gevoelig door tocht of NB of symptoom hoefbevangen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Masada

Re: gevoelig door tocht of NB of symptoom hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 23:47

En plaats hij de benen naar voren als hij stilstaat?
Dus probeerd hij ze te ontlasten?
Als dat niet zo is zal het wel meevallen.
Als je het niet vertrouwd zou ik toch de DA langs laten komen.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 00:01

nee hij staat heel normaal dus denk inderdaad dat het allemaal wel meevalt

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 00:21

vandaag weer naar gekeken, over het grind vind hij nog steeds gevoelig. Zijn hoeven lijken veel zwarter als voorheen, ook is de straal veel minder elastisch of hoe zeg je dat? hij is nu flink hard en pikzwart, voorheen kon je er nog wel redelijk op duwen. Weet niet wat ik daarvan moet denken, volgens mij is het gewoon verhard door de lange rit, de hoef past zich aan.

Ik zou de 24e weer gaan ringsteken, maar dan ga ik met de trailer heen, alleen ik wil daar absoluut met een gerust hart heen gaan! Dus als ik er iemand naar zou laten kijken, wat kan ik dan het beste? DA, smid/natuurlijk bekapper? Mijn smid die ik had voor ikn atuurlijk ging bekappen weet er namelijk ook erg veel van en daar ben ik nog steeds goed bevriend mee. De DA heeft natuurlijk veel minder verstand van hoeven, maar wel weer van spier of hoefbevangenheid.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 00:32

Met dit droge weer drogen ook de voeten uit.
Ik zou zelf een hele geode smid laten komen.
Liefst een die met DA's samen werkt.
En anders de DA.
De DA kan pijnstillers geven en een smid niet.
Persoonlijk heb ik al diverse paarden kreupel zien worden van NB.
Dus dat vind ik niets.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 06:46

Ik ken ook 2 paarden die van natuurlijk bekappen kreupel zijn geworden, en die hebben lange tijd nodig om weer een beetje goed te gaan lopen.Ik heb zelf een smit van hoofcare en die is erg goed.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 08:12

spijtig van julie slechte ervaringen, mijn pony is echter gevoelig gaan lopen sinds de gewone bekapping. Maar ik vraag me vooral af: wat kan een DA hier nou mee?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 08:17

Ga darom ook naar een smid die samenwerkt met een goede DA.
De DA kan je pony evt. ontstekingsremmers (in het bloed) geven en pijnstillers en je advieseren.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 08:38

TS vraagt niet jullie mening over het kreupel worden van NB. Hier heeft ze bewust voor gekozen. Overigens, ik ken meer dan '2 paarden' die door verkeerd bekappen/ijzers/TB/NB kreupel zijn geworden. Je kunt je ervaringen niet projecteren op alle paarden. Hier lopen 10 paarden die prima lopen op NB of hoe je het ook wil noemen.

Diesel, als je het echt niet vertrouwd bel dan vandaag de DA.
De hoeven drogen inderdaad uit met dit weer. Ik kieper wel eens de waterbak om in een modderpoel en loop daar even met de paarden doorheen als het lang droog blijft.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 09:36

Ze vraagt toch zelf of ze een NB er bij moet laten komen.
Dan geven we antwoord.
Niks mis mee toch.
Je moet je niet aangevallen voelen.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 10:41

Geeft niet hopla, iedereen heeft zijn eigen mening en mag die uitspreken.

Ik ga ook absoluut niet van NB afstappen, mijn pony heeft juist hele goede hoeven en sinds 1 gewone bekapping is hij gevoeliger gaan lopen, maar goed de 1 heeft met NB slechte ervaringen de andere met een smid.

Citaat:
Diesel, als je het echt niet vertrouwd bel dan vandaag de DA.
De hoeven drogen inderdaad uit met dit weer. Ik kieper wel eens de waterbak om in een modderpoel en loop daar even met de paarden doorheen als het lang droog blijft.
TS vraagt niet jullie mening over het kreupel worden van NB. Hier heeft ze bewust voor gekozen. Overigens, ik ken meer dan '2 paarden' die door verkeerd bekappen/ijzers/TB/NB kreupel zijn geworden. Je kunt je ervaringen niet projecteren op alle paarden. Hier lopen 10 paarden die prima lopen op NB of hoe je het ook wil noemen.

Ik heb de DA gebelt om advies te vragen, hij zei dat mijn pony niet spier of hoefbevangen kan zijn als hij verder vrolijk door de wij galopeerd. Hij denkt aan zoolkneuzingen omdat het ook bij 4 hoeven is. Als het volgende week niet beterd moet ik nog is terug bellen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:35

Ja in zo'n geval kun je beter even de DA bellen. Dan heb je wat meer zekerheid. Je maakt je toch zorgen. Of je laat je bekapper er even naar kijken.
Persoonlijk heb ik al verschillende paarden kreupel zien worden van traditioneel bekappen en hoefijzers dus dat vind ik maar niks.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 17:19

Citaat:
Ja in zo'n geval kun je beter even de DA bellen. Dan heb je wat meer zekerheid. Je maakt je toch zorgen. Of je laat je bekapper er even naar kijken.

ja, ik voel me nu een stuk beter!

Wat ik me wel afvraag, de steunsels zijn ietse langer dan de zool, ik zou ze normaal gesproken hebben bijgesneden tot aan de zool. Ik durf nu alleen even niet zo goed aan de de hoeven te komen, omdat ik al met een schuldgevoel zit over die lange rit. Maar kan het kwaad om de steunsels nu bij te werken of blijf ik er beter vanaf? Want misschien speelt dat ook wel mee, dat ze iets te lang zijn en drukken op de zool...

Ik ga in ieder geval morgen even foto's maken van de hoeven!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 11:32

ja ik zou ze dus een stukje weghalen. Deze kunnen drukken in de zool, niet zo lekker als je zere voeten hebt.