Wanneer kan een hackamore?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Re: Wanneer kan een hackamore?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 18:00

[quote="Cassidy]Een paard dat sterk wordt een bitloos hoofdstel wordt alleen sterk omdat hij niet geleerd heeft om op kleine aanwijzingen te reageren, te wijken voor die druk. De basis is niet goed.[/quote]

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Er zijn genoeg paarden die perfect wijken op de minste druk maar 'plots' toch eens beslissen om de andere kant op te gaan. Ze zijn niet allemaal even braaf en om dan meteen te stellen dat het paard in kwestie niet goed opgeleerd is ... Dit kan evengoed een geval van deugnieterij zijn, vervelende deugnieterij, maar toch, dit komt wel vaker voor bij jongere paarden.

Wat mijn topic-vraag betreft ... ik rijd zelf niet met een hackamore, ben het ook niet meteen van plan, maar wou graag iedereen z'n mening hierover omdat die nogal erg uiteenlopend is.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:07

ik rijd buiten met een hackamore (dezelfde als Runningkawa). mijn hafje is op zich heel makkelijk te sturen en te stoppen, maar ze kan ook een echte buldozer zijn, vandaar de hackamore. in de bak stuur ik haar net zo makkelijk rond op een halster, maar buiten durf ik dat toch niet aan. als ze haar nek erop zet heb ik met een hack tenminste nog iets in te brengen. het gebeurd niet vaak dat het nodig is, maar die paar keer ben ik er toch heel blij mee!
ik heb een hoofdstel met een ring op de kaak, net als een halser, zodat de bakstukken niet bij de ogen kunnen komen.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:13

Heb de discussie niet gelezen..Maar ik ben een aantal jaren geleden begonnen met een tijd bit-loos rijden, omdat ik een pony had die niet vrolijk werd van een bit, en hier dus op begon te staken..Nu kun je wel zeggen dat je ;m daarvoor op zn flikker moet geven, maar hij vond toen een bit echt niet fijn! Ik ben met een hackamore gaan rijden, en kon haar zelfs met lichte druk aan de teugel rijden, niks geen getrek, gesnukt en veel druk in haar mond..Ook was ze buiten niet te rijden met bit, dan rende ze overal doorheen, met de hackamore heeft ze dit niet eens meer geprobeerd...Het rijden was een stuk relaxter..Omdat ik wedstrijden wil gaan rijden, zijn we van de hackamore naar een stangbitje gegaan, en gaan we nu langzaak overschakelen naar een trensje..Maar mocht dit niet lukken, haal ik snel de hack weer uit de kast, en crossen we daar weer mee verder Lachen

issie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:18

Respect dwing je niet af met (hulp)middelen maar moet je als partner van je paard zijnde, verdienen. Ik zie alleen het nut van een natural hackmore en zie geen enkel nut in de hackmore die er bedoelt wordt. Als je je paard niet "kan laten luisteren naar jou" moet je de manier waarop je dat probeert te bereiken veranderen en niet je niet zwaarder gaan bewapenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:24

Dat ben ik met je eens
als ik dan een bericht lees met getek en gesnuk, gaan mijn tenen krom staan...sorry Lachen

Kabriche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:36

Mijn inziens zijn alle optomingen te misbruiken....

Ik rij met bit, bitloos en heb sinds kort ook een hackamore. Ik wil deze gebruiken voor de buitenritten, heb ik zo nodig 'wat te vertellen' en daarnaast kan Kabriche gewoon lekker grazen....

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:37

Kabriche schreef:
Mijn inziens zijn alle optomingen te misbruiken....

Ik rij met bit, bitloos en heb sinds kort ook een hackamore. Ik wil deze gebruiken voor de buitenritten, heb ik zo nodig 'wat te vertellen' en daarnaast kan Kabriche gewoon lekker grazen....

precies. bij mij hang 99% van de tijd mijn teugel in een boogje. alleen als ze echt die nek erin gooit, heb ik nog iets te vertellen. ik ben al 6 jaar bezig met deze pony, en in het begin kon ik er niet eens het erf mee af. ik vertrouw haar nu volkomen, maar soms steken die oude streken weer de kop op, en dan moet ik wel iets hebben om in te kunnen grijpen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:56

Ik rij Witte sinds een paar weken op een hackamore. En dat had ik al veel eerder moeten doen! Hij is veel meer ontspannen, beter voor mijn been, en hij laat gemakkelijker los in zijn lijf.

Voor mij voorlopig even niets anders meer!

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:19

als je een paard hebt die zich graag erg sterk maakt , bv een fjord of een tinker, dan kunnen ze nog zo goed opgevoed zijn, maar blijft het vaak grof sleurwerk. in zo 'n geval kan een hackemore met een ervaren ruiter wonderen verrichten. een paard heeft heel snel door dat hij er niet doorheen kan lopen, waardoor hij de strijd ook niet aan gaat, en dan wel kan ontspannen, waar hij anders zal blijven vechten. dan kan je naar onspanning werken. mijn ervaring is dat de meeste paarden het als zeer aangenaam ervaren als ze niets meer in de mond hebben hangen.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:55

Dit topic is een beetje oud Nagelbijten / Gniffelen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:08

fransis schreef:
als je een paard hebt die zich graag erg sterk maakt , bv een fjord of een tinker, dan kunnen ze nog zo goed opgevoed zijn, maar blijft het vaak grof sleurwerk. in zo 'n geval kan een hackemore met een ervaren ruiter wonderen verrichten. een paard heeft heel snel door dat hij er niet doorheen kan lopen, waardoor hij de strijd ook niet aan gaat, en dan wel kan ontspannen, waar hij anders zal blijven vechten. dan kan je naar onspanning werken. mijn ervaring is dat de meeste paarden het als zeer aangenaam ervaren als ze niets meer in de mond hebben hangen.

Pardon?

Van africhting gehoord?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:21

Oud topic..maar toch ff reageren...
Ik denk dat het paard het ook aangenaam ervaren als er gewoon niemand op zit te sleuren, maar gewoon rijd.

Idd...ooit van africhting gehoord... Verdrietig

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:08

Ik vindt dat er nu gedaan wordt alsof je met africhting alles kan bereiken.Dat staat me wat tegen!
Je paard kan nóg zo braaf zijn en goed luisteren,maar dat betekend niet dat hij nooit iets uit zal halen!

Voorbeeld.Ik heb een dekhengst.De rust zelve,vreselijk braaf.
En toch kan ik hem nog zo fijn hebben opgevoed,maar als hij langs een merrieweide komt wil hij toch showen.
Nou kan ik dat een heel eind indammen,maar wegnemen doe je niet.
Ik vindt het jammer dat elk paard die een keer de benen strekt uit dolligheid 'onopgevoed' wordt beschouwd.
Daar is toch niks natuurlijks aan?!
Mijn paard sjeest best wel eens een stukje,maakt een vrolijk bokje,of scheurt wel eens een land op uit uiigheid.
Ik vindt dat alleen maar leuk,daar is hij toch paard voor?
Zolang het veilig blijft,en in de hand te houden,hoeft Connor van mij echt niet eeuwig precies te doen wat ik hem voorkauw.
En voor die situaties vindt ik dat je best (verantwoord) een HM kan gebruiken.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:33

Zelf rijd ik zonder hoofdstel in de bak, soms met touwhalster (ligt eraan of er mensen rijden die gaan stuiteren als ik zonder hoofdstel rondrij terwijl zij les krijgen en ze niet inzien dat het zo ook kan), maar buiten altijd met Hackemore. Dit vooral omdat je niet verzekerd bent naar wat ik heb gehoord met touwhalster (anders zou dat ook prima gaan) en ik mijn paard echt niet aan een bit wil hebben.

De Hackemore is prima, lange teugels en neckreining en niets aan 't handje. Zelf heb ik de "S-comfort" of hoe dat ding ook heet, prima stilhangend. Kortom: mijn paard geniet ervan en ik vind het heerlijk om met lange teugeltjes mijn ritjes te kunnen maken.

Het ligt er altijd aan hoe je hem gebruikt, en touwhalster in verkeerde handen is ook niets.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:45

KDS schreef:
Zelf rijd ik zonder hoofdstel in de bak, soms met touwhalster (ligt eraan of er mensen rijden die gaan stuiteren als ik zonder hoofdstel rondrij terwijl zij les krijgen en ze niet inzien dat het zo ook kan), maar buiten altijd met Hackemore. Dit vooral omdat je niet verzekerd bent naar wat ik heb gehoord met touwhalster (anders zou dat ook prima gaan) en ik mijn paard echt niet aan een bit wil hebben.

De Hackemore is prima, lange teugels en neckreining en niets aan 't handje. Zelf heb ik de "S-comfort" of hoe dat ding ook heet, prima stilhangend. Kortom: mijn paard geniet ervan en ik vind het heerlijk om met lange teugeltjes mijn ritjes te kunnen maken.

Het ligt er altijd aan hoe je hem gebruikt, en touwhalster in verkeerde handen is ook niets.

Dat is pertinent NIET waar.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 20:04

Mijn oude topic is naar boven gehaald! Clown

Wel ik heb onlangs een hackemore gekocht omdat ik het nu toch eens wilde proberen en paardlief vond het 10x niks! Ze was er niet ontspannener mee, integendeel, met bit is ze juist rustiger. Gestoord Het is dus gewoon heel erg afhankelijk van paard tot paard, ruiter tot ruiter en dan nog eens de combi van de 2 welke optoming het beste past. Ik veroordeel niemand omdat hij/zij met een bepaalde optoming rijdt, uiteraard zolang ik geen getrek of gesnok zie! Ik denk dat de zogenaamde vriendelijke bitjes of zchte bitloze optomingen evengoed kunnen misbruikt worden zoals elke ander (strengere) optoming.

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 07:58

Antheman schreef:
fransis schreef:

Pardon?

Van africhting gehoord?

ik heb mijn paarden wel degenlijk goed afgericht, daar schort het echt niet aan, maar mijn fjord weet al vanaf de inprintingsfase (daar is het mis gegaan) dat hij sterker is dan de mens, en dat blijft hij zijn hele leven gebruiken. ik kan hem op halster, op halsring, op appelsnaffel en op hackemore rijden, maar in onze combinatie is de hackemore toch echt het meest geschikt.
ik ben het er mee eens dat je nooit met hardere maatregels moet komen als vervanging van goede rijkunst, iets wat je helaas vaak ziet. ik ben het er ook zeker mee eens dat een hackemore een optoming is die alleen bij ervaren ruiters een goed resultaat kan geven.
maar dan nog blijf ik er bij dat er echt paarden zijn die zo godsgruwelijk sterk zijn en dit ook gebruiken, dat je als ruiter een heel andere situatie hebt dan met het gemiddelde paard.
Inmiddels is mijn fjord 14, is voledig op mijn zit te rijden, reageert heel subtiel op mijn hulpen, maar ik rijd hem nog steeds met veel wederzijds plezier op de hackemore

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 11:40

fransis schreef:
ik heb mijn paarden wel degenlijk goed afgericht, daar schort het echt niet aan, maar mijn fjord weet al vanaf de inprintingsfase (daar is het mis gegaan) dat hij sterker is dan de mens, en dat blijft hij zijn hele leven gebruiken. ik kan hem op halster, op halsring, op appelsnaffel en op hackemore rijden, maar in onze combinatie is de hackemore toch echt het meest geschikt.
ik ben het er mee eens dat je nooit met hardere maatregels moet komen als vervanging van goede rijkunst, iets wat je helaas vaak ziet. ik ben het er ook zeker mee eens dat een hackemore een optoming is die alleen bij ervaren ruiters een goed resultaat kan geven.
maar dan nog blijf ik er bij dat er echt paarden zijn die zo godsgruwelijk sterk zijn en dit ook gebruiken, dat je als ruiter een heel andere situatie hebt dan met het gemiddelde paard.
Inmiddels is mijn fjord 14, is voledig op mijn zit te rijden, reageert heel subtiel op mijn hulpen, maar ik rijd hem nog steeds met veel wederzijds plezier op de hackemore

Hier ben ik het volledig mee eens! Ja Met mijn paardje is het in de inprintingsfase ook duchtig misgelopen waardoor ze heel erg bewust is van haar eigen kracht en deze dan ook tegen je gebruikt. Ze wordt dan niet stout, maar als ze iets niet wil dan heb je een blok beton onder je kont steken. Ik kan je zeggen, en dat zal fransis ook wel beamen, dan lijkt het of je goede rijkunsten als sneeuw voor de zon verdwijnen want dan kan je niets meer beginnen. Dit is uiteraard wel een minderheid van de paarden, deze 'theorie' gaat niet op voor elk paard dat een keertje geen zin in werken heeft. Een hackemore kan een oplossing bieden bij erg sterke paarden maar ook weer niet bij elk paard.

KimKarwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:11

ik heb ook een paard thuis staan die kan niet met bit gereden worden, want hij is te gevoelig dus de ene keer kan hij hgeen bit en de andere keer is hij weer veel te sterk en met hackemore heb k nergens last van Knipoog maar je moet wel stille hand hebben

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:08

ben het met fransis eens.
ik heb zelf o.a. een tinker die voor mijn tijd al heeft geleerd zijn kracht tegen je te gebruiken.
zo lekker als hij is gaan lopen kom je soms toch in een situatie dat je in kan pakken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 20:58

Mandyke schreef:
Wel ik heb onlangs een hackemore gekocht omdat ik het nu toch eens wilde proberen en paardlief vond het 10x niks! Ze was er niet ontspannener mee, integendeel, met bit is ze juist rustiger. Gestoord Het is dus gewoon heel erg afhankelijk van paard tot paard, ruiter tot ruiter en dan nog eens de combi van de 2 welke optoming het beste past.

Klopt helemaal.
Ga je nog een andere bitloze optoming proberen?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 11:44

JoviBan schreef:
Mandyke schreef:
Wel ik heb onlangs een hackemore gekocht omdat ik het nu toch eens wilde proberen en paardlief vond het 10x niks! Ze was er niet ontspannener mee, integendeel, met bit is ze juist rustiger. Gestoord Het is dus gewoon heel erg afhankelijk van paard tot paard, ruiter tot ruiter en dan nog eens de combi van de 2 welke optoming het beste past.

Klopt helemaal.
Ga je nog een andere bitloze optoming proberen?

Ik heb onlangs tweedehands een myler comfort snaffle op de kop kunnen tikken, dus daar ga ik nu eerst mee verder. Bitloos is bij ons tot hiertoe nog geen groot succes geweest. Je kan ze wel bitloos rijden totdat ze geen zin meer heeft en dan trek ik altijd aan het korste eind. Dus eerst gaan we terug goed dressuurmatig trainen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:03

Mijn paard is ook prima opgevoed, en is op een halsring stuurbaar en te stoppen. Toch rijdt ik hem met een hackamore. Dat heeft niets te maken met de inwerking, maar alles met wat mijn paard fijn vind, en ik hem dressuurmatig mee kan ondersteunen.