Aan te raden?Combinatie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Funkie

Re: Aan te raden?Combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:14

bispax schreef:
ik doe graag NH ...maar als ik longeer m`n paardje ook af en toe met een pessoa (maar wel met een halster) gewoon puur om de achterhand iets beter eronder te krijgen

ben ik nu geen NHer meer als ik longeer ???

ik rij nu ook meer dressuur met m`n 4 jarige , puur om de hulpen goed onder de knie te krijgen (maar ook hier weer bitloos) maar ik gebruik wel een zweepje om puur die achterhand meer onder te krijgen ...dus het zweepje is geen martel werktuig maar een aanwijs stokje ...

ben ik nu geen NHer meer als ik een zweepje heb tijdens het rijden???

en inderdaad mij hadden ze ook geadvieseerd om een bitje in te doen ...maar daar pas ik bij ...zo lukt het ook alleen het duurd misschien iets langer

de rede waarom ik dit doe ....puur dat ik langer plezier van m`n paardje kan beleven en over enkele jaren gewoon met een neck-rope verder wil gaan , net als m`n ander paardje Haha!

Om eerlijk te zijn... je geeft het antwoord zelf al: nee

Verzameling gaat in NH als volgt: emotioneel - mentaal - fysiek.
Het feit dat je paard niet 'eronder komt' wil zeggen dat hij nog niet genoeg voorbereid werd om zover te komen. Misschien is hij emotioneel en mentaal al wel verzameld, maar fysiek nog niet sterk genoeg.
Het is dan ook hoegenaamd niet natuurlijk om je paard op dat moment toch maar eventjes een stapje verder te pushen om wel het gewenste effect te krijgen via een dwangmiddel.

NH werkt volgens DISengagement... de klassieke methodes volgens engagement. Je kan een zweepje wel gebruiken als hulpmiddel, maar als je paard zich enkel gaat verzamelen als jij daar met je zweepje bent, mis je een belangrijke schakel. WANT versus MAKE

Ik denk dat het beter is een bit in zijn mond te steken dan je paard te forceren 'tot hij eronder komt'..... maar ja, ik beschouw mezelf dus wel als een NH-liefhebber.

Funkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:17

Armaris schreef:
Om even op je vraag te beantwoorden,mijn vzpaard zijn achterhand is héél zwak,hij sleept met zijn hoeven achter en ik wil graag de achterhand versterken met professionele hulp.

Ik sluit me aan bij voorgaande tips: heuvels en balkjes...
Vanaf de grond en onder de man zijn circling game, sideways en squeeze game ook goede oefeningen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:44

Armaris schreef:
Ook zou ik graag evt longewerk doen maar dit is tegen parelli in
Mmh,moeilijk hoor !

Als jij denkt dat longewerk (of een bitje of een zweepje of weet ik veel wat) tegen Parelli in is, dan snap je dus niet wat de bedoeling is van Parelli, maar ben je bezig met "kunstjes" in plaats van "oefeningen". Het gaat om begrip waarom je dingen doet zoals je ze doet. Net wat HC ook zegt.
Als je instructrice geen les wil geven als je met een bitloos hoofdstel werkt (en kunt werken), zul je op zoek moeten gaan naar betere instructie. Als je instructrice echter een goede onderbouwing kan geven waarom je wel een bitje zou moeten gebruiken, overweeg dan vooral om het wel te gebruiken.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:42

Funkie schreef : Ik denk dat het beter is een bit in zijn mond te steken dan je paard te forceren 'tot hij eronder komt'..... maar ja, ik beschouw mezelf dus wel als een NH-liefhebber

dus als men een hulp middel gebruikt ben je geen NH liefhebber ???

kan me voorstellen bepaalde hulpmiddelen ten boze zijn maar een die NH stick dan? word ook gebruik als aan wijs stok toch ???

maar goed kunnen hier een discussie over gaan , is toch jou mening tegen mijn mening Haha!

en m`n streven is ook met minder meer Tong uitsteken

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:34

Funkie schreef:
Een van de supervoordelen van PNH vind ik dat je leert je verantwoordelijk te zijn voor je eigen leerproces, dus ik begrijp ook niet goed waarom je juist les wilt?
Als je netjes alle lessen één voor één doorloopt bereik je uiteindelijk op een natuurlijke manier het punt waarop je de vaardigheden hebt die je nodig hebt om met finesse te rijden.

Eén van de superNAdelen van PNH is dat er in het proces te weinig controle is op de correcte uitvoering en de ontwikkeling van inzicht tijdens het leerproces. Dit gaat ten koste van het paard, altijd!
Als de PNH-er niet ver genoeg is, is het paard dus veroordeeld tot op de voorhand lopen (even cru gesteld) tot de PNH-er zover is om wel aan de achterhand te kunnen gaan werken. Daarmee kun je een paard behoorlijk schade berokkenen en bovendien is het handiger om een paard direct te leren om met de achterhand eronder te gaan lopen.
Mijn ervaring is dat heel veel PNH-ers geen inzicht ontwikkelen, maar kunstjes uit het boekje nadoen. En ja, er zijn uitzonderingen die wel met PNH inzicht hebben verkregen, maar het zijn er triest weinig.
Maar dit is een klein beetje off-topic.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:40

bispax schreef:

Dát staat m.i. nergens. Wel dat Parelli, en dat is tenslotte archetype NH, bit en spoor geen enkel probleem vindt MITS je eerst begrijpt dat hulpmiddelen alleen maar doen wat de bediener ze laat doen...
'Bitloos' en NH mogen dan een verward leven leiden doch dat is..... verward Haha!
In Midden- en ZuidAmerika wordt veel bitloos gereden, doch zelden 'vriendelijk' en zo is er nóg een verwarrend element toegevoegd Knipoog

@Waratje
De PNH-student kan wanneer en zoveel deze wil live instructiehulp inhuren en die PNH-instructeurs zijn van zeer goed niveau. Ja, je hebt gelijk, dat is HEEL zinvol.
Gebrek aan begrip bij de beoefenaar is niet bepaald exclusief een PNH-probleem. Relatief zelfs juist níet.

HC

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:20

helaas is voor de meeste alleen maar zwart of wit ...probeer een tussen weg te vinden wat jou en je paardje goed bij doen ...of het nu met bit is of zonder

luister goed naar je paardje

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:34

Huertecilla schreef:
@Waratje
De PNH-student kan wanneer en zoveel deze wil live instructiehulp inhuren en die PNH-instructeurs zijn van zeer goed niveau. Ja, je hebt gelijk, dat is HEEL zinvol.

Er is in NL voor zover ik weet (ik hou het niet echt bij) maar één PNH-instructeur, aangevuld met instructeurs uit het buitenland die af en toe overkomen. Die instructeurs hebben een goed niveau, maar kunnen natuurlijk nooit echt regelmatige begeleiding geven aan alle PNH-aanhangers in NL, dus krijg je dat mensen die al even bezig zijn hun mede-PNH-aanhangers gaan helpen. Als het meezit zijn ze voorzien van inzicht, maar vaak zit het tegen, met als gevolg dat de blinde de lamme gaat geleiden. Veel PNH-ers zitten niet dusdanig ruim in de centen dat ze een instructeur met echte regelmaat kunnen laten komen (of er naartoe gaan). Niet iedereen kan voldoende Engels om de buitenlandse instructeurs te begrijpen, etc.

Huertecilla schreef:
Gebrek aan begrip bij de beoefenaar is niet bepaald exclusief een PNH-probleem. Relatief zelfs juist níet.

Het is inderdaad geen exclusief PNH-probleem, maar of dat "relatief juist niet" klopt, vraag ik me af. Ik heb geen cijfers en moet zeggen dat ik niet heel veel andere stromingen "in het wild" tegenkom, PNH is toch de hoofdmoot van de NH-praktijk.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 17:56

Waratje schreef:
Armaris schreef:
Ook zou ik graag evt longewerk doen maar dit is tegen parelli in
Mmh,moeilijk hoor !

Als jij denkt dat longewerk (of een bitje of een zweepje of weet ik veel wat) tegen Parelli in is, dan snap je dus niet wat de bedoeling is van Parelli, maar ben je bezig met "kunstjes" in plaats van "oefeningen". Het gaat om begrip waarom je dingen doet zoals je ze doet. Net wat HC ook zegt.
Als je instructrice geen les wil geven als je met een bitloos hoofdstel werkt (en kunt werken), zul je op zoek moeten gaan naar betere instructie. Als je instructrice echter een goede onderbouwing kan geven waarom je wel een bitje zou moeten gebruiken, overweeg dan vooral om het wel te gebruiken.

Sorry hoor maar ik vind niet dat je op basis van deze zin al kan zeggen waar ik mee bezig ben Knipoog
Als je goed begrijpt wat Parelli bedoeld is dat longeren voor hem psychisch dodend is voor het paard,als je snap wat ik bedoeld Knipoog

Funkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:18

bispax schreef:
maar goed kunnen hier een discussie over gaan , is toch jou mening tegen mijn mening Haha!
en m`n streven is ook met minder meer Tong uitsteken

Als je het verschil tussen een dwangmiddel en een hulpmiddel begrijpt zijn we het zeker met elkaar eens: een hulpmiddel gebruik je om je communicatie duidelijker te maken: een CS, SS, NH of touwhalster bijvoorbeeld. Een pessoa behoort volgens mij tot de dwangmiddelen.. je paard wordt in een bepaalde houding gedwongen... zonder communicatie.

Funkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:39

Waratje schreef:
Er is in NL voor zover ik weet (ik hou het niet echt bij) maar één PNH-instructeur, aangevuld met instructeurs uit het buitenland die af en toe overkomen. Die instructeurs hebben een goed niveau, maar kunnen natuurlijk nooit echt regelmatige begeleiding geven aan alle PNH-aanhangers in NL, dus krijg je dat mensen die al even bezig zijn hun mede-PNH-aanhangers gaan helpen. Als het meezit zijn ze voorzien van inzicht, maar vaak zit het tegen, met als gevolg dat de blinde de lamme gaat geleiden. Veel PNH-ers zitten niet dusdanig ruim in de centen dat ze een instructeur met echte regelmaat kunnen laten komen (of er naartoe gaan). Niet iedereen kan voldoende Engels om de buitenlandse instructeurs te begrijpen, etc.

You can bring a horse to water, but you can't make them drink...
Inzicht ontvouwt zich,.. voor iedereen op zijn tijd. Of je iets nu ziet en hoort op een DVD of via rechtstreekse instructie maakt niet zoveel verschil. Dikwijls maken de ervaringen met je eigen paard, en je eigen reactie erop voor het grootste deel je leerproces.

Er komen regelmatig instructeurs over, idd maar voor enkele dagen en aan een serieuze prijs... maar ze brengen je wel een reuzesprong verder. Het zijn ontzettend bekwame mensen... dat hoop ik tenminste want ik heb op 7 en 8 juli een L2 cursus Lachen

En die studenten die elkaar dus ondersteunen?
Daar dient die savvy club dus voor... diegenen die er ook lid van zijn weten dat er op het forum geen horsemanship advice wordt gegeven. Er zijn al genoeg L2 studenten die hier en daar wat bij elkaar gelezen hebben en zichzelf tot NH-instructeur verklaard hebben.... het gemiddelde forum staat ook bol van de tips van zulke mensen...daar leer je dus niets van.

Het probleem ligt vooral bij mensen die niet verantwoordelijk willen zijn voor hun eigen leerproces.. ze stappen dan naar een instructeur die de touwtjes van hen overneemt.

Het schoolvoorbeeld is trouwens de dressuur: 99% van de dressuurruiters hebben een belletje horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt. De oorzaak van deze onkunde is het totaal gebrek aan écht bekwame instructeurs...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 23:46

Funkie schreef:
Het probleem ligt vooral bij mensen die niet verantwoordelijk willen zijn voor hun eigen leerproces.. ze stappen dan naar een instructeur die de touwtjes van hen overneemt.

Het schoolvoorbeeld is trouwens de dressuur: 99% van de dressuurruiters hebben een belletje horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt. De oorzaak van deze onkunde is het totaal gebrek aan écht bekwame instructeurs...

Sterke tekst Funkie Afgod

Bij PNH of Chiron (om er twee te kiezen) zíjn ze er tenminste.

Gebrek aan eigen verantwoordelijkheid of - taalkennis van de leerling is een methode niet aan te wrijven.
Verbeter je paard, begin bij jezelf Pling

HC

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:18

Armaris schreef:
Sorry hoor maar ik vind niet dat je op basis van deze zin al kan zeggen waar ik mee bezig ben Knipoog
Als je goed begrijpt wat Parelli bedoeld is dat longeren voor hem psychisch dodend is voor het paard,als je snap wat ik bedoeld Knipoog

Jaja, longeren is psychisch dodend en die circling game niet? Goed longeren is niet psychisch dodend en we zullen het maar niet hebben over de uitstraling van sommige paarden bij die circling "game". Zoals bij heel veel zaken is er een goede manier en ook een niet zo goede manier. En dan kom je weer terug bij het verschijnsel "inzicht".

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:49

Waratje schreef:
Armaris schreef:

Jaja, longeren is psychisch dodend en die circling game niet? Goed longeren is niet psychisch dodend en we zullen het maar niet hebben over de uitstraling van sommige paarden bij die circling "game". Zoals bij heel veel zaken is er een goede manier en ook een niet zo goede manier. En dan kom je weer terug bij het verschijnsel "inzicht".

Nogmaals Waratje, alle werk aan de lange lijn is longeren, ook PNH of andere N of H.
'Die circling game' als doel op zichzelf is net zo geestdodend als alle andere longeren om zichzelf en dat wordt ook duidelijk gesteld door PP.
De crux met alle longeren onder welk etiket ook is het doel wat je ermee wil bereiken. Heb je geen doel met een sessie, dan kun je het betere laten....
Dit is echter geen idee van PP want Pluvinel, De la Guèriniére et al riepen dat ook als grondregel onder ALLES, óók 'longeren'.
Herhalen om het herhalen dient geen doel en stompt af, roept weerstand op. Dit wordt ook luid en duidelijk aangegeven bij Level1 PNH als programma.

Hier in onze omgeving wordt longeren vrijwel alleen gebruikt om een paard na het opzadelen voor het opstijgen even wat energie te laten wegrennen. Dát is nu een voorbeeld van volkomen zinloos en alleen maar een brevet van onvermogen. Het is echter maar één piepklein invullinkje van werk aan de lange lijn ook al staat dat híer vrijwel gelijk aan 'longeren'.

HC

Funkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:28

Waratje schreef:
Eén van de superNAdelen van PNH is dat er in het proces te weinig controle is op de correcte uitvoering en de ontwikkeling van inzicht tijdens het leerproces. Dit gaat ten koste van het paard, altijd!
Als de PNH-er niet ver genoeg is, is het paard dus veroordeeld tot op de voorhand lopen (even cru gesteld) tot de PNH-er zover is om wel aan de achterhand te kunnen gaan werken. Daarmee kun je een paard behoorlijk schade berokkenen en bovendien is het handiger om een paard direct te leren om met de achterhand eronder te gaan lopen.
Mijn ervaring is dat heel veel PNH-ers geen inzicht ontwikkelen, maar kunstjes uit het boekje nadoen. En ja, er zijn uitzonderingen die wel met PNH inzicht hebben verkregen, maar het zijn er triest weinig.

Nu ik het nog eens lees...
Ken jij enig andere methode waarbij er enige vorm van controle is op de correcte uitvoering en de ontwikkeling van inzicht tijdens het leerproces? Of ken jij enig andere rijmethode waarbij het paard niet de dupe wordt van de beginnende ruiter?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 23:09

Wederom Afgod

Dit is in een notendop waarom ik vind dat 'paardgerichte-' of 'paardvriendelijke lesmanege' volksverlakkerij is. Een interne tegenstelling.

Het kán overigens wel, paardgericht opleiden van een ruiter, doch niet met een 'lespaard' en vooral NIET in het zadel en dat wil de consument nu eenmaal wel.
De crux is namelijk verbeter jezélf! Helaas is 'theorie' een vies woord in de hippische wereld en 'de denkende rijder' van Wenen (Podhajski) vogelvrij.

HC

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:23

Funkie schreef:
Waratje schreef:

Nu ik het nog eens lees...
Ken jij enig andere methode waarbij er enige vorm van controle is op de correcte uitvoering en de ontwikkeling van inzicht tijdens het leerproces? Of ken jij enig andere rijmethode waarbij het paard niet de dupe wordt van de beginnende ruiter?

Heel simpel: men neme GOEDE les. Een goede instructeur (m/v) kan direct aangeven wat er goed gaat en wat er fout gaat (minder goed, zo je wilt), kan direct aangeven waarom het goed of fout gaat, heeft verschillende benaderingen voor een probleem, zodat er voor elke combi een passende lesmethode kan worden gekozen en controleert of de leerling ook daadwerkelijk leert. Toegeven, het is even zoeken naar zo'n lesgeefmens, maar ze zijn er wel.
Overigens ken ik maar één beginnende ruiter die PNH ging doen, het grote gros van PNH-ers heeft die beginnende ruiter-fase ook op een andere manier gehad. En ook bij de beginnende ruiter geldt dat GOEDE instructie de schade voor het paard maximaal beperkt, PNH was bij deze ene beginnende ruiter ruimschoots minder efficient dan een paar keer goed les nemen.
En een lesgeefmens dat maar één "methode" op voorraad heeft, hoef ik niet.

Funkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:20

Waratje schreef:
Heel simpel: men neme GOEDE les. Een goede instructeur (m/v) kan direct aangeven wat er goed gaat en wat er fout gaat (minder goed, zo je wilt), kan direct aangeven waarom het goed of fout gaat, heeft verschillende benaderingen voor een probleem, zodat er voor elke combi een passende lesmethode kan worden gekozen en controleert of de leerling ook daadwerkelijk leert. Toegeven, het is even zoeken naar zo'n lesgeefmens, maar ze zijn er wel.
Overigens ken ik maar één beginnende ruiter die PNH ging doen, het grote gros van PNH-ers heeft die beginnende ruiter-fase ook op een andere manier gehad. En ook bij de beginnende ruiter geldt dat GOEDE instructie de schade voor het paard maximaal beperkt, PNH was bij deze ene beginnende ruiter ruimschoots minder efficient dan een paar keer goed les nemen.

Ik sluit me toch aan bij HC... Hoe kan je ooit meezijn met de bewegingen van het paard als je die niet grondig vanaf de grond (flauwe woordspeling, sorry) bestudeerd hebt?
De meeste ruiters kunnen zelfs naast hun paard de bewegingen nog niet eens voorspellen of beïnvloeden.

Wat bedoel je met efficiënt? Dat de ruiter op een tiental lessen bij de verschillende basisgangen in het zadel weet te blijven? Dat hij zich in het zadel kan persen als een paard onverwachte bewegingen gaat maken?
Ik heb echt NOG NOOIT een manègeruiter gezien die na een jaar, zelfs jaaaren lessen een onafhankelijke zit en handen heeft verkregen! Het zijn kweekvijvers voor verkrampte teugelskieërs.

Geef mij Parelli maar: een leadrope in je handen en volgen maar... Wat geeft het als je de eerste maanden alleen maar stapt? Of het eerste jaar alleen maar draaft? een PNHstudent doet er 2 jaar over om een onafhankelijke zit en handen te leren..; een gemiddelde 'gewone' ruiter verwerft die vaardigheid gewoon niet...
Ik heb zoveel spijt dat ik eerst 15 jaar met spanning in mijn lijf heb rondgereden.. het had me zoveel valpartijen bespaard!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:36

Funkie schreef:
Geef mij Parelli maar: een leadrope in je handen en volgen maar... Wat geeft het als je de eerste maanden alleen maar stapt? Of het eerste jaar alleen maar draaft? een PNHstudent doet er 2 jaar over om een onafhankelijke zit en handen te leren..; een gemiddelde 'gewone' ruiter verwerft die vaardigheid gewoon niet...
Ik heb zoveel spijt dat ik eerst 15 jaar met spanning in mijn lijf heb rondgereden.. het had me zoveel valpartijen bespaard!

Erg grappig als je leest wat Koning Duarte, Alois Podhajski, Steinbrecht, Müsseler en de Schusdziaaras daar over schrijven, om over Caprilli te zwijgen.
Ik mag geen fotos meer plaatsen dus ik stuur je die per pm....

HC

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:38

Funkie schreef:
Waratje schreef:

Ik sluit me toch aan bij HC... Hoe kan je ooit meezijn met de bewegingen van het paard als je die niet grondig vanaf de grond (flauwe woordspeling, sorry) bestudeerd hebt?
De meeste ruiters kunnen zelfs naast hun paard de bewegingen nog niet eens voorspellen of beïnvloeden.

Wat bedoel je met efficiënt? Dat de ruiter op een tiental lessen bij de verschillende basisgangen in het zadel weet te blijven? Dat hij zich in het zadel kan persen als een paard onverwachte bewegingen gaat maken?
Ik heb echt NOG NOOIT een manègeruiter gezien die na een jaar, zelfs jaaaren lessen een onafhankelijke zit en handen heeft verkregen! Het zijn kweekvijvers voor verkrampte teugelskieërs.

Ten eerste heb ik NERGENS gezegd dat die goede les ging om rijden, ik doelde primair op grondwerk, maar hetzelfde geldt voor rijden.
Ten tweede heb ik het over GOEDE les, dat betekent dat de leerling aanwijzingen krijgt hoe om te gaan met zaken en hoe bepaalde zaken te zien en te herkennen (vanaf de grond) en wanneer er op het paard gereden wordt geeft een GOED lesgeefmens aanwijzingen om de ruiter gevoel aan te leren en gaat niet harder dan wat de combi aankan. En ook als je via PNH werkt zal je de eerste keer op je paard er als een kluns opzitten. Met een aantal gerichte aanwijzingen van een goed lesgeefmens, is dat klunsgebeuren veel sneller voorbij dan wanneer je het zelf moet uitzoeken aan de hand van je boekje of bandje. Lijkt me toch prettiger voor het paard.
Dat jij nooit goede les hebt gehad, betekent niet dat het niet bestaat. En ik blijf erbij dat een lespakket met boekjes en bandjes nooit zo goed kan werken als les van een goed lesgeefmens die je direct duidelijke en begrijpelijke feedback geeft over wat er gebeurt. Dat is prettig voor de leerling, maar zeker zo prettig voor het paard.
Met GOEDE les heb je geen twee jaar nodig om fatsoenlijk stap, draf en galop op een paard te zitten zonder dat je het paard onnodig stoort.

Funkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:51

Ken jij dan een goed lesgeefmens, zo eentje waar je het over hebt?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 23:46

Funkie schreef:

Sterker nog, een bokker is één van de meest inspererende lesgeefmensen waar ik op dit moment mee werk. Maar helaas, zij "doet" niet aan NH, dus ik betwijfel in hoeverre jullie geïnteresseerd zijn in wie dat is..........

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:10

Funkie schreef:

Ja.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:54

ikke schreef:
Maar helaas, zij "doet" niet aan NH, dus ik betwijfel in hoeverre jullie geïnteresseerd zijn in wie dat is..........

Ik neem aan dat 'jullie' mij niet omvat. Ik 'doe' nl. evenmin aan NH. Verder verval je dan in een discussie over of iemand 'goed' is welke nergens toe leidt.
Er is geen twijfel over dat er in NL verschillende écht goede lesgeefmensen zijn, doch ook dat je die niet in de manege op de hoek moet zoeken waar de beginnend ruiter doorgaans les krijgt.
Het niveau van de PNH zelfstudie pakketten is vele malen hoger dan dat laatste lesgeefniveau.

Een gedegen basisbegrip van omgang met paarden door zelfstudie van PNH1+2 en Grondwerk van Inge Teblick is een uitstékende basis om in klassieke ringdressuur 'verder' te gaan. De student is dan al verder dan de modale manege-student na 15 jaar.
Voor die modale manege-student kan PNH1+2/Teblick een enórm effectieve sprong voorwaards zijn.

Ik studeer graag op de originele 'papieren' van Caprilli en het is verbluffend hoe 'NH' dat is. Het huidige klassiek paardrijden, zowel ringdressuur als springen, claimt een basis bij Caprilli te hebben doch dit is in de praktijk verworden tot iets heel anders. Wat je ziet is tegengesteld aan wat Caprilli schrijft.
Voor ruiters die vastlopen in de valkuilen van de klassiek ringdressuur en het lesniveau maar die zich niet aangetrokken voelen door wat ze menen wat 'NH' is, kan de leer die Caprilli écht ontwikkelde een nuttige bron zijn. Hiermee voorkom je dualisme, voorkom je verwarring bij het paard.
In Duitsland is de oude Chiron (spring) beweging hier mee bezig. Bv. http://www.reitkurse-online.de/CHIRON/h ... out/1.aspx en http://www.hoofcare.de/chiron.htm
Ze bieden verschillende kursussen aan en ook is er een aantal zeer goede instructeurs die lesgeven in het buitenland. Ook zijn de goede boeken van Rolf Becher een aanrader.
Geen 'NH' maar heel .... natuurlijk paardmanschap Knipoog

Voor eigenlijk álle ringdressuurruiters is http://www.reitkurse-online.de/CHIRON/h ... erlich.jpg een geweldige aanrader. Niet persé om het dan zo te gaan doén doch het is zeker stof tot overdenken en zál een stap voorwaards zijn.

HC

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 12:02

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
Maar helaas, zij "doet" niet aan NH, dus ik betwijfel in hoeverre jullie geïnteresseerd zijn in wie dat is..........

Ik neem aan dat 'jullie' mij niet omvat. Ik 'doe' nl. evenmin aan NH. Verder verval je dan in een discussie over of iemand 'goed' is welke nergens toe leidt.
Er is geen twijfel over dat er in NL verschillende écht goede lesgeefmensen zijn, doch ook dat je die niet in de manege op de hoek moet zoeken waar de beginnend ruiter doorgaans les krijgt.
Het niveau van de PNH zelfstudie pakketten is vele malen hoger dan dat laatste lesgeefniveau.

HC

Wie de schoen past HC. Ik schat bezitters van echte auto's hoger in, ja. Haha!
Het gaat mij niet om de kwaliteit van een PNH-pakket, het probleem zit 'm in degene die het gaat uitvoeren. Ik zie het gros "dingetje doen" zoals mijn lesgeefmens dat noemt, i.p.v. dat het zo gewenste inzicht ontstaat, blijven de meesten hangen op het niveau "dingetje doen"
Degenen die daadwerkelijk begrepen hebben wat Pareli bedoelt, die doen niet aan PNH, die verweven de kennis van Pareli in hun dagelijkse doen en laten. Zij kunnen zonder etiketje