leeftijd gereden gaat worden met bit, en niet al op jonge leeftijd?
Je suggereert hier toch zèlf dat een bit nogal wat impact en inwerking heeft? En dat het nogal rampzalig kan aflopen wanneer een paard op latere leeftijd een bit in krijgt? Vork

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:15

Ik kan het ook niet bepaald waarderen dat Cassidy mij (en anderen hier) min of meer beschuldigt dat 'het wel verkeerd zal aflopen' met een paard/pony wat bitloos ingereden is. Ik vind dat nogal wat, maar blijkbaar mag iemand dat rustig zeggen.

Daarbij impliceert Cassidy ook dat een bit idd nogal wat impact/inwerking heeft op een (ouder) paard inderdaad. Nors opkijken

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:22

Waar je rekening mee moet houden is dat heel veel mensen een paard dat niet "normaal" is ingereden (en nee, ik geef geen waarde oordeel) niet zullen overwegen als ze op zoek zijn naar een paard. Dat is denk ik een veel groter probleem dan of het paard al dan niet aan een bit kan wennen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:51

inderdaad. Grappig dat deze discussie alleen terugkomt bij bit/bitloos, dat lijkt me nog een van de minste problemen als mijn paard verkocht moest worden... Alles wat je je paard leert dat afwijkt van wat iedereen doet, geeft problemen als je geen criteria stelt bij verkoop. Beetje onzinnig om je dan druk te maken om bit of geen bit...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:53

Een paard met bit beleren heeft een net zolange training nodig als zonder bit.
En dan bedoel keurig gereden, zichzelf dragend in balans (en ik zie vaker dat het dus anders is bitloos als met bit)
Als je zo zeker bent van jezelf dat je op de juiste manier een paard een kunt rijden zou het mi niet uit hoeven maken of het met bit of zonder is. De harde en starre hand is zowel met als bitloos uit den boze (en ik lees dan de vergelijking harde hand + bit versus zachte hand + bitloos maar er zijn meerdere combinaties)

Ik ben bijna 40, heb 3 tieners thuis, man werkt maar als ik het tijdelijke met het eeuwige zou ruilen dan zie ik mijn man het paardenbestand inkrimpen.. en dan kan ik nu op mijn kop gaan staan en wensen... Maar ook andersom, als mijn man op straat zou komen te staan, de gemeente besluit hier te gaan bouwen of wat dan ook... Dan heb ik er in iedergeval voor gezorgd dat mijn paardjes een grote rugzak hebben en zo de markt groter is.
Mijn dochter traint regelmatig met een halster, probleemloos met de ene pony (die verder is in de training) met een ander geeft dat meer problemen omdat die gewoonweg nog niet zover in de training is en niet alleen rijtechnisch maar ook qua reageren op nieuwe/onbekende situaties (voorbijrennend konijn, verplaatste hindernis etc) waarbij de pony dan de basis even vergeet en teruggrijpt op haar instinct.
En het bit wordt niet gebruikt als noodreminstallatie, maar ervaring heeft ons geleerd dat een bit dan net iets vlotter zorgt dat ze weer met de voetjes op de aarde terug komt en reageerd zoals haar geleerd is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:02

Alane, ik heb zelfs een jonkie die in anderhalf jaar tijd heeft bewezen (samen met mij) hoe geweldig hij reageert op (freestyle)grondwerk. Ja, ook met schrik- en obstakeltraining en wandelen langs de (drukke) weg. Komt geen bit aan te pas, hoor. Je klinkt zoals zoveel anderen riepen, toen ik destijds al verkondigde wat mijn plannen waren met mijn paardje als men er naar vroeg. Nu staan ze te kijken, want het gaat fantastisch. Ben qua inrijden nog maar net begonnen, maar zoals het gaat heb ik alle vertrouwen in mijn maatje. Lachen

Maar goed, ik stop met 'verdedigen', want dat gevoel krijg ik zo onderhand en dat vind ik echt onzin. Jammer dat het altijd hetzelfde eeuwige gediscussieer is hier. Respecteer gewoon dat er mensen zijn die het 'anders' doen, op een vriendelijke, rustige manier daarbij hun paard voorop gesteld. Kun je dat niet, wat doe je dan op het naturalgedeelte van bokt?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:09

Alane schreef:
En het bit wordt niet gebruikt als noodreminstallatie, maar ervaring heeft ons geleerd dat een bit dan net iets vlotter zorgt dat ze weer met de voetjes op de aarde terug komt en reageerd zoals haar geleerd is.

Je kunt je paard ook zonder bit leren snel te reageren!! Daar heb je echt geen bit voor nodig.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:10

Nadya schreef:
Alane, ik heb zelfs een jonkie die in anderhalf jaar tijd heeft bewezen (samen met mij) hoe geweldig hij reageert op (freestyle)grondwerk. Ja, ook met schrik- en obstakeltraining en wandelen langs de (drukke) weg. Komt geen bit aan te pas, hoor. Je klinkt zoals zoveel anderen riepen, toen ik destijds al verkondigde wat mijn plannen waren met mijn paardje als men er naar vroeg. Nu staan ze te kijken, want het gaat fantastisch. Ben qua inrijden nog maar net begonnen, maar zoals het gaat heb ik alle vertrouwen in mijn maatje. Lachen

Aan de hand kun je er mee door Amsterdam tijdens rellen, inmiddels ook met ruiter erop...
Ik heb nog een 5 jarige, net een jaar onder het zadel, rustig opgebouwd loopt thuis en binnen de sterren van de hemel maar op vreemd terrein met ruiter zonder longeerlijn is alles doodeng ook als ze mijn dochter niet meer ziet/ruikt... gaat ook steeds beter.

Nadya schreef:
Maar goed, ik stop met 'verdedigen', want dat gevoel krijg ik zo onderhand en dat vind ik echt onzin. Jammer dat het altijd hetzelfde eeuwige gediscussieer is hier. Respecteer gewoon dat er mensen zijn die het 'anders' doen, op een vriendelijke, rustige manier daarbij hun paard voorop gesteld. Kun je dat niet, wat doe je dan op het naturalgedeelte van bokt?
Hoe kom je nu op het idee dat ik het niet op een vriendelijke rustige manier doe? of het welzijn van mijn paarden niet voorop stel? Mischien stel ik het welzijn van mijn paard wel meer voorop dan jij omdat ik me niet vasthoust aan mijn eigen ideaal beeld maar verder kijk en zoek naar iets wat zowel bij mij past maar nog beter bij mijn paardjes?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:12

Nadya schreef:
Alane schreef:

Je kunt je paard ook zonder bit leren snel te reageren!! Daar heb je echt geen bit voor nodig.

Schreef ik toch ook niet? Verward Ervaring heeft mij geleerd om te beginnen met bit en dan verder te gaan, dat past bij mij/mijn dochter en vooral bij mijn paardjes... Mijn dochter is 13 en is ontspannender als ze een groentje rijdt met bit dan zonder.. lijkt me voor het paard in kwestie een stuk fijner dan zonder bit een gespannen persoon op je rug Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:20

Alane, fijn dat je je paarden aan de hand mee kan nemen door rellend Amsterdam. Ook zonder bit eigenlijk? Ik spreek trouwens nu alleen even over mijn eigen paard, niet over alle jonge paarden uit mijn verleden, wat allemaal hele fijne rijdieren geworden zijn. Lachen

Verder zeg helemaal niet dat JIJ het niet rustig zou doen (daar kan ik weinig over zeggen, ik ken je helemaal niet), maar de gemiddelde natural zoals ik is er wel heel bewust mee bezig in ieder geval. Meer met minder, dat is wel wat ik nastreef, zeker op het gebied van inrijden/beleren.

Verder draagt mijn natural paard ook een ongevoerde regendeken, hoor, als het enorm rotweer is 's winters. Dus ja, ik kijk wel degelijk naar mijn paard, ten alle tijde, elke dag weer! Ik hou zielsveel van mijn paard namelijk, het is niet voor niets dat ik hem zo hou, zoals ik hem hou, juist omdat ik hem heel goed ken. Jij valt mij wel meteen aan met je zin 'misschien stel ik het welzijn van mijn paard wel MEER voorop dan jij blablabla'. Blijkbaar voel je je meteen aangesproken. Clown
Ik geloof best dat je goed voor je paarden bent en naar ze kijkt, doen we allemaal, althans, daar ga ik vanuit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:25

Alane schreef:
Schreef ik toch ook niet? Verward Ervaring heeft mij geleerd om te beginnen met bit en dan verder te gaan, dat past bij mij/mijn dochter en vooral bij mijn paardjes... Mijn dochter is 13 en is ontspannender als ze een groentje rijdt met bit dan zonder.. lijkt me voor het paard in kwestie een stuk fijner dan zonder bit een gespannen persoon op je rug Haha!

Ik stel je alleen maar een vraag.
Met dit verhaal bevestig je mij weer hoe het bij sommige ruiters tussen de oren zit qua wel of niet met bit rijden. Haha!

Jouw ervaring heeft jou geleerd om te beginnen met bit, nou prima. Mijn ervaring heeft me iets heel anders geleerd, juist om te beginnen zonder bit. En ik zit net zo ontspannen op mijn paard als met bit, hoor. Alleen nu is mijn paard ook wat meer ontspannen. Tong uitsteken
(en voor je daar weer op in gaat, ik heb het nu over MIJN paard).
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 27-07-07 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:27

Ik heb trouwens helemaal geen zin om Marlous haar topic te verpesten met welles-nietes verhaaltjes. Zij heeft dit topic met haar vraag geplaatst in het naturalgedeelte en waarom komen bepaalde mensen die zo tegen natural zijn, het hier weer verzieken???? Vraag me dat echt af. Verward

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:02

Nadya schreef:

Volgens mij begin je je reactie toch echt met Alane. En heb je het in je laatste over 'je'.

Verder schreef ik MISCHIEN, mede omdat ik ervan uit ga dat we elkaar niet persoonlijk kennen.
En mijn dochter is nu bezig met haar 6e groentje, die van niets naar iets gebracht moet worden (en dat iets is een braaf paard dat met 4 benen op de grond staat en betrouwbaar is) en met 4 is dat behoorlijk goed gelukt (waarvan de oudste nu 9 jaar is en waarvan er 4 hier nog op stal staan). Tja weet niet of het tussen de oren zit.
Laten we even voorop stellen dat ik het absolute begin, dus zadelmak/longeerwerk zonder bit doe oftewel de longeerlijn/lijn niet aan het bit vast heb zitten. Ik heb het over een stadium verder, met ruiter en zonder longeerlijn.

Als jou paard zonder bit meer ontspannen is dan met bit deed je dus iets niet goed MET bit, want het zou op zich niets uit moeten maken, en met dat verhaal bevestig je dus weer mijn ervaringen waarom mensen bitloos 'beter' vinden dan met bit Haha!

En verder zie ik hier niemand een topic verzieken (behalve mensen die het telkens hebben over stoppen met discusieren en verzieken Clown ), is dit een openbaar forum en (niet verdedigend bedoelt ofzo) ik kijk altijd in [actieve onderwerpen] en dan boeit het mij niet waar een topic staat en lees het reageer als ik het leuk vind om daar te reageren. Ik sta open voor allerlei denkwijzes/ervaringen etc als ik denk dat iets bij mij past dan probeer ik dat...

vwb TS, heb ik al geschreven of het niet verstandiger is om het inrijden over te laten aan iemand die er verstand van heeft... zou TS voldoende ervaring hebben zou ze deze vraag niet stellen Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:22

Alane, het laatste stukje was niet alleen voor jou bedoeld. Jij pakt meteen de woordjes vriendelijk en rustig op, maar ik blijf erbij dat naturals hun paarden heel erg voorop stellen. Gelukkig doen niet-naturals dat ook meestal. Het is aan jou waar jij jezelf onder schaart, daar ga en kan ik geen oordeel over geven.

Jij moet zelf weten hoe jij je paarden inrijdt of beleert, nogmaals prima allemaal. Dat geldt ook voor mij en ik doe het dus bitloos. Mijn paard heeft nog nooit van zijn leven een bit ingehad trouwens (dus ik bevestig jouw zogenaamde vooroordelende ervaringen niet helemaal Haha! ), maar ik kan je vertellen dat hij er behoorlijk relaxt bij staat en loopt. Haha!
Het voelt 'vrij' voor ons allebei, het is een bijzondere ervaring. Longeerlijnen gebruik ik ook niet, ik werk los. Hij loopt nu nog wel mee aan een leadrope met mij er op, maar eerdaags gaat 'ie los.

Ik heb van jou helaas helemaal niet echt het idee dat je open staat voor allerlei denkwijzes en ervaringen, gezien je posts en je antibitloos- en antinaturalverhalen Verward . Ik zou het wel fijner vinden als mensen eens nadenken, voordat ze in het naturaltopic hun meningen gaan posten. Het is een openbaar forum, maar ik lees en post ook niet in bepaalde topics op bokt, omdat ik weet wat er dan gaat gebeuren en ik hou het liever rustig.

Ik vind de vraag van TS niet echt raar trouwens. Toen ik destijds besloot om een paard aan te schaffen en vooral voor een jong paard wilde gaan, heb ik ook heel bewust nagedacht over hoe ik het zou willen doen. Zeker omdat ik het deze keer iets anders wilde doen dan bij de paarden uit mijn verleden (die wel met bit ingereden zijn, hoewel ik er ook bitloos op reed).

Verder moet ik wel een beetje lachen om mensen die zich blijkbaar druk maken over hoe mijn paard beleerd wordt en of 'ie wel wat waard is als hij verkocht zou moeten worden. Jee, zeg, lees mijn profiel eerst eens en maak je dan druk over veel belangrijkere zaken. Hyper!

Zeabiscuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:25

vraag me iets anders af. Even los van alle manieren waarop het mogelijk is, is het uberhaupt natuurlijk om je paard zadelmak te maken?