bitlooshoofdstel beschadigt hoofd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Re: bitlooshoofdstel beschadigt hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 08:53

Heb je er wel eens mee gereden? Ik heb er een jaar lang mee gereden, voornamelijk buitenritten. En ja hij kreeg daar wel schuurplekken van. Ik had over het algemeen de teugels gewoon los hangen maar soms moest ik er wel contact mee hebben en daar kreeg hij dus schuurplekken van. Maar niet elk paard heeft zo'n gevoelig huidje als de mijne. Verschilt gewoon per paard en combinatie.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 08:55

Visconti schreef:
Heb je er wel eens mee gereden? Ik heb er een jaar lang mee gereden, voornamelijk buitenritten. En ja hij kreeg daar wel schuurplekken van. Ik had over het algemeen de teugels gewoon los hangen maar soms moest ik er wel contact mee hebben en daar kreeg hij dus schuurplekken van. Maar niet elk paard heeft zo'n gevoelig huidje als de mijne. Verschilt gewoon per paard en combinatie.

Ja, ik rijd er ook mee! Maar ieder paard is verschillend inderdaad!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 10:18

carola1 schreef:
zijn de hoofdstellen in de usa zo veel goedkoper dan?

Westernspullen zijn doorgaans goedkoper in de USA dan hier (waar er nog invoer en transport overheen komt). En dat kan een aardig verschil in prijs uitmaken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 16:27

Ik rijd ook met zo'n hoofdstel, maar het paard wordt momenteel met moeite één maal per week gereden. Dus neen die heeft er geen last van. Ik vind het trouwens ook een vrij pittige optoming, maar wel een erg fijne om meer dressuurmatig mee aan de slag te gaan. Hij kent het principe wijken voor druk ook al veel langer dus dat helpt wel Ja

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:13

Ik heb het hoofdstel ook en hier een oplossing voor gevonden Knipoog ik rij met een kinketting beschermer van gel die ook het stukje beschermt waar de ringen de huid raken. Zo eentje met klitteband. Hij valt er wel steeds af als ik het kin riempje los maak en je moet het klitteband wel goed vast maken anders verschuift het, maar het is een goede goedkope oplossing en als het hoofdstel verder goed voor jou en je paard werkt zou ik gewoon lekker zo blijven rijden.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:19

Oh ja, misschien bedoel je dat je paard aan de zijkanten van haar hoofd schuurplekken krijgt door de kruislingse teugel voering? Ik heb met een tangetje bij het kopstuk deze teugels gefixeerd. Die ijzeren klemmetjes kun je gemakkelijk wat dichter knijpen. Hierdoor kun je ze niet meer glijden door het kopstuk waardoor je ene teugel langer wordt dan de ander en is de werking meteen een stuk duidelijker voor je paard.

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 19:52

ik heb er gisteren een side-pull van gemaakt om te kijken of ze het daar goed op deed, maar met die kruislingse teugels gaat het toch beter.

morelia, heb je en foto ervan? dat maakt je verhaal wat duidelijker voor mij.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 17:15

nee, niet echt. Op de eerste foto in mijn profiel zie je het hoofdstel duidelijk, maar daar heb ik die kinketting beschermer er niet om. Wel kun je zien wat ik bedoel bij het kopstuk achter de oren. Die metalen krammetjes kun je dus met een tang fixeren.

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 23:08

ik begrijp niet wat je met die metalen krammetjes bedoeld, aan mijn hoofdstel zitten geen metalen krammetjes.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:50

Ok, ik ga het anders proberen uit te leggen aangezien ik niet zo handig ben om een foto met een pijltje daarop te plaatsen:-) Helaas ben ik ook niet zo goed in uit leggen Knipoog Als je inderdaad het zelfde hoofdstel hebt als ik, dan zit je frontriem aan het hoofdstel vast gemaakt om zo'n manier dat het bakstuk achter de oren langs loopt en de teugels die onder de kaken langslopen gaan ook achter de oren langs. De frontriem zit hier aan vast en kun je om die reden ook niet verwijderen. De kleine metalen dingetjes die de fronriem op zn plek houden en waar het bakstuk en teugels gescheiden van elkaar door lopen bedoel ik.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:53

heb jij toevallig een oude versie ofzo? Want ik heb het zelfde hoofdstel als dat jij hebt alleen ik heb geen kleine metale dingetjes op de frontriem

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:02

Het gaat toch om een Cook? Ik heb die van mij een jaar geleden ofzo uit Amerika laten komen. Op de eerste foto in mijn profiel kun je als je goed kijkt de metalen pennetjes of hoe je het ook maar wilt noemen zien op de plek waar de frontriem aan de rest van het hoofdstel vast zit. Dus schuin onder haar oren. Kan jij de frontriem van je hoofdstel dan gewoon vervangen door een andere? Ben wel benieuwd hoe die er uit ziet nu.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:11

Bij mij zitten die pennetjes er dus niet, en de frontriem kun je dus ook heel makkelijk veranderen. (heb er eigenlijk altijd een andere frontriem aan. Nagelbijten / Gniffelen )

even een foto er van: http://img260.imageshack.us/img260/1280/dsc0017ax6.jpg

Maar goed ik heb hem dus 2de hands van iemand van bokt overkocht en ik weet niet of zij er wat aan geknutseld heeft of dat er gewoon andere versies op de markt zijn...

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:20

Hey ja, dat is inderdaad anders. Lief koppie heeft ie btw. Heb jij er dan geen last van dat het gaat schuiven achter de oren? Het lijkt verder wel precies op een cook.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:44

Het is ook 100% zeker een Cook hoofdstel (staat er op Clown ) Heb niet echt last van schuiven, wel als ik aan één teugel meer druk heb dan de ander dat het uieinde langer word aan eenkant zegmaar. Maar dat komt niet zo vaak voor

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:57

Dat is inderdaad wat ik bedoel daarom heb ik hem vastgezet. Het kan nog wel bewegen, maar dan moet je echt als een debiel aan de teugels hangen. Vind het een stuk duidelijker en prettiger zo.

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 22:54

aha, daarom snap ik je dus niet.
ik heb ook een losse frontriem.
en geen last van het schuiven van het hoofdstel eigenlijk.
alleen van haren die uit het hoofd getrokken worden Vork

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:54

Heb de foto gezien. Ik heb ook een bitloos hoofdstel, maar daarbij zit er onder de grote ringen, waaraan ook je neusriem bevestigd is, aan beide zijden nog een een extra strukje leer (ong 10 cm) met een ring en aan die ringen zit pas de teugel vast. Als jij aan je teugels trekt bij jouw hoofdstel, dan bewegen idd gelijk de bakstukken mee en daar krijg je de schuurplekken van. Ik heb een nep-emiel voest (bij ruitersporshop besteld) en heb dat probleem dus helemaal niet (doordat de teugels iets lager vastzitten). Het systeem met gekruiste teugels is verde het zelfde en bevalt goed. Misschien kun je dus beter zo'n hoofdstel bestellen, ze zijn niet duur EUR 47,= en echt leer (buin of zwart).