Ben ik nu natural of normal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Re: Ben ik nu natural of normal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 22:38

Ik zelf rij zoveel mogelijk bitloos met mijn pony omdat ze hier zelf prettiger onder loopt, maar rij weldegelijk met bit op mijn andere paard omdat ze zonder bit totaal niet snapt en ze het ook helemaal niet prettiger vind (het zit zo na 19 jaar ingeprint, waarom zou ik haar dan nog willen verwarren met iets nieuws terwijl dit zo ook goed is?).

Je moet echt kijken van paard tot paard, ik kan nu wel zeggen ik wil alle paarden die ik ooit heb bitloos, boomloos, dekenloos enz. Maar wat dan als ik later een paard heb dat regenschurft krijgt door de regen, dan ben je getikt om te denken "ze voelt zich zonder deken prettiger want in de natuur gaat dat ook zo".

Je bent wie je bent en als je daarbij ook nog eens denkt aan de je paard is dat helemaal geweldig.
Geen enkel paard is hetzelfde dus met een beetje verstand ben je nooit helemaal natural of normaal.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 22:46

uiteindelijk gaat het toch om het paard, wat is het beste voor het paard. Altijd kritisch blijven kijken naar de behoeften van je paard, kijken wat hij het prettigst vind en waar jullie je beide het best in kunnen vinden.

ach ja, ik streef zelf ook een bepaalde fylosofie na die verdacht veel lijkt op de fylosofie van naturals, dus noem ik mezelf maar natural. Maar gewoon omdat het handig is voor andere mensen, kan wel vanalles uitgaan leggen maar zo is het veel duidelijker. Maar uiteindelijk draait het allemaal om het welzijn van mijn paard, en het boeit mij persoonlijk geen moer of dat binnen een bepaald hokje past of niet.

Niemand is trouwens 100% natural of normal, het is altijd een combi van beide. De ene nijgt meer naar de ene en de andere meer naar de andere kant toe. Zolang je maar kritisch naar jezelf blijft kijken is dat denk ik geen enkel probleem. Ik erger me alleen dood aan mensen die dingen doen omdat andere mensen het ook zo doen, of omdat ze ergens bij willen horen of weet ik wat voor onzin allemaal. Maar als ik het zo lees is dat bij de TS absoluut niet het geval

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 23:11

Ik wil juist niet dingen doen omdat anderen die ook zo doen, ik wil zélf nadenken, zélf kijken, wat het beste is. Daarom heb ik ook dit topic gestart.. ook onzekerheid.
Goed, ertussenin dus. Is niet erg.
Ik wil een zekere vrijheid hebben in hoe ik de dingen doe, sommige van mijn gewoontes zijn verre van orthodox, en toch werken ze...
Het is een uitermate boeiende zoektocht, maar wel moeilijk. Veel filteren, heel kritisch zijn, altijd die waarom vraag stellen.
Als iemand zegt, dat iets zo is, kan ik daar weinig mee, ik wil weten waarom het dan werkt, en hoe.
En net zoals jij aangeeft, Laartjuh, met bitloos rijden... je kijkt daarbij naar het paard en dat is eerlijk imo. Je hebt altijd te maken met nuances, een grijs gebied. Niet alles werkt voor alle paarden.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 23:16

Daarom, je kunt beter een beetje op je eigen gevoel van paard tot paard inwerken dan dat je van te voren alles al vastgesteld hebt hoe je het wilt doen.

En wie zegt verder dat per definitie mensen die natural bezig zijn beter omgaan met hun paarden dan mensen die "normaal" omgaan met hun paarden, dat kun je vind ik zelf alleen zeggen bij het paard zelf, waarop het paard het beste reageert.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 06:09

@Joviban: je moet eerst de zin boven het rijtje lezen en dan pas het rijtje. Haha!
Dat van Yachma had ik dat idd verkeerd van je begrepen.

@Yachma: ik had je niet in dat hokje gestopt, ik dacht dat Joviban dat gedaan had.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:11

femmefatale1 schreef:
De echte paardenmensen denken niet in hokjes, ..

ROFL

'paardenmens' = hokje Pling

hc

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:50

ja joh......... je weet wat ik bedoel........ een mens waarbij het hele leven draait om paarden.. die zelf onderhand paard is, en nog net niet loopt te hinneken..

overigens, er kunnen zoveel hokjes zijn..... ik ben niet degene die iemand in een hokje plaatst..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:28

Yamcha schreef:
Vertel, JoviBan, vertel... hoe lost de natuur dat op, met zweet?

Rollen. Pling

Het paard ontdoet zichzelf van bijv. zweet en loszittende haren door te gaan rollen, liefst in het zand. Van rollen wordt een paard dus schoon. Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:30

femmefatale1 schreef:
overigens, er kunnen zoveel hokjes zijn.....

Waarom hokjes? Opdat dit voor de hokjesgeesten te bevatten is?

Ik heb ekotope paarden 24/7 buiten in een familiegroep, onbeslagen met een overvloed aa gevarieerd 'ruw'voer. Rij optomingsloos etc.
Ben volkomen serieus door academici een 'professor zonder leerstoel' genoemd en zelfs voor ridderen 'voorgedragen', zo serieus investeer ik in kennis en begrip. Dat allemaal omdat is voor mijn eigen egoïstische lol paard rij en dat met zo min mogelijk schade aan het paard wil doen.
Toch zijn paarden maar één aspect van mijn leven, één onderdeel van een duurzame 'low impact' manier van leven.
'Natural'? Haha, lees mijn profiel. Ander hokje? Wat iemand maar nodig vindt om mij te kunne n plaatsen. Ik ben mezelf en mijn ervaringen en kan daar niet mee zitten.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:50

Ik heb net je site weer even uitgebreid bestudeerd... erg interessant, leerzaam ook.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:09

Ik kom ook even kijken, lees wel vaker mee met de naturals, maar ik ben geen echte, zullen we maar zeggen. Weer dat hokje.... Bloos
Mijn paard loopt zoveel mogelijk buiten, maar moet eerlijk bekennen dat als het echt heel slecht weer is, ze wel even naar buiten gaat, maar madame staat dan ook weer vrij snel bij het hek met haar voorbeen omhoog dat ze naar binnen wil. En dan heeft ze er echt gang op om binnen te komen!!!
In mijn ogen vind ze de stal absoluut niet erg en gaat er graag in.
Toen ze hoogdrachtig was, wilde ze de stal niet uit en probeer maar eens een shire dan van haar plek te krijgen!!! En aangezien ze de laatste weken last had van dikke benen moest ze eigenlijk van mij naar buiten, beweging is het beste dan. Ze kreeg een landje dicht bij de stal, maar het was een hele tour om haar daarin te krijgen, want ze wilde niet uit die stal weg!!!
Dus ik kan niet zeggen dat ze de stal een onprettig iets vind.

Nu loopt ze met haar veulen 24/7 in het land, na het rijden krijgt ze wat slobber.
In de winter krijgt ze 2x daags wat granenmix erbij en goed hooi.

Ik heb bitloos geprobeert, maar dat is gewoon geen optie met die tank, dus ik gebruik een normaal dubbel gebroken bit.
Ik heb een barefoot zadel, waar ze super mee loopt, dat was een verademing voor haar en mezelf, maar daar zijn de meningen ook weer over verdeeld.
En ze loopt op blote voeten.

En in de winter heeft ze een deken op, zo blijft ze iets korter in het haar.

Ik geniet van haar en haar veulen, ga lekker het bos in met het veulen ernaast aan een touw, de hondjes mee, wat super gaat en geniet en denk dat "jane" het ook naar haar zin heeft.
Als ik bij het land kom, komt ze altijd direkt aan en laat een zacht gehinnik horen, ik denk dan dat zoals we het nu doen, het goed gaat!!!

Dus ik ben geen "echte" natural, maar hoor ook wat bij de "normals", maar leer van iedereen wat.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:03

Yamcha schreef:
Vertel, JoviBan, vertel... hoe lost de natuur dat op, met zweet?

Kijk even op deze site; http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm en dan bij het stuk; 'Heeft mijn paard het koud?' , daar wordt het heel goed uitgelegd! Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:12

Hier is wel een kanttekening op zijn plaats. Door er een zadel op te leggen verandert het plaatje. Zowel zomer als wintervacht droogt na met zweet geplet te zijn plat op. Rollen helpt, doch slechts gedeeltelijk. Het is dáár, op pletten onder ruitergewicht, niet op 'bedacht' net als veel andere écht natuurlijke geëvoleerde eigenchappen van het paard.
Het heeft wel degelijk zin om door 'rullen' de haren los te maken, de lucht er tussen te wrijven. Dat is echter alleen onder het zadel en alleen na echt bezweet pletten.
Bovenop een paard gaan zitten en daarop rijden is zo onnatuurlijk als maar kan en omdat de natuur daar logischerwijze geen rekening mee gehouden heeft is compensatie daarvoor nodig.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:49

Dan zou je dus met stro moeten gaan droogwrijven? Want ik wil geen paard wat nat is van het zweet gelijk in de kou zetten... moet wel droog zijn...

maar ik ga ff op jouw site kijken Inge, wie weet leer ik iets Knipoog

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 19:01

Yamcha schreef:
Want ik wil geen paard wat nat is van het zweet gelijk in de kou zetten... moet wel droog zijn...

Ik stap paard op adem naar huis toe en dan gaat hij nat zijn wei/bos in(kan in stal...maar hij gaat liever even rollen en dan dutten onder een boom Haha! )
Als hij opgedroogd is wrijf ik de platte haren van het zweet op de rug even los met mijn handen of een borstel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 19:03

Oké.... maar rijd jij alleen maar buiten of ook dressuur?

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 19:17

Yamcha schreef:
Oké.... maar rijd jij alleen maar buiten of ook dressuur?

Alleen maar buiten....

Maar ik dressuur (dressuur is voor mij het gymnastiseren van je paard)ook buiten ......tijdens buitenritjes van soms een uurtje of 5 Knipoog.
Is dus niet enkel op de kop sloffen door het bos.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 19:23

Dróógwrijven met stro werkt niet. Wie dat ooit geschreven heeft, heeft het nooit gedaan. Opvallend is dat oude cavalerie-instructies daar niet over reppen en wel ingaan op het natte paard onder het zadel vandaan in zon of kou.

Het opgebrachte punt was 'borstelen van zweet', niet 'nat paard'. Opwrijven heeft pas zin NA drogen. Dát kan je wél met een hand stro doen, doch alleen bij een zomervacht want een wintervacht raakt zó vol strostukjes dat je erna weer een tijd zoet bent díe uit te borstelen.

Het is hier vandaag 40+ (schaduw) geweest en ik heb een koortsaanval dus ik wacht tot na zonsondergang. Het koelt hier 's nachts flink af en ik laat mijn paard na de nachtelijke rit even (om plotselinge afkoeling te voorkomen) onder een droge wollen sjabrak uitdampen met een bak snaai voor het de wei ingaat.

Overdag is hier het onder een droge sjabrak even uitdampen ook zinvol doch nu om verhítting te voorkomen. Onder het zadel vandaan gekomen staan of gaan de bloedvaten op de rug vol bloed en onder de natplatte vacht is dat net een zonnepaneel.

In NL is het bovenstaande zelden, alleen op extreme dagen, nodig en rest het opwrijven van de DROGE vacht.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 19:32

Cars schreef:
Ik stap paard op adem naar huis toe ...

In díe context is in stap zinvol OK dan!

In de veelgebruikte context van 'uitstappen' is het verkeerd. 'Uitstappen' van spieren is een illusie want de bloedcirculatie is daarbij te laag voor spierversing. Wanneer een paard, dus de niet ververste spieren, daarbij ook nog eens door opdrogen afkoelt is het zelfs contraproductief.
Ik drááf mijn paarden uit. Voor het reduceren van hartslag- en ademfrequentie is héél even stap genoeg.

hc

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:46

He da's interessante info HC, waar heb jij die wijsheid vandaan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:36

arno8 schreef:
He da's interessante info HC, waar heb jij die wijsheid vandaan?

Is geen geheim Arno.

O.a. van mednet. Daar is aardig wat wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en over gepubliceerd.
Ook over de meest energie-efficiënte gang en -snelheid, het koelsysteem/warmtehuishouding, vochtopname/zin van isotone oplossingen etc.

Erg grappig is dat deze recente onderzoeken een wetenschappelijk onderbouwing geven voor wat Kikkuli blijkbaar uit (familie-)ervaring wist.

Overigens is dit óók te lezen in cavalerie-handboeken en andere oude boeken. Het is alleen recent, in de laatste 10 jaar, wetenschappelijk onderbouwd.

hc

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 18:39

ik hoorde laatst ook iemand vertellen dat het koelen met water tijdens een endurance wedstrijd niet zoveel zin heeft en het tegenovergestelde bereikt uiteindelijk? Heb jij enig idee?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 18:45

Had mijn oude instructeur toch gelijk Haha!
Hij liet me altijd na de les mijn paard eerst op een rustig tempo en in een lange lage lijn uitgaloperen, en daarna hetzelfde doen in draf. Daarna alleen even stappen om hem op adem te laten komen, wat overigens al heel vlot is.
Ik ben regelmatig scheef aangekeken omdat ik mijn paard daarna zo uit ben blijven werken, maar ik heb sindsdien nooit meer een paard gehad wat stijf was na een flinke inspanning.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:48

arno8 schreef:
ik hoorde laatst ook iemand vertellen dat het koelen met water tijdens een endurance wedstrijd niet zoveel zin heeft en het tegenovergestelde bereikt uiteindelijk? Heb jij enig idee?

Ja, dat heb ik.
Ik rij hier pittige bergritten met 40+ in de schaduw en heb de warmtehuishouding diepgaand uitgezocht. Ook daar is op wetenschappelijke media-sites veel onderzoeksmateriaal over te vinden.
Vandaar ook de viltpads en 'open-ruggetjes' bijvoorbeeld. Idem wel/geen wolsjabrak bij uitdampen in kou of onder de hete zon.

Of het 'afkoelen met water' zin heeft en of het tegendeel bereikt wordt hangt van de temperatuur van het paard, de temperatuur van de omgeving, de temperatuur van het water, de manier van natmaken, of het weggeveegd wordt en combinaties van het voorgaande.
Idem het afspuiten van de poten.
Het kan beiden zinvol zijn en ook volledig averechts werken.

Het draait wederom om begríp van de systematiek.
Het is op zich heel logisch en werkt allemaal als een klassieke vloeistofkoeling met thermostaat op afstand.
Het gaat me te ver dat op Bokt te onderrichten.

Wat in ieder geval NOOIT zin heeft en meestal averechts werkt, is het paard natmaken en dat vocht niet wegvegen. Je moet ALTIJD het vocht áfvoeren. Dan voer je de verwarmde vloeistof af én maak je gebruik van het opnemen van verdampingsenergie door het restant. Exact waarom een dekje onder een zadel geen zweet moet ópnemen maar áfvoeren.
Als je niet begrijpt hoe het allemaal werkt is het simpel droogtrekken van een natbezweet paard het meest zinvolle wat je kan doen.
Ook het wateren met allerhanden isotone oplossingen blijkt voornamelijk onzin. Ook dit is onderzocht én gepubliceerd. Dat is echter een ander onderwerp en niet voor onderricht door mij op Bokt....

Net een overtreffende-trap-rit met Capricho achter de motorfiets aan door de campo gemaakt. Eigenlijk een pure nachtmerrie met alle rampscenarios uit een boze droom maar hij was ge-wél-dig. Ik had thuis echt de tranen in mijn ogen van trots Lovers
Kortom forse fysieke én idem geestelijke inspanning doch het open-rug-systeem werkte ook onder de ecuyer per-féct.

hc

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:48

Yamcha, ik zie nu pas dit topic. Lachen
Joh, dat je er zo mee bezig bent... Is dat nu nog steeds zo of is er meer duidelijkheid voor je gekomen inmiddels? Lachen

Zal ik je wat vertellen? Ik zit nog geen jaar op bokt en had nog nooit van de term 'natural' gehoord voor die tijd. Ik zat hier nog geen 2 weken op het forum of het was me al duidelijk dat ik in het hokje 'natural' geduwd werd, gezien mijn meningen blijkbaar. Ik vind zelf ook dat je naar het paard moet kijken, altijd, in elke situatie.
Ik hou mijn paard 24/7 buiten, maar 's winters bij extreem nat weer, draagt 'ie een ongevoerde regendeken, hoor. Haha!
Hij wordt natuurlijk bekapt, krijgt vooral veel ruwvoer (en een beetje krachtvoer), ik doe aan NH/freestyle en bitloos rijden en verder merk ik dat ik heel anders met mijn paard omga dan bijvoorbeeld mijn stalgenoten.
Wat jij beschrijft in je mooie startpost, heb ik ook zo ervaren. Ik zie paarden nu heel anders dan vroeger en ik ben zelf erg blij dat ik zoveel mooie boeken gelezen heb van Voest, Hempfling, Parelli, Roberts en noem maar op.

Ik ben zo iemand die niet van het 'slaan' is bij paarden en oh oh, wat ben ik dan niet consequent, volgens vele bokkers. Hoewel ze me totaal niet kennen, niet weten dat ik mijn paard zo goed ken dat ik eventueel 'fout' gedrag al zie aankomen en het voor ben. Bovendien zijn er andere manieren van corrigeren, maar dat terzijde. Ik lach maar om mensen die je meteen veroordelen, omdat je het anders doet.

Zoals jij jezelf omschrijft, je denkwijze, neig je wel naar de naturalkant Knipoog (denk ik), als we dan toch in hokjes moeten denken hier. Tong uitsteken
Als ik jou was zou ik gewoon je gevoel volgen en je niets aantrekken van dat eeuwige hokjes gedoe.
Ik heb destijds besloten, dat als ik toch verplicht een hokje in moest hier, dan maar die van de naturals.
En ik heb er vrede mee en mijn paard nog meer als ik hem zo zie. Haha!
Maar ik kijk altijd naar hem, naar aan wat hij aangeeft. Want mijn paard, zijn mentale en fysieke geluk en gezondheid, vind ik veel, VEEL belangrijker dan de mening van mensen die ons helemaal niet kennen.

Succes met je 'zoektocht' en ik hoop dat je ooit je eigen paard zal hebben en daar zo'n diepe band mee te krijgen, zodat je elkaar precies aanvoelt. Zowel in de training als in het houden van je paard op de manier die jouw paard het allergelukkigst maakt. (En voor het bitloos rijden, check onderstaande link eens Knipoog ).