Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Kabriche schreef:Mijn inziens zijn alle optomingen te misbruiken....
Ik rij met bit, bitloos en heb sinds kort ook een hackamore. Ik wil deze gebruiken voor de buitenritten, heb ik zo nodig 'wat te vertellen' en daarnaast kan Kabriche gewoon lekker grazen....

fransis schreef:als je een paard hebt die zich graag erg sterk maakt , bv een fjord of een tinker, dan kunnen ze nog zo goed opgevoed zijn, maar blijft het vaak grof sleurwerk. in zo 'n geval kan een hackemore met een ervaren ruiter wonderen verrichten. een paard heeft heel snel door dat hij er niet doorheen kan lopen, waardoor hij de strijd ook niet aan gaat, en dan wel kan ontspannen, waar hij anders zal blijven vechten. dan kan je naar onspanning werken. mijn ervaring is dat de meeste paarden het als zeer aangenaam ervaren als ze niets meer in de mond hebben hangen.
KDS schreef:Zelf rijd ik zonder hoofdstel in de bak, soms met touwhalster (ligt eraan of er mensen rijden die gaan stuiteren als ik zonder hoofdstel rondrij terwijl zij les krijgen en ze niet inzien dat het zo ook kan), maar buiten altijd met Hackemore. Dit vooral omdat je niet verzekerd bent naar wat ik heb gehoord met touwhalster (anders zou dat ook prima gaan) en ik mijn paard echt niet aan een bit wil hebben.
De Hackemore is prima, lange teugels en neckreining en niets aan 't handje. Zelf heb ik de "S-comfort" of hoe dat ding ook heet, prima stilhangend. Kortom: mijn paard geniet ervan en ik vind het heerlijk om met lange teugeltjes mijn ritjes te kunnen maken.
Het ligt er altijd aan hoe je hem gebruikt, en touwhalster in verkeerde handen is ook niets.

Het is dus gewoon heel erg afhankelijk van paard tot paard, ruiter tot ruiter en dan nog eens de combi van de 2 welke optoming het beste past. Ik veroordeel niemand omdat hij/zij met een bepaalde optoming rijdt, uiteraard zolang ik geen getrek of gesnok zie! Ik denk dat de zogenaamde vriendelijke bitjes of zchte bitloze optomingen evengoed kunnen misbruikt worden zoals elke ander (strengere) optoming. Antheman schreef:fransis schreef:als je een paard hebt die zich graag erg sterk maakt , bv een fjord of een tinker, dan kunnen ze nog zo goed opgevoed zijn, maar blijft het vaak grof sleurwerk. in zo 'n geval kan een hackemore met een ervaren ruiter wonderen verrichten. een paard heeft heel snel door dat hij er niet doorheen kan lopen, waardoor hij de strijd ook niet aan gaat, en dan wel kan ontspannen, waar hij anders zal blijven vechten. dan kan je naar onspanning werken. mijn ervaring is dat de meeste paarden het als zeer aangenaam ervaren als ze niets meer in de mond hebben hangen.
Pardon?
Van africhting gehoord?

fransis schreef:ik heb mijn paarden wel degenlijk goed afgericht, daar schort het echt niet aan, maar mijn fjord weet al vanaf de inprintingsfase (daar is het mis gegaan) dat hij sterker is dan de mens, en dat blijft hij zijn hele leven gebruiken. ik kan hem op halster, op halsring, op appelsnaffel en op hackemore rijden, maar in onze combinatie is de hackemore toch echt het meest geschikt.
ik ben het er mee eens dat je nooit met hardere maatregels moet komen als vervanging van goede rijkunst, iets wat je helaas vaak ziet. ik ben het er ook zeker mee eens dat een hackemore een optoming is die alleen bij ervaren ruiters een goed resultaat kan geven.
maar dan nog blijf ik er bij dat er echt paarden zijn die zo godsgruwelijk sterk zijn en dit ook gebruiken, dat je als ruiter een heel andere situatie hebt dan met het gemiddelde paard.
Inmiddels is mijn fjord 14, is voledig op mijn zit te rijden, reageert heel subtiel op mijn hulpen, maar ik rijd hem nog steeds met veel wederzijds plezier op de hackemore
Met mijn paardje is het in de inprintingsfase ook duchtig misgelopen waardoor ze heel erg bewust is van haar eigen kracht en deze dan ook tegen je gebruikt. Ze wordt dan niet stout, maar als ze iets niet wil dan heb je een blok beton onder je kont steken. Ik kan je zeggen, en dat zal fransis ook wel beamen, dan lijkt het of je goede rijkunsten als sneeuw voor de zon verdwijnen want dan kan je niets meer beginnen. Dit is uiteraard wel een minderheid van de paarden, deze 'theorie' gaat niet op voor elk paard dat een keertje geen zin in werken heeft. Een hackemore kan een oplossing bieden bij erg sterke paarden maar ook weer niet bij elk paard.
maar je moet wel stille hand hebben Mandyke schreef:Wel ik heb onlangs een hackemore gekocht omdat ik het nu toch eens wilde proberen en paardlief vond het 10x niks! Ze was er niet ontspannener mee, integendeel, met bit is ze juist rustiger.Het is dus gewoon heel erg afhankelijk van paard tot paard, ruiter tot ruiter en dan nog eens de combi van de 2 welke optoming het beste past.

JoviBan schreef:Mandyke schreef:Wel ik heb onlangs een hackemore gekocht omdat ik het nu toch eens wilde proberen en paardlief vond het 10x niks! Ze was er niet ontspannener mee, integendeel, met bit is ze juist rustiger.Het is dus gewoon heel erg afhankelijk van paard tot paard, ruiter tot ruiter en dan nog eens de combi van de 2 welke optoming het beste past.
Klopt helemaal.
Ga je nog een andere bitloze optoming proberen?