Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Visconti schreef:Heb je er wel eens mee gereden? Ik heb er een jaar lang mee gereden, voornamelijk buitenritten. En ja hij kreeg daar wel schuurplekken van. Ik had over het algemeen de teugels gewoon los hangen maar soms moest ik er wel contact mee hebben en daar kreeg hij dus schuurplekken van. Maar niet elk paard heeft zo'n gevoelig huidje als de mijne. Verschilt gewoon per paard en combinatie.

carola1 schreef:zijn de hoofdstellen in de usa zo veel goedkoper dan?
ik rij met een kinketting beschermer van gel die ook het stukje beschermt waar de ringen de huid raken. Zo eentje met klitteband. Hij valt er wel steeds af als ik het kin riempje los maak en je moet het klitteband wel goed vast maken anders verschuift het, maar het is een goede goedkope oplossing en als het hoofdstel verder goed voor jou en je paard werkt zou ik gewoon lekker zo blijven rijden.
Als je inderdaad het zelfde hoofdstel hebt als ik, dan zit je frontriem aan het hoofdstel vast gemaakt om zo'n manier dat het bakstuk achter de oren langs loopt en de teugels die onder de kaken langslopen gaan ook achter de oren langs. De frontriem zit hier aan vast en kun je om die reden ook niet verwijderen. De kleine metalen dingetjes die de fronriem op zn plek houden en waar het bakstuk en teugels gescheiden van elkaar door lopen bedoel ik.
)
) Heb niet echt last van schuiven, wel als ik aan één teugel meer druk heb dan de ander dat het uieinde langer word aan eenkant zegmaar. Maar dat komt niet zo vaak voor