Halsring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bispax

Re: Halsring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 06:26

komt wel goed dolor , kwestie van tijd ....axel heeft ook een onval mee gemaakt en werd overal panisch voor , poorten en deuren waren helemaal te boze , strepen op de weg daar was hij ook bang voor , spoor over weg moest ik altijd af stappen en langs lopen , dat heeft 4 jaar geduurd , dat ik eindelijk op zijn rug mocht zitten met over steken ...wegen over steken ...regelrechte ramp (met bit) , yep ook ik kan een boek schrijven over axel , de titel zal zijn "van probleem paard tot super paard"

nu ben ik m`n 4 jarige hengst dressuur matig aan het beleren (bitloos) en hoop na enkele jaren ook met een neck-rope verder kan gaan Knipoog

je zou misschien vaker een schrik parcour aanleggen ...en dan veel oefenen zodat hij je als volwaardige leider accepteerd , ik vind ook schrikken mag , maar niet weg rennen , het paard moet wel bij je blijven , en dan de tijd en hem laten weten dat het goed is en niet eng Haha!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 06:42

Mijn paardjes (11 jarige merrie en 1 jarig veulen) staan ook 24/7 buiten.
Je merkt zeker een verschil met toen ze nog op stal stond!
Nu is het echt niet meer bokken of vliegen,maar gewoon lekker ontspannen rijden.
Als mijn jaarling ooit oud genoeg is om ingereden te worden ga ik dat ook bitloos doen,zeker weten!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 07:23

Canthar schreef:
ogh, ik heb een warmbloed (kanjer van een dier) en een welsh x arabier (dus ook niet de kalmste) maar het gaat tot nu toe allemaal perfect! de warmbloed is nog vrij onervaren, die is vroeger heel veel engels gereden en is niet vaak buiten de bak gekomen, dus die wil nog wel eens snel schrikken! de welsh-mix is een echte energiebom, ondanks dat onze paarden net als die van jou, bispax, het hele jaar door buiten lopen een een schuilstal hebben. als de kleine buiten komt wil ze altijd wel graag wat harder lopen dan de rest en na de eerste galop loopt ze helemaal warm en wil ze gelijk nog een keer (en owhee ze moet achterop lopen) Tong uitsteken ik heb daar niet zo veel problemen mee, als zij wil lopen mag ze dat vaak van mij. de laatste tijd is ze sowieso al veel rustiger, vooral als ik met halsring rijd. het is gewoon zo veel simpeler!

Ik heb een draver en die va mij is hetzelfde als jouw kleine. Knipoog Buiten altijd voorop willen lopen (logisch voor een draver) en na de galop weer door willen galopperen en lekker hard. Clown

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:06

ik heb hem al drie jaar en hij is al super vooruit gegaan. toen ik hem net had, crosste we iedere dag het eerste half uur in de bak, omdat hij er steeds vandoor vloog. dat is nu zo goed als over. soms springt hij nog in galop om onder een oefening uit te komen, maar hij gaat niet meer rennen. ik kan buiten helemaal alleen rijden en als hij iets eng vindt moet ik hem een beetje aanmoedigen en hij gaat er langs. ik heb nog nooit af hoeven stappen. ook dressuurmatig zijn we super vooruit gegaan. we zijn nu met m oefeningen bezig en dat gaat erg goed. het gaat alleen allemaal wat langzamer omdat het een draver is. maar voor de rest doet hij het super en ben ik erg trots op hem. het springen gaat ook erg goed en we hebben onze probleem hoogte overwonnen. hij wou nooit over het achste gaatje heen terwijl het zevende met gemak sprong en nu springen we die ook. en nog iedere dag leren we alletwee weer wat bij en vertrouwen we elkaar steeds meer. ondanks dat we elkaar nu al ontzettend goed vertrouwen, groeit onze band nog iedere dag. en hij is al een stuk minder kopschuw en ik mag hem met zweep gewoon aanraken en er opzich wel mee rijden, maar ik rij eigenlijk nooit met zweep. dus zoals je ziet, zijn we al super vooruit gegaan en is alles al een stuk minder geworden. alleen is hij 's ochtends erg druk als de rest het land op gaat en hij moet binnen blijven, omdat ik wil rijden. dan wil hij er nog wel eens vandoor in de bak. zeker als de paarden op het land gaan rennen. maar dat is vergeleken met 3 jaar terug ookal een stuk minder geworden. en ja, op stal als hij in zijn eentje staat is hij erg druk en loopt hij te heen en weren en staat hij geen seconde stil, wat ik ook doe. ik heb het een tijdje genegeerd, ik heb hem steeds weer terug op zijn plaats gezet en noem maar op, maar ik denk dat hij dit toch blijft houden. hij steigert ook wel op stal en hij maait erg met zijn benen. en daarbij heb ik precies hetzelfde gedaan. genegeerd (hielp niet) daarna op zijn kop gegeven (hielp ook niet) dus ja. ik denk dat dat er toch wel in blijft zitten.
maar voor de rest gaat het erg goed. hij staat ook wel in het gangpad te maffen, dus hij doet het niet altijd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 23:52

Ik heb een halsring in m'n kast hangen op stal , heb hem welgeteld 1 keer gebruikt Bloos

Ik vond het erg onnatuurlijk aanvoelen , vond het eerder een last dan een gemak.

Normaal met teugels heb ik die teugels gewoon in een boogje hangen , m'n armen zijn ontspannen en ik beweeg amper om te sturen , ellebogen blijven prettig naast je lijf , heerlijk subtiel allemaal.

Maar om met die halsring een stuur-signaal te geven moest ik veel meer gaan bewegen , hand en arm meer vooruit houden om zeg maar de spanning eraf te houden zoals met de teugels in een boogje.

Ik vond het echt niks om zo te rijden.

Moet het toch nog eens proberen want op zich lijkt het me wel wat , maar dat geklungel met die onhandige ring Bloos

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 06:43

Het is ook wel ff wennen.. Knipoog

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:29

misschien is de ring te klein ...je moet namelijk gewoon normaal recht op zitten en je hand houden waar je ook met teugels houd , alleen je met meer met bewegen met een ring dan met teugels ...tezij ze op hele lichte reactie reageren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:36

Ik heb het gister voor met eerst geprobeerd en het ging voor geen meter. Haha!

Paard had alleen maar oog voor het beetje gras wat er in een bepaalde hoek van de bak groeide.
Met drijven kreeg ik haar er dan wel bij weg, maar ze probeerde het iedere keer opnieuw....

Maar ik houd vol. Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:05

Ik heb hem al op z'n grootst uitgeschoven Tong uitsteken

Maar ik moet het gewoon nog eens een keer proberen Lachen

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:00

Hoe hebben jullie het aangepakt om voor het eerst met neckrope te rijden?

Ik ben tegenwoordig wat meer bezig met bitloos rijden en heb vandaag een neckrope (oftewel halstertouw Vork ) gebruikt. Wel in combinatie met bitloos hoofdstel, omdat er toch nog wat angst tussen mijn oren zit Bloos.
Pony snapte de hulpen van neckrope niet meteen, dus in het begin gecombineerd met lichte been -en teugelhulpen en toen snapte ze het redelijk Ja.

Canthar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 20:48

ik ben op een gegeven moment gewoon op mijn paard gaan zitten in de bak met de halsring (eerst nog mét zadel), ik wilde eindelijk wel eens weten hoe ze zou reageren. dus ik heb het gewoon geprobeerd! het ging gelijk heel goed, ze wist precies wat ik waarmee bedoelde. dus dat ben ik steeds vaker gaan doen om haar iets sensibeler en vertrouwder te maken met de halsring en nu gaat het perfect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 21:38

Ik ben een aantal jaren geleden begonnen met 'met niks rijden'. Als we in de bak hadden getraind en we gingen uitstappen, dan leek het me wel lekker voor haar om het bit uit c.q. het hoofdstel af te hebben. Even lekker het hoofd en de mond helemaal vrij. Dan deed ik vanaf haar rug het hoofdstel af en liepen we zo verder. En inderdaad, dat vond ze geweldig! Dat maakte me ook meer bewust van de mogelijkheid om bitloos te rijden; dat leek me gewoon veel fijner. Dus die overstap ook gemaakt en later ook een halsring gekocht.
Ik denk dat iig de relatie met je paard heel erg goed moet zijn, dat je elkaar perfect aanvoelt en vertrouwt. Dan is de overstap niet zo groot (tenminste, zo heb ik dat ervaren).

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 21:45

Interessant om te lezen hoe jullie dat gedaan hebben Ja.

Band met mijn pony is natuurlijk niet perfect, maar ik ben wel het enige mens dat zo dicht bij haar staat. Beter gezegd ik ben het enige mens wat mijn pony zo dicht bij haar laat komen.
Met halsring alleen rijden durf ik zelf nog niet. Ik ben echt een 'stel-dat-er-wat-gebeurd'persoon Bloos.

Rijden jullie ook zonder zadel?
Of ook vaak met?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:46

ik rij voornamelijk met zadel, maar nu en dan ook zonder (geen hele lange buitenritten ivm puntdruk, ik heb er dan een voltigedek op). wij zijn ook net begonnen met 'met niets' rijden en met een touwtje om de hals, deden we eerder wel, maar dat was dan 'dom' rondsukkelen of tijdens het grazen bij een langere buitenrit. ik wil er wel verder mee, ben op zoek naar een adresje om een fijne halsring te kopen, of een handleiding om het zelf te maken.

mijn jaarling wil ik, als hij groot genoeg wordt (is nog de vraag) inrijden met een halsring. momenteel loopt hij vaak los mee van en naar de wei, en met wandelen draagt hij vaak alleen een lijntje om de hals.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 12:11

Canthar schreef:
Hey,

inmiddels rijd ik wel vaker met alleen een halsring op onze joekel van een paard en het bevalt echt perfect, ik had nooit verwacht dat ze zo snel en makkelijk zou kunnen overgaan op deze andere manier van rijden! zijn er nog meer mensen hier die wel vaker met halsring rijden? wat vinden jullie ervan? zitten er ook nadelen aan?

v. Canthar

Hier is een heel uitgebreid topic over geweest viewtopic.php?f=34&t=448760&p=9599302&hilit=optomingsloos#p9599302
Staan alle vragen wel in beantwoord denk ik.
Ook hét nadeel, de valkuil van de bewuste ongehoorzaamheid.
Een ander nadeel is dat de meeste ruiters te onduidelijk zijn met de cues en het paard daardoor eigenlijk beter met een bitlessbridle oid gereden kan worden, het zich daar zekerder bij voelt.
Een laatste valkuil is dat je geneigd zou kunnen zijn het als doel te zien terwijl het doel communicatie is en het middel daarbij irrelevant.

Veel plezier.

Afbeelding

HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 15:22

Ik ga morgen weer rijden en ga het dan nog even weer proberen (in de bak, en met zadel).

Ik wil graag een betere halsring dan mijn zelf geimproviseerde ding, via welke website kan ik er een bestellen? Iemand enig idee?

Sprekende foto, HC.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 15:40

in de divoza gids stond een hals ring. ik denk ook dat hij wel erg op de site staat en dat je hem kan bestellen.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 15:43

hij staat onder shop, western en dan accessoires.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:31

Hm , daarnet spontaan even zadel eropgegooid om seatsaver te proberen , zonder beugels en rijkleren (spontane ingeving immers Knipoog ) en de halsring gepakt , proberen groter te krijgen , dat ging niet en terug ging ook ineens niet meer...ik heb nu dus een halsring met een handvat eigenlijk Haha!

Rena naast hek geparkeerd , ik op hek.......Rena nog eens naast hek geparkeerd Knipoog en ik erop.

Even paar rondjes door de bak gestapt , wat figuurtjes gemaakt , en nu voelde het best wel goed aan eigenlijk !

Dat handvat hou ik erin , dat geeft net dat beetje meer lengte waardoor je niet zo voorover hoeft te zitten om vrij te geven met de halsring Lachen

Ik probeerde eerst te sturen door de ring wat te kantelen , zeg maar als je naar rechts wilt sturen dat je de ring dan ook naar rechts kanteld zodat je aan de linkerkant van de hals duwt en aan de rechterkant de schouder begrenst. Leek me wel logisch.

Dat deed ze op zich goed maar vond ze wel heel vrijblijvend zeg maar Knipoog

Als ik wat simpeler stuur door gewoon met de ring te "trekken" naar de kant die ik wil dan reageerd ze vergelijkbaar met normaal.

Hoefde ook helemaal geen grote bewegingen te maken , kon zo met dat handvat heel subtiel sturen. Echt op aanraking , zonder afdwingen.

Was wel geinig. Na paar rondjes gestopt , kijken of ik hem morgen nog eens omdoe.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:03

Sinds vorige week gereden met halsring.( Maar zonder speer in mijn andere hand hoor , HC wie ga je met die speer te doorboren?)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 19:00

Ik rij ook regelmatig met halsring, gaat hartstikke goed, mijn paard vindt het echt spelen. We hebben er wel best lang over gedaan voordat we echt een beetje verfijning bereikt hadden. Zoals pmarena beschrijft, stuur ik ook. Geen getrek dus, maar alleen mijn pols draaien. Vind ik zelf prettiger, omdat je dan kleinere bewegingen kunt maken, en mijn paard reageert er prima op. Misschien omdat je dan toch tegen beide kanten van de hals signalen geeft, als je de halsring naar een kant trekt, heb je ook maar aan 1 kant signaal.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 19:54

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 10:29

Speedster : het grappige bij Rena is dan weer dat ze juist op dat aan 1 kant signaal makkelijker reageerd omdat dat duidelijker is nu nog. Ze was een tikje nerveuzig (tja iets nieuws he , de meut Tong uitsteken ) en dan is simpel bij haar de truc , niet teveel verschillende stimulatie in 1 keer.

Maar ik wil ook gewoon met die polsbeweging gaan werken , dat lijkt me gewoon het makkelijkst.

Ik kon haar wel precies sturen maar dat lag meer aan het feit dat ze super reageerd op zit en been , bij mij is wat ik aan de voorkant doe puur ter ondersteuning / bevestiging.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 11:03

Wellicht is het zinvol dat je het hoofdstuk over duidelijkheid en eenduidigheid op de Zen-site van Ritter eens leest Bianca.

Enkelzijdig opzij 'trekken' of kantelen zijn twee totaal verschillende acties voor het paard. Denk aan wijken voor druk, wélke druk?!
Daar kan je heel verfijnd gebruik van maken als je het gericht en in context gebruikt maar je paard ook mee in verwarring brengen, zelfs leren je te negeren.

Met de 'stijve' halsring kan je een hele rééks aan verschillende cues geven en een paar heeft geen schijn van kans er iets van te begrijpen als de ruiter niet weet welke cues hij/zij eigenlijk geeft.
Jij hebt een groot voordeel dat jouw paard op been en gewicht reageert en zo kán je de ringhulp in context gebruiken.

Dit is exact de valkuil van het gebruik als doel en niet in een bredere context.
Bezint eer je begint.

HC

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:15

Het zijn ook 2 verschillende dingen , maar op zich vind ik dat niet erg , ze hoeft van mij niet volgens de boekjes met een halsring opgeleid te wroden , maar gewoon op een manier die voor ons allebei goed werkt Lachen

Ik merkte gisteren dat het kantelen op zich het fijnst stuurt.

Maar als ze even wat verward is vanwege de nieuwigheid , dan kan ik het iets duidelijker herhalen door er een 1-zijdige duw van te maken door de ring in z'n geheel wat opzij te zetten ipv. te kantelen. Iets hoger op de hals herhalen is dan ook duidelijker trouwens.

Op zich ook wel logisch want ik stuur normaal gesproken echt heel minimaal dus als ik nu de ring kantel dan krijgt ze op de hals druk aan de ene kant , maar op de schouder (zeg maar) aan de andere kant.

Ik kan me voorstellen dat dat wel verwarrend kan werken omdat ze dan aan beide kanten druk heeft eigenlijk dus niet weet welke kant ze dan nog op kan van die druk weg Tong uitsteken

Normaal als ze bvb. buiten iets eng vindt ofzo en niet vlot & simpel genoeg op m'n normale stuur reageerd dan leg - duw ik zachtjes m'n hand net voor haar schouder en schoft om haar iets overtuigender te zeggen dat ze echt opzij moet naar het enge toe , niet zo mutsen Knipoog Daar reageerd ze ook goed op.

Dus dat kantelen is niet de meest logische manier voor haar eigenlijk.

Ik kan dus beter sturen met de ring gewoon vast in een pianohandje in het midden , en hand een 10 cm ofzo opzij doen naar de kant waar ik naartoe wil , dat zou logischerwijze voor haar het fijnste zijn Lachen

Ik heb vorig jaar (of was het al 2 jaar geleden ? Bloos ) toen ik de ring kocht wel gezocht naar info over rijden ermee , maar weet niet meer zo goed wat de officiële manier van sturen was eigenlijk.

Aan de andere kant is het misschien wel zo leuk om gewoon samen een fijne manier van rijden ermee te vinden die goed werkt voor ons.